** ELOKUISET viikolla 12 **
Tässä linkki viime viikkoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12647538&p=1&tmo…
Oma aamuni alkoi hammaslääkärillä. On vähän väsynyt päivä, kun esikoinen heräilee flunssan takia. Toivottavasti parantuisi nyt nopeasti ja muut pysyttäisi ilman nuhaa. Oletko muuten Nani tulossa keskiviikkona (siis jos kaikki ovat terveinä)?
Meiltä lähtee huomenna pyykinpesukone huoltoon, joten nyt pitää saada kaikki pyykit puhtaaksi. Saa nähdä, saako tuosta enää ehjää konetta. Ja meillä pyykkiä tulee valtavasti joka päivä. Kaikki sotkee vaattensa sitä tahtia, että toimivaa konetta tarvitaan, tietty kestovaippojen pyykkäyksen lisäksi. Olin kyllä pettynyt, kun tänään ei tullut vielä tilaamani uudet vaipat. :( Vähän huonosti ehdin itse ommella, joten ne vaipat olisivat olleet tähän tilanteeseen iso apu. Sisu ei antaisi periksi käyttää kertakäyttöisiä, kun noita kestoja on ja ne toimivat ilman ohivuotoja. Vaatteet kastuvat vain kuolasta tai puklusta.
Äh, nyt täytyy imuroida, kun poika kai nukkuu vielä noin 25 minuttia
Västis ja poika 7kk
Kommentit (26)
ollaan hengissä =) ja pikkumies nukkui päivällä kaksituntia =)=)=) se on juhlan paikka!!! =) =) =) ette tiedä miten onnelliseksi tulin kun nukkuminen sujui.
sunnuntai yöstä keskiviikkoon kaikki nukkuminen oli siis yhtä itkua,ja lääkärissä oltiin kertaa kaksi jo epätoivon vuoksi.
kuumettakaan ei enää oikein ole ollut,eilen illalla 38.1 ja minun käsittääkseni siitä voi vähentää 0.5 astetta kun on pepusta mitattuna.
mies jotenkin sitten oivalsi että oiskohan pikkuisella vaikeaa hengittää,ja sitähän se itkeminen tais olla.
mies patentoi pojan istualteen nukkumaan yöunta omassa sängyssä. vinkui välillä,muttei itkuja ollut koko yön aikana ollenkaan.tehtiin myös hoitovuorot,ensin mies oli pojan kanssa ja minä 04 eteenpäin.näin saatiin molemmat unta.
pikkumies heräsi lopullisesti uuteen päivään tänään 11.30.univelka on varmasti mahtava niin vauvalla kun meillä vanhemmillakin!
päivällä laitoin vaunuihin istuvaan asentoon nukkumaan ja nukkui 2tuntia,ilman että kävin hytkyttämässä!!!! =) =) =)
miten pieni asia " istuma-asennossa nukkuminen" mutta miten suuri vaikutus.kukaan ei edes osannut ajatella asiaa että hengittäminen on vaikeaa.en edes minä tiennyt,osannut ajatella sitä.
uusin asein ensi yöhön.olemme sen taas puoliksi miehen kanssa.
kyllä on ollut elämäni raskaimpia viikkoja tämä mennyt.kyllä nyt lapset hoitaa,mutta kun itse sairastuin niinkin rajusti ja levätä en ole saanut yhtään.
kyllä on itkettänyt!
pääsiäistä ei meidän perheessä luonnollisesti ole ehditty miettimään yhtään.mämmiloota on jääkaapissa,ja suklaamunia kasa,kun ei virpojia käynyt kuin yhdet.olin silti varautunut ainakin kymmeneen pikkunoitaan.
kyllä se pääsiäinen nyt tulee ja menee ilman ruokia ja koristuksiakin.olen onnellinen siitä että koko perhe on kohta taas terve,muuta ei tarvita =)
neitiniiskunen, todella väsynyt mutta jo onnellinenkin,ja pikkumies vkn vajaa 7kk
Aurinkoista ja kylmää. Mutta sitä saan ihastella vain sisältä. Terve osa perhettä (esikko ja mies) lähtivät isomummin synttäreille ja pääsiäisreissulle. Minä ja pikkumies jäätiin kotiin sairastamaan. Itse olin jo vähän epätoivoinen, miten jaksan puolikuntoisena matkustaa, mutta eilen sitten alkoi pikkumiehen nenä valua. Nyt nukahti jo toisille päikkäreille, varmaan kohta jo herää taas. Luulin, että tosiaan lähdemme, joten ruokavaraston tilanne on käytävä läpi. Saatan joutua huomenna käymään kipeän lapsen kanssa kaupassa.. :( Pesukone on yhä huollossa ja en sitten mitenkään osaa käyttää noita kertsejä kuin silloin tällöin vain. HUomasin, että mieskään ei luota niiden pitoon, kun tutkaili tarkkaan, onko vauvan housuilla pissaläikkä vai kuolaa. Ikinä ei kestojen kanssa samalla tavalla vahtaa.. Ihmeellistä, että on miehelläkin mieli muuttunut noin. Huono puoli on se, että nyrkkipyykki vie aikaa.. Sukulaisilla kävin pesemässä eilen puolikuntoisena ja kipeäksi tulevan vauvan kanssa pyykkiä, eikä sekään kyllä ollut mitenkään mukavaa. Koti on kuin pommin jäljiltä, mutta ehkä tässä nyt tervehtyminen menee ensi sijalle. Vauvan hoitaminen on kyllä helpompaa ilman esikoisen melskaamista. Äskenkin vauva heräsi itkemään, kun kuuli minun niistävän. Eilenkin säikähti kaikkia kovia ääniä tosi helposti.
