+++Toukotuhisijat vko 13+++
Eipä näkynyt vielä, joten tässä uutta pinoa. Ja linkki viime viikkoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12701182&p=3&tmo…
Kommentit (30)
Ei tullut viime viikolle kirjoteltua.. Neuvolakäynnin jälkeen ajattelin, että pitää olla tarkempi ruokailujen (erityisesti niiden herkkujen) kanssa, vaan kuinkas kävikään. Pääsiäinen takana ja jäljellä tyhjinä monen ruohomunan foliot, mämmilaatikko ja pashapurkit.. Eli tulihan sitä herkuteltua, pitänee tiukentaa linjaa nyt, kun suklaamunia sun muita pääsiäisherkkuja ei tarvii kaupasta kantaa.
Tuli tänään trimmattua toi karvakasa (meikäläisen seurakoira-hairahdus-jennki), kun ajattelin ettei enää kovin kauaa tunnu hyvältä puuhalta. Ei se mitään mukavaa ollut nytkään ja otinpa sen verran reilusti, ettei siihen piskiin tartte ennen toukokuuta koskea teräasein. Kantaapahan vähempi hiekkaa mukanaan pihalta sisälle. ;)
Liitokset rutisee ja kaikkinainen liikkuminen on ollu enemmän ja vähemmän työlästä. Kummastuttaa edelleen, kun ton esikoisen aikana olin niin paljon paremmassa kunnossa.. Isäntä naureskellen kiskoo sohvaltakin ylös, kun yksin äheltäessä se vie melkoisesti aikaa, jotta pääsee vääntäytymään sieltä ilman, että kovasti sattuu.. Ihokin on ihmeellisen kuiva. No, kai tää tästä.. Turhaa valittamista, hengissähän täällä ollaan jne. :D Vauvaa päästään kattomaan huhtikuun puolessa välin, kun mennään Jorviin synnytystapa-arvioon. Harmillisen pitkään pitää odottaa vielä. Tämäkin kun korvaa sen viimeisen lääkärikäynnin ja huolehtivalle mielelle tois rauhan kuulla, missä kunnossa paikat on..
Äitiysloma alkaa virallisesti lauantaina, ja opinnäytetyö kummittelee. Pakko saada se aikaiseksi. Huomenna sitten :)
Eilen oltiin mun vanhemmilla ja lainasin äidiltäni kirjan " ruuhkavuosi" jonka luin osittain siellä ja loput kotona. Pelottavan tutun kuuloinen tarina. Hauskan oloisesti silti kirjoitettu. Voi kun noi opparin kirjatkin houkuttelis yhtä paljon, kuin vauvalehdet ja muut " turhat" lukemiset..
Voikaahan hyvin!
JN+masukaveri 34+1 (hurjan pitkällä jo mennään)
Kuulumisia täältäkin. Enempi oonkin kirjotellu tonne esikoista odottavien pinoon, ja lueskellu teidän juttuja.
Sairasloma jatkuu edelleen: kaks viikkoo olin saikulla ja eilen kävin lääkärissä taasen. Lääkäri sanoi, että ei noi lonkat tuosta parane ennen synnytystä ja tuskin töihin on enää menemistä. Kirjoitti viikon ja käski tulla viikon päästä hakemaan lisää.. On kumma ettei ne voi kirjoittaa äippäloman alkuun asti, vaikka itekin sanovat ettei musta oo töihin enää menemään. Sitten valitellaan, kun on kiire ja päivystykseen ei saa aikoja. Enpä enää ihmettele, jos käytäntö on kaikkien kohdalla tämmönen.. Olo on kun norsulla, hengästyttää koko ajan, mutta jotain positiivista: närästys on loppunu, tai ainakin tauonnu.
Tänään alkaa synnytysvalmennus. Sitä on kolme tai neljä kertaa ja sit tutustuminen sairaalaan. Aiheet kyl näytti vähän semmosilta, että oon jo paljon lukenu kaikenlaisista vihoista ja oppaista, mut ehkä se tuon isännän kannalta on hyvä mennä kuunteleen, kun se on vähän laiska lukemaan. Toivottavasti itekin sais sieltä jotakin irti.
" Nimiäänestyski" saatiin suoritettua pääsiäisenä. Tytön nimi on ollu jo pitempään, mut pojan nimestä ollaan väännetty, mut nyt kun oikeesti asiaa mietittiin, niin päästiinki ihmeen helpolla yksmieliseen päätökseen. Voihan ne vielä muuttua, mut nyt ainakin tuntuvat hyviltä.
Nyt vauvavaatepyykki kutsuis. Näin viime yönä unen, et vauva synty ennenaikasena, eikä mitään ollu laitettu valmiiks. Nyt on aamun ollu sellanen paniikki ja tunne, et nyt on tartuttava toimeen. Pinnasängyn kamppeet on jo pestynä ja silitettynä, mut nyt on alotettava muiden kamppeiden pesu. Hassu tunne, vaikka ei oo minkäänlaisia merkkejä ollu ennenaikasesta tulosta.
