Miksi paino ei tipu vaikka imetän??
Synnytyksestä on nyt 3kk ja painoa vieläkin 78kg. (Ennen raskautta 68kg ja juuri ennen synnytystä 88kg) Niin, vastaus lienee se, että syön liikaa verraten siihen mitä kulutan... Vauva on osaimetyksellä, mutta suurimman osan ravinnostaan saa kuitenkin rinnasta, lisäksi menee korviketta noin 3dl/vrk. Se, mitä tässä nyt kaipaan, on muiden kokemuksia painon tippumisesta imetyksen aikana/ sen lopettamisen jälkeen. Minulla on jotenkin " huijattu" olo, sillä useimmat kun kommentoivat, että kun vain sitkeästi imettää, niin paino tippuu silmissä.. Pa**an marjat, sanon minä. Mitä sanoo muut?
Kommentit (18)
Minulle ei raskauskiloja ihmeemmin tullut, n. 6 kiloa, jotka kaikki jäi sairaalaan, synnytyksen jälkeen tippui vielä viikossa muutama kilo. Mutta mutta, muutamassa kuukaudessa tuli pari-kolme kiloa lisää painoa, vaikka täysimetin n. 5 kuukautta. Eli eipä mullakaan imetys ole painoa pudottanut. Ylimääräistä kyllä vähän oli jo ennen raskautta, minäkin kuvittelin, että imetyksellä laihtuu, mutta eipä näy kaikki laihtuvan. Kyllä silläkin varmaan on imetysaikanakin merkitystä, mitä ja kuinka paljon syö.
Itselleni tuli raskauden aikana 15 kg ja pois lähti 19 kg. Eli bonusta -4kg. Synnytyksestä on nyt 2 kk ja vauva on täysimetyksellä. Ja en ole tätä tarkoituksella tehnyt, siis syön mitä mieli tekee.
Tietenkin tulee ulkoiltua aika paljon ja vauvan ja aktiivisen nelivuotiaan kanssa ei aina itse ehdi syödä säännöllisesti. Ja kai mahaa täyttää liikaakin tuo kahvi, jota pari kertaa päivässä keittelen. Niin, ja imettäessä janottaa, joten vettä tulee juotua paljon, joten sekin vie nälkää.
ipu
Mulla kyllä tippuisi vaikka kuinka, mutta mun on pakko syödä ihan valtavasti, jotta ei tippuisi enempää.
Mä painoin muistaakseni 58kg ekassa neuvolassa ja laitokselle mennessä 70 kg. Sairaalaan jäi 10 kg ja olin jo parissa viikossa alle tuon 58. Mä olen nyt erityisesti kiinnittänyt huomiota syömisiini ja juomisiini ja sain hilattua painon 58-59 kiloon, joka on mulle todella ihanne. Olen 165 cm pitkä.
Mun on pakko syödä esimerkiksi kunnolla lihaa kaksi kertaa päivässä (tai ei tietty lihaa, mutta proteiinia), todella reilu aamiainen, välipala ennen lounasta, iltapäivällä ja illalla. Syön siis kuusi ateriaa päivässä: aamiainen, välipala, lounas, välipala, illallinen ja iltapala. Silti karkkiakin voi vetää niin paljon kuin napa vetää ;-) Mä kyllä liikunkin paljon, käyn 5-6 päivänä viikossa 1,5 h:n vaunulenkin ja kerran viikossa äiti-vauva-jumpassa ja teen niitä syviä vatsoja ja lantionpohjalihaksia kotona.
Lapsi on nyt reilut 2 kk ja täysimetyksellä.
Mä en ole varma kuinka paljon vauvat syövät, mutta muistelen kuulleeni, että vauva söisi kuudesosan painostaan vuorokaudessa. Siis jos vauva painaa 6 kg, se söisi litran vuorokaudessa. Tuolloin 3 dl on helposti kolmannes vuorokauden annoksesta. Se saattaa vaikuttaa siihen, että et laihdu, vaikka imetätkin pääosin.
Vatsamakkarat eivät ainakaan mulla ruokavaliolla poistu, vaan olisi pakko jaksaa vaan tehdä vatsalihaksia :-) Mulla on vielä lihakset sen verran irrallaan, että en voi tehdä kuin niitä vatsan sisäänvetoja ja lantionpohjia.