Esikoista on kyllä heti kova ikävä. Miestä en varmaan ehdi samalla tavalla ikävöimäänkään, kun on viime aikoina ollut taas vähän liian vähän muutenkin tässä arjessa mukana. Tai ikävöinhän minä sellaista miestä, joka jakaisi kanssani vähän enemmän tätä omaa arkeani, varsinkin kun olen heikoimmillani. Tiuskivaa ukkoa en nyt tähän sairastamisrumbaan kaipaa.. Tiuskikoot nyt sukulaisilleen..
Pikkumies nukkuukin yhä, pitääkin mennä vähän pyykkäämään.
Kipeä västis ja vielä kipeämpi pikkumies 7,5kk
Kamalaa ku niin monet sairastaa :( pikaista paranemista kaikille..
Meillä kans aina välillä yrittää pöpöt iskeä mutta c-vitamiini pommi suuhun niin on ainaki saatu sitä siirrettyä..
Niin sitä tuli taas vanhettua vuodella...kamala päivä oli sellanen migreenikohtaus tuli että ois voinu päivä jättää kokonaan väliin...nyt on siis kahtena päivänä peräkkäin se ollu...tahtoo aina jäädä mulla päälle se eli monta päivää saatetaan sitä potea...ei siinä mitään jos kotona ois oltu mutta oltiin Helsingissä tien päällä eli pojat kartigia ajamassa ja syömässä käytiin..välillä vaan vessassa yökkien..huoh...kerkesin jo miehelle muutama viikko sitten hehkuttaa ettei kuukausiin ole ollut " kunnon" kohtausta ja nyt on ollu viikon sisällä kolme! ja tiedän kyllä mistä nää johtuu...on kyllä ollu jo aika kauan näitä huonoja öitä meillä ja ku kyse on just noista niin en pysty migreeniä hirveesti nyt esteeleenkään..
Keskiviikkona käytiin neuvolassa mun toiveesta, oma terkka oli lomalla mutta tää toinen mittas ja punnitsi Jooelin. Pituutta on nyt linssissä 67,2cm ja painoa 8520g...reilussa kk oli painoa tullu 400g joten ei ainakaan nälkää ole näkenyt...sen vuoksi halusin punnita tuon ku tissillä vaan oikeastaan ollaa menty..käyrä selvästi laskee mutta ei kuulemma ole vielä huolestuttavaa..Tuumas vaan että (oli taas poika ku hangon keksi siellä) että se on varmaan tää ikä mikä aiheutaa tuon ku ihmettelin että ku meillä ei nukuta ja itkemään herätään...tai hampaat tmv...mutta ihan oikeesti voiko se ihan reilun kk olla tuota???
Torstaina käytiin Jooelin kans lekurissa..ei mitään muutosta, ei ruvennu tutkimaan mitenkään, kirjotti lähetteen päksiin eli ottaisivat pojan sinne pariksi yöksi ilman meitä (eli onko heidän mielestään yöt sellasia ku me sanotaan eli toisin sanoen onko meissä vikaa) ja tutkisivat jos aihetta löytyy...noh tuumattiin vaan miehen kans että jos kutsu sinne tulee niin tokkopa mennään...eli en ensinnäkään rupea toista sinne yksin jättämään ja toiseksi tunsin itteni todella huonoksi äidiksi ton jälkeen...paskat kaikki noi!
No joka tapauksessa kaikkein pahin yö oli to-pe välinen yö...puoli kahelta alkoi huuto, syli ei auttanu ei tissi...oli kyllä todella kipeä poika! Veti jalat kippuraan ja paiskas ne yhtäaikaa suoraksi...ja huusi ku syötävä! tunti meni näin ennen ku tajusin antaa sitä pronaxsenia ja siitä se sitte kohta puolin rauhottui...viideltä oltiin unessa taas...Aamulla aattelin että oisko ollu iltapalassa vikaa (söi taas vihdoinki kaurapuuroa hiukan joka ainaki aiemmin ei aiheuttanu mitään vaivoja)
Perjantai-iltana syötiin iltapalaksi vain tissiä ja yö meni huudoitta siten että tissiä kuitenki syötiin parin tunnin välein...eli nyt tuli itelle mieleen että jotain suolistoperäistä tuo kipu ois ku tuolla lailla jalkojaan nakkelee..kakkaa tulee kyllä päivittäin, mutta se kyllä haisee todella ja on sellaista " rakeista" ..ja ku ei mielellään mitään kiinteää tuonne suuhunsa ota!
Mikä siinä on että nuo lääkärit on noin epäileviä?? Ei me tuulesta temmata noita oireita..en jaksa enää luottaa kenenkään tai uskoa enää ketään! Päällisin puolin ku ei mitään pojassa ole mitään vikaa niin kaikenhan pitäisi olla ok, vai kuinka??
Kiva kuulla kyllä gekkokolmosesta pitkästä aikaa...mietinki jo että minne ootte monet " vanhat" elokuiset kadonneet
Elämän on jatkuttava kuitenkin...eli pyykit oottaa
Hyvää pääsiäisen jatkoja!
väsynyt nani ja Jooel 7kk 13pv
tuskin mulla mitään ratkaisua on,mutta tosissaan tuntuu että pikkumiestä jokin nyt vaivaa ja jokin on hullusti.
kerroit että kieltäytyy syömästä kiinteitä.meillä tuo kieltäytyminen oli allergian merkki.yritin väkisin tunkea maitoa suuhun,ja syömiset oli yhtä itkua,kunnes se olikin allergiaa.meillä tuo on suolistoperäistä myös.en kallistu maidon puoleen teillä,mutta jokin häntä nyt ärsyttää???
välillä tuntuu mahdottomalta salapoliisintyöltä nämä vaivat ja vaikeudet.
ja teillä se pronaxen kuitenkin tuo avun kun on hankalaa.selvästi siis jostain sattuu?
minä kyllä hyvällä mielin antaisin vauvan sinne sairaalaan tutkimuksiin.
meidän poju oli sairaalassa maanantai iltana tutkittavana (meillähän oli tuo ärhäkkä flunssa,ja poika itki kolme vuorokautta miltei putkeen),ja ajattelin jo mielessäni että ottakoot sisälle jos niikseen on,ainakin saa hyvää hoitoa ja poika tutkitaan läpikotaisin.niin ei kuitenkaan käynyt,vaan kotona taas olimme iltamyöhällä.
minä voisin vähän kyllä nyt hehkuttaa! meillä mies lähti lasten kanssa kahdeksi yöksi pois kotoa jotta minä saan levätä tämän todella rankan viikon jälkeen =) =) =) olen todella otettu.
mieshän oli viikko sitten töissä kun minä kotona kuolleena podin 39 asteen kuumeessa lapsia hoitaen.olin todella katkera miehelle,kun oli töissä terveyteni kustannuksella,olisin voinut ihan hyvin pyörtyä lattialle tms oli aivan kertakaikkisen kuollut ja itkeskelin täällä.mutta minkäs teet,kotiäideillä ei ole sairaslomaa vaikka pää lähtisi irti.
eilen kävin leffassa ja kaupungilla (keskustaan 5km matkaa mutten ole siellä puoleenvuoteen käynyt).en mitään oikeen ostanut,vaan oli ihan mukava katsella ihmisiä ja näyteikkunoita ihan rauhassa.
tänään menen myös leffaan ja näen tyttökaverini jossain kahvilassa sen jälkeen! tämä jos jokin on todellista LUKSUSTA!
ja huomenna maanantaina käännän uuden sivun,ja kaikki ollaan terveinä,ja taas jaksetaan olla arjessa normaalisti mukana.
miten yksi sairaus voikaan pysäyttää noin rankalla kädellä.huh.olen itse vieläkin veto pois,ja väsynyt.mutta nyt on vielä aikaa levätä ennen huomista.en ole puoleentoista viikkoon käynyt ulkona varsinaisesti,kohta lähden pienelle happihyppelylle,tekee varmasti hyvää.
kovasti eloiset jo liikkuvat.meilläkin esikoinen meni puolivuotiaana jo niin kontaten että elämä helpottui suunnattomasti.
tämä pikkumies on jotenkin nyt jäänyt jumiin kehityksensä kanssa.
ei oikeen oo mitenkään päin.konttausasennossa hetkuttaa,mutta menettää aikapian malttinsa.sylissä pitää olla KOKOAJAN ja eihän siinä niitä taitoja opikaan.
hyppykiikku ja kävelytuoli ovat lempipuuhia,mutta niissä tietysti rajallisesti häntä pidämme.paljon on pikkukaveri rintarepussa.
ergon omaan myös,mutta ei ole tykännyt keikkua selässä kun vartin kerrallaan.
MILLAINEN PÄIVÄRYTMI ELOISILLA NYKYÄÄN ON? MITEN MENEVÄT YÖT?
meillä yö 23-9.30/10 (tarttis aikastaa pikkuhiljaa nukkumaanmenoa)
päikyt 12-13/14
tokat päikyt 17.30-19.15 herätän viim.tuolloin
yöt normaalisti tarjoan vettä alkuyöstä jos herää,ja 07 maissa syö
nyt tietty kipeänä poikkeusta ja vitissyt muutamaan otteseen ruokailun lisäksi,ja maitoa tarvinnut useammin yöllä.
ENTÄ KIINTEÄT?
mä en oo mitään uutta ottanut valikoimiin.tuntuu aika suppealta meidän ruoat.bataatti,kesäkurpitsa,peruna,parsakaali,hedelmiä kyllä aika paljon listalla,kaura,riisi,broilerin liha.menee pari tl-purkki 3rkt päivässä.
yosaa annan aamulla,päivällä kasvista/lihaa,illalla hedelmää+riisipuuroa
neitiniiskunen yksin kotosalla =)
Sä pysäytit minut viestilläsi ja Jooelin vaivoilla. Jokseenkin teksti tuntuu omaltani, joten päätin ottaa näppäimistön sormieni alle.
Meillä siis tyttösellä diagnoosina tälla hetkellä ummetus ja atooppinen iho, mutta lääkärin mielestä takana ilmeisemmin allergia (viljat?), jota siis ei ole vielä paremmin aloitettu tutkimaan, sillä tyttö on vasta kuukauden syönyt kiinteitä. Ruokavalio peruna, porkkana, broileri, luumu, persikka, näillä ruoka-aineilla olemme saaneet ihon pysymään ehjänä (ahkera rasvaus ja kortisoni-kuurit ovat silti ohjelmassa myös). Ummetuksen olemme saaneet kuriin " joka toinen päivä luumua" -kuurilla.
Nyt olemme aloittaneet sen iltapuuron, jonka minä tyhmä (?), aloitin ohralla, kun " lukutaidottomana" laitoin väärät hiutaleet tehosekoittimessa hienoksi. Iho-oireet ovat taas alkaneet ja yömme... ensin 2h unta ja puoli tuntia samanlaista selkä kaareella " minuuun sattuu" -huutoa. Sama jatkuu aamuun, seuraavana yönä 1 h unta ja sama 0,5h huutoa, jatkuen aamuun. Päivisin meillä tyttö on aurinkoinen ja nukkuu päiväunet ihan ok. Eilen illalla tytöllä jäi puuro väliin, niin kas; yhden kerran yöllä tutti takaisin suuhun ja aamuyöstä n. klo 04 imetys. Sattumaako? Reilun viikon olemme puuroa maistelleet ja yöt ovat olleet 1-2 tunnin pätkittäistä kiljumista.
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että meidän tapauksessa taustalla piilee allergia. Kakkaa olen ihmetellyt vauvasta saakka, sitkeää, PAHAN HAJUISTA, rakenteeltaan kummallista rintaruokitun " vauvan kakkaa" . Kakka tuli harvoin, mutta silti on todella outoa. Nyt siis olemme saaneet ensin Levolacin avulla suolen toimimaan suht. normaalista ja sitten siis siirryimme reippaaseen luumun käyttöön. Meillä on pääsiäisen jälkeen sovittuna lääkärin kanssa " treffit" ...siis olimme sopineet " tapaamisesta" , kun olemme saaneet kakan tulemaan säännöllisesti, ihon siistiiksi (joka oli siis ehtona meille, ennenkuin saimme ottaa viljan mukaan ruokavalioon), ja nyt viljan aloituksen jälkeen hän haluaa tavata meidät uudelleen. Olemme mieltei samassa tilanteessa jälleen, kun ensimmäisellä tapaamisellamme (iho rikki, yö itkut).
Jaksamista sinulle ja toivottavasti saisitte Jooelille avun. Sinä olet paras äiti lapsillesi, joten älä lannistu lääkärien ylimalkaisista tokaisuista ja varmasti sinun vaistosi ovat kohdillaan, sinä ja perheesi tunnette pikkuisenne parhaiten. Ymmärrän täysin sinun kantasi " yön yli tutkimuksiin, ilman äitiä" . Ei minäkään lapsiani sinne yksin laittaisi. N. vkon ikäisenä sairastimme RS-viruksen ja olimme osastolla 5 päivää, niin yksin en hennonnut tyttöä sinne jättää. Oli kamala katsella täysillä huutavia lapsia, jotka saivat " odottaa vuoroaan" yksin, ilman lohduttajaa. Tuntui julmalle! Jatketaan salapoliisin töitä lapsukaistemme kanssa!
_Möykkyräinen ja neito vajaa 7 kk
P.S. meillä tuo tyttö syö sitä rintaa myös, eikä minulla ole mitään imetysdiettiä päällä. Suklaata, lihaliemikuutioita yms. sellaisia olen vältellyt. Tissiä hän ei yöllä lohtuun huoli, joten syli on yöllinen lohdutuksen paikka. Kokoa tytöllä oli 6kk 7,715 kg ja 68 cm.
Tsemppiä teille allergioiden kanssa taisteleville. Kaverini näki juuri superallergisella lapsellaan ekan kerran suolistokrampin ja ajatteli, että hällä oli varmaan ollut niitä myös vauvana, vaikka leikki-ikäisenä ei ollutkaan. Sen verran paljon huusi vauvana. Meillä on vauvalla lievää allergiaa, joten olen tosi varovaisesti ottanut uusia ruoka-aineita. Kerrallaan yhtä uutta maistelee viikon siten, että annosta suurennan pikkuhiljaa. Nyt pitäisi flunssan jälkeen ottaa taas uusi ruoka-aine ja pähkäilenkin, mitä kokeilisi.
Meillä luumu näköjään tekee ihottumaa.. :( Sitä olen antanut aina joskus, jos kakka menee liian kovaksi ja täm oli jo kolmas kerta kun vuorokauden sisään menee sitten vaippa-alueelta iho punertavaksi. Eli luumukin pois. Mutta mikä muu ruoka-aine olisi myös laksatiivistä? Ruusunmarja ei käy, kun siinä on sama homma.
