En pysty ottamaan vakavasti aikuista, joka nirsoilee.
Yök, en syö sitä, hyi en voi syödä tätä. Täytekakussa rahkaa tai tuorejuustoa, yäk, ei voi syödä. Siis uskomatonta.
Allergiat ja muut rajoitteet on erikseen.
Kommentit (63)
Ymmärrän, ettei ole fiksua kailottaa juhlissa emännälle, että " yök, en syö" . Sitä taas en pidä ollenkaan outona, että kaikki aikuisetkaan eivät ole kaikkiruokaisia. Sekin on hölmöä, jos ei etukäteen kehtaa sanoa, ettei jostain mausta pidä. Paljon fiksumpaa on sanoa reilusti, että en kovin mielellään syö sieniä/oliiveja/rahkaa tai mitä milloinkin, jos sitä kerran kysytään!
Itse ainakin kysyn sekä allergioita että " inhokkeja" etukäteen kaikilta meille tulevilta vierailta. Samoin kysyn niitä, jos ravintolassa olemme tilaamassa jotain yhteistä sapuskaa, josta myös allergiset tai muut ns. ruokarajoitteiset joutuvat maksamaan. Olisihan tosi tylsää, jos näkisin paljon vaivaa eikä kukaan voisi sitten hyvillä mielin kokkailujani tai ravintolassa tilattuja (ja maksettuja) ruokia syödä.
Vaikka siis itse syönkin lähes kaikkea ennakkoluulottomasti, en pidä sitä minään aikuisuuden mittarina. Tunnenpa yhden fiksun ja erittäin vakavasti otettavan aikuisen (35v), joka ei ruoan/juoman suhteen täytä mitään perinteisiä aikuisuuden(?) kriteereitä: hän ei juo alkoholia, kahvia eikä teetä eikä syö sushia, oliiveja, mätiä yms. tavallisia " aikuisten herkkuja" :D
Itse vaan jätän syömättä ne mistä en pidä, tai otan vain _ihan_ vähän niitä ja enemmän muuta. Yritän valita ruuista sellaisia kohtia missä mahdollisimman vähän niitä mitä en syö. Joskus on kyllä ollut pakko syödä jotain minusta tosi pahaa, silloin yleensä syön hitaasti ja niin pienen annoksen kuin mahd., paljon leipää ja vettä, ja jätän niin paljon kuin kehtaan. Tuttujen parissa voin jättää ne mitä en syö lautasenreunalle (esim. sienet, joista saan myös mahan kipeäksi jos syön paljon, ilmeisesti en sulata niitä hyvin).
Maistan kyllä uusia juttuja ihan mielelläni.
- kalaa, simpukoita, rapuja
- kanaa, kalkkunaa
- lihaa, ylipäätänsä mitään eläintä
- liivatetta/gelatiinia, sitä on monissa täytekakuissa, jugurteissa, tuorejuustoissa jne..
- juoksutetta, mitä on monissa juustoissa
- eläinperäisiä e-koodillisia juttuja, esim E120 ja E 904 mitä on monissa karkeissa, kekseissä jne
Nykyään välttelen myös valkoista riisiä, valkoista pastaa, valkoista vehnäjauhoa. En mielellään syö sellaisia leivonnaisia jotka ovat tehty ns normikananmunista, mieluiten siis luomukananmunat tai vapaa/lattiakanojen munia tai vielä parempaa kananmunattomia leipomuksia. Mielellään myös sellaiset leipomukset joissa on käytetty ölkyä tai sinistä keijua..
On kai niitä muitakin...
Olen siis kasvissyöjä.. periaatteessa vegetaristi(ns vegaani), mutta syön kyllä Ingmannin Perinteisiä jugurtteja, suklaata jne..
Mua kuvottaa syödä eläintä!!! Meillä on lemmikkieläimiä ja minusta kaveria ei voi syödä :)
Eikä se minusta ole edes nirsoilua, kai jokainen nyt saa valita omaan suuhunsa hyvin maistuvia ruokia omaan laskuunsa... Mutta juu ei, en kehtaisi isoon ääneen voivotella ilmaistarjoiluja, silloin ennemmin vain skippaan jotkut ruokalajit tai maistelen varoen.
Siihen kuuluu usein valikoiva syöminen, jonkinlainen yliherkkyys eri ruoille. Ruokia ei myöskään saisi sekoittaa eli mielellään esim. riisi riisinä, kastike erikseen ja kasvikset vieressä.
joka ääneen sanoo, ettei jostain tykkää. On muutenkin tosi juntti käytöstavoissaan. Kouluttamaton ihminen, joka ei hyväksynyt entisen miehensä opiskelua yliopistossa, sairaalloisen mustasukkainen ja vähän vinksahtaneen oloinen ihminen.
Vierailija:
Minä syön kylässä mitä vain, mutta ravintolassa ja omassa kodissani en
.
No, tässä jotain mitä en koskaan syö:
-sienet
-parsa
-katkaravut
-raaka kala (graavilohi, sushi jne)
-oliivit
-feta
-hillosipuli
-voimakkaat mausteet
-sekasotkun näköiset ruoat (esim. wokki)
-keitetyt kasvikset
-kukkakaali
-siskonmakkara
-kaikki pateet , terriinit yms.
-kaikki oudot piiraat, joissa vaikka jotain vuohenjuustoa ja kasviksial, ainoastaan kinkku ja paprika menee
-pitsa, jos siinä on jotain " pahaa" aurajuustoa tai kebablihaa, oliiveja yms.
Nämä nyt tuli äkkiä mieleen. Lisäksi on paljon juttuja joita syön erittäin vähän ja pakotetusti. Kaikki kalat esim. kuuluvat tähän.
Mun olis helpompi vastata, kun kysytään, että syönkö vai enkö. En nyt nimittäin oikein osaa äkkiä muistella mikä kelpaa.
En myöskään juo kahvia, teetä voin juoda jos ei ole muuta tarjolla.
Ja rajoitteistani huolimatta ihan olen pärjännyt juhkissa ja illanistujaisissa. Usein siellä pöydässä on kuitenkin jotain joka minullekin käy. Ei illan emäntä ehdi vahtia kaikkien syömisiä ja kun ei kauheesti kauhistele ääneen, niin selviää- -16-
Minä syön aina kaikkia mitä tarjotaan, vaikken pitäisikään. Mutta vaikka joku maistuu jopa pahalta, voin silti syödä.
Mutta koskaan en kailota sitä suureen ääneen vaan kylässä syön vähäsen tarjottavaa ja maistelen kyllä vaikka en tykkäisi.
Teininä esim. vihasin kaalilaatikkoa mutta kaukaisella sukulaisella en kehdannut sitä sanoa vaan söin pienen annoksen.
Lainasin hiukan 28 tekstiä ja poistin joukosta kaikki mitä syön ja jätin listalle ne mitä minäkään en syö.
" No, tässä jotain mitä en koskaan syö:
-sienet
-parsa
-katkaravut
-raaka kala (graavilohi, sushi jne)
-oliivit
-hillosipuli
-voimakkaat mausteet
-keitetyt kasvikset
-kukkakaali
-siskonmakkara
-kaikki pateet , terriinit yms.
-pitsa, jos siinä on jotain " pahaa" aurajuustoa tai kebablihaa, oliiveja yms.
En myöskään juo kahvia."
Ja omia en syö lisäyksiä.
- Sisäelin ruuat
- Simpukat
Näitä mm. olen oppinut aikuisena syömään
- jogurtti
- wokki
- sipuli ja valkosipuli ruuan joukossa
- punasipuli salaatissa
- epämääräiset piiraat
Juu minä hiljalleen opin koko ajan iän myötä... Valtaosaa ruuista pystyn syömään mutta en haluaisi syödä.
en voi niitä syödä. Joskus jotain pahaa yritän maistamatta syödä, sillälailla vaan pureskellen, niin että kieli ei osu ruokaan, mutta en pysty.
Miksi mun pitää syödä mielestäni pahaa ruokaa? En halua kiusata itseäni. Syön vaan hyvää ruokaa. -16-
On siis parempi oksentaa kylässä ruokapöytään tai juosta pöydästä oksentaman??
Jokainen aikuinen myös tietää mitä ei PYSTY syömään vaan ruoka aiheuttaa oksennusreaktion.
Olen muuten huomannut että nirsot aikuiset ovat keksineet allergiat tekosyyksi ruuille joista ei pidä. Varmaan juuri siksi eivät kehtaa myöntää että eivät lainkaan tykkää tietyistä ruuista kun sitten heitä haukutaan...
Varmasti söisin mitä tarjotaan jos olisi pula ruuasta, mutta tässä yltäkylläisyydessä on varaa nirsoilla.
12
En ole vuosikausiin syönyt kylässä täytekakkua, koska niissä on aina banaani. Jostain syystä mun lähipiiriin kuuluu näitä emäntiä, jotka rupeaa päivittelemään, että miten ny joku voi muka olla allerginen banaanille ja mitä siitä muka tulee. En viiti pilata toisten ruokahalua kertomalla verta vuotavista limakalvoista ja kuinka kipeää se tekee.
Jokainen emäntä on hyväksynyt tähän mennessä mukisematta hymyn ja " minä oon enemmän tuon suolaisen ystävä" .
Käy elämä meinaan työpaikkaruokailun ym. suhteen melko vaikeaksi, jos on kovin valikoiva.
Sitä paitsi, monet noista " inhokeista" ovat todella hyviä ja maukkaita ruokia, joten makuelämyksien alakin kapenee aika lailla, jos inhokkilista on kovin kattava.
Ja huom! tässä siis en paheksu valikoivuutta (koska te ette sille mitään voi), kunhan vaan olen tyytyväinen siitä, että sellaista valikoivuutta ei itsellä ole ja makumaailma on avara...
Olen samaa mieltä kanssasi vaikka olenkin nirso.
Nyt kun olen oppinut valtavan määrän uusia ruokia tiedän kuinka paljosta jäisin paitsi. Pikkuhiljalleen toivonkin oppivani syömään lisää uusia ruokia.
Minulla suurin ongelma ei ole koskaan ollut itse maku, vaan se miltä ruoka tuntuu suussani. Kuullostaa hullulta mutta pahimman yökkö olon tuo sellaiset limaisen lötköt niljakkeet... niitä on siis vaikeaa maistellakaan kun meinaa tulla yöks reaktio.
t. 30
Kyse olikin siitä, että jos on TOSI valikoiva, kuten osa tämän ketjun vastaajista on, jää makumaailma väistämättä aika lailla kapeammaksi kuin kaikkiruokaisella.
Vähän siis samaan tapaan kuin jos et kestäisi kuunnella musiikkia: et kärsi itse siitä, että et kuuntele (koska musiikki olisi sinulle vastenmielistä), mutta osa muiden nautinnoista jäisi sinulta saamatta.
tai ainakin minua ap:n kaltaiset sellaisena pitävät. en syö tällä hetkellä: punaista lihaa enkä kanaa, kalaa syön valikoidusti(kotimaista eikä kasvatettua), kananmunat myös valikoin (vapaan-kanan), en voi syödä mitään maitotuotteita sillä vauvallani on maitoallergia ja imetän, en voi syödä myöskään soijaa enkä tofua tuosta samaisesta syystä..eli vauvan allergia, en pidä sienistä, enkä muistakaan limaisista ruuista, en syö katkarapuja koska ne oksettavat, en syö oliiveja enkä mitään tulista.
siitä voitte miettiä, että onko mitään mitä voisin syödä? vihannekset ja hedelmät...vain.
silti en koskaan sano ruuasta yök. en ikinä. en pidä mitään hälyä syömisistäni, yleinsä sen tekevät toiset minun puolestani kun luulevat minun olevan jollain laihiksella....
Ikään kuin heitä ei olisi kasvatettu kunnolla, totutettu syömään erilaisia makuja. Vaan aina annettu heille kaikki periksi ruokapöydässä ja muuallakin. Inhaa!