Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

niskanturvotus...

17.03.2008 |

olen menossa niskaturvotusultraan (vai onko se niskapoimu?) siis siihen ihan normi 12 viikon ultraan ja ei hajuakaan paljo sitä turvotusta saa olla milleinä? neuvolassa ei ole ollut puhetta siitä ja aina oon unohtanu kysyä...

helpottas hirveesti jos sais jo etukäteen tietää.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tanjuska75:

veriseerumi tarjotaan kunnan puolesta vasta pääkaupunkiseudulla ja käytäntö yleistyy koko maassa niin, että 2010 kaikkien kuntien on tarjottava veriseerumi sekä kaksi ultraa, nt ja rakenne-ultra. tanjuska

Ainakin Lappeenrannassa tarjotaan myös jo nyt veriseerumi sekä molemmat ultrat niitä haluaville! Joten varmaan jo paljon muuallakin kuin " vasta" pääkaupunkiseudulla.

Anteeksi, en voinut olla huomauttamatta.

Vierailija
2/11 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täällä Kuusamon perukoilla (keskellä sivistymätöntä elämää :D ) veriseulonnasta kerrottiin neuvolassa.

Neuvolassa käytiin ensin ottamassa painoa ja pissaamassa purkkiin, sitten mentiin ultraan jonka teki kätilö (näpsittiin hulluna kuvia ja mitattiin turvotus), sen jälkeen sitten suoraan labraan verikokeisiin.

Tulokset oli sitten kolmen viikon päästä neuvolassa valmiina kun nyt kävin. Neuvolasta kerrottiin kyllä tosi tarkaan tuosta seulonnasta ja sen vapaa ehtoisuudesta. Ja selitettiin riskitekijät sekä lukemat että mitä ne tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen menossa niskapoimu-ultraan tossa viikon päästä ja jännittää aivan kamalasti.

Käsitykseni mukaan (kuullut ystäviltä, lukenut netistä, kysellyt neuvolasta) on lisääntynyt riski kromosomihäiriöihin jos niskaturvotus yli 3mm, tosin useimmiten kun on kyse vakavammista häiriöistä puhutaan luvuista 6-8mm. Eli 3mm:stä ei kannata vielä huolestua, lähettävät vaan lisätutkimuksiin. Nykyäänhän samalla otetaan veriseerumi, joka tulkitaan yhdessä np-ultratulosten kanssa ja se antanee luotettavamman tuloksen.

Todennäiköisimmin kaikki on kuitenkin oikein hyvin!!!! Tsemppiä sinulle ja hyviä tuloksia

toivottaa

Saneline 10+4

Vierailija
4/11 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvin meni! turvotusta oli 1.7mm joka on normaalia! kaikki oli muutenkin hienosti,tosin lääkäri oli aika tökerö..onnes ei ole oma lääkäri! tsemppiä sinulle,hyvin se varmasti menee! älä menetä yöuniasi niin kuin minä tein :o)

Vierailija
5/11 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanko se samalla käynnillä kuin ultra vai pitääkö käydä ennakkoon jossain labrassa? Ja pitääkö siihen erikseen varata aika? Neuvolassa ei tainnut muistaa kertoa minulle asiasta :(

Vierailija
6/11 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

nyt vasta luin kysymyksesi. Minulle kerrottiin neuvolassa asiasta, outoa jos eivät sanoneet sinulle mitään! Verikoe otetaan np-ultran yhteydessä, samalla käynnillä. Tosin en tiedä onko paikkakunnittain eroja, itse asun Helsingissä ja täälläkin tämä on uusi käytäntö, tullut kai tämän vuoden puolella.

Soita neuvolaan ja kysy asiasta! Sinulla on oikeus saada ajanmukaista opastusta!

t: Saneline 11+0

Vierailija
7/11 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

heissan!

se, kuinka paljon niskaturvotusta saa olla, riippuu raskausviikoista. se koko turvotushan häviää n. 14 raskausviikon jälkeen. meillä esim. sitä oli kakkosen kanssa 2.1mm ja " jouduimme" lisätutkimuksiin. se 3mm on kaiketi vanha " yleisraja" .

veriseerumi tarjotaan kunnan puolesta vasta pääkaupunkiseudulla ja käytäntö yleistyy koko maassa niin, että 2010 kaikkien kuntien on tarjottava veriseerumi sekä kaksi ultraa, nt ja rakenne-ultra.

veriseerumissa lasketaan riskiluku, joka muodostuu niskaturvotuksesta, äidin iästä, painosta sekä veriarvoista. jos riski on suurempi kuin 1:250, tarjotaan mahdollisuutta osallistua lisätutkimuksiin. omakustanteinen veriseula maksaa kelakorvauksien jälkeen n. 65¿ (näin ainakin meillä..). veriseerumiseula löytää 80-90% trisomioista (kun pelkkä nt-ultra 50-60%).

tanjuska

Vierailija
8/11 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin np-turvotusrajoihin vaikuttanee myös juuri äidin ikä.

Minulle oma yksityinen gyne sanoi aiemman raskauden yhteydessä (eli viime vuonna, kun Helsingissäkään ei vielä kuulunut veriseerumi kunnalliseen palveluun) kysellessäni yksityisestä veriseulasta, että se täytyy ottaa np-ultran yhteydessä, vain yhdessä tuloksia tulkitessa voidaan saada luotettavia tuloksia. Minulla siis ajatus oli, että olisin käynyt kunnallisessa np-ssä ja erikseen yksityisellä verikokeessa. Mutta ei siis onnistu niin. MOlemmat pitäisi sitten käydä yksityisellä.

Saneline

Vierailija
9/11 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

verikoe otettiin neuvolassa jo eka käynnillä ja sit oli se np-ultra vk 12+6 ja nyt seuraava neuvola parin viikon päästä ja sielä saan vasta tulokset.

eli vielä ootattaa jonkin aikaa.

Vierailija
10/11 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maksoi kelakorvauksien jälkeen alle 30 euroa. Kunnallisella puolella kävin samana päivänä niskapoimu-ultrassa, seerumiseulaan menin ultran mitat ym mukana. Seuraavassa omassa neuvolassa sanottiinkin, että kunta maksaa jo seerumiseulan... En sitten ehtinyt siihen, mutta onneksi ei ollut tuon kalliimpi.

Ja tosiaan yhdyn Tanjuskan kirjoitukseen noista turvotusrajoista.

Autumn

Vierailija
11/11 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...seerumi-seula (eli ne verikokeet) tarjottiin kunnan puolesta ja otettiin neuvola-käynnillä (jos siis halusi). Seerumi-seula-nimikkeellä nimitetään siis pelkästään niitä verikokeita, eikä koko tutkimuspakettia (mihin sitten kuuluu myös nt-ultra ja riskiluku laskettuna äidin iästä).

Meillä oli nt-luku 1,7 ja kun kysyin lääkäriltä että onko hyvä, hän kertoi että sitä ei voida suoraan tuosta luvusta sanoa vaan täytyy laskea myös riskuluku äidin iästä ja sitten ne seerumi-seulan tulokset yhteen, jolloin saadaan kaikista luotettavin riskiluku...Meillä se riskiluku tais olla 1:8400 eli melko pieni.