Minäkin olen vauvan kanssa kotona, kun muut ovat olleet kaksi yötä pois. On ollut ihanan rauhallista, kun olemme vauvan kanssa vähän puolikuntoisia. Itsekin olen saanut levättyä paremmin. Esikoinen on nauttinut tahollaan kuuden sukulaisen ja isin täydestä huomiosta. :)
Meillä on pesukone yhä huollossa ja pyykkikorista rönsyävä pino on jo aika iso. Nyrkkipyykkissä aukaisin kädet, joten sitä ei voi paljon harrastaa. Tulis se kone huollosta jo alkuviikosta, jos ei tule harkitsen jo uuden koneen ostamista, jos siten saisi koneen nopeammin. Kipeänä kipeän lapsen kanssa ei ole paljon viittinyt tehdä pyykinpesureissuja muualle.
Hyvää loppupääsiäistä. Imurin varteen..
Västis
edellisessä viestissä kertoa meidän pojan kehityksestä.. Oppi viikko sitten ryömimään ja nyt on täysin vahdittava. Suojeluheijasteet eivät täysin toimi istuiltaan. Poika on mennyt konttausasentoon noin viikon ja siitä saanut itsensä istuiltaan jo kerran tänään. Kerran jo tukea vasten saanut itsensä polviseisontaan. Ihan hurjaa, kun järki ei paljon päätä pakota ja ei osaa varoa kaatumista. Saa nähdä, mitä tämä veijari vielä tekeekään ennen ensi viikonloppua.. Ihan hurja kehitysrypäs, vaikka on vähän flunssainen.
Västis ja poika 7,5kk
Voimia sairastaville ja Nanille taisteluun tsemppiä! Josko kokeilisit riisi-tai mannapuuroa iltapalaksi?!
Meillähän alkuun kaurapuuro ja neljänviljanpuuro aiheutti öisiä vatsanväänteitä, ei onneksi enää! Ja useimmiten saa kyllä riisipuuroa!
Saana oppi eilen KONTTAAMAAN!! On jo ollut pitkään konttausasennossa, mutta nyt löytyi kauankaivattu rytmi käsiin ja jalkoihin!
Pääasiassa kyllä vielä ryömii (ja kovaa:)), mutta konttaakin vähän väliä. Tuntuu vaan ettei pääse mieleistään vauhtia vielä konttamaala, joten ryömii välillä.
Meillä on myös ruvettu nousemaan polvilleen tukea vasten ja istumaan ja istuu myös jo tuetta!
Siis aivan käsittämätöntä, että pääsiäsien aikaan NÄIN PALJON kehitystä?!?!
Yöt nukkuu kyllä onneksi hyvin, ettei ole liikkeet uniin mennyt!!
Rytmistä ja ruuista; (ajat ja määrät luonnollisesti noin tarkkudella ;))
yöunet klo 20-6 (onneksi siirretään kohta kelloja eteenpäin)
aamupalaksi vauvojen jogurttipurkillinen tai puuro
klo 9 maito 150ml
päikkärit klo 9-12
klo 12 lounaaksi liharuoka (pikku purkki) + hedelmäsose (pikku purkki)
klo 15 200ml maitoa
toiset päikyt klo 15.30-16.30
päivälliseksi kana tai kasvisruoka (pikku purkki), joskus syö pelkän hedelmän
iltapuuro klo 19 ja maitoa 50-150ml klo 20 josta sitten paan sänkyyn
Ihan kiva rytmi, joka on tullut vasta pari viikkoa sitten. Iltapäivä on välillä vähän sekavampi kyläilyistä tms johtuen, mutta suunnilleen noin.
Meille tekee hyvää, kun kelloja siirrettään eteenpäin, jos nukuttas vähän pidempään!!
Tänään Saana sai ekan kerran lounaalla 8kk ruokaa. Puoli purkkia meni hyvällä ruokahalulla vaikkei hampaita ole VIELÄKÄÄN
piti painaa caps lockia ja tonnehan se jo pomppas...
Niin siis ei ole hampaita!!!
Eipä tässä kai muuta!
Ruvetaan Saanan kans leikkiin, esikko ollut mummulla lomalla eilisestä asti ja tänään pitäs kotiutua. Mies on TIETYSTI töissä! Onneksi sillä on kohta isyysloma!!!
T:Mona ja Saana kohta 8kk
Pikkumies nyt 7kk ja 2 vkoa " vanha" ja on aikas epeli. Konttaa hirmuista vauhtia ja nousee tosiaan seisoon joka paikassa. Oppi nyt pääsiäisen aikana myös menemään konttausasennosta itse istuun ja istuu tuetta.
Eilen oltiin kylässä ja pöytäliinasta veti kahvikuppeja alas, joten ei paljon voi silmistään päästää pois. Hampaita on 6 kpl, mutta aikas sosemaista ruokaa on tullut vielä annettua, banaania osaa syödä kädestä. Ruokahalu on muutenkin hirmuinen, ehkä tuo jatkuva liikkuminen tekee sen. Ja nyt kun on päästy 3 viikon räkätaudista, niin taas ruoka maistuu ihan eri tavalla.
