Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsellasi todettu lukihäiriö?

Vierailija
28.11.2008 |

Miten ilmenee opiskelussa? Onko saanut jotain erityistä tukea koulussa? Miten lukihäiriö todettiin?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli saadaanko hänet normaaliksi, kun käy 2 kertaa viikossa erityisopettajalla.



(Epäilen ekaluokkalaisellani lukihäiriötä. Hänen isälläänkin on. Hän juuri ei tajua onko yksi vai kaksi samaa kirjainta ja menee kirjaimet ja numerot usein väärin päin. Vasen ja oikea jatkuvasti sekaisin yms.)

Vierailija
2/27 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa viikossa käy erityisopettajan tunnilla.

Meillä lukihäiriö vaikuttaa äidinkieleen ja matematiikkaan jonkin verran.

Lukihäiriö ilmenee sanoissa missä on kaksi vokaalia tai konsonanttia.

Usein toinen jää pois.

Ensin kävi koulupsykologin testeissä ja sitten olimme käymässä lastenlinnassa.

Asumme siis Helsingissä siksi siellä.

Englanti on vaikeaa, sen olemme nyt huomannut.

Kysy pois jos vain joku vielä mietityttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämään ihan eri tavalla.

Erityisopella käynti tukee tyttömme koulun käyntiä ja siellä huomaa onnistuneensa.

Usein lukihäiriö periytyy.

T:2

Vierailija
4/27 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsesi oppi lukemaan? Millainen lapsi muuten? Miten lukihäiriöistä tuetaan erityisopetuksessa?



Meillä lukemaan oppiminen todella hidasta. Lapsi tekee todella paljon töitä asian eteen mutta silti tuntuu että edistymistä ei tapahdu. Tupla vokaalit ja konsonantit puuttuu myös meiltä. Samoin matikka vaikea. Myös motoriikka aavistuksen muita heikompi. Harrastuksessaan joutuu myös tekemään tuplasti töitä saavuttaakseen saman minkä muut.

Vierailija
5/27 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

häiritsee opiskeluakin. Mistähän semmoinen muuten johtuu. Mikä on aivoissa vinksallaan.



Onhan niitä lukihäiriöisiä toki monta tasoa, mutta pystyykö lukihäiriöinen suorittamaan esimerkiksi yliopisto-opintoja, vaikkei olisikaan huippulahjakkuutta sitä lukihäiriötä kompensoimaan. Eli onnistuuko tavalliselta lukihäiriöiseltä yliopisto-opinnot?



Se vastauksista kiitollinen ekaluokkalaisen äiti.

Vierailija
6/27 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä huoli. Lukihäiriön syytä ei ihan tarkasti tunneta, mutta kuten joku jo mainitsikin, se on aika vahvasti perityvää. Se on eräänlainen hahmotushäiriö ja saattaa vaikuttaa myös vaikkapa oikean ja vasemman hahmotukseen, kartan lukemiseen ja avaruudellista hahmotusta vaativiin tehtäviin (esim. matikan geometriassa).



Hyvin pärjää kun pystyy hyväksymään että tietyt asiat nyt tulevat olemaan vaikeita ja joidenkin asioiden tekeminen on hitaampaa kuin muilla. Se ei tee lapsestasi muita tyhmempää tai huonompaa - minkä varmasti tiesitkin.



t: lukihäiriöinen luokaopettaja (yliopistosta valmistunut)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksista. T: se ekaluokkalaisen äiti.

Vierailija
8/27 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin ihan helposti lukemaan, mutta tein ja teen yhä paljon kirjoitusvirheitä. b ja d menevät helposti yhä sekaisin. Lukihäiriö todettiin tokalla luokalla.

Kielet oli aina vaikeita. Sain tukiopetusta ala-asteella.

Matikassa pärjäsin ja siksi kirjoitin lukiossa laajan matikan ja fysiikan. Ei tarvinnut sitten opiskella kuin englanti ja ruotsi ja myöhemmin latinaa.