Hyvää viikkoo kaikille, nauttikaa!!
Norpanpoikanen viikot 31+2
Minulla oli nyt sitten vuosisadan vatsatauti viikonloppuna. Kauheaa oksentelua ja ripulointia, hyi että.. Ei tullut edes syötyä paljon mitään ja alkoi sunnuntaiaamuna olla jo aika heikkona pelkästä syömättömyydestä.
Nyt onneksi on jo olo helpottunut ja olen saanut syötyäkin :)
Vauveli voi hyvin, potkii kivasti ja iltaisin tuntuu kun se yrittäisi tulla tuosta mahan läpi maailmaan :)
Hikkaakin pikkuisella on ja se ei taas minusta tunnu oikein mukavalta.. :)
Vaatteiden pesu olis täälläkin edessä ja pinnasänky pitäisi maalata. Sillä ei onneksi ole henegenhätää kun pikkuiselle on kehto alkuviikkojen nukkumista varten..
Kuulumisiin :)
Sama84 ja pikkuviikari 32+0
Pojan kanssa käytiin taas aamulla perhekerhossa. Mietityttää vaan, että miten kauan siellä pystyy/jaksaa kulkea. Nytkin tuntuu, että ylämäet pistää puuskuttamaan ja pahasti. Esikoinen on kyllä kerhossa niin hyvin viihtynyt, että käydään varmaan niin kauan kun mun vointi sen sallii.
Täällä oli jollakulla äitiysloma alkamassa lauantaina. Mulla alkoi oma äitiysloma nyt viime lauantaina. Eli neljäs virallinen äitiyslomapäivä menossa; vaan eipä tuo äitiysloma mun arjessa tunnu kun muutenkin olen tuon esikoisen kanssa kotona.
Neuvola olisi taas perjantaina. Vähän kyllä hirvittää tuo vaa' alle meno jo etukäteen, koska pääsiäisenä tuli noita suklaamunia sun muita herkkuja oikein kaksin käsin ahmittua. Onneksi tuo pääsiäinen on nyt ohi. Suklaamunat alkoivat jo tulla korvista.
Enää pari viikkoa Jorvin synnytystapa-arvioon ja sitten saan varman tiedon siitä, että miten päin tuo poitsu majailee. Toivottavasti saan myös jonkinlaisen paino-arvion poitsusta. Olisi kiva tietää missä mitoissa mennään. Oletteko muut saaneet jo painoarvioita?
Nyt täytyy viedä tuo esikoinen päikkärille. Voikaahan hyvin!
Pikkupapu, esikko 2 v. ja poitsu rv 35+1
Pääsiäinen meni ja samalla tuli juhlittua nuorimman 2v synttärit. Herkkuja tuli syötyä jos jonkinlaista, onneksi neuvola vasta ens kuun alussa.
Olen kaameassa yskässä ja tuntuu ihan hirveältä yskiä, kun sen jälkeen aina supistaa ja yskänpuuskan aikana saattaa lirahtaa housuun pieni määrä, onko muilla vastaavaa. Yskä siis sellainen, että meinaa oksennuskin tulla.
Muuten vointi ok. Vauhti hieman hidastunut, kolottaa lonkkia ja hengästyttää, mutta sehän kuuluu asiaan.
Vauvan tavarat rupee olemaan jo pestynä ja katsottuna valmiiksi. Isot veljet innolla avustaa ja järjestää. Virtaa kun sais itsellekin jostain vastaavat määrät niin hyvä olis.
Miestä mietityttää synnytys ja sinne meno, kerkiääkö matkaan, minne isot pojat.....
En ole saanut itsestäni irti kirjoitella vaikka luenkin teidän kuulumisia. Eli sama tarina kuin monella muullakin ;) Mulla on kyllä niin vetämätön olo tuon huonon hempan takia :( Laskee vaan vaikka olen erilaisia rautalääkkeitä kokeillut. Taitaa olla nyt jo alle 100. Kovasti supistaakin ja tulee puukoniskuja alakertaan (liitoskipuja?).
Pikkupapu kyseli painoarvioista. Mulle veikattiin kaksi viikkoa sitten 11.3. eli rv 20+1, että vauva on 1,6 kg. Käyrän mukaan vauva olisi jotain 3,8 kg la:na jos kasvaa tasaisesti. Tuo oli yksityinen ultra. Ensi kuussa menen synnytystapa-arvioon, jossa katotaan uudelleen (kun esikoinen jäi jumiin), että paljonko silloin on painoa ja painoarvio la:aan.
Oliko se Rouvapupu, joka joitain viikkoja sitten kirjoitteli vaikeasta elämäntilanteesta? Mitä sinulle kuuluu nyt? Kaikkea hyvää toivotan!