Vauveli03 ja pikkumies 7kk+2vkoa
Meidän pikkumies nousi itse tänään istumaan. Ensin konttausasentoon ja siitä sitten istumaan, eikä ollut moksiskaan. Ja ei vieläkään osaa varoa, vaan kupsahtelee taaksepäin ihan suorin vartaloin ja sitten sattuu. Kyllä riittää nyt vahdittavaa. Ja illalla nuhainen poika sitten oksensi.. Tyynylle, kaula-aukostani sisään ja housunkauluksesta takaa sisään.. Ja meidän pesukone on yhä huollossa. Tänään kävin pesemässä sukulaisissa kaksi koneellista ennen tätä episodia ja pyykkivuori on silti valtava. Jos kone ei tule huollosta viimeistään ylihuomenna niin ostan uuden. Tämä on ihan kamalaa odottamista. Nyt pelkään, että vatsatauti alkaa, vaikka toi oksentaminen saattoi olla liman aiheuttama. Jännityksellä odotan. AIna kun näen tai otan vastaan oksennukset, niin omakin olo on kauan huono. Niin kuin nytkin. Kauhuskenaario: Meillä on varmaan kohta kaikki petivaatteet pyykkivuoressa ja nukutaan kohta makuupusseissa, kunnes jompikumpi lapsista oksentaa niihinkin..
Pakko kai mennä nukkumaan, jos tuleekin rankka yö.
Västis
Pitkästä aikaa täällä taas... Taidan olla aktiivinen lukija ja passiivinen kirjoittaja! Torstaina lähdetään aamusta pääsiäisen viettoon, mieskin " saa" olla töistänsä pois koko pääsiäisen. Innolla odotan yhteistä vapaata vaikka samaan mökkiin majoittuukin miehen vanhemmat. Esikko tykkää kun pääsee hiihtämään jne. Täällä etelässä kun tuota lunta ei juurikaan tänä talvena ole ollut... Varmaan kolme kertaa on vauvalla ollut esikon vanha toppapuku päällä! Fleece-asulla on pärjännyt hyvin.
Meidän vauva, tytöntyllerö, on tänään 7 kk. Kyllä tuo aika vaan kuluu ihan liian nopeasti. Tuossa hän nyt seisoo omaan kävelytuoliinsa nojaten. Itse kävelytuoli ei ole tytön lempipaikka, hän kun osaa kontata ja haluaa itse mennä minne haluaa. Ja mieluiten seisoo itse tukea vasten tai jos joku pitää käsistä. Hyppykiikussakin tuli itku! Esikko tykkäsi siitä, mutta tämä kakkonen ei. Niin ne on erilaisia...
Soseiden syönti alkaa meillä pikku hiljaa sujua. Puoli purkkia suolaista menee kerralla ja aamulla ja illalla syödään banaaniriisipuuroa. Enää ei tule itku vaan avaa suuta. Itku tulee vaan jos lusikka ei mene suuhun tarpeeksi nopeasti! Kohta sitä uskaltaa alkaa kokeilemaan muitakin makuja. Ollaan nyt kolme vkoa syöty samoja, koska alku takkuili niin kovasti. En halunnut tuoda liikaa makuja kerralla. Pikku hiljaa toimi siis tälläkin kertaa tämän meidän kakkosen kanssa.
Jaahas, nyt meni isän lehti palasiksi! Lehtikori on niiiiin mieluinen paikka!
Yöt meillä tissitellään edelleen, 3-4 krt. Unikoulua pitäisi kai pikku hiljaa aloitella. Kunhan tuo kiinteiden syönti sujuu kunnolla... Isä saa tytön nukahtamaan omaan sänkyynsä illalla vellipullon jälkeen. Minä kai tuoksun niin maidolle että on aina pakko itkeä ja pistää hanttiin. No aika kai auttaa tässäkin asiassa. Olen päättänyt olla murehtimatta liikaa. Pääasia on että minäkin saan unta ja jos se onnistuu vauva kainalossa niin sitten se on niin. Yhtään vähemmällä unella en jaksaisi arkea. Kun on tuo melkein 5 vee isosiskokin tuossa...
Onneksi pääsemme toukokuussa taas aurinkolomalle viikoksi Rodokselle. Ja sitä ennen viikoksi äidinäidin luo Rovaniemelle. Me ollaan aika liikkuvaa sorttia... Paljon ei kotona olla. Tai ollaan mutta tykätään shoppailla ja kyläillä.
On muuten tosi ihanaa kun vauvalla on alkanut tulemaan enemmän äänteitä. Pöristeleekin niin ihanasti ja sanaa äittä. Isosiskon perässä konttaa kuin koira, sisko nauttii tästä. Jaahas, kohta tulee isä ja esikko kotiin...
Pisa ja tytöt 7 kk ja 4½v
Eli meidän pikkumies 7kk+1 vko nousi eilen ekaa kertaan jaloilleen, on kontannut jo liki kk:n ja noussut polvilleen tukea vasten ja eilen sitten nousi jaloilleen. Hurjaa vauhtia tapahtuu kehitystä, voi kun pysyis vielä hetken paikallaan. Joka paikka tutkitaan ja kaikki laitetaan suuhun mitä löydetään.
