*LOKALUTUISET pääsiäisen alta pääsiäiseen***
Kommentit (14)
...pitkästä aikaa. Olenkin Aatun synnyttyä vain kerran pari kirjoitella. Vauvan ja taaperon kanssa menee kaikki aika. Tai ainakin minusta siltä tuntuu, sillä koneella notkumiseen minulla ei liioimmin ole aikaa.
On kyllä niin kiva kuitenkin lukea juttuja jotka osa on kuin suoraan meidän elämästä. Jouluun asti poika oli varsin rauhallinen ja helppo tapaus. Söi ja nukkui, hereillä ollessa vain möllötteli. Sen jälkeen asiat ovat muuttuneet. Onneksi tällä hetkellä jo helpompaan suuntaan. Aatu nimittäin päätti että nukkuminen on tylsää ja lisänä selkä kaarella huutaminen kivaa!!! Ollaankin sitten lääkäreissä rampattu, josko jotain allergiaa takana tai jotain, mutta oikeastaan mihinkään tulokseen emme ole päässeet. Kuten siis jo mainitsin parempaan suuntaan ollaan menossa. Huvittuneena lueskelin eilen pinoa, kun joku (en muista nimimerkkiä) yritti päästä yöllä kuuteen tuntiin unta. Meille olisi luksusta jos kaksi tuntia tulisi täyteen. Serkkuni kävi kylässä tässä viikolla ja hän tietty kyseli kuulumisia, niin hänellä oli hurjan hauskaa kun kerroin, että meillä oli ollut edellinen yö hyvä. Meille se siis tarkoitti 21.00-07.00 välillä herätyksiä VAIN 5, eikä ne sisältänyt tätä selkä kaarella huutoa. Kyllä välillä on yöt sellaista rumbaa että ei voi muuta kun toivoa edes joskus parempaa aikaa. Öihin lisää tempoa tuo meidän esikko 2.5v, joka ei elämässään ole edelleenkään kovinkaan montaa yötä nukkunut putkeen. Hän vaan jotenkin elää kaikki päivän tapahtumat yöllä, että voitte kuvitella mitä hulinaa yöt on. Esikolle ei olleksi enää sapuskaa tarvitse tarjoilla:) Niin ja mehän nukutaan kaikki samassa huoneessa (jotta isompi nukkuisi edes yhtään paremmin) joten jos vauva päättää jälleen yöllä huutaa isompi toteaa jälleen, että " onpas täällä kova meteli" , niinkuin tässä pari yötä sitten totesi. Kyllä meillä vanhemmilla huvitti.
Olen tässä viikon verran antanut vauvalle soseita, joiden toivon tuovan apua öihin. Isomman ollessa vauva se ei kylläkään tehonnut. Mutta koskaan ei kannata olla kokeilematta. Tänään ajattelin jo alkaa antamaan toisen annoksen päivässä:) Jotenkin Aatu on makean perään, että oikein ei mm. peruna uppoa. Vaatii varmaan muutaman maistelu kerran.
Päivät meillä onneksi menee hyvin. Aatu nukkuu kolmet parin tunnin unet pihalla (sisällä vain n.20min kerralla). Ja viihtyy vaihtelevasti matolla/sitterissä/sylissä ja viikonloppuna sisälle tuodussa kävelytuolissa. Kaikki lelut hetken tutkiskelun päätteeksi päätyy suuhun. Selältä mahalleen hän kääntyi ollessan hieman reilun kolme kuukautta. Harjoitteli kääntymistä ihan joka suuntaan pari viikkoa koko ajan, jonka jälkeen on alkanut laiska kausi ja enää kääntyillään ehkä kerran viikossa. Onko muilla vastaavaa? Liittyyköhän se jonkin muun uuden jutun oppimiseen vai mihin?
Kamalan nopeasti tämä aika vaan kyllä menee, vastahan sitä odotti, että syntyisi jo ja nyt saa miettiä syöttötuolin ostoa. On ollut puhetta vauva kuumeesta. Koko ajan taustalla mietin, että haluaisin kolmannen, mutta nyt kyllä saa odottaa tuloaa. Yritän kovasti vielä saada koulua päätökseen (jota siis olen koko vauva ajan tässä suorittanut...) ja joskus elämässäni päästä tienaamaan jotain. Aatu on menossa myös elokuussa päiväkotiin (jos siis saa paikan) ja itse menen suorittamaan viimeiset rippeet opinnoista ja toivon mukaan viim. tammikuussa töihin. Töistä en usko olevan puutetta, kun hoitoalalle valmistun.
