Kertokaa miksi lapsen olisi pakko olla jo unessa klo 20???
Ei tuo joka perheessä onnistu. Itse tykkään siitä, että 3,5-vuotiaani nukkuu vielä päikkärit (on kotihoidossa, koska olen äitiyslomalla) ja siksi iltaisin menee nukkumaan klo 21-22 välillä. Minulla ei ole mitään tarvetta tiputtaa päikkäreitä pois ja viettää päivää kiukkuavan ylivilkkaan lapsen kanssa! Eli tyttö herää 7-8 välillä, nukkuu päikkärit noin klo 13-14.30 ja yöunille sippaa 21-22 välillä.
Kommentit (7)
Ton ikäinen tarvii unta 12 h. Pidä määrästä kiinni, sillä lapsen kehitys tapahtuu unen aikana. Et varmaan halua lapsesi kehityksen vaarantuvan ainakaan noin yksinkertaisen itseaiheuttamasi jutun takia.
Meillä lapset ei enää nuku päikkäreitä ja siksi menevät nukkumaan klo 20 aikoihin. Silti herääminen on välillä yhtä tuskaa. Herätys meillä on joko 6.30 tai 7.30, riippuu monelta koululaisen koulu alkaa.
Vierailija:
Ei tuo joka perheessä onnistu. Itse tykkään siitä, että 3,5-vuotiaani nukkuu vielä päikkärit (on kotihoidossa, koska olen äitiyslomalla) ja siksi iltaisin menee nukkumaan klo 21-22 välillä. Minulla ei ole mitään tarvetta tiputtaa päikkäreitä pois ja viettää päivää kiukkuavan ylivilkkaan lapsen kanssa! Eli tyttö herää 7-8 välillä, nukkuu päikkärit noin klo 13-14.30 ja yöunille sippaa 21-22 välillä.
Alle kouluikäinen 11-13h. Ja tosiaan sitä omaa aikaa moni kaipaa ja se loppuilta ennen nukkumaanmenoa on juuri sitä.
Meillä 6½v ja tasan 5v käyvät yöunille klo 20 ja heräävät aamulla 06.30-07 välillä, päiväunet 1½-2h/pvässä, esikoisen päiväuniaika hieman lyhyempi.
Joskus 17 aikaan päästään vasta töistä kotiin ja siihen päälle tehdään ruoka.. Joskus 18 aikaan on vasta aikaa huomioida lasta! Sitten pitäis jo 20 olla nukkumassa.. eihän siinä kerkeä edes ulkoilla!!
Meillä lapsi nukkuu 21-07 ja parin tunnin päiväunet.. Joskus iltanukahtaminen venähtää, joskus ei nukuta päikkäreitä ja vapaapäivinä nukutaan pitkään aamulla!
Kyllä minusta pitää lapsen kanssa sitä aikaa viettääkin, miksi niitä pitää tehdä jos haluaa sitä omaa aikaa? Johan sitä on koko päivän töissä " omaa aikaa" !!
Ei ne voi koko iltaa tuossa pyöriä ärsyttämässä hulluksihan siinä tulee.