*** Kesänuput ma - ke ***
Kommentit (35)
Art, aivan ihana sänky tossa kuvassa :) Mistä tollaisia saa? Olen nyt katsellut pinnasänkyjä sillä silmällä ja nehän ovat ihan hehtaarihalleja, sellaiseen mahtuu varmaan kuusi vastasyntynyttä. Haluaisin kauheasti sellaisen herttaisen korisysteemin tai sitten tuollaisen pienen sängyn. Budjetti vaan on tosi tiukalla, mutta voipi olla, että ostan sellaisen kuitenkin. Ja nyt sitten hankin sen verhonkin, kun kerran kaikki ovat sitä mieltä, että se ei ole tiellä.
MansikkaPirkko, harmi, että jäit kiinni sokereista. Se taitaa olla aika inhottavaa hommaa :(
Täälläkin supistelee aika paljon, tosin ei kivuliaasti. A_j:lle oli sanottu, että istumatyö teettää näitä supisteluja, ja näin uskon minäkin, koska itselläni ainakin tiheimmät supistelut ovat juurikin päätteen edessä istumisen aikana. Muuten ei ole kauheasti vaivoja, selkäkään ei ole kamalan kipeä, eikä liitoskipuja ole, tai en ainakaan tunnista niitä.
Yhdeksän ja puoli viikkoa kun tämä kaveri jaksaisi olla vielä sisällä, sitten oltaisiin täysaikaisuuden puolella. Kyllä menee aika äkkiä...
Poltsi, rv. 27+3
Ei työt edisty, ei sitten millään... kävin aamusella viemässä pissinäytteen ja kauppojen kautta sitten työn ääreen. Kiinnostaisi puutarha-asiat ja kaikki muu nyt paljon enemmän kuin artikkelin kirjoitus...
Minä en ole koskaan tuota vauvan pissimistä bongannut, pitää ihan tarkkailla. Hikkailua sen sijaan on tosi usein. Tuntuu ihan tuolla alhaalla, missä lapsen pää on. Kädellä sitä ei oikeastaan tunne, mies eilen yritti.
Tuon äitiyspäiväraha-anomuksen tilanteenhan saa Kelan sivuilta tarkistettua, kun kirjautuu sisään esim. pankkitunnuksilla. Minä eilen malttamattomana tsekkasin... hakemus oli kirjattu vastaanotetuksi kaksi viikkoa sitten. Jospa kohta tulisi päätös. Neljä vuotta sitten ainakin oli suht nopeaa toimintaa sen suhteen. Mulla hävisi verokortti, pitäisi tilata uusi ja olisi kiva saada tuo päätös ennen sitä. Voisi saman tien laskettaa oikean prosentin loppuvuottakin ajatellen.
Voimia supistuksista kärsiville... minäkin tunsin yöllä yhden kivuliaan, mutta muuten on vaan sellaista vatsan kovettumista, ei kipuja.
Täällä asuinmaassamme muuten alkaa äitiysloma 70 päivää ennen laskettua aikaa, vanhempainrahakausi loppuu lapsen ollessa vuosi+4kk. Harmi, että mulla menee noi kaikki Suomen säännösten mukaan! Lääkäri oli ihan ihmeissään, että pitääkö Suomessa tosiaan kärvistellä töissä niin pitkään....
Leppoisaa pääsiäistä kaikille!
Taika, 26+4
Piti tilata aika huomen aamuksi lääkäriin. Eihän tätä vihlontaa kestä erkkikään. Neuvolastakin sain saarna-ajan ensi tiistaiksi. Vitutti niin paljon että kävin alakerrasta ostamassa Kismetin ja taisin nielaista sen pureksimatta ja yhtenä kappaleena. Tässä olen myös noita supisteluja laskenut tällekin päivälle 1 kivuliaan ja niitä kovettumisepämiellyttäviä muutaman lisää. Taitaa tuo stressihormoni olla koholla kun noita tulee. Lantiossa on semmoinen tunne että sieltä pullahtaa jotain kohta ulos. taitaa kohtu painaa jo nii paljon.
Mies on päikkäreillä kotona. Epistä.
