Lestadiolaislle kolmas kysymys.
Saatteko sitten käyttää ehkäsyä jos lääkäri sanoo että seuraava raskaus on hengenvaarallinen äidille sekä vauvalle? Vai onko tälläisessä tapauksessa kohdunpoisto ainut ratkaisu?
Saako teidän kohdut poistaa?
Kommentit (19)
Esim. fyysisen tai henkisen sairauden vuoksi? Vastatkaa! Kiinnostaa tietää ihan näin hyvässä hengessä.
Itsehän me omista teoistamme vastaamme. Ei meillä ole mitään sääntökirjaa josta katsotaan joka ikisen tilanteen kohdalla mitä saa ja ei saa tehdä.
Tiedän, että jotkut lestadiolaiset käyttävät ehkäisyä lääketieteellisistä syistä, ja tiedän myös että jotkut lestadiolaiset eivät suostuisi käyttämään missään tilanteessa.
Ja ei niitä kohtuja liiemmin poistella, vaan mieluummin tehdään sterilisaatio jos siis tilanne on sellainen että raskaus uhkaa naisen henkeä.
t. lestadiolainen
Vierailija:
Onko ehkäisy silloin ok?
Ainakin muiden elämään lyötte kirjalla päähän vai päteekö se vain muiden kuin teidän elämäänne?
Mielipiteeni kerron vain, jos joku kysyy. Itse yritän elää niin että minulla on hyvä omatunto.
lestadiolainen
Mikäli äidillä on sellainen sairaus (fyysinen tai psyykkinen) ettei ole kykeneväinen ottamaan uutta lasta vastaan niin sellaisissa tilanteissa ehkäisyä on käytetty. Sairaus on siis hoidettu ensin. Nämä ovat kuitenkin vaikeita asioita eivätkä kenellekään sen kokeneille helppoja olleet.
Jumala armahtaa, lestadiolainen ei.
Vierailija:
Onneksi sinäkään et ole Jumala.
Se, että olen ex-lestadiolaisena tottunut siihen, että aina jos mokaat ja kadut niin saat anteeksi. Asiat annetaan AINA katuvalle sydämestä anteeksi. Toisin kuin tässä normi-ihmisenä elellessä, eipä homma toimikaan niin.
t ex-vl
Vierailija:
josta voi kattoo, mikä on syntiä ja mikä ei.... tollo.
ymmärrän että joku kysyy uteliaisuuttaan ja hyvässä hengessä jotain niin eikös sillä joku jo pingota vieteriään äärimittoihin. Yritin itse joskus homo chatissa käydä kysymässä jotain mieltäni askarruttavaa niin eikös sieltäkin ammuttu alas ennen kun kerkesin edes puhelinlangalle istahtaa. Eivät kaikki mutta ensivaikutelma oli ärhäkkä. Ja näin saadaan vaan ennakkoluulot kasvamaan entisestään.
Tässä keskustelussa en halua asettua kummallekaan puolelle. Ensin kukn asiallisesti kysyttiin niin lessut oli hiljaa ja sitten eilessut alko hikeentymään.
Huh huh. Tää lähtis nyt nukkuu.
Hmm.. tulisitko ojentamaan sen minulle?
Vierailija:
ymmärrän että joku kysyy uteliaisuuttaan ja hyvässä hengessä jotain niin eikös sillä joku jo pingota vieteriään äärimittoihin. Yritin itse joskus homo chatissa käydä kysymässä jotain mieltäni askarruttavaa niin eikös sieltäkin ammuttu alas ennen kun kerkesin edes puhelinlangalle istahtaa. Eivät kaikki mutta ensivaikutelma oli ärhäkkä. Ja näin saadaan vaan ennakkoluulot kasvamaan entisestään.Tässä keskustelussa en halua asettua kummallekaan puolelle. Ensin kukn asiallisesti kysyttiin niin lessut oli hiljaa ja sitten eilessut alko hikeentymään.
Huh huh. Tää lähtis nyt nukkuu.
Sitten alkaa kova kritisointi ja haukkuminen. Ei monikaan lestadiolaisista viitsi vaivautua vastaamaan kun lopputulos on aina sama = sanot mitä sanot niin raippaa tulee..
ymmärrän että joku kysyy uteliaisuuttaan ja hyvässä hengessä jotain niin eikös sillä joku jo pingota vieteriään äärimittoihin. Yritin itse joskus homo chatissa käydä kysymässä jotain mieltäni askarruttavaa niin eikös sieltäkin ammuttu alas ennen kun kerkesin edes puhelinlangalle istahtaa. Eivät kaikki mutta ensivaikutelma oli ärhäkkä. Ja näin saadaan vaan ennakkoluulot kasvamaan entisestään.
Tässä keskustelussa en halua asettua kummallekaan puolelle. Ensin kukn asiallisesti kysyttiin niin lessut oli hiljaa ja sitten eilessut alko hikeentymään.
Sitten alkaa kova kritisointi ja haukkuminen. Ei monikaan lestadiolaisista viitsi vaivautua vastaamaan kun lopputulos on aina sama = sanot mitä sanot niin raippaa tulee..
ymmärrän täysin tuon että ei jaksa vastata kun tulee samantien sähköä, mutta eikös se silti kannattais? Yrittää selittää omaa kantaa ja näkemystä ja vakaumusta. Tietty kun saa selittää selittämästä päästyään niin ymmärrän että mukissa tulee reunat vastaan.
Mun mielestä kaikkien kukkien pitäisi antaa kukkia. Piruako sitä uutta ydinvoimalaa suunnitellaan. Täällä agresiivienergialla pyörisi koko Suomi ja ylijäämäenergia voidaan myydä vaikka Ukrainaan.
:-)
Yksi kirjoitti toisessa ketjussa että pienempi paha se että äiti kuolee kuin että perhe kasvaa ja lestadiolaiset lisääntyvät tai jotain sinne päin. Ala siinä nyt sitten puolustelemaan kun rajut on kritiikit eikä ihmisarvoa anneta.
Jos joku asiallisesti haluaa kysyä jotain niin ok, mutta tälläkin palstalla keskustelut ovat pääsääntöisesti toisesta laitaa.
... sitä nykyään aina rummutetaan miten suvaitsevaisia ja avoimia ja tasa-arvoisia sitä ollaan. Mutta todellisuus taitaa olla ihan toista. Itse edustan sitä harmaata massaa joka ei poikkea valtaväestöstä mitenkään. Joten en tiedä miltä tuntuu puolustaa omaa vakaumustaan. Toivottavasti saan kasvatettua omista lapsistani suvaitsevaisia ja muut hyväksyviksi sellaisena kuin ovat.
Jotenkin sitä on pahoillaan että vähemmistöt saavat aina ämpärillisen paskaa niskaan tekee niin tai näin. Jos ihmiset pitää jakaa eri ryhmiin eri syistä niin kaikista löytyy varmasti mätiä omenoita, mutta loput 99.8% on hyviä tyyppejä.
Mut nyt hyvää yötä. Nyt on pakko mennä nukkumaan.
Vierailija: