Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään muuta jonka äiti olisi kasvanut lastenkodissa?

Vierailija
28.11.2008 |

Oma äitini on aina ollut ivallinen ja julma. Välimme ovat olleet etäiset ja huonot. Kasvaminen tällaisen äidin varjossa on tuhonnut minut monella tavalla henkisesti.

Myöhemmin olen saanut tietää hänen olleen elämänsä ensimmäiset vuodet lastenkodissa sijoitettuna. Tästä on vuosikymmeniä aikaa. Sen jälkeen äitini pääsi normaaliin perhe-elämään.

Olen yrittänyt etsiskellä artikkeleita tai kirjoituksia siitä, miten tällainen lastenkodissa kasvaminen voisi vaikuttaa lapsen psyykeen. Mutta en ole vielä törmännyt sellaisiin. Onko kellään samanlaisia kokemuksia tai ajatuksia siitä miten tällainen lapsuustausta voi vaikuttaa ihmiseen?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse olen elämäni neljä ensimmäistä vuotta kasvanut lastenkodissa, nyt olen 33 vuotias viiden lapsen onnellinen ja tasapainoinen äiti. Eli en ainakaan näe itsessäni mitään traumoja lastenkotiajasta, vaikka siitä osittain muistakin huonoja asioita.

Kaikki riippuu tietysti kohtelusta lastenkodissa ja aikakaudesta jona siellä on ollut, ja siitä miten uusi perhe mihin lapsi päätyy kohtelee häntä. Minulla lastenkoti aika oli ankeaa, mutta muistan niin selkeästi päivän jona pääsin uuteen perheeseen.

Vierailija
2/16 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pääsin" kasvattiperheeseen josta muutin omilleni 16v. Nyt ikä 34v. ja minulla 2 lasta. Minulle äitiys vaikeaa johtuen omista kokemuksistani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

huostaanotettuna hoidon laiminlyönnin, isän alkoholismin ja äidin mielenterveysongelmien vuoksi.

Pelkäsin äitiyttä, tai sitä myyttiä jonka mukaan ideaaliäiti on lempeä, hiljainen, ajattelee 110 prosenttisesti lastaan jota rakastaa ja vain ja ainoastaan rakastaa ylitsevuotavasti. Pelkäsin jonkinlaista väistämätöntä tunnemuuria minun ja lapseni välillä, koska jos jotakin ei itse ole saanut, ei sitä kykene antamaan. Ja saman logiikan mukaan kaltoin kohdeltu kohtelee itse aina kaltoin. Vaan olenpahan minäkin kasvanut äitiyteen, en kenties ihannekuvaksi, mutta ihan kelpo mutsiksi joka välittää, huolehtii ja rakastaa lastaan. Oma lapsuus toimii takaraivossani lähinnä varoittavana esimerkkinä, ja antaahan se perpektiiviä ymmärtää erinäisiä elämän ongelmia.

Vierailija
4/16 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenkodit äitisi lapsuudessa olivat varmasti hyvin erilaisia kuin nykyisin, ja uskon, että varhaislapsuuden rankat kokemukset, kuten ero vanhemmista/puutteellinen hoiva jättävät jälkensä.

Eräs tuttuni vietti lastenkodissa muutaman vuoden teini-iässään, ja se oli hänen pelastuksensa. Siellä oli rajat, rakkautta, virikkeellistä tekemistä jne... Eli on aivan eri asia puhua lastenkodeista nykyään kuin 30-50 vuotta sitten.

Vierailija
5/16 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskaa oli olla joskus "ennen vanhaan" jossain lastenkodissa. Vanhanajan ihmiset olivat myös omalla tavallaan todella julmia, ehkä omalla tavallaan julmempia kuin nykyihmiset. Ennen vanhaan oli varmasti myös paljon insestiä, lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa yms...joista on iät ja ajat vaiettu. Tiedä sitten?

Vierailija
6/16 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä hän siitä sekosi loppuiäkseen. Ei esim. osannut hoitaa isoasiskoani (tämä joutui lastenkotiin vauvana) ja muutenkin oli ja on äitinä aivan pohjanoteeraus.

En sitten tiedä, miten hänestä olisi saanut inhimillisemmän...