- Pirkko
Hui! Kohta menee ensimmäisiltä kesäkuisilta 30rv raja rikki! Itsellä tosin siihen matkaa vielä reilu 3viikkoa. Viimeiset kuusi viikkoa on mennyt hujauksessa. (Mut voisi siltikin jo olla kesäkuu).
Viime to kävin siellä neuvola lääkärissä supistelujen takia. Paikat olivat edelleen kiinni eikä edes oikeastaan pehmenneet. Mulla on jotkin ihme paikat jotka ei menaa aueta edes käynnistyksessä, joten en ihmettele ettei mitään muutosta ollut:D. Alapää oli niin siistin näköinen ettei laittanut labra kokeita koska kk sitten olivat puhtaat. Mutta sanoi jos voimakkaat supistelut jatkuvat otetaan streptokokki ja kohdunsuun tilannetta pitää seurata.
Yhtenä yönä oli muutama kova supistus ja menkkamaisia supistuksia minulla on joka päivä. Mutta hyvä etteivät vielä vaikuta mitään koska lepääminen ei oikein onnistu kahden lapsen kanssa. Muuta toivottavasti kesäkuussa niihin tulee tehoa ettei taas joudu käynnistykseen.
Eilen olin synnytys pelkokeskustelussa. Oli ihan mukava kätilö. Ihan kiva kun toiveet on kirjattuna ylös ja sai läpi käytyä edelliset synnytykset. Toukokuun 13pvä on vielä lääkärin kokoarvio.
Keskustelu käytiin synnytysosastolla kun lähdin niin kaksi naista näkyi käytävällä naama punaisesena puhisemassa. Toisaalta kävi sääliksi ja toisaalta kävi kateeksi kun olivat jo tuossa tilanteessa, tänään ovat jo vauvojensa kanssa onnelisesti osastolla :)
ilonella 26+6
Neuvolassa taas käyty eilen, hassua, kun nyt oli enää se kaksi viikkoa väliä¿ Kaikki oli ok, painoa tullut nyt enää 200 g/vk, joten yhteensä tullut kahdeksan kiloa. Saas nähdä, mihin saakka päästään. Hemppa oli vähän laskenut, mutta th oli sitä mieltä, että rautaa riittää se 100 mg joka toinen ilta. Sf-mitta oli 126 cm, sentillä kasvanut kahdessa viikossa. Pulssi 140, kuten viimeksikin.
Hieman pelottavaa tulevaa synnytystä ajatellen oli, että terkka arvioi vauvan olevan niin syvällä lantiossa, että sen kokoa on hankala arvioida. Sanoi, että joskus tällaiset syvällä olevat vauvat ovat sitten todella isoja yllättäen¿ Muutenkin odotan, ettei tästä vauvasta mitään ihan hentoa keijukaista tule, kun ollaan miehen kanssa molemmat pitkiä. Lisäksi veljeni vaimo ja serkkuni ovat saaneet isoja vauvoja, tosin vasta toisella synnytyskerralla. Kävi siis vähän jännittämään. Lantion syvyyksissä olon takia th ei myöskään ollut varma, onko vauva perätilassa vai raivotarjonnassa.
Tänään veljeni vaimo, joka on kätilö, kävi sitten kylässä, ja kun kerroin asiasta, halusi tunnustella vatsaani. Hänen mielestään vauva ei onneksi ainakaan vielä ollut mitenkään ison tuntuinen, ja hän myös arveli, että pää olisi alhaalla. Täysin varma ei hänkään tosin ollut. Mitenköhän vauva siellä oikein on¿
Onko teille muuten tultu huomauttelemaan masun koosta? Minua alkaa välillä vähän rasittaa, kun kaikki jatkuvasti sanovat, että onpa sinulla iso maha. Jatkuvasti luullaan, että laskettu aikani on huhtikuussa tai jopa maaliskuussa. Ja ensimmäistäni siis odotan¿ Sf-mittakin menee ihan käyrillä, joten en oikein ymmärrä, miten masu niin isolta näyttääkin. Olen kyllä aika hoikka, ja kertyneet 8 kg näkyvät vain raskausmahassa. Toisaalta olen pitkä, ja jos vauva kerran lymyilee lantiossa, eikö luulisi mahan olevan aika pieni? Sori tämä kirjaimellisesti omanapainen pohdinta, mutta on välillä aika rasittavaa, kun esimerkiksi yksi nainen (täysin tuntematon) tuli yliopiston vessassa kyselemään laskettua aikaani, ja kun sen kerroin, oli että ¿Onneksi olkoon vaan, taitaa tulla aika iso vauva¿. Ihmiset ovat sitten välillä ajattelemattomia!