Me ei olla päästy nimestä vielä minkäänmoiseen yhteisymmärrykseen :/ Tytölle olisi paljon helpompi, mutta ultrien mukaan on poika tulossa. Ei oikein löydy molemmille mieluista. Saa nähdä, varmaan päätetään sitten viime tingassa.
En saa itsestäni irti alkaa laittaan valmiiksi mitään vauvalle :( Tai no onhan nuo kaikki tarvittavat jo esikoiselta jäämässä (vaunut, pinnis pystyssä jne), mutta pitäis katsella mihin vauvan vaatteet saisi sopimaan. On kyllä niin pystyynkuollut olo *valivalivali*
Tuntuuko muilla muuten kovaa painetta alhaalla vessassa käydessä? En hoksannut neuvolassa kysyä tuosta. Esikoiselta ei tuollaista ollut.
Kielo 32+1
norpanpoikanen:
Nyt vauvavaatepyykki kutsuis. Näin viime yönä unen, et vauva synty ennenaikasena, eikä mitään ollu laitettu valmiiks. Nyt on aamun ollu sellanen paniikki ja tunne, et nyt on tartuttava toimeen. Pinnasängyn kamppeet on jo pestynä ja silitettynä, mut nyt on alotettava muiden kamppeiden pesu. Hassu tunne, vaikka ei oo minkäänlaisia merkkejä ollu ennenaikasesta tulosta.
Pakko äkkiä jakaa teillekin, varsinkin kun näemmä unia muillakin liikenteessä ;)
Ite heräsin aamuyöstä tosi outoon uneen. Uni alkoi sairaalassa imetystouhua ihmetellessä, rinnalla pieni ja suloinen tyttö. Pakkasin vauvan ja itseni autoon ja ajella huristelin ystäväni(tuleva kummi) luo kahville, soitin vaan matkalla että laitatko sumpit tulemaan. En puhunut vauvasta mitään ja saatiin yllätettyä kunnolla. Ite yllätyin, kun mieheni tupsahti keittiöön hetkeä myöhemmin ja vain totesi, että oli arvannut mun tulevan tänne ja muistutti, että pitää palata sitten kahvittelun jälkeen sairaalaan. Kyselin synnytyksestä, kun mulla ei ollut siitä mitään mielikuvaa. Eikä ihme, olin kuulemma edellisenä iltana valittanut huonoa oloa ja mennyt vessaan istumaan. Isäntä oli kehottanut nauttimaan jotain kylmää, jos se auttais. Olin jostain syystä istunut vessassa grillivarrastikku suussa (?!?) ja pyörtynyt. Tikku oli tullut poskesta läpi ja mut toimitettu sairaalaan. Tytön olivat leikanneet pihalle samalla, kun kerran naama oli paikattu nukutuksessa.
Herätessäni olin ihan pettynyt, kun ei vauvaa löytynytkään vierestä :) Ihmettelin miehelle aamulla, että miten vastuuttomia meidän lääkärit on, kun päästivät mut ½vuorokautta leikkauksesta yksin liikenteeseen vauvan kanssa. Sai toinen hyvät naurut aamulla kotiutuessaan töistä..
Täällä muutoin sitä tavallista, mutta eteisen kattoon on ilmestyny kosteusvauriojälki. Tuli todettua, että onneks ei oo omistusasunto ja kulut menee vuokranantajalle.. Ei tartte nyt yhtään uutta murhetta. Nyt vaan jännitetään, että mitä tuolle tulevat tekemään, ei oo huoltomiestä vielä näkyny..
Voikaahan hyvin
JN
Nämä raskausajan unet on kyllä vähintääkin outoja ;) Mä kans näen ihan ihme unia, neuvolantätikin meinasi tikahtua nauruun viime viikolla kun kerroin edellisyön unestani (vauva syntyi rv30 ja mä koitin selittää sille vauvalle että sen pitäisi mennä vielä takaisin mahaan ja pohdin että miten se voisi onnistua ja mistä löytäisin jonkun joka osaisi neuvoa). Ja miten ne onkin niin todentuntuisia? Sitä on aamulla aivan shokissa kun miettii että oliko uni totta ja onko se vauva jo syntynyt vai mitä on tapahtunut. Mä olen nähnyt jostain syystä tässä raskaudessa paljon enemmän ennenaikasen synnytyksen unia mitä edellisissä raskauksissa, tai sitten vaan tällä kertaa muistan unet paremmin. Siksi olenkin miettinyt että josko olisi viisasta saada hyvissä ajoin kaikki valmiiksi vauvaa varten... vaikka mitään merkkejä ennenaikaisesta synnytyksestä ei olekaan :) Saisipahan mielenrauhan :) Voisikohan muuten olla mahdollista että yöllinen supistelu saa aikaan noita synnytysunia? Mulla on nimittäin öisin aika paljon supistelua johon välillä heräänkin enkä saa nukahdettua ennenkuin suppailu loppuu (voi mennä pitkäkin aika) joten tulisiko se sitten uniinkin?...
Seppäskä(kö?) se oli joka kyseli lirahtelusta? Mulla on ko. ongelma, tai oli kun olin kovassa yskässä monta viikkoa, olipahan tosi kivaa :/ Lantionpohjan lihakset hyvässä kunnossa... ;) Nyt sitä on paljon vähemmän, aivastelu yms toki saa lirahduksen aikaan mutta ei sentään kymmeniä kertoja joka päivä. Pitäisi treenata lihaksia mutta se tuntuu olevan nyt jo hirveän hankalaa kun vauva painaa niin alhaalla. Otettava itseä niskasta kiinni heti synnytyksen jälkeen ettei vaiva jää pysyvämmäksi :/ Aiempien synnytysten (3) jälkeen treenaminen on unohtunut joten nyt siitä saa sitten kärsiä...
Shelley rv31+
Täällä mä naureskelen teidän unia ;D Ite olen saanut taas nukutuksi hyvin, mutta mun yöt on olleet paljon tylsempiä kuin muutaman muun...
Olin päivän töissä tänään, kahden viikon saikun jälkeen. Mutta supistelujahan sieltä pitkin päivää tuli. Soittelin neuvolaan, että milloin mun pitää alkaa huolestua ja täti käski mut taas lääkäriin. Kohdunsuu lyhentynyt, pehmennyt ja ilmeisesti vauva painaa jo aika alas. Lääkäri sano heti että työt on nyt jätettävä muille. Eli olen tässä nyt kuukauden sairaslomalla ja sitten alkaa äitiysloma. Jotenkin hassu olo. Ja jotenkin pelottaa, että synnytys alkaa ennen aikojaan.
Nimiä ollaan meilläkin miettitty. Tytöllä on nimi väliviivan kanssa ja toiselle haluaisin myös. Ongelma on se jälkimmäinen nimi. Mikään ei tunnu sopivan ensimmäiseen. Tätä asiaa on pyöritelty, käännetty ja väännetty. Ehkä sekin vielä loksahtaa kohdalleen joku kaunis päivä.
Nyt kutsuu iltapala ja telkkari. Hyvää yötä kaikille!
Tähti ja maha rv 30+5
Mä taas yököypelöin täällä=)
Seppäskälle tiedoksi että kyllä täällä on yksi kusihousu lisää! Mulla on flunssa aika hyvin jo parantunut, mutta yskä vihulainen vaivaa, joten lirkin housuun aika usein.jee. Aivastus ja erilaiset ponnitukset tekee ihan samaa. Pari kertaa on nauraessa tullu niin paljon, että norona on valunut sisäreisiä pitkin=) Hirmu ikävä vaiva mutta toivottavasti häviää aikanaan.
Unia näkyy myös täällä eteläsuomessa. Jos/kun mä herään yöllä pissalle,niin sen jälkeen nähdyt unet muistan parhaiten. Niin on ollut jo ennen raskauttakin. Mä oon nähnyt kanssa aika erikoisia unia. Yhessä unessa mies oli löytänyt uuden naisen itelleen ja mä olin ihan yksin pienen vauvan kanssa. Mä olin kauheen väkivaltanen siinä unessa, mies sai monesti turpaansa=) Toisessa unessa mä odotin ruuhkasessa sairaalassa omaa synnytys vuoroa, kaikki synnyttäjät oli omissa sängyissään vierivieressä ja peräkanaa pullautettiin beibit ulos... kun tuli mun vuoro, niin kätilö hieroi mun selkää ja vauva vaan luiskahti maailmaan=) Mä olin myös niin pinnallinen siinä unessa, ettei mua kiinnostanut muu kuin että vauvalla oli näteimmät vaatteet ikinä, se vinkui nälkää yms. ja meitsi vaan leikki sillä kuin nukella=) Toivottavasti nää unet ei enteile mitään...!!
Kaksi mun koiravauvaa on jo lähtenyt uusiin koteihin ja arki tuntuu vähän helpommalta, kun on pari sotkijaa vähemmän! Mä päätin etten osta mitään äitiysvaatteita keväällä,mutta tänään mun oli " pakko" tuhlaa koiranpentu rahoja ja ostaa yhet mammahousut ja imetyspaita. Ompahan jotain sopivaa ja nättiä kevääksi päälle...