Mitenkäs muut ovat aikoneet pääsiäisen pyhiä viettää? Minä olen lasten kanssa lähdössä yö junalla kohti mummolaa rovaniemelle. Ihanaa, pitkästä aikaa pääsee kaikkia sukulaisia näkemään, niin kaukana kun asuvat, ettei ihan joka päivä näe. Viimeksi olimmekin jouluna. Hieman kyllä jännittää matkustaa näiden molempien mukuloiden kanssa. Yhden kanssa se vielä on sujunut ihan hyvin... Yöllä se nähdään:)
Mutta hyvää pääsiäisen pyhiä kaikille mammoille ja lapsukaisille. Ja ei muuta kuin odottamaan sitä straagista puolta vuotta. Saa ostaa sen syöttötuolin ja aloittaa UNIKOULU jos tämä kamala väsymys joskus loppuisi.
Karpalo ja Aatu 5,5kk
Meillä oli se kuuden tunnin nukkumistavoite ... välillä tuntuu että oma vauva on aika helppo tapaus kun lukee muiden yökukkujista! Meillä vaan tosiaan tässä välillä heräili syömään ilman että oli nälkä, mutta nyt näyttäisi että on saatu eka unipätkä vakiintumaan reiluun viiteen tuntiin kun iltavelli on alkanut maistumaan.
Täällä oli porukkaa menossa Pohjois-Karjalaan (ja sunshine oli jo käynyt) , mekin mennään pääsiäisenä Joensuussa käymään. Ki va kyllä kun on pitkä viikonloppu.
Sunshinelle ja muille vaativien vauvojen omistajille piti kertomani, että kävin tuossa kylässä naapurin luona jolla on reilu 7 kk ikäinen poika. Vaavi oli ollut tosi vaativa, mutta nyt kun hän on alkanut ryömiä ja kontata niin itkut ja kitinät on vähentyneet radikaalisti. Että toivottavasti se liikkeellelähtö auttaa muillakin. Oli muuten hassua nähdä omaa lasta pari kuukautta vanhempi tyyppi joka jo mönki ympäri asuntoa - siis hauska ajatella että parin kuukauden päästä meidänkin vauva jo liikkuu omin avuin.
hauskaa pääsiäistä!
riza ja tyttö 5kk
Täällä pohdiskelen koska niitä munia saisi alkaa syömään... Ei vissiin vielä pitkänä perjantaina sentäs, ei liene mikään virallinen ilon päivä... Vaikka nyt kyllä tuntuu että on joku kumma trendi käynnissä: meidät kutsuttiin kaksiinkin pitkän perjantain ryyppypilleisiin. Ei sillä että olisin mitenkään tavattoman uskonnollinen, mutta tuntuu vaan hassulta kun miettii miksi päivä olikaan vapaapäivä... No, ei ole nyt tulossa mitään tunnelmallista pääsiäistä (olisin sellaista ehkä kaivannut kun joulu meni niin hektisissä tunnelmissa). Vanhempani lähtivät mökille ja kauempana asuvat kaverit intoutuivat tulemaan joukolla kaupunkiin, joten varmaan sitten " juhlitaan" heitin kanssa (ikään kuin tässä jotain hurrrrjia pirskeitä pääsisi pitämään;).
TUTTIINA mietiskeli imetyksen lopettamista - ymmärrän pohdintasi ihan tarkalleen! Esikoinenkin oli lopulta aikamoinen riuhtoja ja imetys meni melko haastavaksi. Vähensin sitten rinnan tarjoamista rankasti noin 7kk iässä, olisinko antanut vain aamuin illoin, ja se kyllä helpotti, jaksoi taas keskittyä. Kyllä imetyksen pitäisi mielestäni olla jollain tavalla mukavaa äidillekin, mitään pureskelua ja tissin venytystä ei tartte kattella. Kyllä tässä itsekin aika kovasti odottelen tavallisiin rintsikoihin ja paitoihin siirtymistä! Kasvaa tuo valikoima vähintäänkin eksponentiaalisesti... ;) Toisaalta haaveissa olisi piiiitkä imetys, mutta en tiedä jaksanko. Taitaa tyssätä " jo" ennen kesää. Hyvähän se on tämäkin " saavutus" , eikä se imettäminen ole mikään hyvän äidin mittari.