art kyseli äitiyspäivärahahakemuksesta: kun katselin noita aikoja, niin minun hakemukseni käsittelyyn meni vähän reilu kaksi viikkoa. Se oli kyllä varmaan helppo päätös, koska olen opiskelija eikä minulla siis ollut mitään työpaikan todistuksia liitteenä tms. (en siis tiedä, onko työssäkäyvilläkään, mutta jotenkin kuvittelen niin). Kait on myös paikkakuntakohtaista¿ Eiköhän se sieltä kohta tule!
a_j, Tytteli, GeddyLee ja muut supistelijat, jaksamista teille! Rasittavaa varmasti tuollainen pelkkä lepäily, minua ärsyttää jo se, kun en aikoihin ole päässyt lenkille.
Kaikille hyvää vointia ja ihanaa odotusta!
Niina 28+5
Moro,
Täällä minä oikea ranne paketissa yritän saada kirjotettua vasemmalla..hidasta on..
Mullahan oireili oikee ranne n.1kk sitten mut se meni nopsaan vuorokaudessa ohi. Nyt ollu taas kipee la lähtien ja on ollut tänä kaikista kipein, auu. Välillä tuskan hikeä pukkaa ja sattuu, jomottaa,juilii.. Se on siis ärtynyt! Ja aika pahasti! Nyt oon laittanut ice poweria ja tuen..
Supisteluista. Mulla eilen oli 17 aikaan hieman mut sit sain nukahdettua ja nukuinkin 1h päikkärit. Sit taas 21-22 välillä yltyi aikamoisiksi mutta onneks loppui tunnin supisteltua tiheehkösti. Just niitä menkkamaisia edelleen..
Tänään on tullut vaan tasan kaks sellasta supistusta. Lepo siis auttaa... hyvä niin.
Viime yön nukuin sikeesti kun tukki. Paitsi sit heräsin 5.30 valvomaan huvikseen ja valvoin 7.30 asti. Sain sit onneks nukuttua 7.30-8.15 taas.
Puolenpäivän jälkeen sain tulokset eilisestä pissanäytteestä.Pissatulehdusta mulla ei ole. Ja niin arvelinkin. Huomenna saan tulokset streptokokista ja hiivasta. Epäilen että ei mulla niitäkään olis, ei mitään oireitakaan.
Muuten olen tässä vaan ollut ja levännyt.
Meinaa hieman olla mieli maassa-fiilikset,kivat hormonit..
Tosissaan moni muukin supistelee aika tavalla. On se ' kiva' ettei ole yksin tän asian kanssa. Jaksamista vaan kaikille kovasti! mariatar84:n supistelut kulostaa tosiaan íhan samoilta kun nää omatkin..
Ja niin Tytteli. Niin ne vaan alkoi aika yllättäen noi supistelut. Pahaa oloa podin rv 20 asti, sitten oli helpompaa 6-7 viikkoa, mitä nyt selkä oireili ja väsy kovaa..mutta muuten.
Saikusta. Mulla on nyt tosiaan saikkua tää viikko, eli vielä huominen. Tänäänkin neuvolan täti sanoi että katsoa pääsiäinen ihan rauhassa ja jos sillon vielä supistelee, niin soittaa ti niin kirjottavat lisää saikkua. Istumatyötä hän edelleen syytti. Jos pääsiäisen aikaan tilanne rauhottuu kokonaan, ens ti menen taas kokeilemaan tuota työssäkäyntiä. Sit heti kun tuntuu että supistelee tms niin saikulle vaan. Näköjään meidän neuvolasta sitä saikkua saa ihan hyvin.