Huomenna olis se synnytysvalmennys hyvinkäänsairaalassa. Mies oli oiken peruspositiivinen kun kerroin että mennään sinne. Se on varma että joutuu kattelee kuvia revenneistä pimpeistä ja välilihoista kaks tuntia...ja muut jotka osallistuu sinne on jotenkin omituisia+ todella vanhoja ja kysylee tyhmiä niin paljon,ettei päästä ennen puoltaöytä kotiin=) Niin ja sit kuulemma me istutaan ringissä ja huohotetaan ja puuskutetaan kilpaa...hihhii... Miehet on niin hölmöjä välillä!!
Huomiseen ystävät! T: Masunasu ja beibi rv31+2
Kyllä tänä aamuna tuntu hyvälle ettei tarvii töihin lähteä, niin karsee keli kuin olla ja voi!! Mulla oli eilen eka virallinen äitiyslomapäivä, mut kotonahan oon ollu jo 3vk; eka viikko meni sen nilkan kans ja sit olin kesälomalla.
Sain viikonloppuna pestyä vauvanvaatteet, ei niitä nyt kamalasti oo mut eiköhän me ainakin alkuun päästä.
Pikkupapu kyseli painoarvioista. Mä kävin jo viikko sitten viimeises lääkärissä ja samalla ultrattiin ja tehtiin kokoarvio. Silloin painoa oli jo 2,3kg eli eiköhän siitä semmonen 4kg taas tule.
Mä oon jo ihan kypsä tähän odottamiseen. Niin paljo enemmän vaivoja kuin esikoisen kanssa ja tuntuu et se tulee tuolta yläpäästä ulos, on niin korkeelle kiinnittynyt. Mutta eiköhän tästä selvitä kun pitää itsensä vaan mahdollisimman kiireisenä voinnin mukaan :)
Kaikille varovaisuutta tuol liikenteessä, mun täytyis parin tunnin päästä lähteä jalkahoitoon, toivottavasti vähän ois sade jo hellittänyt...
CalZal rv35+1
Hei vaan muutaman viikon kirjoitustauon jälkeen! Täällä vointi on muuten hyvä, mutta ankara väsymys painaa jo ties monettako viikkoa. Hemoglobiini on ollu ihan hyvä ja rautaa napsittu, joten kyse on jostain muusta :/ Vauva on onneksi masussa sen verran vilkasliikkeinen, että siitä ei juuri tarvi huolehtia. Mulla alkaa äippäloma virallisesti ylihuomenna, mutta oon ollu jo nelisen viikkoa kotona, kun oli vähän lomia ja määräaikainen työsuhde päättyi hyvissä ajoin ennen äitiyslomaa. Vauvanvaatteet on pesty ja silitetty ja hankinnat kutakuinkin tehty, joten hyvin tässä joutaa nukkumaan pitkin päivää... Ärsyttää vaan, kun ei saa oikein mitään järkevää aikaseksi.
Mulle tehtiin synnytystapa-arvio (alatiesynnytys) ja annettiin painoarvio (1900 g) jo viikolla 32+2, kun kävin ultrassa. Ei kuulemma pitäis tulla kovin isoa lasta. Ens viikolla mennään tutustumaan synnärille ja siellä on joku lyhyt synnytysvalmennus. Täällä meilläpäin neuvolassa ei enää järjestetä perhe- tai synnytysvalmennuksia säästösyistä. Kyllähän tuo tuleva koitos ensikertalaista aikalailla jännittää...
Voikaa hyvin!
riia75 ja masuasukki rv 34+4
Minäkin näin ensimmäisen vauva unen tossa jokunen aika sitten, kun meidän kissä oli kateissa. Näin unta että se tuli kotiin ja sitä oli karhu purru mutta sitten se ei ollutkaa enää kissa vaan vauva. Sillä oli pelkät vaipat jalassa ja karhun hampaan jälet selässä ja minä sanoin vaan että on sitä täytyny jonkun hoitaa kun se on noin hyvässä kunnossa eikä yhtään nälkänen...
Mullakin toi lirahtelu ollu vähän vaivana, mutta hommasin suosiolla suojia ni on ees yks huoli vähemmän.
Huomenna taas neuvolaan. Päivän jatkoja kaikille lähen tästä päiväkahvin keittoon.
Tänään siis neuvola, viikot 33+4.
Painonlisäystä ed kerrasta 800g. verenpaine 108/66, sf-mitta 33. Raivotarjonnassa ja hyvin jo asettunut lantioon, terkka sanoi että on jo tosi matalalla. Tuntuukin että vauvan kädet tulevat jo ulos :) Syke pikkuisella 150, liikkeet ++.
Oli ihan kiva käynti taas, vaikka oli nuo kaks muksua mukana. Pitihän heiltäkin sydänäänet kuunnella. Mukava tuo terkka kun viitsi heidänkin " vauvat" tarkistaa. Tuleva isoveli oli aivan innoissaan kun hänen sydänäänet saatiin kuulumaan. Niin ja olipa tuo pissakin ihan ok, ei tartte siis sokerirasitukseen vielä. Turvotusta ei juurikaan, paitsi pikkaisen sormet ja nilkat alkanut turvota. Varsinkin iltaisin on aika " kankea" olo.