Aihetta sivuten, luulenpa että meitin neidillä on taas tiheän imun kausi. Ei olisi ollut niin väliksi enää... Tässä nyt keikun noiden kiinteiden ja täysimetyksen välissä - toisaalta ei varmaan ihan oikeasti voi olla paljoakaan väliä aloitanko kiinteät nyt vai kolmen viikon kuluttua, ja toisaalta tuntuu kauhean haikealta lopettaa täysimetys. Joskus se kuitenkin on tehtävä...
Joo-o. Kohta se on ne maagiset 6kk täynnä ja kaikkea jännää tulee kuvioihin! Ihan pian nää lapsoset tosiaan lähtee liikkeelle, alkaa istua ja keksii kaikkea muutakin. Ennen kuin huomataankaan, ne kävelee ja puhuu. Snif...
Meillä viime yö meni piiiiiiiiiiiiiiiiiitkästä aikaa aivan huippuhienosti. Paras yö siis noin neljään kuukauteen. Tylleröinen kävi 20 nukkumaan, syötin hänet 22.30 ja seuraavan kerran mun tarvi herätä vasta klo 03! Tajusin siis itse käydä jopa vähän ennen puolta yötä nukkumaan. Sitten typy herätti ähinöillään kuuden pintaan, mutta rauhoittui saman tien kun sai tutin ja heräsi vasta vähän seiskan jälkeen. Uskomatonta! Oli kyllä aamulla ihan super-mutsi -fiilikset. :D
Muutenkin meillä yöt on olleet lähiaikoina hiukkasen paremmat kuin aiemmin, vain muutama herätys. En muuta selitystä keksi kuin a) kiinteät tai b) vaihdettiin miehen kanssa sängyssä paikkoja ja nukun nyt kauempana pinniksestä. Kallistun jälkimmäisen puoleen, koska toissa yönä nukuin taas pinniksen vieressä ja klo 00.30-02.30 en nukkunut käytännössä yhtään ja muutenkin sai koko yön heräillä.
Eilen illalla tein vielä sen, että purin tylleröisen sänkyyn tekemäni " pesän" , minkä rakensin pari kk sitten, kun meinasin että se rauhoittaisi öitä. Silloinhan se toimikin hetken niin, ettei nyt sentäs tunnin välein herätty, mutta sen jälkeen onki vissiin ollu vaan huono juttu, ettei sängyssä ole ollut tilaa liikkua. Noooo, katotaa ny kui tää tuleva yö menee.
IMETYS: esikoinen vierottautui itse noin 8 kk iässä. Rinta ei vaan enää kelvannut. En silloin enää jaksanu pahemmin tissimaitoa pumppailla (kun ei sitä mitenkään saanu enää irtoamaankaan), joten korvikkeen osuus tuntui kasvavan pikkuhiljaa, kun mies antoi aina sitä syöttäessään (kun itse kuitenkin vähintään 3-4 iltana viikossa halusin käydä omissa harrastuksissa jne). Lisäksi me taidettii silloin illan viimitteeks antaa pojalle korvikevellejä puuron päälle, joten imetin silloin enää muutaman kerran päivässä. Yösyötöt loppuivat kokonaan esikoisen ollessa vähän päälle 6kk. Ilman unikouluja alkoi vaan yhtäkkiä nukkuman yönsä heräämättä. Eli poika varmaan tottui korvikkeeseen ja sitähän me sitten alettiin antamaan jo ruuan yhteydessä joten imetys oli ihan ylimääräinen juttu eikä muksulla enää sitten kiinnostus riittäny keskittyä imemiseen vaan suorastaan aina vain raivostui kun yritti vähän rintaa tarjota.
No mut anyway, oon kyllä ajatellu, että jos tällä typyllä tulee vastaavanlainen herkkyyskausi luopua " ämmästä" , niin sopii mulle paremmin kuin hyvin. Tykkään imettämisestä ja alkukuukausina oon suorastaan fanaattinen asian suhteen (omalta kohdaltani siis), mutta siinä vaiheessa, kun kiinteitä menee jo reilusti ja aletaa opettelemaan oikeaa syömistä, mulle tuo imetys ei enää ookaa niin tärkeä.
