x
Sikiöseulonnoissa liikutaan kaltevalla pinnalla" , toteaa käytännöllisen filosofian professori, moraaliin erikoistunut Timo Airaksinen.
" Pyrkimys on hyvä, eli se, että synnytetään mahdollisimman terveitä ihmisiä, mutta lopputulos voi silti olla ongelmallinen. On hyvä, että todella vakavasti vammainen lapsi, jonka koko elämä olisi pelkkää kärsimystä, voidaan abortoida, mutta esimerkiksi Downin sydrooma -lasten tapauksessa asia ei ole aivan selvä. He ovat käsittääkseni tyytyväisiä elämäänsä. Eli Down-tapauksen abortoinnin perusteena ei ole lapsen, vaan vanhempien kärsimys."
Airaksisen mukaan Downin syndrooma -siköiden abortoinnista ei kärjistäen ole pitkä matka abortointiin sukupuolen tai hiustenvärin perusteella. Downin syndroomaa hän pitää nimenomaan vedenjakajatapauksena. Toisaalta Downin syndroomaa esiintyy hyvin eri vaikeusasteisena ja astetta on mahdotonta etukäteen tietää. Välttämättä lapsi ei pärjää kotona.
" Sikiöseulonnoilla vammaisille sanotaan, että he eivät ole yhtä hyviä kuin muut. Sikiöseulonnan ajatus loukkaa vammaista henkilönä: jos äitini olisi tiennyt millainen olen, minua ei olisi. Näin olen kuullut vammaisten sanovan."
Mielummin vaikka että käykö lapsen nimeksi Juusto...