Painoa tullut nyt 3,2kg ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen.
Nyt täytyy lähteä lapsia auttamaan...
Myrskyistä illanjatkoa :)
amaria
Pakko oli tulla kertoo iltakuulumiset=)
Käytiin miehen kanssa nyt iltasella siellä synnytysvalmennuksessa ja en oikein tiiä oliko se oikein tarpeellinen? Jokuhan täällä kertoi ettei tullut hullua hurskaammaksi siitä, ite oon vähän samaa mieltä... Mä olisin tahtonut nähdä konkreettisesti niitä synnytyssaleja yms. mutta ymmärrän ettei ne hyvinkäällä tee mitään kierroksia nyt sen remontin keskellä. Jos mä oikein ymmärsin, niin huhtikuun loppuun mennessä on valmiita kaikki uudet synnytyssalit/altaat/lapsivuodeosastot... Remppa jatkuu kuulemma syksyyn asti, mutta jäljelle ei jää kuin naistentauti osasto(?) Kiva kuitenkin että paikat on ihka uusia. Joitain synnyttäjiä on jouduttu nyt talvella/keväällä käännyttää stadiin, mut ei se mua haittaa vaik niin kävis itelle. Sama se missä synnyttää, kunhan ulos tulee=)
Mulle tuli ihan sellanen tunne että meille ois tulossa talvivauva kun pimeessä ajettiin sinne sairaalalle ja joka paikka täynnä lunta. Oikeestihan silloin on todennäköisesti tosi lämmintä kun me ollaan synnärillä...tää takatalvi hämää. Ja kyllä ton valmennuksen jälkeen tajusi oikeesti sen, että synnytys on todellakin lähellä. Mua alko vähän kutkuttaa ajatus että mun sylissä on kohta mun IKIOMA vauva!! ihanaa!! Ja äsken kun kävin suihkussa, niin tuli ekat maitotipat tisseistä...taitaa meikä käydä vähän kierroksilla=)
Mutta joopajoo, hyvää yötä ja jatketaan odotusta!
T: Hömppä minä ja pikkanen rv31+3
Kovin oli munaton pääsiäinen sanan kaikissa merkityksissä. Olimme reissun päällä ja kotiutuminen ottaa taas koville. Muksut elävät vielä ihan muussa sfäärissä ja äitee on kovilla. Jos jotain positiivista pitää kotiutumisesta hakea niin eipä tarvi jatkuvasti selittää miksei voi syödä oikeastaan mitään yhteisiä eväitä ja ihmetellä mahan kasvua. Bonuksena myös oma sänky jota todella jo kaipasi viimeisenä yönä. Ei oo kuulkaa herkkua kingetä itseään patjalta lattian rajasta yöllä vessaan. Bonuspuolelle menee myös vaakalukema... taas on paino tippunut meikämammalla. Tätä menoa saavutan lähtöpainon ennen kuin kaksoset syntyvät mikä tarkoittaa sitä, että useamman kilon kevennys on tiedossa sitten synnytyksen hetkellä ;) Isäntä oli jo huolissaan pienenevistä rinnoista. Hoopo mies.
Mutta nyt tutimaan.
Kyrk@ & Tiitiäiset rv 32+2
Täällä vietetään nyt sitten äippäloman ensimmäistä päivää! Tai ei tämä nyt mun arkea mitenkään erityisesti muuta kun vuosilomilla olen ollut jo maaliskuun alusta mutta kuiteskii...Hyvää tämä lomailu on tehnyt meinaan mullakin on fyysisesti niin rankka työ että olin loppuajasta jo ihan kipeä ja rampa enkä päässyt lenkkeilemään enkä muuta mikä on mulle tosi tärkeetä.Nyt on ollut sitten ihanaa kun kaikki kivut jäi työpaikalle ja olen saanut koiruuden kanssa tehtyä päivittäin pitkiä lenkkejä metsässä!! Kyllä olenkin nauttinut oikein pelottaa koska ne loppuraskauden vaivat tulevat kiusaamaan muakin;(...Voimia kaikille jotka niistä jo kärsivät ei tässä enää kauan mene kun meillä kaikilla on vaavit sylissä!! Jotenkin ihana vuodenaika odottaa vauvan syntymää,kesä lähestyy valoisuus lisääntyy ja masu kasvaa:))...Nyt ei ainaskaan tarvi dieetillä olla;))!!!