Meilläkin neiti on alkanu pureksimaa tissejä, toisella kädellä aina nipistelee, puristelee, repii ja paukuttaa vapaana olevaa rintaa ja lisäksi lähiaikoina on tullu kuvioihin ärsyttävä tapa imutella hetki, päästää irti, taas hetken imee, ja päästää irti. Kai se maito sitten heruu jotenki hitaasti, en tiiä. Ja tiheää imua on täälläkin havaittavissa. Taas pitkästä aikaa saan syöttää molemmista rinnoista, kun yhdestä syöttäminen saa aikaan hurjan protestihuudon. Aikamoiset lurttanat noi entiset dollypartonit jo onkin, siinäkin mielessä niitten " rääkkääminen" voisi alkaa kohta riittämään. :´(
No, mutta kai se olis pantava maaten. Huomiseksi säästin itselleni hurjan määrän siivoushommia. Ei vaan mitenkään ehdi ja jaksa kaikkea, kun miehellä työvuoroputki päällä ja keskenää mukuloitten kanssa tässä suurimman osan päivästä oon. Pääsiäisenä olis tiedossa kyläilyreissuja puolin jos toisin, meille tulee kavereita käymään ja mekin ollaan sitten kaikelle jäävälle vapaa-ajalle buukattu ittemme toisaalle kylään. Onneksi miehelläkin alkaa huomenna vapaat.
Munarikasta pääsiäistä kaikille! =)
S ja tylleröinen ihan kohta 6kk
ja pakkasta oli aamulla 15 astetta! Talven enkka varmasti.
Tyttö heräsi kuudelta tavalliseen tapaan, oli hereillä kasiin ja on nyt nukkunut jo yli 2 h aamu-unia! Kivaa, saa ite aikaa ja tää tietää sitä että tyttö on hyvällä tuulella. Tosiaan kuten kerroin jo aiemminkin että nyt on meillä nukuttu päivisinkin useasti 2h putkeen (siis kerran päivässä) ja tyttö on paljon iloisempi jos nukkuu yhdet pitkät päikkärit.
Suhni mietti, että miten saisi vauvan siirtymään siitä 50 minuutin unijaksosta toiseen, mä olen onnistunut niin, että olen valppaana siinä 50 min kohdalla, ja kun eka inahdus kuuluu niin hyökkään laittamaan tutin suuhun. Sillain olen saanut välillä unen jatkumaan aina siihen 2 h saakka.
Imettämisestä oli puhetta. Mulla oli alunperin tavoite se 6 kk, mutta varmaan menee vähän yli sen koska kiinteitä menee vielä aika vähän. Mä en eka tykännyt imetyksestä ollenkaan, mutta nyt se on musta ihan ok ja on jopa hiukan haikea olo, kun se sitten loppuu. Tosin nyt se imetys on hankaloitunut niin kuin muillakin siten että 1) vauva ei jaksa keskittyä siihen 2) välillä repii ärsyttävästi rintaa käsillään. Ei onneksi usein. On myös purrut muutaman kerran! Se muuten sattuu vaikka hampaat on vasta alhaalla.
Suklaasta puhuttiin myös, söishän sitä vaikka kuinka mutta vielä olis hyvä saada pari kiloa pois. N yt mulla on enää 1-2 kg plussaa verrattuna aikaan ennen raskautta. Olen tosi onnellinen että mahdun vanhoihin vaatteisiini. Tosin kaikki yläosat ei mene tissien takia vielä päälle.
Kävin muuten eilen töissä juttelemassa syksyn kuvioista, eli mitä tapahtuu kun palaan töihin. Toimenkuva on hiukan muuttumassa, mikä on kiva. Oli kyllä hauska nähdä työkavereita, vaikk nyt jo tuntuu sekin haikealta että laittaa tuon pikkuisen sitten vieraalle hoitoon. Mutta se on sit syksyn murheita. Nyt on kyllä ollut ihania päiviä tytön kanssa, kun se on ollut niin iloinen ja hyväntuulinen.
