Juoksulenkkejä harrastavat
Olen päättänyt aloittaa taas juoksuharjoittelun. Kysyisin, miten kannattaa pukeutua ulkona juoksemiseen näin kylmänä aikana?
Onko jotakin erikoista mitä pitäis osata ottaa huomioon?
Kommentit (13)
Mutta kädet, korvat, kaula ja nilkat pitää olla hyvin suojattu (ei liian paksusti, mutta kuitenkin suojassa).
tuulipuvun alle laitan " teknisen" alusasun joka siirtää tehokkaasti kosteutta pois iholta. Puuvillanen kerrasto saattaa kosteana alkaa kylmäämään... Hanskoja en itse käytä. Musiikkia kuuntelen koko lenkin. Muuten ei pysyty juoksemaan.
Tää ei sitten ole muodikas vaihtoehto :D Olen itsekin pihalla jos pitää nykyajan mukaan mennä, mutta tärkeämpää kai on käydä siellä lenkillä kuin näyttää siellä hyvältä ;)
Eli mulla on musta college-verkkaripuku, sen alla löysä t-paita (tiukassa tulee kylmä), urheilurintsikat, ja puolipitkät kalsarit. Jalassa ohuet sukat ja lenkkarit. Käsissä käytän fleece-hanskoja ja päähän " tupla" fleece-pipo jossa vielä toinen tuplaus korvien kohdalla, plus pumpulista korvatulpat (mulla on kylmälle herkät korvat). Kaulassa puuvillahuivi taikka jos on pakkasta, niin lainaan miehen kauluria.
aluskerrastoja, sellaisia missä hiki ei jää tuntumaan ikävältä kuten johonkin puuvilla vaatteeseen, hikikerrastoja, sitten microfleeze ja juoksuun tarkoitettu asu päällimmäiseksi, minulla riittää pakkasilla microfleeze ja päällimmäiseksi juoksuasu, eikä tule kylmä ja inhottava olo kun vaatteet kastuu ja tuntuu ikävältä iholla ja hengittävä pipo ja hanskat käteen, eiku menoksi, ja riittävästi heijastinta kehiin niin ei aja autot ja pyörät päälle,
rintsikat ja alushousut + lyhyt tai pitkähihainen aluspaita näillä keleillä varustuksena. Ja tietysti sukat +lenkkarit.
Kun mennään selvästi pakkasen puolelle lisään vielä pitkähihaisen juoksupaidan tai fleecepaidan. Kovalla pakkasella housuosastollekin tuplakerrosta. Tulipalopakkasilla vielä pipon alle huppuhattu joskus toiset hanskat.
Tästä on hyvä aloittaa ja lähteä juoksemaan taas!
t. ap
Mun hengitystiet ei millään kestä pakkasella juoksemista, mielellään saisi olla yli +5c. Vaikka ihan rauhallisesti menee ja hengittää kaikkien ohjeiden mukaisesti, niin mulla jäätyy keuhkoputket ja sitten tuntuu että tukehtuu...
eri jutut ovat eri juoksijoille ehdottoman tärkeät :)
Mulla on huivi ja hanskat, pipoa ei ole. ihan perusverkkarit on ilman kerrastoja ja juoksuliivin päällä pitkähihainen t-paita ja ohuehko fleece-tyyppinen jakku. Helsingissä ei toisaalta ole pakkasta enää ollut vähään aikaan (paitsi nyt on luntakin yhtäkkiä taas!).
jos on nollassa tai pakkasta niin sitten ehdottomasti pipo kans.
Alla fleesekerrasto ja sporttitoppi. Ohuet hanskat ja lämmin pipo sekä kaulahuivi ehdottomasti mulle.
Kun alkaa lämmetä niin siirryn ohuempaan pukuun, pitäisi mennä vaan ensin kauppaan se hankkimaan :) Ihan jonkun juoksupuvun ajattelin ostaa.
millainen on juoksupuku ts. mitä juoksemisen kannalta hyviä ominaisuuksia siinä on verrattuna johonkin perustuulipukuun?
minä lainaan lasten puuvillakauluria a la jesper junior
tekninen kerrasto, sitten ohut fleece-kerrasto ja päällä vuorettomat juoksuhousut ja -takki, pitävät tuulta. Pipona on windstopper-fleecereuhka ja hanskoina mulla on sellaisia puolihansikkaita, sillä olen tosi kuumakätinen. Ihanaa kun kohta on kevät ja voi pinkoa pelkissä trikoissa ja t-paidassa!
Itselläni oli tänään lippis mutta ei hanskoja. Olisi pitänyt olla, oli niin kylmä tuuli. Mutta ihan vaan ohuet sormikkaat, kuuma tulee nopeasti. Sit mulla oli tuuulihousut ja juoksutakin alla pitkähihainen paita. Aika vähän siis, mutta tosiaan muuten oli sopiva paitsi käsistä kylmä.