Onko lapsellasi todettu lukihäiriö?
Miten ilmenee opiskelussa? Onko saanut jotain erityistä tukea koulussa? Miten lukihäiriö todettiin?
Kommentit (27)
"En jaksa ymmärtää miksi lukihäiriöisiä koulutetaan luokanopettajiksi
Häiriön vuoksi eivät huomaa lasten virheitä ja tekevät niitä itsekin jatkuvasti ja näin tämä syöpä leviää.
Huono malli lapsille. Opettajan reppuviestit sisältää virheitä ja säälittää ne oppilaat jotka oppisivat oikeinkirjoitusta vammattoman ohjauksessa."
minulla lukihäiriö ilmenee lähinnä hitaampana lukemisena, joskus joudun miettimään harvinaisempien sanojen oikeaa tavutusta hetken. Kaikki aikuiset jotka tekevät kirjoitusvirheitä eivät suinkaan kärsi lukihäiriöstä vaan yleensä kiireestä tai huolimattomuudesta... tämän voi havaita esim. lueskelemalla tällaisia keskustelupalstoja.
Ällös huoli, punakynäni löytää kyllä kaiken tarpeellisen "vammastani" huolimatta ; )
Kiinnostaisi muuten tietää ketkä muut eivät mielestäsi sovi opettajiksi: reumaatikot (eivät ole taivaan lahja voimistelulle), savolaiset (puhuvat hassusti), vasenkätiset (kirjoittavat hassusti, voikohan se tarttua?), friikkien lista on loputon...
t: se luokanopettaja
Olen miettinyt, että nykyaikana olisin luultavasti saanut myös dysfasiadiagnoosin, mutta sellaistahan ei vielä 80-luvulla ollut. Lukemaan opin lähes 8-vuotiaana ja ala-asteen alussa kävin puheterapiassa ja lukiopetuksessa. Myös isälläni ja monella sukulaisellani on lukihäiriö ja olen valmistautunut siihen, että lapsillanikin se saattaa olla. Ovat vielä niin nuoria, että sitä ei voi tietää.
Miten lukihäiriö on siten vaikuttanut elämääni. Nyt aikuisena ei enää juuri mitenkään. Usein erotan oikean ja vasemman toisella yrittämällä ja lue esim. vieraskielisten tuotteiden tai liikkeiden nimet väärin. Tämä on joskus aika noloa varsinkin vieraassa seurassa.
Kolulutukseltani olen valtiotieteen maisteri ja työelämässä olen pärjännyt ihan hyvin. Lukeminen on rakkain harrastukseni.
Kotonani ei koskaan tehty numeroa lukihäiriöstäni ja luulen, että se on suurin syy siihen, että vasta aikuisena olen oikeasti tajunnut, että jotakin oli vialla. Niinpä itsetuntoni oli aina koulussa hyvä ja olin hiukan keskitasoa parempi oppilas. En millään tavalla erikoislahjakkuus kuitenkaan.
Eli älä huoli. Kannusta, tue ja kehu poikaasi niin häiriö voi suttaantua ihan itsestään.
Vaikeimmasta lukihäiriöstä kärsivät eivät kyllä ikinä kykene yliopisto-opintoihin mutta lievemmästä kärsivät kyllä.
kirjatenttimisen. Voi käydä luennoilla ja harjoituskursseilla, on äänikirjoja ja tietokoneita. Voi suorittaa suullisilla tenteillä, projekteillä, harjoitustöillä ja kotiesseillä, jotka oikoluettaa jollakulla(tai tietokoneella) huolellisesti.
Vaikeimmasta lukihäiriöstä kärsivät eivät kyllä ikinä kykene yliopisto-opintoihin mutta lievemmästä kärsivät kyllä.
Mä opetan yliopistossa ja mulla on täällä moniaita lukihäiriöisiä. Joidenkin lukihäiriöstä tiedän, koska he ovat pyytäneet esim jotain yllämainittuja erikoisjärjestelyjä, toisten lukihäiriön huomaan vaan tenttivastausten kirjoitusvirheistä. Voi olla, että kukaan heistä ei kärsi "vaikeimmasta" lukihäiriöstä, mutta koko monen tasoista joukkoa täältä löytyy. Täällä on myös sokeita, liikuntavammaisia, autisteja, ad(h)d-ihmisiä, kuulovammaisia, värisokeita, kilttejä, kusipäisiä, isokenkäisiä jne ihmisiä.
Meilläkin on yksi proffa joka avoimesti sanoo, että pääsykokeet pitäisi tehdä sellaisksi, ettei lukihäiriöiset eikä sokeat tai liikutnavammaiset pääsisi sisään kun niiden opettamisesta on ylimääräistä vaivaa. Onneksi se ei onnistu.
hyvin on elämä onnistunut.
olen muuten FL.
Oletteko muuten kuulleet, että Einsteinilla on arveltu olleen lukihäiriö?
Työryhmässä sitten mietitään, että mihin kaikki tulokset johtaa. Lääkäri on siis vastuussa siitä diagnoosista, mutta kuuntelee ja lukee työryhmän muiden jäsenten mielipiteitä.
Koulusta ei voi siis minkäänlaista virallista diagnoosia antaa. En oikein tiedä käytännöistä, miten tämä homma eri paikkakunnilla sujuu. Luulisin, että jos erityisope huomaa jotain lukivaikeuksia lapsella, hän saattaa antaa tukiopetusta. Jos vaikeudet on hankalia, lapsi toivottavasti ohjataan tarkempiin tutkimuksiin.
Ensimmäisiä kouluvuosien tukemisesta: kannattaa olla yhteyksissä kouluun, erityisopeen, koulupsykologiin ja muihin ammattilaisiin, jotka lapselle kuntoutusta antaa ja kysellä neuvoja.
Ns. fonologista tietoisuutta kannattaa treenata ehdottomasti. Etsi googlella lisätietoa. Aiheesta on paljon kirjoja ja muita materiaaleja. Lisäksi mm. Jyväskylän yliopistossa on kehitelty tietokonepelejä, ainakin Ekapeli on yks, muita ei tuu mieleen. Ja Lexia on toinen.
Kysy, jos tulee vielä jotain mieleen.
t. pian valmistuva puheterapeutti.