Meillä on poskissa pahat rohtumat/ihottumat, ei ole vielä syypäätä ruoasta löytynyt. Mutta epäilen että jostakin se tulee. Muuten on iloinen, hyväntuulinen vauva, joka sanoo äittä, äittä ja auva auva auva. Ihanan kuuloista!
vauveli03 ja pikkumies 7kk+1 vko
Kylläpä teillä on aikaisin kehittyneitä vauveleita =O Meidän pikkuäijä ei vielä liiku eteen ei taakse, ei istu eikä siis ainakaan nouse vielä mihinkään ylös ;)
Viime ketjussa oli galluppia vauva-ajasta ja kyllä minä olen tykännyt. Ja jotenkin paljon enemmän kuin esikoisen aikaan. Tosin vauvakin on nyt helpomman puoleinen mutta ei se esikoinenkaan mikään supervaativa vauvana ollut. Nyt onkin sitten eri asia...Mutta siis olen nauttinyt nyt ihan kympillä vauva-ajasta ja olenkin erittäin tyytyväinen ettei vauva vielä pääse liikkumaan mihinkään suuntaan. Sitten sitä saakin olla perässä juoksemassa ja kiskomassa pois joka paikasta ja jo pelkkä asian ajatteleminen aiheuttaa stressiä.
Mutta nyt kuuluu kutsu joten palaillaan paremmalla ajalla...
Jav@ ja lapset
Västis: Olen juu tulossa =) Terveinä ainaki nyt ollaan..mitä nuo esikon yskimiset yms. mutta taitaa vaan itekseen sairastaa..
No on kyllä melkosen taitavia elokuisia vauvoja täällä! Meillä ei olla opittu aikoihin mitään uutta...taitaa tää meidän juttu tehä sellasta..
Niin lekurille siis mennään uudestaan vaikka olin ymmärtäny hoito-ohjeet tieten väärin..mies mua korjaili, että tätä pitäs kaks viikkoa tehä niin että 3pv lääkkeellä 3pv ilman että tulis sellanen pitempi hoitojakso...en vaan kyllä muista tuollasta, olinkohan samassa huoneessa heidän kanssaa...? mutta joka tapauksessa ei mitään muutosta Jooelin oloon, aika helposti on kärtynen=väsyy helposti, ruokaa ei mene tissin lisäksi juuri lainkaan, vettä vedetään sitte vieläki tosi hanakasti..terkalle yritin soittaa tänään josko punnitsis toisen ku hirvittää saako tarpeeksi se tarpeeksi apetta massuun...
Miten teidän muiden vaavit...ku tuntuu että tuo meidän ukkeli on aika kalkkis eli aika valkonen varsinki kasvoiltaan...onkohan tuo ihan ok eli onko muilla kalkkiksia??
Vähän on hontelo olo...päänuppi ei tunnu luistavan...ku pitikö tässä kommentoida jotaki muutaki ku omaa napaa...jahka se kohta tästä!
nani ja Jooel 7kk+6pv
Juu, aika vauhdilla osa jo menee! Meillä kääntyillään ja etitään sitä konttausasentoa, jokellellaan kovasti (äittä), siinä se. Mutta eiköhän se taas tästä, kun
Luukas on nyt sitte saanu ekan korvatulehduksen. Tai nyt ollaan jo voiton puolella, aika rankka viikko takana. Korvien lisäksi menee herralla tuo hengityskin sitten tukkoon (kuten isosiskolla), ja hengitettävä astmalääke on otettu käyttöön. Infektioiden ajan pitää käyttää, lopetan heti, kun ilman pärjätään. Ja jottei päästäisi helpolla, meni biooteista masu sekasin, ja ripuli ehti polttaa pyllyn ihan tulipunaseksi, ennenku äiti oli älynny tilanteen. Noh, sibicorttia ja bepantheenia pyllyyn, ja nyt on jo tilanne normaali.
Mutta ei tosiaan pääse taidot karttumaan, ku ukko on pipinä. Heti tänään, ku oli jo parempi olo,on konttausasentoa etitty vimmatusti. Polvet ei vaan taivu ja ukko on " staattisessa pidossa" , eli kädet ja varpaat maassa ;D Noh, kyllä se sieltä löytyy. Hyvä vaan ku ei vielä viipota menemään joka paikkaan, vaikka peruuttelemalla ja kääntymällä pääsee jo yllättäviin paikkoihin. Meillä hyppykiikku on hitti, vähän on pidetty, mutta sitäkin hauskempaa on ku siihen pääsee.
Nyt iltapuuhiin, toivon vihdoin rauhallista yötä! Kauniita unia!
emma ja Luukas 7kk
että vauva-lehti.fi etusivulta pääsee kattomaan uusia vauva.fi sivuja. Jos haluaa nauraa (myös itselleen, minä ainakin) menkää kattomaan tätä betaversiota. Siellä etusivulla on vuodelta 2004 vanha keskustelu väsyneiden äitien toilailuista. Sain mahtavat naurut, mies lähes hermostui mun hirnumiselle!
emma
Eipä mulla mitään erikoista ollut kuhan pinoa vaan tässä nostelen..
Kauheesti on kyllä porukka kipeenä, kauhulla odotan että meille joku pöpö kans saapuu ku sen rs-viruksen jälkeen ollaan saatu olla terveenä siis pöpöjen osalta mitä nyt noita muita juttuja on ollu senki eestä..Mutta kovasti jaksuja sairastuville ja toivon että siellä parannutaan!
