40 v ja yli on riskiraskaus
Iättömyyttä ihannoidaan, mutta ikään liittyy myös riskinsä.
Moni, erityisesti uranainen, lykkää lapsen tekoa lähelle tai yli 40 v, mutta siihen liittyy riskinsä- ollaanko niihin valmiit?
Myös suurperheiden iltatähdet ovat lisääntyneet.
Keskiverto suomalainen nainen tekee lapsen 28 v - sekin on tutkijoiden mukaan melko korkea ikä.
T. ap
Kommentit (14)
Eikä hirvittänyt yhtään. Tosin kuopusta odottaessani raskaana oleminen oli jonkin verran raskaampaa kuin kaksosia odottaessani. Mutta mitään ihmeempiä ei sattunut ja synnytykset menivät hyvin (tai no, yksi kaksosista hätäsektioitiin) ja kaikki lapset ja äiti ovat hengissä edelleen. Se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle, sillä ihmisten elämäntilanteet ovat niin kovin erilaiset.
Raskaus sujui ihan yhtä hyvin ja " saman kaavan" mukaan kuin aikoinaan esikoista odottaessanikin, jolloin tosin oli 23v:)
Onneksi en tiennytkään omasta riskiraskaudestani, hui:D
Kontrollejakaan ei ollut sen enempää kuin aikaisemmissa raskauksissa. Aloitin lapsenteon 28-vuotiaana ja lopetin 42-vuotiaana. Minulle muuten nuorimmaisen odotusaika oli kaikkein helpoin.
Olin juuri sopivan ikäinen joka kerta! Nyt en enää haluaisikaan vauvaa, riittää lapsenlapset ja oma kuopus.
Muuttuuko mun raskaus nyt sitten yhtäkkiä yhdessä yössä riskiraskaudeksi? APUA!!;D
nelikymppisten raskauksia on aina pidetty riskiraskauksina. Kumma että näissä keskusteluissa korostetaan aina sitä että jokainen voi tehdä minkä ikäisenä tahtoo. Kun se nuorena lapsen tekeminen on sitten kuitenkin niin kamalaa. Terv. 17v ekan lapsen saanut, mummo silloin 36v.
ja oikeasti mummuikäisellä suuri onni?
mutta myös alle 18v on riskiraskauksia samoin kuin kaksos, kolmos ja nelosraskaudet sekä avoparien raskaudet, yksin tehdyt raskaudet(ei isää kuvioissa)alhasen koulutustason omaavien raskaudet, tupakoivien, alko, huumeiden käyttäjien raskaudet, pitkäaikais sairaiden raskaudet, lihavien raskaudet.........
raskaudesta riskiraskauden....?????
se että iän mukana lisääntyy perussairaudet. Mutta nykyään ikä ei ole mikää tae hyvästä tai huonosta kunnosta. Moni nelikymppinen on paremmassa kunnossa kuin kakskymppisenä ja melko monella kakskymppisellä on pelastusrengas vyötäröllä, merkki huonosta elintavoista. Yksilön oma kunto, sairaudet ja elintavat vaikuttavat miten " riskialtis" raskaus on.
Vierailija:
Muuttuuko mun raskaus nyt sitten yhtäkkiä yhdessä yössä riskiraskaudeksi? APUA!!;D
T. ap
(yli 40 v ja pienten lasten äiti)
Ps. Kypsän äitiyeden riskejä:
mm. kromosimiriskit,
ikään liittyvä väsyminen,
miehenkin jaksaminen ikään liittyen...
Silti on jokaisen oma asia milloin niitä lapsia tehdään!