Vierailija
7/16 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hän ei ole kasvanut lastenkodissa vaan todella hyvästä ja ihanasta monilapsisesta perheestä, jossa asiat ovat aina olleet hyvin ja ilmapiiri ollut huolehtiva ja rakastava. En tiedä mikä tässä yksilössä meni vikaan koska kaikka sisarukset joita on noin kymmenen, ovat olleet todella ihania ihmisiä.

Vierailija
8/16 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat kaikki kaikessa

Vierailija
9/16 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun puhutaan vuosikymmenistä, ei -sadoista? Hyväksikäyttöä on ollut, ja nyt sitä piru vie tulee tuutin täydeltä, netti tuonee oman lisänsä pedofiliaan. Pääsevätkö/pääsivätkö lapset suojaan insestistä lastenkotiin? Eivätkö todella sairaat pervertikot pitäisi hinnalla millä hyvänsä lapsensa (ja lapsenlapsensa) kotonan ja kellareissaan? Vai lastenkodissako heidän koskemattomuuttaan riistettiin? Kumpi lopultakin olisi pahempi, sairas koti vai kylmä laitos?

Vierailija
10/16 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen äitinsä oli kuollut ja isänsä joutui lähtemään sotaan ja jättämään lapset lapsenkotiin. Uskomatonta näin nykypäivänä ajateltuna.

Isä ei ole paljoa puhunut lastenkotiajastaan, hän on kyllä maailman lempein ja tasapainoisin ihminen - ihana isä.

Vierailija
11/16 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki ruuan itse, leipoi, piti kodin siistinä. Ei juonut tippaakaan alkoholia. En muista ikinä olleeni äidin sylissä, ei lohduttanut kun itkin. Sain koivuniemenherrasta jos en totellut. Veti maitohampaani väkisin irti vaikkei ne vielä edes kunnolla heilunu. Muistan vieläkin sen tuskan kuinka se sattui.

Kuitenkin äiti piti minusta huolta ja oli tarkka että on siistit vaatteet ja jne. Äitini rakasti minua ja piti hyvää huolta. Opetti elämässä tarvittavia taitoja. Jouduin tekemään paljon kotitöitä ja kuri oli kova. Silti sain mennä ja sain rahaa menoihini ja vaatteet sain juuri sellaiset kun halusin. Äiti myös kuunteli ja pystyin kertomaan hänelle huolistani, vaikkei aina ymmärtänytkään huoliani esim. koulukiusaamisesta. Ihmetteli vain miksi vihasin niin paljon pahimpia kiusaajiani ja oikeasti en edes vihannut vaan pelkäsin heitä tosissani.

Olen kyllä käsittänyt, että 70-80 luvulla monet vanhemmat oli tuollaisia käytökseltään.

Vierailija
12/16 |
29.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajankohdasta, yksilöstä, muusta yhteisöstä/viiteryhmästä.

Mutta kyllä 70-80 -luvulla on ollut rakastavia ja helliä äitejäkin. Ainakin luulen niin!

Vierailija
13/16 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luet vaikka varhaisesta vuorovaikutuksesta jostain kirjan, niin voisi selventää asiaa sinulle. Lastenkodit ennen ja nyt ovat ihan eri paikkoja. Surullista, että ketju on jatkunut. Voimia sinulle!

Vierailija
14/16 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimia sinulle!

Vierailija
15/16 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiinnostaa minun kokemukseni sieltä, voin kertoa, vuosikymmeniä sitten. (Käyn mummona näillä palstoilla)

Vierailija
16/16 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän joutui olosuhteden pakosta lastenkotiin vaikka hänen vanhempansa olivat elossa, mutta isä oli lähtenyt käpälämäkeen ja äiti sai töitä paikassa josta käsin ei voinut huolehtia lapsistaan.

No pappani joutui lastenkotiin joka oli alunperin perustettu punaisten orvoille. Pappani isä oli ollut punaisia ja sen jokainen kyläläinen tiesi joten voitte kuvitella mihin helvettiin hän joutui moisessa lastenkodissa.

Siellä rääkättiin ihan surutta lapsia jotka olivat syntyneet vasta 1918 jälkeen.

Mutta kaiken kaikkiaan voisin sanoa, että papassani ei näy minkäänlaista katkeruutta. Kylmän realistisesti hän suhtautuu 1930 lukuun ajat oli mitä oli.