kysta munasarjassa
Miten paljon kysta munasarjassa vaikeuttaa raskaaksi tuloa? Entä onko kukaan kärsinyt endometrioosista?
Kommentit (14)
Tänään aloitettiin lapsettomuustutkimukset ja kystan huomasivat ultrassa, ennen ei ole huomattu moista. Pelottelivat endometrioosillakin, vaikka mitään siihen viittaavia oireita ei ole, siksi kyselin.
Olen itse niin innoissani, kun kysta häipyi ajallaan ja päästään kauan odotettuun hoitoon! :) Tosiaan olen siinä käsityksessä, että kystat on aika tavallisia (lääkäri sanoi) ja yleensä eivät vaadi hoitoa. Hoitona on käytetty ainakin noita e-pilsuja ja niitä voidaan myös tyhjentää punktoimalla. Tosta yleisyydestä tosin, että aika hassua, että mua on ultrattu varmaan kymmeniä kertoja elämäni aikana ja nyt ekaa kertaa sattui kysta vastaan.
Tsemppiä sulle! Kumpikaan (kysta tai endo) tuskin estää raskaaksi tuloa, hoidoilla ainakaan! :)
Toivotaan, että pikkuinen saadaan vielä joku päivä maailmaan, niin teillä kuin meillä.
Kysyit siitä kysta -hommelista. Minulta on leikattu vuosia sitten dermoidikysta oikean munanjohtimen juuresta. Kysta oli halkaisijaltaan noin kolme kertaa kaksi senttiä. Oli ollut siellä ties kuinka kauan (ilmeisesti syntymästäni saakka), mutta tavallisessa terveyskeskuksessa tehdyssä sisätutkimuksessa sitä ei oltu löydetty. Muiden syiden takia menin yksityiselle gynelle, joka löysi sen heti ultralla. Kysta leikattiin, jolloin todettiin sen olevan dermoidikysta. Sen sisällä oli ollut kynnen ja hiuksen aihioita sekä rasvakudosta.
Minun tapauksessani kysta esti todennäköisesti normaalin " liikenteen" munanjohtimesta, koska kun se leikattiin, niin raskauduin suhteellisen nopeasti. Raskaus kuitenkin todettiin kohdun ulkopuoliseksi ja se keskeytyi omia aikojaan. Lääkäri sanoi minulle myöhemmin, että kystan leikkauksen yhteydessä (laparoskopia) on muodostunut jonkin verran kiinnikkeitä tämän leikkauksen jäljiltä, mitkä osittain vaikuttavat tämän hetkiseen tilanteeseen niin etten tule luomusti raskaaksi. Hyvin yksilöllisiä juttuja nämä varmasti ovat. Minullekin lääkäri sanoin lisäksi, että tavalliset kystat ovat naisilla todella yleisiä ja olen ymmärtänyt että moni kysta häviää ihan itsestään aiheuttamatta mitään ongelmia. Tuollainen dermoidikysta, mikä minulla oli, on munasarjoiissa varmaankin paljon harvinaisempi.
Rutkasti onnea sinulle matkaan, onniemilia!!!
Tässä ensin oma tarinani, koitan olla lyhysanainen :) Itselläni havaittiin kysta munasarjoissa vuosi sitten tammikuussa tapahtuneen keskenmenon yhteydessä. Verikokeella, seurannalla ja oireiden perusteella lääkärit diagnosoivat minulla endometrioosin. Kukaan ei tuntunut tietävän sairaalassa mitä minulle pitäisi tehdä ja minua pyöriteltiin siellä edestakaisin kunnes syyskuussa jouduin laproskopiaan. En siis tullut uudestaan raskaaksi siihen mennessä. Laproskopiasta ei ollut mitään hyötyä ja tämän vuoden tammikuussa hakeuduimme lapsettomuusklinikalle tutkimuksiin. Ultrassa lääkäri näki että endo oli uusiutunut: toinen munasarja oli täysin kasvaimien peitossa ja toisessakin niitä oli. Lääkäri uskoi munasolujen keräämisen olevan mahdollista terveemmästä munsarjasta. Endon ohella muuta vikaa meissä ei ollut. Olimme siis aloittamassa ensimmäistä koeputkihedelmöitystämme ja odotimme kuukautisten alkamista, vaan nepä eivät koskaan alkaneetkaan! Olin siis kahden vuoden yrityksen (johon mahtui yksi keskenmeno) jälkeen tullut raskaaksi aggressiivisesta endosta huolimatta. Nyt vaan toivotaan että raskaus sujuu hyvin.
Endometrioosi on yleisin naisten lapsettomuutta aiheuttava sairaus ja se estää raskauden mm. muodostamalla mekaanisia esteitä niin ettei munasolu pääse munasarjoista tai ¿johtimista kohtuun. Itselläni on munasarjojen ja munajohtimien välillä endon aiheuttamia kiinnikkeitä jotka todennäköisesti ovat estäneet munasolun liikkeelle lähtemisen sarjoista johtimiin ja edelleen kohtuun. Tämän vuoksi minulla pelättiin kohdunulkoista raskautta kun tulin luomusti raskaaksi. Lisäksi kasvaimet erittävät tulehdusvälittäjäaineita joiden epäillään vaikeuttavan hedelmöittymistä. Endometrioosista ei kuitenkaan tiedetä vielä kovin paljoa, ei ainakaan suhteessa siihen miten yleinen se on.
Endometrioosin yleisimpiä oireita ovat pahat kuukautiskivut, ulostamiskivut ja yhdyntäkivut riippuen kasvaimien sijainnista. Itse tunnistin itseni näistä oireista kun diagnoosin jälkeen luin taudista tietoa.
Lisäksi endometrioosi on kokajan etenevä tauti, jota on vaikea pysäyttää. Se on harmillinen riesa, jota en toivoisi kenenkään kiusaksi. Toivottavasti sinun kystasi ei ole endoa, ja jos on, niin toivottavasti tauti ei äidy kovin pahaksi. Monet elävät endon kanssa ihan normaalia elämää ja tulevat raskaaksikin normaalisti. Toisille se puolestaan aiheuttaa enemmän harmia.
Paljon voimia ja jaksamista matkallenne!
t. Liljis
Kovastihan tämä asia mietityttää ja pelottaakin. En vaan tiedä voinko tällä hetkellä tehdä itse mitään asialle. Ensi kierron alussa menen verikokeisiin, katsovat ymmärtääkseni jotain hormooniarvoja ?! Kun kävimme ensimmäistä kertaa sairaalalla niin olin niin pyörällä päästäni, etten oikein edes osannut kysellä mitään. Voimia teille kaikille!
Endometrioosi on siinä mielessä vaikeasti diagnosoitava sairaus, että toiselle yksi pieni kasvain voi aiheuttaa mielettömät vaivat, mutta toiselle monen monta kasvainta ei aiheuta minkäänlaista ongelmaa. Ymmärtääkseni täysin oireeton endometrioosipotilas on kuitenkin melkoisen harvinainen tapaus.
Ymmärrän hyvin että pää on pyörällä. Teillä on nyt varmaan edessä kierronkartoitus, jonka yhteydessä mitataan juuri noita tiettyjä hormoniarvoja. Näin lääkäri näkee onko hormonitoiminnassasi jotain häikkää mikä voisi hankaloittaa hedelmöittymistä. Toivottavasti asiat etenevät teillä hyvin!
t. Liljis
moikka! mulla todettiin pari viikkoa sitten endimetrioosi, josta tuomioksi sain leikkaus. nyt olen leikkausjonossa jotta saataisiin poistettua koko toinen munasarja koska kysta on reilu nyrkin kokoinen. ihan täysin ei toinenkaan puoli ole selvinnyt, mutta se vielä pystytään leikkauksella pelastamaan. Kun tästä kaikesta on toivuttu meillä olkaa ivf. siitä itselläni kaikki on kysymysmerkin alla. Vaikuttaako sitten endimetrioosi jatkossa lapsen saantiin luonnollisesti, sitä kun ei voi tietää lähteekö se uudestaan vai ei ensi synnytyksen jälkeen ja voiko edes nyt ivf:llä tulla raskaaks?
Paljon on mieltä askarruttavaa ja aina vaan sanotaan älä mieti vaan odota ja katso, miten näitä sitten voi olla miettimättä? mulla kun on koko elämäntarkoituksena aina ollut lapset..
Niin paljon ? oliko tästä sitten mitään apua ei varmasti mutta on kai tämäkin tapa purkaa myös itseään...
on hyvä kuulla muiden kokemuksia. Ihan samalta minusta on aina tuntunut kuin sinusta peikko, että elämäntarkoituksena on saada lapsia. Nyt sitä toivoo, että saisi edes yhden lapsen...Mulle on kans sanottu, että älä mieti niin paljon, mutta en todellakaan ole keksinyt keinoa miten olla miettimättäkään!
että on tosi tuttua tuo kun ihmiset sanovat että ¿älä ajattele asiaa¿. Ja nyt kun kuin ihmeen kaupalla tulin raskaaksi juuri ennen IVF:n aloittamista ihmiset sanovat ¿no niin, heti kun lakkasit ajattelemasta, tulit raskaaksi¿. Totta on se, että en ajatellut viimeisessä kierrossa ennen hoitoa enää raskaaksi tulemista, enkä odottanut pelokkaasti joko ne kuukautiset taas kerran alkavat. Päinvastoin, odotin että kuukautiset alkaisivat pian jotta pääsisin piikittelemään itseäni, enkä ajatellut muuta kuin alkavaa hoitoa. Mutta ihmisten kommentit tuntuvat silti kovin tökeröiltä, ihan kuin olisin viimeisen kahden vuoden aikana itse omilla ajatuksillani aiheuttanut lapsettomuutemme.
Mutta eiväthän ihmiset pahaa tarkoita, he vaan monesti ilmaisevat itseään todella huonosti. Monesti tuntuu raskaalta vain myötäillä ja hymyillä heidän sanomisilleen samalla kun sisällä oma mieli karjuu että tukkisivat jo suunsa.
t. Liljis
Mulla kävi niin että endometrioosin ensi oire havaittiin vuonna 2001, oli oikeassa munasarjassa kysta, kuusi senttinen. Lähete aiottiin laittaa tk:sta keskussairaalaan, mutta sinne se ei koskaan lähtenyt. Aloitin pillerit aika lailla samoihin aikoihin, ja ne aiheutti sen että se kysta puhkesi ja oireet " katosi" . Paitsi että vatsa oli jatkuvasti kipeä ja yhdyntä ja kuukautis kivut kuin puoli kuolemaa...
Kun sitten lopetin pillerit lapsen saannin toivossa, kystat uusiutuivat heti miten. Ensimmäinen laparoskopia tehtiin 2003 ja sen jälkeen kerran vuodessa. Ekan jälkeen alettiin puhua lapsettomuus hoidoista, mutta kukaan ei sanonut että saisin sen kunnallisella puolella eli lääkkeiden ja käyntimaksujen hinnalla. Kattelin netistä ja luulin että hyvä jos kolme tonnia riittää... ei mulla sellaisia rahoja ole.
Meni aikaa vuosi, kystat uusi taas ja toinen laparoskopia tehtiin. sen jälkeen puolivuotta (10kiloa) hormonihoitoa endoon. Oli liimannut sisuskalut sellaiseen solmuun että luomuna raskaaksi mahdollisuus yks miljoonasta.
Kunnes hormoni hoito loppu, kolmekuukautta ilman lääkkeitä ja taas sellaiset mahakivut että ei minnekään ja kolmas laparoskopia. sen jälkeen tulikin lopussakin tieto että pääsen ivf-hoitoihin. että suoraan rankimman kautta. Pilleroitä söin siihen asti että alkoi se hoito.
Hoidot tuli ja meni, yksi alkio siirrettiin, ei onnistanut, loput oli pakkasessa odottamassa. Toinen siirtokaan ei tepsinyt, kolmas ja viimeinen sitten onnistui. Tai onnistui siinä mielessä että raskaustesti oli positiivinen 3vk siirrosta ja siitä kaks viikkoa raskaana kun meni kesken. siitä viikko niin sain tietää että raskaus oli mennyt siten että toinen alkio meni kesken ja toinen munajohtimeen. Nyt on edessä taas laparoskopia ja toden näköisesti otetaan endo kasvainten lisäksi myös munajohtimet pois.
Että näin mulla. En sano että se kaikilla endosta kärsivillä olis tällaista. toisilla on vaikeampi ja toisilla helpompi. Mulla vaan sattuu olemaan vaikeimmasta päästä, ja kaikenlisäks minä kun olen aina haaveillut kolmesta lapsesta. Nyt on vaan luojasta kiinni saanko ainuttakaan.
Toivotaan ettei se sulla olis niin paha kuin mulla.
Mulla löytyi suklaakystia munasarjoista syksyllä 2005. Sitä ennen oli jo diagnosoitu polykystiset munasarjat eli pco. Suklaakystat on siis endometrioosia. Läpimitaltaan kystat oli muutaman sentin, ja niitä oli toisessa munasarjassa 2 ja toisessa yksi. Pääsin parin kuukauden sisällä laparoskopiaan, jossa kystat poistettiin.
Gynekologin mukaan kystat voi litistää munasarjat sillai ettei ne toimi. Laparoskopiassa löytyi lisäksi kysta munasarjan sisältä, joka ei ollut näkynyt missään ultrassa. Laparoskopian jälkeen pääsimme pikapikaa IVF-hoitoihin, tammikuussa 2006 alkoi ja maaliskuussa siirrettiin tuoresiirtona 1 alkio. Kiinnittyminen epäonnistui ja jäimme odottamaan PAS:ia kolmeksi kuukaudeksi. Tulin kuitenkin tuona odotusaikana raskaaksi ja nyt tyttö on reilun vuoden ikäinen.
Ennen pco:n ja endometrioosin diagnosointia lapsen yritystä helmikuusta 2004 asti ja yksi keskenmeno 6/04 rv12.
Käytän nyt pillereitä ettei endo karkaisi käsistä. Kävin gynekologilla vastikään, ja ultrassa näkyi mahdollinen uusi kysta toisessa munasarjassa. Tarkoitus on mennä parin kuukauden päästä uudelleen tarkistukseen ja tehdä päätös alkionsiirroista. Meillä on 9 alkiota pakkasessa edellisestä IVF:sta. Otin tänään myös viimeisen pillerin. Katsotaan miten käy.
En varsinaisesti osaa sanoa tuohon kysta-asiaan, että miten paljon vaikuttaa ainakaan luomuraskauteen, mutta itselläni todettiin juuri pari kuukautta sitten kysta, joka esti IVF:n. Sain hoidoksi e-pillerit ja kysta häipyikin, mutta usein nuo kuulemma häipyvät ihan itsestäänkin samassa ajassa.
Endosta en sitten osaakaan sanoa mitään.