Miten äidit jaksatte sitä kaaosta jonka lapset aiheuttaa?
Minusta on ihanaa kun koti on siisti ja harmoninen. Se merkitsee minulle todella paljon. En voi sietää edes likaista sukkaa lattialla. Isoista muovileluryökkiöistä puhumattakaan. Ja eikös ne lapset räiski ympäriinsä muitakin kuin omia tavaroitaan? Onko se ok teidän mielestänne? Ei enää mitään rauhaa, kauneutta ympärillä, ainainen kaaos?
Kommentit (34)
Meillä tytöt 2v6kk ja 4v, eikä kaaosta ole eikä ole ollut! Lapsia voi opettaa siisteyteen ja jälkien siivoukseen, jos et ole kuullut?! Pienestä pitäen on opetettu siivoamaan omia jälkiä iän ja kykyjen mukaan! Ja ovat olleet innoissaan, kun ovat voineet olla avuksi! Leikin varjolla lapset saa tekemään "lähes" mitä vaan! Mustekynät ym. ovat olleet lasten ulottuvilla eli saisivat ne käsiinsä, jos niin haluaisivat! Mutta eivät ole ottaneet, koska on opetettu, mitkä kynät kuuluvat heille ja mihin niillä piirretään, seiniin eivät ole piirtäneet kertaakaan!
Mutta onhan niitä myös lapsia, joille ei ole opetettu edes siisteyden alkeitakaan ja kämppä on todellakin kuin myrskyn jäljiltä!
Eli ap et voi yleistää, että jokaisella lapsiperheellä olisi kaaos!!
muiden vaatimukset ei olis niin suuria. Mulla on järjestelmällisiä ja siisteissä kodeissa asuvia sukulaisia ja ystävistäkin suurin osa hallitsee kaaosta esimerkillisesti. Olkoonkin että meidän lapset on pienempiä, meidän elämä on kiireisempää ja lapsia on enemmän, silti koen että pitäisi pystyä samaan kuin muut. Joskus sen äänettömän kauhistelun voi aistia kun yllätysvieraita tulee, jotkut ovat niin suorapuheisia, että myös sanovat ääneen mitä ajattelevat. Niinpä mulla on koko ajan paineita kodin ulkonäöstä.
Olkkarimme on kaunis, aikuismainen tila jossa on jopa (iik!) särkyviä esineitä.
Lapsi on pienestä pitäen opetettu siihen, että kaikkeen ei ole lupa koskea ja että omassa huoneessa saa levittää leluja, ei muualla. Emme ole tiukkapipoja vaan rakastavia, johdonmukaisia vanhempia joiden mielestä lapsi ei mene rikki, jos häneltä jotain kieltäisi. Miljoonat lapset elävät paljon kurjimmissa oloissa ja selviävät, joten eiköhän tuo meidänkin pärjää ;).
meillä on lelujen levittely kielletty, mutta lapsia ei kielto kyllä haittaa. Jos olen esim. imettämässä niin takuulla on roina pitkin taloa. En haluaisi koko ajan olla huutamassa ja uhkailemassa että saan lapset tottelemaan.
Aikoinani kun asuin yksin mulla oli niin siistiä jne. Nyt kun meitä on viisi niin kämppä on kuin pommin jäljiltä. Multa menisi kaikki aika tavaroiden paikoilleen laittamiseen, ei jaksa. Odotan, että lapset muuttavat joskus kotoa.
Onneksi on ukko, joka jaksaa vielä vähemmän ja siten hoitaa paikkojen järjestelyn!
Mielummin neljä lasta sotkemassa paikkoja kuin että istuisin ilman yhtäkään ihailemassa siistiä (ja hiljaista ) kotia. Eihän sitä kaaosta kestä kuin parikymmentä vuotta enintään, sitten voin taas nauttia siisteydestä.
huomenna etä-isä ottaa lapsen 5 tunniksi, että minä saan siivota rauhassa. Luultavasti notkun av-palstalla, vaikka meillä on lattioilla 2kg hiekkaa, likaisia vaatteita ja mehutahroja joka paikassa.
YH-äiti on vähän väsynyt
kun lapset on pihalla ja raivaa pahimmat ryönät pois niin tuntuu aivan yhtä harmoniselta ja kauniilta, kun kaikki silloin ennen, kun kämppä oli tip top. Silloin pienetkin sotkut tuntuivat kauheilta, näin sitä ihminen muuttuu.
on uusi sananlasku jota tapaan viljellä. Samoin kuin "se mikä ei tapa, se vituttaa"... Näitä uusia sananlaskuja oli listassa muitakin, en vaan muista kun nämä kaksi parasta.
Koti on sisustettu väljästi ja ihan kaikella on paikkansa - koti on siis lähtökohtaisesti hyvin selkeä visuaaliselta ilmeeltään, niin värit kuin materiaalitkin.
Aikuiset yrittävät pitää omat tavaransa järjestyksessä (missä mies on taitavampi) ja tietyt huoneet pidetään aina mahdollisimman järjestyksessä. TAvaraa kuskataan koko ajan paikalleen, ohimennen, jos sitä jossain velloo. Lapsen lelut saavat kohtuudella täyttää kaikkia huoneita, sillä toki lapsen tulee meillä voida olla siellä missä muu perhekin. VÄlillä yhdessä siivotaan edellisen leikin jäljet pois, junaradat ja legot voivat olla pidempäänkin lattialla - keittiön ja olohuoneen rajalla - jos niiden tekoon on mennyt aikaa ja ne ovat laajoja ja hienoja rakennelmia. Muutaman päivän päästä nekin korjataan pois.
Hyvin kestän pientä kaaosta, jos se siis on vain leluja.
Lapset voi opettaa siivoamaan jälkiään pienestä pitäen!
En käsitä sellaista laiskuutta että siivoaa lapsien ja miehensä sotkut omien lisäksi. KAIKKI perheessä siivoaa. Tai hankitaan siivooja.