Minulla on valitettavasti sama tilanne kuin Poemella, vaikka täysimetän kolmen kuukauden ikäistä vauvaani. Laitokselle jäi 10 kiloa, mutta sen jälkeen paino ei olekaan tippunut juuri lainkaan. Koko ajan on nälkä ja makeaa tekee mieli kovasti. Teen joka päivä pitkän vaunulenkin, muuten en ole vielä päässyt kuntoilemaan.
Olen ollut tästä kovin kummissani, sillä esikoisen imetysaikana 7 vuotta sitten paino putosi huristen, vaikka silloinkin söin hyvin ja herkuttelin paljon. Ainoa selitys, jonka keksin on ikäni (39). Aineenvaihdunta ei varmaan enää toimi yhtä nopeasti kuin 7 vuotta sitten.
Mutta jos jollakulla on antaa hyviä vinkkejä, otetaan niitä täälläkin kiitollisena vastaan!
-bough
Kun ajattelee, että imetät vain noin 400ml-500ml päivässä (vauvat juo n 700-800ml). Ei sitä nyt sentäs ihmeitä pidä odottaa...
Mulla viimeksi huomasi selvän eron siinä, mikä oli aikaa ennen raskautta ja aika vauvan kanssa. Vauvan kanssa ei vaan tule liikuttua saman verran kuin ennen vauvaa (vaikka kävisikin lenkeillä). Ennen vauvaa kuitenkin olin kokopäivätyössä missä ollaan jaloilla lähes koko aika ja lisäksi n 5 kertaa viikossa urheilin n 30-90 min. Paino ei tippunut ja jäin 4 kilon päähän aiemmasta painostani.
Nyt tämän raskauden jälkeen paino lähti todella hyvin laskemaan kun olen liikkunut raskasta liikuntaa 30-60min 5 kertaa viikossa ja esikoinen pitää jalkeilla lähes koko päivän. Nyt olen samoissa mitoissa kuin ennen molempia raskauksia. Että kyllä mielestäni liikunta on se tehokkaampi tapa kuin kalorien tuijottaminen.
Mulla lähti ekan synnytyksen jälkeen kilot niin, että kotiin toin vain pari ylimääräistä kiloa, jotka lähtivät muutaman viikon kuluttua synnytyksestä. Paino putosi siitä edelleen, enemmän kuin olisin halunnut. En voinut " täysimettää" ennen kuin vauva oli reilun kuukauden ikäinen, mutta pumppasin hänelle maitoa. Fyysistä rasitusta oli alkuvaiheessa ehkä tavanomaista enemmän ja syömiset harvemmassa, kun täytyi käydä vauvaa hoitamassa sairaalassa.
Tokan synnytyksen jälkeen kotiin jäi tuomisiksi n. 7 kg. Ne lähtivät paljon hitaammin kuin ekan synnytyksen jälkeen, ehkä tahtia 1 kg/kk. Ruoka maittoi paremmin kuin ekan synnytyksen jälkeen, mutta liikuntaa sain kiitettävästi, kun 3-vuotias esikoinen pyöri jaloissa.
Summa summarum: tahti voi olla erilainen saman naisen eri synnytyksissä.
Mulle jäi yli kymmenen kiloa vauvan synnyttyä eikä niistä lähtenyt kiloakaan täysimetyksen aikana vaikka tein tuntien vaunulenkkejä päivittäin (vauva ei nukkunut kuin liikkuvissa vaunuissa) ja söin terveellisesti, vauva oli jo lähes vuoden kun imetys väheni muutamiin kertoihin vuorokaudessa ja samantien alkoi multa painokin putoamaan. Imetys selvästi ainakin mun tapauksessa ennemminkin piti kilot tiukasti kropassa vaikka toista aina puhutaan:)
... ei tipu taallakaan ei... =/ Boughn tavoin minakin luulen, etta kohdallani on kyse ian tuomasta aineenvaihdunnan hidastumisesta eli kroppa ottaa kaiken mahdollisen irti kaikesta mika menee kurkusta alas, valitettavasti... :(
Mutta jos niita vinkkeja loytyy, niin kiitos ja kumarrus jo etukateen!
-Allu
Pari viikkoa synnytyksen jälkeen oli vielä 10kg plussaa jäljellä...ja tässä sitä ollaan nyt niin että 3kg on tullu siihen vielä päälle...huoh!
Meidän vaavi on jo 7,5kk...ja mieluusti jo luopuisin näistä kiloista jo pikku hiljaa...
