Onko taalla ketaan naispappeuden vastustajaa? Kertoisitteko, miksi vastustatte naispappeja, mutta ette muita naisteologeja tai esim. naispuolisia pyhakoulunoopettajia.
Kommentit (23)
Kuinka selitätte tytöillenne että hänen veljestään voi tulla pappi, mutta tytöistä ei koska tytöillä ei ole auktoriteettia, uskottavuutta, mitä nyt sitten syynä vastustamiseen käytättekin.
koulussakaan salli lapselleen uskonnon opetusta hyväksyy kritisoimatta sen että lapsi aikoo papiksi? Kun tuntuu, että suurimpia huutelijoita tässä naispappeuskiistassa ovat Raamattua tuntemattomat ateistit.
Siis että Jumala on näin tarkoittanut. Itselläni ei henkilökohtaisesti ole mitään naispappeja vastaan.
saarnaajan pitäisi olla yhden vaimon MIES, ja siellä myös kielletään naista saarnaamasta.
Lapsethan ovat kaikista herkin ja alttein kuulijakunta.
Kaikki uskovathan saavat opettaa toisia ihmisiä. Kertoa uskon perusteita kaikille kiinnostuneille, äidit opettavat lapsiaan jne.
Saarnavirka on pyhä ja Jumalan asettama.
Vierailija:
Lapsethan ovat kaikista herkin ja alttein kuulijakunta.
mutta omaan uskontokuntaani se ei kuulu, eikä se minua mitenkään häiritse.
" Sitä en salli, että nainen opettaa" , sanoin Paavali. Itse asiassa koko termi " saarnaaja" on lähinnä helluntailaisten lanseeraama - siis sinänsä ihan jees termi, mutta ei Raamatusta lainattu.
Jos Paavalin esittelemää maailmankatsomusta tulkitsisi kirjaimellisesti, niin naiset pitäisi nähdä kaiken kaikkiaan miestä alempina ja heikompina, vähän kuin kakkosluokan kansalaisina, mitä ihmisoikeuksiin tulee. Mutta harva nykyuskovainen näin ajattele (onneksi). Paavalin naispappeuskommentit kuuluvat minusta samaan kategoriaan kuin muutkin puheet naisista, joten tästä aihepiiristä pitäisi ottaa Raamatusta kaikki tai ei mitään.
Pappi on seurakunnan paimen, johtaja eikä naisella ole selaliseen tarvittavaa auktoriteettia. Jumala määräsi tämän tehtävän miehelle.
Eikä siinä ole mitään epätasa-arvoista, naisella on muita tapoja palvella seurakunnassa, Raamattukin tuntee useita naisprofeettoja. En ymmärrä miksi naispappeuden vastustajia kohtaan hyökätään, etenkin siksi koska kirkkolaki hyväksyy molemmat kannat ja lisäksi katolilaisessa ja ortodoksikirkossa ei ole naispappeja nähtykään eikä tulla näkemäänkään.
Minusta " luontainen" auktoriteetti on ennen muuta persoonakysymys. Sitä on joillakin miehellä ja joillakin naisilla. Toisaalta kuitenkin (ja usein vielä tärkeämpänä puolena asiaan) on kyse siitä, kenelle ihmiset antavat auktoriteetin. Mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin johtajan asemaan (työelämässä, seurakunnassa jne) valitun ihmisen varpaille astuminen!
Mutta omassa kirkossamme ei pappia kutsuta papiksi vaan joko Isäksi tai sitten ylempiarvoisia esim Metropoliitoiksi. Naispappia ei taas voitaisi kutsua Äidiksi, koska kirkossa on vain yksi ketä kutsutaan Äidiksi ja se on Neitsyt Maria. Eli tavallaan ketään naista ei voi nostaa samalle tasolle kuin Neitsyt Mariaa joka on Pyhä Äiti.
Kirkolla on omat syynsä toimintatapoihinsa, eikä meidän maallikoiden välttämättä kannata aina niin kovasti niitä toimintatapojaarvostella kun ei kuitenkaan aina ymmärretä tapojen syvimpiä merkityksiä.
Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään naispappeutta vastaan, mutta jotenkin en vaan osaisi kuvitela omaan kirkkooni naispappeja.
ei ole uskoni kynnyskysymys, mutta monilla uskovilla on tämän asian kanssa hankaluuksia
Niinkuin aikasemmin jo taisi tulla esiin, perustelut ovat Paavalin ohjeista, ja jos jonkun mielestä niissä on tulkinnan varaa, joku lukee ne niin, että nainen ei saa saarnata eikä jakaa ehtoollista seurakunnassa (nainen vaietkoon seurakunnassa tms).
Tasa-arvokysymys tämä ei ole naispappeuden vastustajille.
Raamattuhan on ihmisen kirjoittama ja tulkitsema kirja, johon ovat vaikuttaneet sen kirjoittamisajankohdan patriarkaaliset käsitykset naisen asemasta ja ominaisuuksista. Tottakai nainen voi toimia pappina siinä missä mieskin, ei Jumala katso sinne papin haarojen väliin vaan sydämeen...
ortotodksit! Uskottavuus on mennyt meidän luterilaiselta kirkolta koska se soutaa ja huopaa naispappeus ym. asioissa eikä tiedä ketä miellyttäisi!
Jeesushan ei käsittääkseni missään kieltänyt naispappeutta, sen sijaan hänen jälkeensä elänyt Paavali (tavallinen kuolevainen) niin teki. Lukekaas kiihkomieliset joskus ihan sitä Jeesuksen vuorisaarnaa ja yrittäkää elää sen mukaan! Loppujen lopuksi juuri muuta ei tarvitakaan!
he eläkööt sitten myös muutoin _kirjaimellisesti_ raamatun tekstien mukaan. (Jos yhtään olette raamattua lukeneet, tiedätte kuinka älytön koko ajatus on)
Miksi jonkun asuan saa nostaa p a i n a v a n a raamatun sanana, totuutena pöydälle kun taas niin moni raamatussa sanottu asia painetaan villaisella?