Riistoa - kuka tietäisi (free)toimittajan oikeuksista? LUE KUINKA SAATANAN KÄTEVÄÄ!
Työskentelen eräässä lehdessä paikallistoimituksessa. Olen alkanut viime aikoina miettiä ja suoraan sanoen vittuuntua heidän tapaansa polkea palkat niin alas, että tämän tekeminen on käytännössä hyväntekeväisyyttä. Lehdellä on ns. meriitti, eli se näyttää hyvältä CV:ssa, mutta aika älytöntä tällainen on!
Lehti siis olettaa, että ollaan free lance-suhteessa. Silti lehti määrää itse, minkä summan se suostuu maksamaan jutusta. Kilometrikorvauksia ei ole, ja free ei pysty maksamaan verojen jälkeen kyseisestä " palkkiosta" sosiaaliturvamaksuja tai säästää edes lomarahoja.
Työsopimuksia ei olla tehty. Onko tämä niin ovelaa, ettei työnantajaa saa vastuuseen - koska työsuhde on epätyypillinen? Eli olen muka free, joka ei saa määrätä itse palkkiotaan. Oletetaan kyllä, että jatkan työtä kuukaudesta toiseen.
Olen aloittelija alalla, joten minulta kesti hieman aikaa huomata, millaista riistoa tämä on. Ja lehti toimii ympäri maata samalla tavalla käyttäen hyväkseen sitä, että paikalleni olisi kyllä tulijoita: innokkaita, nuoria freen hommia aloittelevia toimittajia, joista imetään hyvät ideat ja sen jälkeen vaihdetaan uusi tilalle. Vanha heitetään pois väsyneenä, uupuneena ja kipeänä.
Vaihtuvaaus tässä paikassa on suurta, noin puoli vuotta alkaa olla maksimi minkä kestää kyseistä paikkaa.
Itseni, ja kaikkien näiden muiden innokkaiden alalle tulevien toimittajien puolesta haluaisin tehdä jotain asialle, ja ajattelin soitella ensimmäisenä journalistiliittoon. Olen ollut todella typerä suostuessani tällaiseen työntekijöiden oikeuksien polkemiseen.
Mutta tietääkö kukaan, voiko työpaikkaa saada vastuuseen? Onhan freena itse ikäänkuin oma työnantajansa.
Kommentit (39)
johon kannattaa liittyä heti, kun täytät liittymisvaatimukset. Ne löytyvät täältä: www . freet . fi / osasto / jasenehdot
He eivät tietenkään pysty suoraan vaikuttamaan palkkioihin, mutta kuuntelevat kyllä erittäin mielellään free-toimittajien kokemuksia. Jos jokin lehtitalo riistää näkyvän törkeästi, heiltä saa asiantuntija-apua ja neuvoja, miten asiaa voi viedä eteenpäin.
ja alat ottaa selvää kirjoittamisen bisnespuolesta. Jos olet todella lahjakas ja sisukas, niin kyllä sä saat hommaa. En voi uskoa, että vasta nyt olet oivaltanut miten tää homma toimii!
Yrityksen pitää hinnoitella tuotteensa siten, että pystyy kattamaan tuotoilla kustannukset.
opintojen rahoitus, sitten toimeentulo oli muodostunut jo niin vakaaksi - ja aika helpoksi - että jäin. Tällä hetkellä hoidan samalla kahta alle kouluikäistä kotona eli perhe-elämä motivoi tähän nyt. Ehkä menen joskus " oikeisiin" töihin, tai sitten en.
32
Millainen ihminen sopii siihen työhön?
Olen toiminut freenä nyt 10 vuotta muiden töiden ohessa. Ensin opiskelin ja tienasin vähän lisärahaa, sitten olin muissa töissä ja kirjoitin ohessa. Vain hoitovapaan aikana olen kirjoittanut " päätyönä" . Siis tarkoittaa tietty sitä,e ttä en ole ollut muissa tienesteissä kiinni hoitovapaan kanssa yhtäaikaisesti kuin kirjoittamisessa.
Alalla maksetaan melko kehnosti, ainakin jos kirjoittaa paikallislehtiin. Mulle eräs paikallislehti, jolla olen vakituisena, maksaa yhdessäsovitusti jutusta tietyn summan, kuvista kuvakorvauksena tietyn summan ja tietty matkakulut päälle. Jos lehti ei maksaisi matkakuluja, en edes tekisi näitä töitä ja matkakuluthan on ihan sopimuskysymys!
Tässä ei elä ellei pääse kirjoittamaan aikakauslehtiin ja samantyyppisiin muihin lehtiin. Paikallis- ja sanomalehdet maksaa niin huonosti. Mutta lisätyönä tämä on loistava juttu koska olen voinut hoitaa kaksi lasta kotona (lapset nyt 3v5kk ja 1v1kk) ja olemme pärjänneet taloudellisesti hyvin.
Nyt perustin oman yrityksen ja teen lehtikeikkojen lisäksi myös muuta kirjoitustyötä ja koulutushommia. Kaikesta muusta maksetaan niin paljon paremmin, että lehtityöt ovat kyllä jääneet vähemmälle.
T: eräs free Tampereelta
viikon (8-10h / pv) työrupeamasta. Ottakaa siis huomioon, että minun pitäisi maksaa ko. palkasta myös omat sosiaaliturvamaksuni ja lomani.
juttuja meni kaupaksi, kommunikointi oli asiallista, mutta sitten petti oma pinna: en jaksanut olla tyrkky, se sääret paljaina ja pitkinä itseään autoilijoille mainostava vosu, vahdoin alaa. Yritin myös viihdekirjoittamista, ja menestyinkin parissa kolmessa kilpailussa, mutta sieltä nyt ei kerta kaikkiaan makseta mitään. Mietin, alkaisinko suutariksi, mutta lähdin ihan muihin duuniin, eri maahankin.
työn yhtenä piirteenä. Itseäni se ei rassaa enää ollenkaan, enkä myöskään murehdi enää, onko töitä vai ei. 20 vuotta niitä on ollut.
Tienaan saman verran kuin ap n. 16- 24h työrupeamasta viikossa.
Ap nauraisi viihdekirjoittajan ansioille, pitäisi hulluna ja täysin tärähtäneenä...
timantti/lääkärisarjat n. 900 euroa. Novellit siinä 200 euroa.
Yksi liuska on noin 3000 merkkiä.
Poirjo Hassinen nimimerkillä Annikki Niirala. Luulisi, ettei isompi nimi tyydy mihinkään 200 euron palkkioon?
Annikki Niirala ei tosin voi olla Pirjo Hassinen.
Ja tunteehan sen kertojanäänestäkin!
Eikö se ole tavattoman rasittavaa? Eikö muka toimituksiin palkata väkeä?