Meillä syödään todella huonosti mitään kiinteitä joten voisipa melkein sanoa että minä vielä täysimetän niin vähän meillä muuta menee (muutama tl päivässä korkeintaan...), vettä mulla kuluu varmaan sellaset 3litraa päivässä ku jano on ihan hillitön. Menkat ei ole vielä alkaneet, joten hormooneista ei ole apua ainakaan..
Syöminen ei ole ainakaan lisääntynyt tässä synnytyksen jälkeen mutta paino vain nousee, jossain vaiheessa hermot taas pettää ja tulee vedettyä sitte itsesäälissä vielä herkkuja tuohon päälle. Mutta todellakin olen yrittänyt kattoa mitä tuonne suuhuni ahdan ja kun tietoisesti yritin ruokaa vähentää maidontuotanto väheni selvästi (huomasi pojan syömisessä ku tissiä piti saada vielä useammin)...
joten nyt olen vähän jo antanu periksi että jospa sitä taas on dieetti alotettava ku joskus pikkumies luopuu tissistä (joka nyt kyllä tuntuu aika kaukaselta ajatukselta)....
Siskoni imetti esikoistaan ja suorastaan kuihtui silmieni edessä...ei mulla vaan ole käynyt näin kertaakaan (tää on meidän kolmas) eli ei ole ainakaan sukuvika tuo..
Ei ole mulla antaa mitään vinkkejä vaan mieluusti otan niitä itekki vastaan!
nani kera poikakatraan
Paino oli ekassa neuvolassa 52kg.Raskausaika lisäsi painoa järkyttävät 25kg :(.Täysimetin 4kk, jonka jälkeen paino oli tippunut takaisin 52kiloon.Imetyksen ohessa mua laihdutti varmasti vauvelin tiheä syöminen sekä epäsäännöllinen ruokailu.Liikuntaa en paljoakaan harrastanut.Samoin kävi tokan raskauden aikana.Aloituspaino oli 53kg, painoa kertyi raskausaikana kohtuu maltilliset 14kg.Lähtöpainossa olin 2kk synnytyksen jälkeen.Mua laihdutti varmasti vilkkaan esikoisen perässä juokseminen sekä tiheä imetys.
Iälläkin on varmasti vaikutusta.Olin ekan raskauden aikaan 22v ja tokan aikaan 26v.Voisin kuvitella, että jos vielä kolmannen saan niin painonpudotus voi olla hieman maltillisempaa.
Vinkkinä kaikille jotka taistelevat raskauskilojen kanssa, voisi olla että noudattaa säännöllistä ruokailua ja lautasmallia.Mihinkäään virallisiin laihdutushommiinhan ei imetysaikana kannata ryhtyä.
Luin vihreänä kateudesta osan teistä kirjoituksia- paino tippuu vaikka ei tee mitään.. Mutta osalla teistä oli niin kovin samanlaisia kokemuksia kuin minulla. Ikää minullakin on jo 35v eli en enää mikään tyttönen. Ei sen puolen, ensimmäisen raskauteni aikana 10v sitten oli kyllä sama juttu, paino ei tippunut millään. (ei edes imetyksen lopetuksen jälkeen) Olen kuullut, että Painonvartijoissa olisi mahdollista tiputtaa kiloja vaikka imettää. Onko kellään hyviä kokemuksia sieltä? Niin, ja kyllä voin myöntää, että suklaan ja karkin syöntiä voi tietysti vähentää ja kasvisten osuuttaa ruokavaliossa lisätä. Onneksi on kesä tulossa ja kotimaiset tuotteet halpenevat!
Zemppiä ja sisukkuutta teille kaikille kiloja vastaan taisteleville!
Mä lihoin raskauden aikana 53 kilosta 74 kiloon. En mässäillyt, paino vaan nousi vaikka söin normaalisti. Nyt synnytyksestä 5 kk, ja paino 54 kg. Täysimetin ekat 3,5 kk ja edelleen lähes täysimetän. Mulla ei kuitenkaan tuo täysimetys sitä painoa pudottanut, vaan treenaus. Tammikuun alusta lähtien kovasti liikuntaa, kovia kuntosalitreenejä ja vaunulenkkejä. Ja olen katsonut mitä syön. Olen jossain nähnyt että täysimetyksen arvioidaan kuluttavan noin 800 kaloria päivässä, mikä ei mun kohdalla ainakaan pidä paikkaansa ollenkaan. Muutama sata kaloria ehkä. Toisethan saa tosiaan syödä mitä vaan kun ne imettää :(
Sun vauvahan on vasta noin pieni!!! Ajattele, että raskausaika kesti kuitenkin sen 10 kuukautta- ei elimistö semmoisesta koetuksesta ihan hetkessä palaudu. Ole armollisempi itsellesi ja nauti vauvastasi =) Mulle on jäänyt kolmesta lapsestani kamalat raskausarvet ja varmaan ikuinen riippuvatsa, mutta olen saanut niin ihanat lapset, että kannan arpeni ja vatsani ylpeenä!