Huomenna käydään pikku-ukkelin kans neuvolan puntarilla..tahtoo tietää että onko hän kasvanu ihan ok tämän kk aikana ku tuota ruokaa ei ole muuten ku tissimaidon muodossa menny..
taas sellanen päivä ettei paljo työnteko huvittais..juupa juu
Hyvää pääsiäistä toivotan heille jotka ovat lähössä jonnekin eivätkä vietä aikaansa palstalla...
nani ja Jooel 7kk+7pv
Kunhan tulin palsta tilaa viemään.
Meillä ei mitään erikoista. On sellanen seesteinen vaihe elämässä...Ilmeisesti?!
Ihan hyvä!
Saana ryömii ympäri kämppää, reviiri laajentunut hurjasti. Koko ajan saa olla vahtimassa, kun KAIKKI laitetaan suuhun! Joutaa kyllä pysyyn maantasalla tää meidänkin nappula vielä tovin.
Töihin paluu jo stressaa aika ajoin! Olen vaan koittanut olla miettimättä ja nauttia tästä ajasta.
Tarvii vaan kohta käydä hoitopaikkoja hakemassa, kun täällä on suositus hakea 4kk ennen hoitopaikan tarvitsemista.
Toivon, että löytäisin itselleni pian jonkun toisen työpaikan, missä sais tehdä pelkkää päivätyötä. Nythän joudun luultavammin tekemään kolmeavuoroa..:(
Jaahas, nyt tuli vieraita. Tarvii menää maisteleen tänään leipomaamme rahkapiirakkaa...Nam!!
Pääsiäis tunnelmissa Mona ja Saana 7,5kk
Meillä kaikki terveinä ja elämä kulkee tappavan tasaisesti, eli kaikki on hienosti =) Rairuoho on jo pitkää ja eilen ripustin pääsiäisverhot keittiön ikkunaan, tänään vielä ostetaan narsisseja ja tulppaaneja niin on pääsiäisvalmistelut kunnossa.
Linnealle varasin ajan 8kk tarkastukseen 14.4, kiinnostaa jo kovin että miten neiti on kasvanut kun itsestäni tuntuu että pimu on jo kamala " köntti" ja 80cm vaatteet on käytössä jo. Varvistamisen Linnea on lopettanut kun ei olla pidetty hyppykiikussa sitten 6kk tarkastuksen joten ei pitäisi olla huolta, neuvolan täti kun sanoi että jos 8kk varvistaa niin saa fysioterapia-ohjeet....
Neiti liikkuu paljon, pyllyllään edelleen hinaa eteenpäin, pyörii ja vaihtaa suuntaa hienosti. Ja pölöttää, kokoajan ja jatkuvasti. Ei hiljaista hetkeä huushollissa enää ole, jatkuvaa mämmämmäätä ja öh öhhiä! Eilen annoin peukalon kynnen kokoisia paloja tuoretta appelsiinia, voi että miten tykkäsi!!! Otin vaan sen paksun kuoren pois ettei tukehdu, eli annoin pelkkää hedelmälihaa, pitää ostaa lisää aplareita kaupasta =)
Minä otin ehkäisyrenkaan pois torstaina viikko sitten (taukoviikko siis) ja voi kamala miten olen siitä lähtien vuotanut ja syönyt Burana 800mg tabletteja joka päivä. Aivan hirveät kivut ja yöllä saa nousta alushousuja ja sidettä vaihtamaan 2-3 kertaa =( Siis surkeaa. Päivisin pidän kuukuppia, muttei tahdo vaihtoväli 3 tuntia riittää... Toivottavasti on jokin ohimenevä juttu ja tasoittuu kun jatkan käyttöä. Tämä oli siis ensimmäinen rengas 3kk:n pakkauksesta.
Linnea on kanssa alkanut vahtimaan minua taas, kun menen kulman taakse, vessaan tai ihan mihin vaan niin alkaa karjua tekoitkua mikä muuttuu äkkiä kunnon kyynelitkuksi jos en heti tule näkysälle. Tätä tekee vaikka isi ja isoveli olisi vieressä lohduttamassa. Yksi päivä alkoi huutaa kun avasin jääkaapin oven eli mun pää oli oven takan piilossa!!!! Aika rasittava vaihe. Mietin että miten voin jättää 2 viikon päästä Lintsun tädin hoiviin illaksi kun mennään miehen kanssa juhliin! Täti, minun sisko siis, tulee kyllä meille hoitamaan eli paikka on tuttu ja pimu pääsee omaan sänkyyn nukkumaan jne. mutta vähän kauhistuttaa että miten se huutaa minun perään vai unohtaako äkkiä kun ollaan ilta poissa??? Kokemusta? Linnea ei vielä pahemmin vierasta, katsoo kyllä tarkkaan vieraat ihmiset, mutta menee kyllä syliin ja hetken päästä hymyileekin.
Lauantaina meinataan mennä muuten korkeasaareen katsomaan tipuja ja pupuja ja tietysti kaikkia niitä muita hassuja eläimiä, luulen että Linneakin vähän hoksaa nitten päälle, ainakin meidän pupuja tuijottaa kovasti ja koittaa saada kiinni. Tulee varmasti mukava retki kunhan puetaan lämpimästi päälle sinne tuuliseen saareen.
Sellaista tällä kertaa. Oikein hyvää kiirastorstaita ja pääsiäispyhiä kaikille =)
Terv. Hell-in ja Lintsu