Harmi MansikkaPirkko että kärähdit sokereista. Itsekin mittailen tosiaan kotona ja arvot ovat edelleen hyviä, ei mitään huolta. Ei se kivaa ole mittailla mutta mitäs ei tämän vaavelin eteen tekis :)
Mulla kun oli siellä sokerirasituksessa se paastoarvo 5,1 ja se on just raja-arvo ja sehän riittää täälläpäin.. :o
Art: ihana sänky tosiaan :)
Hyvää ke:tä :)
a_j + pötkis 28+6
tuo se " tavallinen" malli, mutta siihen on itse rakennettu uusi pohja ja kiinnikkeet pienennystä varten. Se oikea MINI sleepyhän maksaa jotain 700¿ (auts). Aivan paras ostos ikinä tuo Sleepy. Mä olen sellainen tavaran haalia ja sitten laitan uudestaan myyntiin kun en tykkääkkään. Meillä on käynyt niin erilaista sitteriä kuin vauvanriippumattoa jne. Mutta tuo on ja pystyy.Suosittelen sijoitusta. Käytetystäkin kannattaa maksaa koska on kyllä TODELLA hyvä - sanoohan 7v takuukin jotain...
Laittelen sitten taas vaikka kuvaa millaisen pesän saan meidän uudelle tulokkaalle, kunhan pääsen pesänlaittopuuhiin meidän uuteen taloon ; )
Mä en valitettavasti pääse kirjautumaan pankkitunnuksilla minnekkään kun mun käyttämät tunnukset on mun miehen nimellä... joten ei taida niillä mitään tietoja herua ; )
Täällähän on taas vilkasta!
Mansikkapirkolle pahoittelut noista sokereista :( Itselläni se paastoarvo oli muistaakseni 5,0 ja täälläpäin rajaksi on tänä vuonna nostettu 5,3...viime vuonna kärähdin nimen omaan tuosta paastoarvosta, sillä sen raja oli niinkin alhaalla kuin 4,8...oikeasti, moniko edes normaalitilassa oleva ihminen saa noin alhaisia paastoarvoja?! Mittailin sokereita pari viikkoa ja kun ne olivat normaalit, pääsin pälkähästä, enkä joutunut pysyvästi dieetille. Mittaillessani sokereita, totesin, miten helposti arvot nousevat kun vetäisee aamupalaksi vaalean sämpylän ruisleivän sijaan. Eli sillä on todellakin merkitystä, mitä suuhunsa laittaa, harmi vain, että mielestäni sämpylät ovat tuhat kertaa paremman makuisia kuin kuivat ruisleivän käntyt :(...ja karkithan minulle ovat maistuneet aina...
Synnytyspelkoa poden täällä minäkin. Tuo kolmas ja tähän saakka hirvein synnytyskokemukseni sai minut pelkäämään synnytystä ihan tajuttomasti. Tulee vieläkin itku kun mietin sitä tunnetilaa tuolloin ja koko kokemusta sinällään. Olen yrittänyt psyykata itseäni tulevaan synnytykseen lukemalla noita maaliskuisten synnäritarinoita. Parina yönä olen jo nähnyt synnytysuntakin :)
Mahan koosta: Kuulen koko ajan kommetteja vatsani koosta...en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Tähän asti olen antanut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Maha on iso, yläkäryillä mennään, mutta mitä sitten? Ei pitäisi olla muiden päänsärky. Jännä miten raskaana olevan ihmisen olemuksesta voi heittää ihan minkälaista " hauskaa" läppää vain, loukkaavaakin. Ja pahimmat kommentit kuulee naisten suusta, näin se vain on :(
Äh unohdin jo nimimerkin, mutta olikos se kuvalinkissä oleva pinnasänky se Stokken malli? Se on ihana, eikös sen saa leikkikehäksikin tarvittaessa?
Suosittelen jokaiselle, joka on hankkimassa pinnasänkyä, että ostatte sellaisen jossa on pohjan korkeussäätö ja vielä lisäksi laidankin säätömahdollisuus. Säästää selkää kummasti kun ei tarvitse kumarrella pienen vauvan kanssa mitään ylimääräistä...
Kävelin tänään kaupunkiin ja kylläpä se kävi raskaaksi. Koko alavatsaa riepoi joka askeleella. Sellaista ihmeellistä pistosta ja repimistä ihan kauttaaltaan. Supistelikin taas, mutta olivat niitä kiristyksiä vain, ei mitään vakavaa. Jaksamista kaikille suppareiden kanssa...