Mullakin on ensiviikolla se viimeinen neuvolalääkärin tarkastus.Saas nähä lähettääkö se mut keskusäitiysneuvolaan kokotarkastukseen kun viime viikolla sf-mitta oli jo 32 cm eli aikasta reilun kokoinen on...Onhan tämä jo tietty neljäs raskaus mulle ja edellisetkin kaksi olivat nelikiloisia mutta kuhan ei nyt ihan viittäkiloista amatsoonia pukkais;))...Hyvän kokoinen lantio mulla ainaskin on oltava koska mun nuorin (s.8/93) tyttö oli syntyessään 4300kg/52 cm ja syntyi perätilassa ja kaikkein helpoin synnytys oli...Huh menispä tääkin yhtä hyvin!!
Nyt tuli viereen ruskeat nappisilmät mua tuijottamaan elikkä kai se on parasta lähtee tuota koiraherraa ulos pissulle viemään!! Ja ilmakin näyttää toistaiseksi täällä Tampereella aika hyvältä vaikkei aurinkoa näykään...Mukavaa loppuviikkoa kaikille toukomammoille!
T: Miiu ja Tyyne-Tellervo rv 35+0
Mä oon ollut hereillä jo tovin kun mies alko kolistelee ihan anivarhaisilla.Se oli laittanut tiskit,ulkoiluttanut koirat ja ruokkinut ne, sekä isot että pennut. Ja mä aina valitan että se on laiska. Mä oon kurja otus=)
Koska mulla on ollu vähän tylsää tässä aamulla, niin bongasin netistä lapsi-messut 2008 ilmotuksen. Ne olis 25-27.4 eli oikein passelisti ennen " meijän" kuukautta. Tai siis tuolloinhan jollain on jo todennäköisesti vauva onnellisesti sylissä, mutta loppukuun odottajat vallankin kerkeis sinne! Liput oli kait 13/e aik. ja 2/e lapset. Siellä on odottajille erikseen kaikkia luentoja ja näytillepanijoita. Jos ei muuta keksi niin kaikki vaan helsingin messukeskukseen silloin=) Niin ja sithän me voitais nähdä ihan naamatusten! Mun mielestä olis kiva oikeesti joskus treffata tätä porukka livenä, kun kerran täällä netissä tulee roikuttua kaiket päivät teijän kanssa höpisten. Ymmärrän kyllä joku tahtoo pitää tän ihan anonyymi puuhana...
Nyt mää lähen suihkuun...
Mukavaa päivää isomahaset! T:mää 31+4
masunasu08:
Koska mulla on ollu vähän tylsää tässä aamulla, niin bongasin netistä lapsi-messut 2008 ilmotuksen. Ne olis 25-27.4 eli oikein passelisti ennen " meijän" kuukautta. Tai siis tuolloinhan jollain on jo todennäköisesti vauva onnellisesti sylissä, mutta loppukuun odottajat vallankin kerkeis sinne! Liput oli kait 13/e aik. ja 2/e lapset. Siellä on odottajille erikseen kaikkia luentoja ja näytillepanijoita. Jos ei muuta keksi niin kaikki vaan helsingin messukeskukseen silloin=) Niin ja sithän me voitais nähdä ihan naamatusten! Mun mielestä olis kiva oikeesti joskus treffata tätä porukka livenä, kun kerran täällä netissä tulee roikuttua kaiket päivät teijän kanssa höpisten. Ymmärrän kyllä joku tahtoo pitää tän ihan anonyymi puuhana...
Oi, kuulostaapa kivalta. Olis mun mielestä ihan kiva tavata teitä oikeastikin!
Pitäis lyödä päivää lukkoon ja toivoa, että paikalle pääsee mahdollisimman moni. Voisin kuvitella, että pitkänmatkalaisille sopis helpommin joko la tai su, mut sitten toisaalta perjantaina on varmaan vähemmän ruuhkaa. Eikä kovin moni todennäköisesti siitä tungoksesta nauti enää noilla viikoilla.. Toisaalta tuolla on viikonlopun aikana sekä pienoismalli- & eläinmessut, joista jälkimmäinen on auki vain viikonloppuna (allergiset pääsee perjantaina helpommalla). Eli mulle sopii mikä tahansa päivä.
Jos vähintään 10 henkeä on mukana, kannattaa varmaan tehdä treffit jo messukeskuksen ulkopuolella, niin saadaan ryhmälippu 9e/hlö.. Tuolla on kyllä niin paljon ohjelmaa muksuillekin, että houkuttaa ottaa tuo esikoinen kaveriksi.
Ja omaa napaa tähän vähäsen.. Vein esikoisen päiväkotiin ja vedin sitten lipat alamäessä. Onneks onnistuin kaatua " oikein" eikä sattunu. Pikkasen sitä kuitenkin säikähti!
Liitoskivut juilii inhottavasti. Toivottavasti ei loppuun saakka oo kiusana, alkaa mennä hermo tähän epämiellyttävään oloon. Tulee ihan kiukkuseks, kun sattuu/kolottaa/ahdistaa/vihloo tms. jostain lähes koko ajan. Ja toisaalta tää loppuaika on aivan ihanaa, kun maha on iso ja vauvan liikkeet tuntuu ja saa jännittää, kumpi siellä on & mitenkä päin jne.