Tsemppiä =)
Eikä imetyksen aikana mielestäni pidäkkään alkaa millekkään dieetille. Liikuntaa lisää :)
Mutta älä huoli, kyllä ne kilot ehtii vielä lähteä! Sitä paitsi, sulla on lähtenyt kyllä jo tosi hyvin!
esikoiselta lihoin muutaman kilon imetysaikana. Menin kuitenkin painonvartijoihin syksyllä, tyttö oli syntynyt huhtikuussa. painonvartijoilla on oma ohjelma imettävälle, mutta lapsen tulee olla yli 4 kk ja aloittanut jo kiinteät. Siellä painoni tippui, ehkä sain sen terveellisemmän ruokavalion haltuun kesän grillailujen jälkeen.
Nyt imetän ja makea maistuu. tyttö on 6 vkoa, sairaalareissulle jäi 6 kg, n. 2 kg lähtenyt kotona, vielä 8 kg tavoitepainoon (siis siihen jossa olin ennen raskautta).
kyllä ne kilot joskus lähtee!
t. Elni, joka mussuttaa suklaajäätelöä samalla
Imettävä ystäväni on laihtunut Painonvartijoissa hyvin, mutta hän sanoi samaa, mitä itsekin epäilin muutaman päivän vähärasvaisen dieetin jälkeen:laihduttaminen vaikuttaa maidontuotantoon. Hänellä on onneksi jo 8 kuukauden ikäinen vauva, joka syö hyvin kiinteitä.
Luulen, että kehoni tarvitsee imetykseen rasvaa ja ehkä sokeriakin, joten laihari saa odottaa. Ehkä voin myös opetella nauttimaan pyöreistä muodoistani (tilapäisiä kun ovat...)Pyöreä ja pehmeä kehoni on aikaansaanut ihanan vauvelin, jota nyt ruokkii.
Mutta liikuntaa yritän lisätä, jotta mahtuisin pikkuhiljaa taas vaatteisiini.
Ihanaa vauva-aikaa kaikille!
-bough, +8kg
Tytto on nyt 4,5kk, taysimetyksella ja paino sen kun pysyy. Jaljella on noin 10kg raskauden edeltavaan painoon ja ylimaarainen paino taitaa pysya siihen asti etta lopetan imetyksen.
Esikoisen aikana ei paino lahtenyt imetyksella ja lopetettuani imetyksen menin Painonvartijoihin. Siella ne ylimaaraiset 8-9kg lahtivat nopeasti. Taman pikkukakkosen kanssa testasin muutaman paivan elaa painonvartijoiden imettajien pisteilla ja kylla oli huono olo! Verensokeri oli aivan liian alhaalla ja olin kiukkuinen kuin ampiainen. Paatin siis huoletta syoda herkkuja ja ruokaa niin paljon kun napa vetaa, koska paino ei kylla onneksi nousekkaan, ja lahtea taas laihikselle imetyksen loputtua.
Lahdin siis surutta vaateostoksille, jotta olo tuntuisi kivalta tamankin kokoisena, ja laihikselle lahden sitten vaikka ensi vuoden alusta :)
Skusku
Mun mielestä sulla on tippunut jo aika paljo verraten siihen että et imetä täysaikasesti. itselläni oli lähtöpaino 47 kg(olen vain 157 cm pitkä) ja ennen synnytystä n. 62kg. synnytyksessä lähti varmaan n. 8 kiloa ja nyt imetyksen aikana on tippunu parikiloa..Vauva on nyt vajaa 3kk ja paino on itselläni n. 49 tienoilla..
Itselläni oli isokokoinen maha, mutta lapsikin painoi syntyessään 4100g, joten kai siitä suurin osa lähti sillon..
Itse olen ainakin huomannut että vatsan seudulta on vaikea saada rasvaa kulumaan ja monet ovat sanoneet samaa..
Paino voi aluksi tuntua tippuvan helposti mutta luultavasti osa on odotuksen aikaista turvotusta.
mutta oliskohan tuo avainsana täysimetys..ymmärrän kyllä senkin että se ei ole aina mahdollista..