Sain äitiyspäivärahapäätökset tosi nopeasti. Ei mennyt kuin reilu viikko ja päätöksestä kului pari viikkoa kun sain pakkauksenkin. Nopeaa toimintaa. Verokortti pitäisi vielä hankkia, kun vain saisin aikaiseksi...
Kanelisokeri 28+5
Vähänkö oli hermoja raastavaa istua siellä 3 tuntia kun aikataulut olivat pääsiäisen takia ihan sekaisin! Kohdunsuu oli kiinni ja lääkärin mukaan " vahva" . Supistelut eivät siis ole aiheuttaneet tuhojaan ja kohdunkaulan pituuskin oli peräti 5 cm mikä hämmästytti lääkäriäkin! Hän sanoi että tämä raskaus sujuu siinä mielessä ihan ihanteellisesti. Silloin kun supistukset eivät aiheuta muutoksia alapäässä, ne, yhdessä liitoskipujen kanssa, ovat siinä mielessä vain hyvä merkki että ne valmistelevat jo tulevaan synnytykseen. Sanoi vielä että kun edellisetkin raskaudet ovat olleet täysiaikaisia supistuksista huolimatta, mulla näyttäisi olevan ihanteellinen " ruumiinrakenne" vauvanodotukseen kun vaan jaksan sietää noita vaivoja nämä viimeiset kuukaudet! Tuli tosi mukava olo noista lääkärin sanoista sillä haaveissa olisi vielä neljäs lapsi mikäli vain suinkin mahdollista!
Tämä lääkäri lääkäri oli sitä " koulukuntaa" että mulla ei olisi mitään estettä töihin paluulle ja kun yritin selittää miksen kertakaikkiaan pysty olemaan siellä, hän kyseli mahdollisuutta tehdä esim. lyhyempää päivää tms. Mua melkein kiukutti kun tietääkseni ei ole sellaista käsitettä kuin osapäiväinen sairausloma eli mikäli tekisin töitä vain puoli päivää, palkkani olisi vastaavasti normaalista puolet kun taas nyt kokoaikaisella sairauslomalla saan täyden palkan! Toisekseen, meidän firman tuntien on parempi olla kokonaan pois kokonaan kuin olla puolella teholla paikalla sillä siellä on niin hektinen työrytmi ja työ jo sinänsä on tosi vaativaa henkisesti. Onneksi mun ei tarvi välittää tämän lääkärin mielipiteestä sillä mulle neuvolalääkäri on jo kirjoittanut mulle saikkua ensi kuun puoleenväliin ja luvannut jatkaa sitä sitten äitiyslomaan saakka.
Vauva kehittyy normaalisti ja on raivotarjonnassa. Mitat vastasivat viikkoja ja painoarvio oli 1200-1400 g. Olin niin innoissani siitä kun kaikki oli ok, että en voinut vastustaa kiusausta ostaa samalla reissulla pari tyttömäistä vauvanvaatetta vaikka periaatteessa vanhoja on jo ennestään niin paljon ettei uusia olisi tarvittu!
Tässä taas tuli omaa napaa jo enemmän kuin laki sallii joten nyt toivotan hyvät pääsiäiset kaikille teille kanssasisarille!
GeddyLee 27+1
P.S. selvä kevään merkki kun täällä meilläpäin on paistanut vuoroin aurinko ja vuoroin satanut vaakasuorassa jotain lumensekaista!
Siis hääh? Että joka vuosiko arvotaan uudet paastoarvot, jotka menevät normaalista? Perskeles. Ei kyllä mee tämmönen läpi, jos 4,8 pitäisi olla. Eihän mulla normaalistikaan oo noin alhaalla ellen oo yön pintaan nälkää suoranaisesti nähny. Minä teen kapinan!
Ensi tiistaina on aika neuvolaan noiden arvojen takia. Tänään siis ei ollut se normitäti puhelimessa vaan joku sijainen. Mulla on noista sijaisista näräkokemuksia kun normitäti kehuu esim maltillista painonnousua niin nämä paskat haukkuu mut pystyyn suurinpiirtein.