Riza ja tyttö 5kk
On tällä päivällä jo ollutkin mittaa, ainakin tuntuu siltä. Isommat muksut heräs jo puoli seiskalta, kun taas vauveli nukkui 8.30 asti, harvinaista. Muutenkin oli ihana yö, poju nukahti ysiltä illalla, söi 1.30 ja 6.00.
Meillä ei ole mitään suunnitelmia pääsiäisen ajalle. Isäntä on koko pääsiäisen töissä, joten me ollaan lasten kanssa kotona vaan. Huomenna lapset pukeutuu trulleiksi ja arvaan, että karkkisaalis on melkoinen, mitä kotiin kannetaan.
Imetyksestä. Aion imettää niin kauan, kunnes poika itse lopettaa. Tietysti jos edelleen syö tissiä parivuotiaaana vielä, niin sitten täytyy vieroittaa, mutta uskon, että fiksut vauvat osaa lopettaa itse kun aika on sopiva. Välillä tuo tissinsyönti on kyllä melkoista reuhtomista, mutta kuulunee ikään. Paras paikka on imettää sängyssä hämärässä makuuhuoneessa, jossa ei ole mitään katseltavaa. Aina se ei kyllä onnistu, kun kattolamppukin on niin kiva=)
Suklaa. Tuo ihana kamala herkku. Söisin suklaata ihan määrättömästi. Ja en ole yrittänytkään vielä mitään lakkoa, koska suklaa on mun päivän piriste ja kahvin kanssa niin herkkua. Eipä nämä raskauskilot tällä menolla lähde, mutta koska painoindeksi on vielä normaalipainon rajoissa, niin en niin kiireellä ole laihduttamassa. Ehtiipä tuota vielä.
Hyvää ja Munaisaa Pääsiäistä kaikille!
Toivottaa Nezzie
Tänään on vietetty oikein ulkoilupäivä: puoliltapäivin lähdettiin pilkille Pielisen jäälle (ei kalaonnea), arska paistoi kivasti eikä tuullut yhtään, eli täydellinen pilkkimisilma. Tuon jälkeen juotiin kaffit ja lähdettiin hiihtämään. Olen hiihtänyt viikon aikana 17,5 kilometriä (ja sen tuntee kropassaan), mikä on mulle tosi hieno saavutus, varsinkaan kun pk-seudulla ei lunta ole pahemmin ollut. Tavoite on 20-25 kilsaa ja tässä on vielä 3 päivää aikaa...
Veikka maistoi tänään aprikoosia ja naudanlihaa ekan kerran. Ei näyttänyt tulevan mitään oireita. Kiinteistä sen verran että meillä ne on auttaneet öihin, tosin ei Veikka ole oikein koskaan ollut mikään yökukkuja, on syönyt vastasyntyneestä 2-4 h välein ja nukkunut syöttövälit. Sillätavalla siis kiinteät on auttaneet että yösyötöt on jääneet pois. Poitsu nukkuu 21.30 - 8.00 keskimäärin. Ja päikkäreitä on nyt nukkunut täällä lomalla ollessa aamupväunet 30 min, päikkärit 2-3 h ja illalla vielä 30 min kuuden jälkeen.
Nyt saunaan ja syömään!
Iloista pääsiäisaikaa kaikille!
Yrjö ja Veikka 10 päivää vaille 6 kk
JOENSUUSSA ONKIN ERINOMAINEN SÄÄ, täytyy ruuan laiton jälkeen lähteä itsekin ulos. Mies ja lapset ovat ulkona. Ihana aurinkoinen ja pakkaspäivä.
HYVÄÄ JA RAUHALLISTA PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE!
Miranneli ja tytsät
Täällä ollaan syöty suklaata ja stressattu. Miten voi ihminen kehittää stressin pääsiäisestäkin, sitä en ymmärrä, mutta niin vaan kävi. Olen ollut kuin persiiseen ammuttu karhu, kaikki vaan ärrrrsyttää taas niiin paljon. :/ Ollaan tehty kaikkea ihan kivaakin, nähty kavereita ym., mutta tuntuu että koko ajan lapset vaan kiljuu ja pitää siivota ja siivota ja siivota... Ihan hyvä että pääsiäinen kohta loppuu.
