Paksusuolen tähystyksestä..
Olen menossa sellaiseen ja pelottaa paljon. Kehtaanko pyytää jotain rauhoittavaa lääkitystä ennen toimenpidettä?
Kommentit (27)
No sen takia että selvitetään että suolessa ei ole tulehduksia tai kasvaimia jos suoli ei toimi normaalisti!!!!!!!!!!!!! Olin todella onnellinen päästessäni tutkimuksiin vuosikausien mahavaivojen jälkeen.
kouristelua, ilman kertymistä suolenmutkiin, polttelua jne. Haluttiin poissulkea mm. kaikki tulehdukselliset suolistosairaudet ja diagnoosiksi tulikin ärtyneen suolen oireyhtymä joka on mulla vaikeaoireinen eikä sitä ole saatu kuriin. Oliskin ollu joku hoidettavissa oleva sairaus. Lisäksi löytyi pieni kasvain joka poistettiin ja todettiin hyvänlaatuiseksi mutta uusiutumisriskin takia käyn kait 2 vuoden välein loppuelämäni ajan tähyssä.
Ohjeessa lukee, että tyhjennyksen onnistuttua voi juoda apteekin lisäravinteita, mutta maitotuotteet on kielletty. Kävin sitten ostamassa apteekista ENSINI -nimistä juomaa ja farmaseutti vakuutti sen olevan maidoton. Nyt sitten luin tarkemmin tekstin ja sehän on vain vähälaktoosinen - maitoproteiinia siinä on. En siis saane juoda sitä? Vai?
olen menossa kolonoskopiaan. piti olla jo eilen mutta en saanut vatsaa tyhjennettyä. pystyin juomaan illan aikana vain 3,5 litraa sitä hirveää litkua ja sen jälkeen alkoi oksentaminen, eikä mee enää ikinä sitä ainetta alas. no sieltä sanottiin että mulle laitetaan uusi aika ja pitää mennä osastolle että nenämahaletkulla sitten se litku ujutetaan sisään.
kuinka muilla joilla epäonnistunut vatsan tyhjennys?
Ystävälleni on tehty se useamman kerran (Chronin tauti) ja isälleni yritettiin kerran tehdä, mutta ei onnistunut. Siitä on kyllä jo varmaan parikymmentä vuotta aikaa. Itse olen käynyt mahalaukun tähystyksessä refluksitautiepäilyn takia ja oli todella inhottava kokemus. En mene enää ikinä uudestaan, jollei aivan pakko ole.
on Crohnin tauti ja en ole kyllä koskaan juonut sitä Colonesteriä kuin sen kolme litraa. Kaksi iltapäivällä ja illalla ja sen yhden litran aamulla ennen tähystystä. Näin on menty jo 15 vuotta... Enempää ei yksinkertaisesti mene alas, sillä pahoinvointi alkaa jo toisen lasillisen jälkeen. Sitten sen juonti hidastuu niin että menee lasillinen per puoli tuntia, muuten tulle oksennus. Tämän takia en edes ehdi juoda enempää.
Ei ole lääkärit koskaan valittaneet. Olisko sulla ollut siellä puhelimen toisessa päässä sellainen vähän yli-innokas hoitaja....
Helpointa se juonti on, jos on huolehtinu siitä syömisestä oikein. Eli mielellään jos ainakin sen yhden päivän ennen juomista pystyy olemaan syömättä mitään kiinteää. Se " kakka" muuttuu värittömäksi sitä nopeampaa, ja sitä vähemmällä juomisella, mitä vähemmän on syönyt...
Mulla tähystettiin jatkuvien mahavaivojen takia. Löysiä ulosteita, ruoka ei sulanut, kipuja yms yms.