Varasin Jorviin tutustumiskäynnille ajan. Meillä kunta järjestää jonkun näköstä perhevalmennusta, mutta se on vaan esikoista odottaville. Ja toisaalta ei edellinen valmennus antanut meille oikeastaan mitään. Ei tienny, mitä vaatia/odotta/kysellä ja loppujen lopuks meille tärkeistä asioista tuli sitten haettua enempi tietoa netistä. + valmennuksessa olleet muut parit oli jotenki tosi outoja. Ite olin sillon 22 ja mies 24, oltiin nuorimmat ja siitä huolimatta mieskin kummasteli kotona " niiden muiden miesten" kummia kysymyksiä. Tuli sellanen olo, ettei ihan perusbiologia ollu kaikilla hallussa. En enää tarkkaan muista niitä juttuja, mutta se kummastelu niiden iltojen jälkeen on kyllä muistissa. Enkä edes pidä meitä keskivertoa viksumpina, mutta sellanen huvittava fiilis siitä jäi..
Nyt kuitenkin tuntuu, että nimen omaan synnytykseen liittyvistä asioista kaipaa tukea & neuvoja, esikko kun tosiaan leikattiin. Eli ihan vihreitä ollaan alatiesynnytyksen kohdalla. Mahdollisuuksien mukaan mennään " luomuna" loppuun asti ja tästä onkin tullut netin ihmeellisestä maailmasta luettua enemmän ja vähemmän. Koenkin, että myös toista/kolmatta jne. odottaville olis hyvä neuvolankin tarjota jotain valmennusta. Vois sitten käsitellä niitä asioita, joita " kurssilaiset" pitää tärkeänä.
Tällaista tänään, huomenna taas jotain muuta :)
Nyt putsaamaan takapihan pikkuruinen terassi tuosta lumesta, ennen ku se muuttuu loskaks..
JN + masukaveri 34+4
Piti tulla pikaisesti tännekin kertomaan, kun oltiin Jorvissa tutustumassa. Jäi ihan hurjan paljon parempi olo käynnistä, kuin mitä esikoisen aikaan oli tutustumiskierros. Oliko " vika" itsessä vai kierroksen vetäneessä kätilössä, sitä en osaa varmaksi sanoa. Ja muutamat asiat muuttuneet parissa vuodessa. Ammeessa saa olla vesien menon jälkeenkin, jollei erityistä riskiä tulehdukselle ole (v 2004 vesien meno oli ehdoton ei plutaamiselle) ja kätilöstä riippuen voi ammeeseen saada jopa synnyttää (v04 ei onnistunut). Nää oli tervetulleita yllätyksiä! Eihän sitä voi tietää, mikä olo on h-hetkellä, mutta ajatuksen tasolla mennään luomusti loppuun saakka. Selkäydinpuudutteita karsastan " viimeiseen asti" , mutta ei se maailma (varmaankaan :D) kaadu, jos jompaan kumpaan joutuu turvaamaan. Ite koen epiduraalin niin kahlitsevana, että siitä ei montaa positiivista ajatusta ole, niistä haittavaikutuksen peloista nyt puhumattakaan. Tämä siis mun mielipide, puudutteet suotakoon ne haluaville.. Kiireettömäksi kuvattiin synnytyksen jälkeiset pari tuntia, jotka salissa vietetään ennen osastolle siirtymistä. Tämäkin oli kiva kuulla. Muutoinkin koko käynnistä jäi olo, että tukevat mahdollisimman pitkälle äidin halua toimia tietyllä tavalla, oli tahtona sitten ääriluomuilu tai kaiken kattava " doupping" . Ja että perustellen mennään toimenpiteisiin, eikä niin että ensin tehdään ja vasta sitten kerrotaan, miksi tehtiin. Kiva olo jäi Jorvin synnytysosastosta, minä kun harmittelin tuota Tammisaaren etäisyyttä muistaakseni täälläkin joku aika sitten.
Lapsivuodeosastokin vaikutti ihan mukavalta. Tosin pahoin pelkään, että mikäli samassa huoneessa on joku muu, on nukkuminen enempi vähempi vaikeaa. Tai ei sitäkään tiedä, voihan olla että on niin väsy, että nukkuis missä vaan. Imetykseen tuntuivat kannustavan, muttei vaikuttanut painostavalta. Muutoinkin vaikutti ihan hyvältä, eli hyvillä mielin odotan tulevaa aikaa Jorvin hoteissa. Ainoa, mikä keljuttaa, on se Jorvin " harsottomuus" vaan sillehän ei nyt voi mitään..
Voi, kumpa jo pääsiskin pian tositoimiin, olis vaan noita viikkoja muutama enempi :)
JN+ mylläävä masukaveri 35+0