Vauva maisteli tänään ja eilen omenaa, ja tuntui saavan siitä masuvaivoja - tai ainakin molemmilla kerroilla alkoi vikinä aika pian ruokailun jälkeen. Ehkäpä siis palaamme takaisin siihen päärynään, ja testaamme ensi viikolla jotain uutta makua. Vähän huonosti oli meidän kaupassa tarjolla sellaisia soseita joissa olisi vain yhtä makua, ja melkein kaikissa sekoituksissa on tota omenaa. Hmmm... No, hiljaa hyvää tulee. Ja voisihan sitä kokeilla niitä juureksiakin... ;)
Mikä lienee vialla, mutta mieli on nyt vähän maassa. Mikään ei kauheasti tunnu miltään (paitsi ärsyttävältä) ja pinna on tosiaan lyhyttäkin lyhyempi. Normaalisti vain miehen toilailut ylittävät ärsytyskynnyksen, mutta nyt kyllä kaveritkin ovat tuntuneet tavallista huomattavasti hömelömmiltä. Taitaa olla vika ihan omien korvien välissä... :( Pitäis vissiin ottaa ommoo lommoo nyt kun tuo mies on talvilomalla. Jos vaikka viettäis päivän leffassa ja kaupungilla. Olis niin huippua jos sais olla ihan rauhassa ilman että kukaan koko aikaa roikkuisi lahkeessa tai tississä, vaatisi jotain tai kyselisi tyhmiä...
Joppista joo. Kertoilkaas kuulumisianne ja jotain piristäviä juttuja! Meikkis lähtee nyt sohvalle makolee (kuten esikko sanoo).
Juu, ei ne kiinteät ainakaan ole parantaneet meidän mussukan unta -päinvastoin. Viime yönä saimme hänet vasta neljältä nukkumaan. Siihen asti vartin välein kitinää ja pientä itkua. Tissikään ei rauhoittanut. Neljältä siirryin itse isoveikan huoneeseen (jossa toistaiseksi vierasvuode kunnes saamma vierashuoneen valmiiksi) nukkumaan. Ihanaa sain nukuttua 2.5 tunnin pätkän kunnes isompi heräsi. Tälläistä pätkää en olekaan nukkunut moneen aikaan. Silti olo on aivan zombiella. Isukki oli ottanut vauvan neljältä viereensä ja silittänyt uneen.
Huomenna tarvii selvittää joku hyvä lääkäriasema/lääkäri ja varata vauvalle lääkäri. Pakko löytyä joku selitys huonoihin uniin/huutoon. Yli viisikuukautta olen valvonut ja kärsinyt. Itkettää kun tuntuu että vauva-aika on pian ohi enkä pysty nauttimaan äitiydestä kun olen aivan loppu. Esikoinenkin joutuu sijaiskärsijäksi kun olen niin huonolla tuulella kun väsymys painaa päälle.
Voisko kyse olla maitoallergiasta? Tai jostain muusta? Vaativa vauva tuntuu kyllä pelkästään liian vaativalta=).
Jotain kivaakin, olen päässyt jumppaan. Tänäänkin ajattelin mennä. Ihanaa!
Mutta nyt kahvin keittoon ja sitten ulos koko perhe -mahtava keli!
J
Kannattaa käydä lääkärissä. Jos vaikka ohjaa allergiakokeisiin. Meillä kakkosen kohdalla oli yöt rikkinäisiä, itki mahaansa ja oli levoton. Tomaattiallergia. Tomaatin kun jätti pois ruuista niin jopas oli hyvä olla. Teilläkin voi löytyä jokin allergian aiheuttaja.
Voimia sulle ja koko perheelle ja erityisesti vauvalle! Toivottavasti löytyisi syy pian ja saisitte helpotusta elämäänne. Allergiat on hankalia. Kokeilujen kautta vasta pystyy niitä havaitsemaan.
Meillä ei olla vieläkään alettu maistatella kiinteitä. Todennäköisesti on tomaattiallergia tälläkin tytsällä. Jätän viimetinkaan maistattelut, on siis pelkällä rintamaidolla. Paino ei nyt oikeen nouse tällä tytöllä hyvin, että ei se auta, täytyy pian alkaa niitäkin kiinteitä maistattelemaan.
Pääsiäisen jatkoja vaan kaikille. Huomennahan se arkikin jo koittaa vihdoin. Uutta pinoo sitten..
Miranneli
kiva olla taas kotonakin.