Olen eläinlääkäri, eikä tuo lukihäiriö haittaa työssäni. Tarkistan aina kirjoitukseni ja kyllä niissä virheitä aina välillä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriö otetaan huomioon tarvittaessa kokeissa ja tenteissä.

Meillä tytöllä lukemaan oppiminen tapahtui hitaammin kuin kavereillaan ja hidasta on vieläkin mutta lukee.

Meillä ainakin huomaa jos tyttö on väsynyt niin lukeminen takkuaa enemmän.

T:2

Vierailija
10/27 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläolevilla ainakin on.



Entä voiko olla lukihäiriötä, jos joskus kirjoittaa kuitenkin oikein? Eli onko se huolimattomuutta vai lukihäiriötä, jos joka toinen päivä kaksoiskonsonantit puttuvat ja joka toinen päivä ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä paljon tietoa asiasta (Helsingin seudun erilaiset oppijat ry). Luki on yksilön ominaisuus kuten hiusten väri, ihmisen pituus tai paksuus. Kulttuurimme nyt vain sattuu olemaan kirjoitusta ja lukemista arvostava, ja luki-ihmisten on keksittävä omat keinonsa selviytyä näitä arvoja korostavassa ympäristössä. Tsemppiä!

Vierailija
12/27 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkö kukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni. Poikani pärjää lukihäiriöstään huolimatta ala-asteella (nyt kuudesluokka) tosi hyvin, äidinkieli 8, muut aineet kiitettäviä. Äidinkielessä kielelioppi hallussa ja kympin arvoinen, samaten luetunymmärtäminen. Mieheni on yliopistokoulutuksen saanut ... samoin minä. Lukihäiriöisen lapsemme koulunkäyntiä on tuettu kotona paljon, alku oli työlästä, mutta nyt kaikki sujuu noin hienosti. Enkku oli alusta asti helppoa. Toivoa siis on!



Lukihäiriödiagnoosi meillä on, sitä ennen diagnoosina lapsella oli keskivaikea dysfasia. Kuntoutuksen avulla kaikki ongelmat mennyttä, tosin ainekirjoitus ei ole pojan lempiaine, jostain syystä!

Vierailija
14/27 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko tarkemmin, miten olette tukenee koulunkäyntiä kotona!



Meillä on poika, joka on hyvä matikassa, mutta tuo kirjoittaminen ja lukeminen takkuaa. Hän lukee kotona ylimääräistä, mutta mietin kaikkia vaihtoehtoja.



12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriön vuoksi eivät huomaa lasten virheitä ja tekevät niitä itsekin jatkuvasti ja näin tämä syöpä leviää.



Huono malli lapsille. Opettajan reppuviestit sisältää virheitä ja säälittää ne oppilaat jotka oppisivat oikeinkirjoitusta vammattoman ohjauksessa.



Monesti on niin että sama opettaja on vuosia jopa ensimmäiset kuusi vuotta ja sitten ollaankin yläkoulussa ongelmissa ja myöhemminkin.

Vierailija
16/27 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä huoli. Lukihäiriön syytä ei ihan tarkasti tunneta, mutta kuten joku jo mainitsikin, se on aika vahvasti perityvää. Se on eräänlainen hahmotushäiriö ja saattaa vaikuttaa myös vaikkapa oikean ja vasemman hahmotukseen, kartan lukemiseen ja avaruudellista hahmotusta vaativiin tehtäviin (esim. matikan geometriassa).

Opiskelen puheterapeutiksi ja meille on opetettu, että lukihäiriö on osa dysfasiajatkumoa eli se on kielellinen häiriö, ei siis hahmottamisen ongelma. Usein kyllä lukihäiriöisillä lapsilla on myös hahmotuksen ongelmia ja esim. motorisia ongelmia, mutta ne katsotaan siis eri ongelmiksi.

Lukihäiriöstä ei tosiaan voi "parantua". Lapsi voi oppia uusia strategioita lukemiseen ja kirjoittamiseen ja siten oppia tulemaan hyvin toimeen häiriönsä kanssa.

