Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

peräpukamat synnytyksen jälkeen??

25.03.2008 |

Olen alkanut epäillä että sain kyseisen vaivan synnytyksen jälkeen.

Miten oireilee?

kuinka kipeä?

Kuinka kauan kestää päästä eroon vaivasta?

Mulla on peukalon pään kokoinen paukama peräaukon ulkopuolella ja se on todella kipeä :o/

Jos joku osaisi auttaa tässä kiusallisessa vaivassa joka uhkaa estää kohta kävelynkin :o/

Niiloakseli ja vauva 5vrk

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäoireiset pukamat hoidetaan paikallishoidolla:

Hyvä hygienia on tärkeintä, pukamia kannattaa suihkutella aamuin illoin (ehkäisee myös pissatulehdukselta, joka liittyy tuhrimiseen).

Erilaiset voiteet ja peräpuikot saattavat lievittää vaivoja, mutta voivat toistuvasti käytettyinä pahentaa peräaukon seudun ärsytystä ja kutinaa, eivätkä paranna pukamia.

Ummetuksen hoito on tärkeä osa pukamien hoitoa ja ennaltaehkäisyä. Ruokavalioon kannattaa lisätä kuituja ja juoda paljon nesteitä. Ummetukseen tehoavat myös suolen sisältöä lisäävät ns. bulkkilaksatiivit

Liikuntaa kannattaa lisätä. Se parantaa verenkiertoa ja vähentää pukamiin kohdistuvaa painetta.

Terveyskeskuslääkärit voivat hirttää pukamia kumilenkeillä lyhyessä ja kivuttomassa toimenpiteessä. Jos pukamat ovat ulkonevia, niitä on paljon tai niitä ei saa painettua sisään, niin tarvitaan kirurgia.

Yleensä pukamat paranevat itsekseen ja synnytyksen jälkeen varsinkin, joten kannattaa odotella myös paranemista, jos oireiden kanssa pystyy.

Vierailija
2/8 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samainen ongelma ilmeni mullakin esikoisen syntymän jälkeen:(

Ostin apteekista ihan käsikauppatavarana myytävää pukamalääkettä (scheriproct), sitä löytyy suppona ja rasvana. itsellä samanlainen ulkoneva ku sullakin, siihen se voide on parempi. En muista enää kauanko rasvailin, mutta auttoi aika nopsaan. Nykyisin ilmoittelee olemassaolostaan aika harvoin... Pikaista tervehtymistä ja onnea nyytistä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan oli kehittynyt jo raskauden aikana (ei vaivannut mitenkään) mutta pullahti ulos ponnistusvaiheen aikana, iso parisenttinen pukama-tuntui kuin olisi kasvaimen päälle istunut. Olisi kyllä ollut kiva jos kätilö olisi minulle asiasta maininnut ennen kotiutumista kun kuitenkin katsovat perää ennen lähtöä, oli nimittäin järkytys todeta se kotona itse kun ihmetteli tikkien lisäksi mitä siellä on(peili paljasti asian). Scheriproct voide/peräpuikot auttoi minullakin muutamassa viikossa. Kannattaa myös pitää vatsa pehmeänä vaikka Agiolaxin tai Levolacin avulla, ummetus pahentaa vaivaa ja kipua.

Nyt olen uudelleen raskaana ja tiedän saavani saman vaivan taas :(

Vierailija
4/8 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kesti pari kuukautta parantua. Onneksi synnytyksen jälkeen tilanne palautuu usein itsestään ajan kanssa. Oletkin jo saanut hyviä neuvoja pukaman hoitoon. Jos vaiva ei parane, pukama voidaan leikatakin, mutta aika harvoin kai noita tulee. Mulle sanoivat apteekissa, että kun pukaman syy (tässä tapauksessa raskaus ja/tai synnytys) on poistunut, pukama paranee useimmiten itsestään.

Eiköhän tuo vaiva uusi pian meikäläiselläkin, ei ole paljoa armonaikaa... :-)

Lene rv 39+3

Vierailija
5/8 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain äidiltäni - jolta myös perin tuon viheliäisen vaivan, kiitti äiti - sellaisen niksin, että suihkuttelee pukamaa useita kertoja päivässä lämpimällä vedellä. Tietysti lisäksi voidetta. Tämä taisi toimia minulla, kun raskausaikaiset pukamat tekivät comebackin 4 kk synnytyksestä :/ Kannattaa kärvistellä, nimittäin lääkärilläkään ei ole muita keinoja kuin veitsi tai sellainen kuminauhatekniikka, jossa pukama " kuristetaan" hengiltä. Eivät varmaan oikein houkuttele. Eli odottele ja suihkuttele!

Vierailija
6/8 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellämainitut on tosi hyviä ja varsinkin tuo suihkuttelu kannattaa. Mulla pukamat oli tosi pahat jo raskausaikana eikä Scheriproct auttanut niihin. Sain myös puudutegeeliä mutta siitä ei ollut mitään apua. Lääkäri kirjoitti reseptillä Neoproct-yhdistelmäpakkauksen jossa sekä puikkoja että voidetta ja käski käyttää kuurina molmepia ohjeen mukaan. Auttoi tosi hyvin ja helpotti kipua paremmin kuin tuo käsikauppavalmiste.

Mä luulin että mulla on vain ulkoiset pukamat mutta sisäisiäkin kai sitten oli kun se peräpuikko helpotti kummasti, joten kannattaa niitä kokeilla myös.

Vierailija
7/8 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin ennen raskautta pukamien hirtto... oli aika epämukava toimenpide mutta pukamat eivät pullahtaneet synnytyksessä. pukamista ei pääse eroon muuta kuin poistattamalla ne...

Vierailija
8/8 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo Scheriproct voide on kyllä auttanut jonkun verran ja pukama on pienentynyt (onneksi) kipeä se on vieläkin :o/

Minäkin jo viisi lasta synnyttäneenä törmään ensimmäistä kertaa tähän vaivaan. Tästä saisi puhua enemmänkin koska tuntuu olevan kuitenkin aika yleinen vaiva :o(

Toivottavasti tämä ketju auttaa monia muitakin vaivasta kärsiviä.

Niiloakseli ja vauva 1vko