Joskohan se normitäti olisi tiistaina niin kysyn että mitähittoa.
Oon kyllä ollut tänään pahalla tuulella ja piruuksissani kävin karkkia kaupasta. Supistellut on jo kipeästikin ja selkä ja jalat vihloo istumisesta. Kävin netistä varaamassa työterveyteen ajan huomiselle. Loppuu se kituminen. Saa lääkäri kirjoittaa sitä saikkua.
Tuo stokken sänky on ollut semmoinen, mitä olen ihaillut mainoksissa, mutta on niin kallis etten kyllä kuvittelekaan ostavani. Tälle mukelolle saan miehen siskolta sängyn lainaan kun poika järsi edellisen risaksi. Heh, aikanaan oppi poika seisomaan sängyssä ja sitten tajusi terottaa hampaitaan siihen laitaan. Kuului vaan ROUSK ROUSK ROUSK eikä sitä ollut esteleminen :D Sitten minä kaivoin tikkuja sen suusta ettei tukehtunut niihin. Ei näille täystuhoille viiti ostella mitään noin kallista tuhottavaksi.
- Pirkko
Mansikkapirkko:
Tampere joutui nostamaan rajojaan viime vuodesta kun liian moni odottaja jäi paastoarvossa kiinni...näin minulle kerrottiin neuvolassa.
...Mutta se on totta, että eri puolilla Suomea on eri raja-arvot, sen huomasin jo edellistä odottaessani kun vertailimme tällä palstalla raja-arvoja keskenämme...Siinä missä toinen pääsi kuin koira veräjästä, toinen joutui mittailemaan sokeriarvojaan pari viikkoa samoilla arvoilla.
Olen täällä aina nalkuttanut sitä, miten eriarvoisessa asemassa ihmiset ovat. Siinä missä joissakin kaupungeissa on neuvolassa ultraäänilaite ja odottava äiti pääsee kuvattavaksi likimain joka käyntikerralla, ei toisilla ole mahdollista päästä sellaiseen neuvolakäynnillä lainkaan, ainakaan täällä Tampereella... :(
Kanelisokeri
...Eka työpäivä saikun jälkeen takana eikä häävisti mene. Aamupäivällä uusia lehtia hyllyttäessä mahaväännökset alkoivat, sitten iltapäivää kohti helpotti kun sai istua enempi vain kassalla. Sitten tuli selkä kipeäksi. Sitten vaapuin mummuvauhtia toisesta kaupasta pakolliset ostokset, ja ajelin kotiin. Istuin koneella tunnin (mahaa vääntäen), seurustelin koiran kanssa, ja menin " päikkäreille" . Heräsin juuri, nukuin melkein 3 tuntia kylkeä käännellen (maha kipeä). Nyt maha on niin kipeä vasemmasta reunasta, että pitää liikkua extrahitaasti ja painaa siihen kädellä.
Onkohan meidän ipana päättänyt kääntyä johonkin suuntaan kun potkuja ollut vähemmän ja tulleet eri kohtiin. Tähän asti se on ollut vasemmalla kyljellä istullaan/ vähän makuullaan, jalat sojottaneet oikealle. Ja siis ihan pää ylöspäin, suunnilleen sama asento melkein alusta asti. Maha on selvästi vasemmasta reunasta isompi/ vasemmalle kallellaan :)
Sovittiin niistä vähemmistä työtunneista ja nyt jo on rahat lopussa. 13-20 työtunnista per viikko, maksettuna 2vko välein, ei kovin hurjia summia kerry. Huominen pitäis vielä sinnitellä pääsiäisruuhkaisessa kaupassa alityövoimalla, sitten seuraavat työpäivät ovat vasta ensi viikon to, pe, la.
Alcatraz 27+5
Soitin sitten neuvolaan kun jäi vaivaamaan nuo arvot. Tuo 2h arvo olisi voinut olla vielä 9 tietämilläkin mutta paastoarvo oli kohollaan, se oli 5. Kotiseurannassa sanoivat että pitää olla alle 5,5 joten en ajatellut että heillä on eri kriteerit. Äippäpolillehan siitä läpsähti käynti. JEsh.
- Pirkko