Mielestäni erityisopettaja ei ole ehkä oikea henkilö kuntouttamaan lukihäiriötä, sillä heillä ei ole samanlaista koulutusta kuin puheterapeuteilla. Puheterapeuteista on kyllä niin kova pula, että varmaan ihan joka paikkakunnalla ole mahdollisuuksia päästä pt:n vastaanotolle.

Dysleksiakuntoutus on pitkä prosessi, voi kestää vuosia.

Vierailija
17/27 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia testejä, kuka diagnoosin voi antaa?

Entä diagnoosin jälkeen?

Vierailija
18/27 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika on kirjoitellut mm. satuja, kirjeitä tai päiväkirjaa, josta on sitten yhdessä katsottu virheet. Hän on tykännyt kirjoitella tietokoneella, vaikka käsialakirjoitus on myös sujuvaa, kaunista ja nopeaa. Yhdessä olemme lukeneet paljon kirjoja ja kielioppiläksyt on myös tehty huolella. Luetunymmärtäminen ja lukemisnopeus saatiin jo tokaluokalla erinomaiselle tasolle.



Olen sanonut pojalle, että ainekirjoituksessa riittää, että hän tekee parhaansa ja yleensä kirjoitusvirheitä ei montaa olekaan, koska poika osaa itse tarkistaa tekstinsä, kunhan vain keskittyy puuhaan ja kielioppi tosiaan on hallussa. Reaaliaineissa opetin alkuun vastaustekniikkaa ja enkun läksyjä kuulusteltiin alkuun, nyt oppiminen sujuu itsenäisesti ja helposti, kiitos pojan huippuhyvän muistin ja kiinnostuksen koulunkäyntiin. Muilla lapsillamme ei ole lukihäiriötä ja heillä koulu on sujunut loistavasti alusta asti ilman erityistä tukea kotoa.



Dysfasia todettiin poikamme ollessa 3-vuotias. Tällöin alkoi viikottainen puheterapia ja si-toimintaterapia, joita jatkettiin vielä seitsemänvuotiaaksi. Poika kävi koulukypsyystesteissä ja koulun aloitus normaaliluokassa ajallaan oli siinä ja siinä, mutta kokeilimme. Ensimmäinen luokka oli työläin, sitten onkin helpottanut ja nyt tilanne on kerrassaan loistava. Erityisopetusta emme ole tarvinneet.



Eli yhteenvetona lukihäiriö ei ole maailmanloppu, mutta kieltämättä helpommalla pääsee, jollei sitä ole.

Vierailija
19/27 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia testejä, kuka diagnoosin voi antaa?

Entä diagnoosin jälkeen?

Tutkimuksia voi tehdä puheterapeutti, lastenneurologia, psykologi, erityisopettaja... Diagnoosin siis antaa lääkäri, joka kuuntelee muita asiantuntijoita.

Lievissä tapauksissa käy usein niin, että lapsi vain käy jossain erityisopettajan luona ilman sen kummempia tutkimuksia tai diagnooseja.

Diagnoosin jälkeen lapsi alkaa (toivottavasti) saada kuntoutusta. Sitä antaa puheterapeutti, psykologi tai erityisopettaja ja se riippuu aika paljon häiriön tasosta ja mahdollisista liitännäisongelmista.

Vierailija
20/27 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessö on lievä lukihäiriö (tavallisin tapaus), niin annetaanko koulusta "virallista" diagnoosia ollenkaan?

Miten koti voi tukea ensimmäisiä kouluvuosia?

Millaisia testejä, kuka diagnoosin voi antaa?

Entä diagnoosin jälkeen?

Tutkimuksia voi tehdä puheterapeutti, lastenneurologia, psykologi, erityisopettaja... Diagnoosin siis antaa lääkäri, joka kuuntelee muita asiantuntijoita.

Lievissä tapauksissa käy usein niin, että lapsi vain käy jossain erityisopettajan luona ilman sen kummempia tutkimuksia tai diagnooseja.

Diagnoosin jälkeen lapsi alkaa (toivottavasti) saada kuntoutusta. Sitä antaa puheterapeutti, psykologi tai erityisopettaja ja se riippuu aika paljon häiriön tasosta ja mahdollisista liitännäisongelmista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan