Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paksusuolen tähystyksestä..

Vierailija
19.03.2008 |

Olen menossa sellaiseen ja pelottaa paljon. Kehtaanko pyytää jotain rauhoittavaa lääkitystä ennen toimenpidettä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei mielestäni palvellut tarkoitusta, koska kipu tuntui mutta jotenkin se oma kontrolli katosi. Sitten nukuin koko matkan kotiin...

Vierailija
2/27 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen todella kipuherkkä ja pelkäsin toimenpidettä kovasti, juuri viime kuussa olin. Pyysin ja sain suonensisäisen kipulääkityksen, ja homma meni tosi hienosti. Yhdessä kohdassa vähän nipisteli, se oli nopeasti ohi ja muuten en edes muista toimenpiteestä juuri mitään. Turhaan pelkäsin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana on paljon tehokkaampia ja miellyttävämpiäkin vaihtoehtoja, mm. Phosphoral.

Tähystyksen kivuliaisuus riippuu siitä, miten mutkainen suoli on ja miten se käyttäytyy tutkimuksessa.

Vierailija
4/27 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en suostu enää ikinä ilman nukutusta ko. toimenpiteeseen! Mulle on tehty ko. tähystys kahdesti ja ekalla kerralla oli 6 kuulla raskaana, eikä mitään lääkkeitä voitu antaa ja sattui niin hemmetisti, siis ihan kauheasti. Toisella kerralla annettiin suoneen jotain lääkettä, mutta samassa suolenmutkassa sattui niin hitosti, ettei eteenpäin siitä päästy. Onneksi krooninen sairauteni on niin helppoa mallia, ettei tähystää tartte, ellei tule oireita. Mutta mun suolenmutkista ei päästä eteenpäin ilman äärettömän hirveitä kipuja.

Vierailija
5/27 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime kerralla. Ja kyllä se oli hirveintä mitä olen ikinä suuhuni laittanut. Suoli ei tyhjentynyt kunnolla ja lääkäri valitti. Colonesteriin päädyn seuraavalla kerralla, vaikka sitä pitääkin juoda enemmän.

Vierailija
6/27 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnolla ja heräsin keskellä yötä ripulilammikossa, oli siis unissa tullu.

Eli Colonsteril on parempaa, vaikkakin kauhea aine.

Vierailija
7/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

selviää, pahinta on se tyhjennys.

Vierailija
8/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoittavaa lääkitystä Toimenpide on kohtuu rankka, on tehty useampi kerta.

Vierailija
9/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika kipuherkkä ihminen. En kuitenkaan ole tarvinnut rauhoittavaa lääkitystä. RAnkinta itselleni ollut suolen tyhjennys.. uh! :O

Vierailija
10/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano et tää sattuu enemmän ku synnytys. Menin panikkiin, olin kokenut tosi pitkän ja kivuliaan synnytyksen vuosi ennen toimenpidettä. Ei kipu kyllä ollut verrattavissa synnytykseen. Kipu kuitenkin viel pientä. Toimenpiteen jälkeen ilma kiersi suolistossa ja se untu tosi ilkeelle.

Vierailija
11/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laittovat muutenkin ja jotain suolta lamaavaa

lääkettä+kipulääkettä. Sattui silti hirveästi ja piti keskeyttää.

Vierailija
12/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyskipu on kuitenkin positiivista kipua, mutta suolen tähystyksestä en löytänyt mitään positiivista.

Mun äiti on tähystetty monta kertaa, eikä taas pidä sitä mitenkään kauheana, joten kai se on ihmisestäkin kiinni, miten sen kokee.

Vierailija
13/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mukava ole, mutta vielä kamalampaa on, kun sitä letkua tungetaan suuhun metritolkulla...yöööök.

Vierailija
14/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ohutsuolta tähystetä ;) Ja vielä suun kautta..

Vierailija
15/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paksusuolesta eteenpäin, mutta ei todellakaan suun kautta.

Vierailija
16/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuuhan se jonkin verran ja on inhottavaa, mutta ei todellakaan mitenkään kestämätöntä. Ja jos joku väittää että synnytys sattuu vähemmän, niin sitten on " synnyttänyt" sektiolla tai muuten vaan vauva on lentänyt yskäisyllä peräseinään.

Moni muuten sanoo, että tyhjennys on inhottavin vaihe. Minulla se ei ollut ollenkaan kamalaa! Ei ollut vatsakipuja eikä pahoinvointia. Istuskelin vain yhden illan pöntöllä lukemassa kirjaa. : )

Vierailija
17/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä gastroskopiassa että kolonoskopiassa on mahdollista " kurkistaa" skoopin kanssa ohutsuolen puolelle muutama sentti, mutta se on tosiaan vain se muutama sentti. Mitään ohutsuolen tähystystä ei ole mahdollista tehdä (paitsi jollain nielaistavalla mikrokameralla, mutta sellaiset eivät ole Suomessa käytössä).

T. lääkäri

Vierailija
18/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs lääkäri sä muka olet? Kyllä Suomessakin tehdään kapselikameratutkimuksia.

Joka tapauksessa olen myös sitä mieltä että vain paksusuoli tähystetään ja ohutsuolen voi tutkia magneettikuvaamalla, itselläni tehtiin niin.

Alkuperäiselle: Totta h...tissä kehtaat pyytää lääkitystä, itselleni sitä tarjottiin ihan pyytämättäkin!

Vierailija
19/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin siellä käytiin, muistan edelleen kun lääkäri yritti päästä ohutsuolen luukusta sisään kauan, ja lopulta onnistui.

Vierailija
20/27 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että annetaan rauhottavaa tipan kautta ja tarvittaessa sitten annetaan joku " humauttava" lääkitys jolloin olen hereillä koko ajan mutten jälkikäteen muista mitään koko tapahtumasta. Luojan kiitos kys. valmius oli, nimittäin mulla on suolien mutkat niin tiukkoja käännöksiä että kipu oli aivan infernaalinen. En olisi selvinnyt ilman tuota " humautusta" siitä toimenpiteestä ja kun vuoden päästä sinne taas menen niin pyydän kyllä samat tropit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä