Voiko 3vuotiaalla olla PSORIASIS?
Ei kai? EIHÄN????
Lapsellani on sellaisia laikkuja iholla. Netistä, kun kuvia kattelin, niin ovat samanlaisia: hilseileviä ja tarkkareunaisia...
Voi ei!!!!!!!!!!!
Kommentit (10)
kokeilepas jättää karkit pois. ne väriaineet on aika yleinen iho-oireiden aiheuttaja.
Kokemusta on.
todettu vasta ihopalanäyttein 18 vuotiaana. minulla lähinnä kyynärpäissä ja nilkoissa. tulen toimeen perusvoiteilla ja joskus talvi aikaan kun on pahana laitan kortisonivoidetta, tuo kutinahan se kaikista viheliäin on. Kyllä sen kanssa voi elää :)
Ja tulee erilaisia kausia. Nyt mulla on vain kyynärpäissä pienet hilseilevät alueet, raskauden aikana hävisi kaikki muut mut nuo jäi. Ei sitä raskautta ennenkään ollut kuin ehkä 10-15 alle 1cm halkaisijaltaan olevaa pientä läikkää ympäri kehoa, lähinnä piilossa.
Silloin 5-6-vuotiaana kun se puhkesi, oli ihoni kai aika huonossa kunnossa. Kävin valohoidossa ja mulle laitettiin jotain " myrkky" lääkettä jota piti varoa menemästä terveelle iholle. En tiedä auttoiko, en ole sen koommin käyttänyt. Muutenkin on aika hämärät muistot noista alkuajoista.
Sittemmin on tullut vain yksi paha kausi, joko angiinan tai siihen määrätyn antibioottikuurin seurauksena. Silloin tuli melkein koko keho täyteen isoja ja pieniä punaisia läiskiä. Se oli aika kauheeta aikaa, olin yli kaksikymppinen jo ja sosiaalinen elämäni kaventui minimiin. Näytin hirveältä, mutta onneksi ei ole juurikaan valokuvia siltä ajalta.
Tilanne parani onneksi puolessa vuodessa, ja on sen jälkeen ollut enimmäkseen hyvä. Hyvä sillä tavalla, ettei vieraampi tietäisi edes minulla koko tautia olevankaan.
6
Taipumus toki säilyy, ja esim. stressin yhteydessä ihottuma voi puhjeta, mutta moni elää vuosikausia ilman ainuttakaan ihottumalaikkua kun vain muistaa rasvata säännöllisesti.
Mulla kun on enemmänkin sellainen kuva, ettei tähän tautiin oikein pysty mikään. Että yrittää voi, rasvailla ja muuta, mutta ne auttaa jos auttaa. Kerrotko lääkkeen nimen niin etsin lisää tietoa?
niitä laikkuja hyvin, pari kertaa päivässä perusvoiteella (toki muutakin ihoa samalla..) ja katso mitä tapahtuu.
Meidän suvussa on psoria isän kautta perittynä ja minulla on samoin yhdellä lapsellani.
Koskaan ei mitään koepalaa ole otettu, ihotautilääkäri on tulkinnut psoriksi näkemänsä perusteella. Minulla on myös kynsissä psorimuutoksia ja lisänä vielä nivelpsoriasis.
Hakeudu lapsen kanssa lääkäriin ja nimenomaan ihotautilääkärille.
Nuorimmaisellani on atooppinen iho ja uskon että myöhemmin on riski tulla hänellekin psori - aika näyttää.
Psori on perinnöllistä.
lisää. Minulla on monenlaisia lääkkeitä jotka olen saanut ihotautilääkäriltä mutta mikään niistä ei ole kokonaan poistanut oireita.
Kesäajat olen hyväihoinen, loppusyksystä tai viimeistään talvella tulee aina samoihin paikkoihin psoria ja niitä voitelen ja kyllä ne helpottuu voiteilla kokonaan eivät mene pois.
Tämä on minulle kuitenkin pieni vaiva iholla kun vaatteiden alle jää ja olen tottunut psoriin ja se ei haittaa. Aikuisena puhjennut nivelpsori on ajoittain ollut hankala toisessa lonkassa ja muutoksia on mm. rintarangassa, näkyy kuvissa ja välillä kipuilee.
Oon aina kuvitellu, että psoriasis alkaa myöhemmällä iällä...