Suhni: jos sulle on menkat tulossa? Mulla oli kanssa tuossa jokin aika sitten selvät PMS- oireet, vaikka menkkoja ei sitten lopun kaiken näkynytkään (syön minipillereitä).
Joachimille tsemppiä, voi kun löytyis joku syy vauvan levottomuuteen, että vois yrittää korjata sitä.
Vähän tylsää nyt sitten puhua oman vauvan nukkumisesta, mutta kerron kuitenkin. Meillä nimittäin on tyttö viimeisen viikon ajan pidentänyt vuorokautista uniaikaa 1-2 tuntia. Se on nukkunut viimeisen kuukauden 13,5-14 h vuorokaudessa, ja nyt yhtäkkiä viimeisen viikon ajan unta on riittänyt 15-16h vuorokaudessa. Yöuni on edelleen sen 10 h, mutta päiväunia tyttö on saattanut nukkua jopa 6h. Omituista. Vauvahan nukkui reilun 3 kk ikään saakka keskimääräistä enemmän, 18 h vuorokaudessa, ja sitten yhtäkkiä unentarve väheni monta tuntia. Unien vähyys ajoittui kyllä samaan aikaa hampaiden puhkeamisen kanssa. Voi olla että nyt nukuttaa sekin, että hereillä ollessaan tyttö puuhaa jatkuvasti jotain, hän mm yrittää nyt todella aktiivisesti nousta konttausasentoon.
Vitsi mä muuten söin anoppilassa monta päivää ihan sairaasti, huomisesta alkaen on otettava kurinpalautus...
riza ja tyttö 5kk
Huomenia.
Linjoilla onkin vielä paljon " vanhoja tuttuja" , mukavaa kuulla kaikkien kuulumisia.
Joacimille:
Paljon jaksuja teidän pippurisen tapauksen kanssa.
Verottaa kyllä yöunen vähyys mammoista aikasta paljon.
Toivon teille pian pidempiä unijaksoja, edes sitä paria tuntia.
Vauvat kun on kaikki ihan omanlaisiaan.
Meilläkin kaikki tosiaan olleet helppoja, mutta osa on herkempi unisia ja osa sitten niitä tukkinukkujia.
Osa vaikeampia nukuttaa ja esim. kakkonen sammui kun " viskas" vaan sänkyyn=)
Kaikki vauvat siis kuitenkin on niiiiin erilaisia.
Tsempaten, jos joskus iskee vauvakuume sinuunkin vielä.
Siitäpä puheenollen..
Eipä se nyt mullakaan kokonaan selätetty haave ollut, pahus pahus sentään.
Mrr, grrr..
Miten siitä nyt pääsee kokonaan, kun tämä kokoonpano ON HYVÄ..
Harmittaa, kun sydän ja tunteet haihattelee ja aivot kyllä sanoo ihan muuta..
Pitäis varmaan käydä siinä sterilisaatiossa!!
On kohta pullat uunissa vahingossa, jos ei johonkin ratkaisuun päädytä.
On sitäpaitsi ihanaa, kun nämä meidän luttanat on kohta jo puolivuotiaita!!!!!
Ajatella miten aika rientää.
Meillä ainakin miehen kanssa odotellaan kesää ja aikaa kun päästään välillä kaksinkin johonkin.
Vaikka sitten kävelylle torille ja terassille yksille tms.
Upea ajatus.
Taas ollut absolutisti yli vuoden, niin vois maistuakin jo kylmä sidukka=)
Eilen ompelin pitkästä aikaa.
Meitin poitsulle ampiaispuvun ja jättisuuren kukkatyynyn.
Meillä on kolmesta pienimmästä " lavastetut kuvat" .
Nalle , pupu ja perhonen, niin nyt sitten tulee pimpiäinen.
Isommista ei ole, mutta kuvia onkin sitten sen yli tuhat muuten molemmista..
Noita on hauska askarrella ja toteuttaakin.
Pitää sitä mamilla jokin harrastus olla=)
Kun yrjö se hiihtelee naama punaisena (hatunnosto, mulla ei suksi luistais kovin pitkälle)
Mun suklaalakko loppui lyhyeen, plää.
Nyt olen taas pakosta, kun kaapista ei löydy mitään herkkua, HYVÄ NIIN=)
Meillä myös nyt vasta on alettu syömään niitä kiinteitä, opettelu asteella vasta, ei mitenkään vakituista.
Pisimpään meni tämän pienimmän veitikan kanssa.
Kaikki muut on aloitelleet 2-3kk ikäisinä.
Nyt tämä pienin ei vaan halunnut/tarvinnut.
Imetyksen lopetusta taas olen mietiskellyt ihan itsekeskeisistä syistä, mutta lykännyt ajatuksetkin syrjään kuitenkin.
Tahtois omat ihanat alusvaatteet ja rätittömät, valskaamattomat tissit.
Tässä iässä meillä edelliseltä lopetin päiväsyötöt, vain aamuisin iltaisin ja öisin imettelin 7kk asti.
Toisaalta nyt tuntuu vielä vaivattomalta..
Vähän merkkejä rinnan repimisestä ja puremisesta ja muista vähemmän ihanista ilmiöistä on jo havaittavissa, muttei vielä niissä määrin, että ottais päähän..
Meillä kun rupeevat sitten veuhtomaan oikein urakalla käsin ja jaloin ja revitään nahkat verille ja nipistellään ja ja ja..
Kai tuttua muillekin, nyt vaan tällä kertaa itsekkäästi lopetan siinä vaiheessa kun tulee inhottava fiilis.
Onko kenellekään tuttuja nämä ajatukset, vai olenko joku outolintu?????
No romaanihan tästä taas tuli, kiitos jos joku jaksoi paneutua.
Oikein munarikasta pääsiäistä joka perheelle.
(Munat mielessä, siis ne mignon=)
Tuttiina ja poju päivää yli 5kk.
Tuttiinalle tervetulotoivotukset täältäkin! Joachim: virtuaalitsemppaukset täältäkin!!! Ja Suhnikos se mietti aiemmin, että on aika vaativaa välillä kun on kaksi niin pienellä ikäerolla...Samassa veneessä ollaan!
Huoh! Luulin jo, että meidän yöt ois alkaneet jollain tavalla lutviutua, mutta kissanviikset!!!!=/ Viime yönä heräiltiin x100 ja ährättiin ja ähellettiin ja itkeskeltiin...Ja nyt tietysti sitten reppana nukkuu ihan reporankana, kun niin kenkku yö taas takana...Aloitin maanantaina taas tavan korvikkeen sen maidottoman korvikkeen jälkeen ja sen aloituksen myötä on taas yöt olleet ihan hanurista!!!! Josko tästä itse päättelen, että kaverilla vois olla se maitoallergia?!?!?
Harmittaa vaan, kun ei taas tiedä, että koska saatais aikaa sinne lastenpolille maitoaltistukseen, kun siellä viimeksi oltiin sitä mieltä, että kaverihan voi vallan mainiosti, ei mitään hätää...Nooh....Vaikutusta ei tehnyt sekään, että kaveri huusi siinä vaiheessa n. 3h/vrk kipuitkua, pierut haisi TODELLA pahalle ja kakkaa tuli 1x viikossa, jos silloinkaan....
Mutta muuten siis meillä kehitytään ja jopa kasvetaankin nyt!=) Päivisin aika charmantti minimies, tosi tempperamenttinen sellainen tosin...Jesse oppi isoveikan synttäripäivänä, viime pe, kääntymään selältä vatsalleen, ja sitä taitoa harjoitellaankin varsin aktiivisesti...Hampaitakin kaksi pukkasi ylös samaan aikaan=)
Kiinteitä ei meillä vielä kuvioissa, noiden vatsavaivojen takia....Tai siis tarkoituksena ensin sulkea toi maitoallergia pois kuvioista ja sitten varovaisesti aloitella....
Hoitovapaa/töihinpaluu: en tiedä vielä! Kovasti tekisi mieli olla syksyyn-09 kotona, mutta pitää nyt katsoa, että miltä näyttää...Meillä töissä puhaltaa sellaiset muutoksen tuulet, että ei oikeasti edes tällä hetkellä huvita ajatella koko asiaa!! Ja kun teen pääsääntöisesti 3-vuorotyötä, niin onhan se aikamoista näiden pienten ihmisten kanssa!!! Varsinkin, kun joutuu paljon olemaan juhlapyhiä ja viikonloppujakin töissä....
No mutta, munarikasta pääsiäistä kaikille!! Toivotaan parempia öitä kaikille niitä kaipaaville!!
K&J