Lasten ikäero 10 vuotta...
Kommentit (13)
voivat jäädä aika etäisiksi kun ei yhteisiä leikkejä ole ja isompi muuttaa pois kotoakin kesken toisen lapsuuden
Jos kaikki suunnitelmat raskauden suhteen menee niin kuin pitääkin. Uskon et ovat tavallaan kuin ainoita lapsia ainakin lapsuusajan koska ikäero on niin suuri. Mut toivottavasti ovat kuitenkin läheisiä toisileen.
ikäeroa ja sen verran voin kertoa että kun on noin iso ikäero, on isommasta jo kovasti apua. Meillä tuo isompi on lapsenvahtina kun käyn nopeesti kaupassa jne. Leikkii ja viihdyttää siskoaan. Nyt he on jo kohta 3 ja 13. :)
Pojat on sit erilaisia, pijilla on ikäeroa melkein 7v, he ei juur yhdessä leiki, toki teini nyt ei leiki enää muutenkaan...
Silloin esikoinen 10 vee ja toinen 6 vee. Minusta on ollut helppoa kasvattaa jokainen lapsi " erillään" vauvana, ettei isompi sisaruskin ole ollut vauva.
Lapsena ei sisaruksesta ole 10 v ikäerolla leikkikaveria. Toinen on aina 10 v jälessä kaikesta eikä heistä ole oikein seuraa toisilleen. Hyviä puolia on se, että 10v vanhempi voi auttaa vanhempia monissa asioissa ja sisaruksen hoitamisessa. Mulla itsellä on 10v nuorempi veli, ja 20v nuorempi sisko, eikä meillä ole silleen mitään muuta yhteistä kuin se veri.
ja en voi sanoa mitään huonoa,tietty noilla joilla on vaan 3 v ikäeroa on paljon yhteistä (muttei hirveästi toinen on murkku),tämä pienin on sitten kaikkien silmäterä,isot pojat saavat näyttää helliä tunteita pienelle ja ennenkaikkea me vanhemmat nautimme tästä kuopuksesta :)
Meidän tytöillä ikäeroa on 8 vuotta ja oikein hyvä väli! Tytöt ovat tosi läheisiä keskenään (vaikka heillä on eri isät) ja isosisko jaksaa aina leikkiä ja huolehtia pikkusiskostaan. Ja jos esim. isosisko on mukana hakemassa päiväkodista, niin ensiksi pieni juoksee isosiskonsa syliin.
Meillä haaveillaan vielä yhdestä lapsesta ja isosisko (nyt 10 vuotta) jopa patistaa " tekemään vauvaa" . Yritämme muistutella, että ei sitä vauvaa tuosta vaan tehdä, mutta hän on tervetullut, jos on tullakseen:)
ja tajusin, miten paljon sisaruksilla on annettavaa toisilleen. Pienempi palvoo isöveljeään, isoveljestä on tullut vastuullinen ja huomioonottavainen. Nyt kun olen raskaana ja vuodelevossa, saan maata sohvalla ihan yksin, kun 2-vuotias leikkii 10-vuotiaan kanssa sulassa sovussa!
mun tyttäret ovat nyt 13v, 3v ja 8kk:tta....ikäerosta ei ole haittaa mitenkään. kaikki lapset ovat tekemällä tehtyjä ja siksi tuli ensimmäisen ja toisen välille ikäeroa kun ei tärpännyt millään. koska mulla on ollut vaikea tulla raskaaksi niin en näe ikäeroissa mitään haittaa vaan lapset ovat " lahjoja" sekä meille vanhemmille että toisilleen. en ole mitenkään uskovainen. isompi hoitaa nuorempiaan ja pitää siitä todella paljon. nuoremmat siskot osoittavat vanhemmalle siskolleen välittämistään halailemalla. sitä sanotaan että jos on ikäeroa paljon niin käyttää vanhempaa lastaan hyväksi nuorempien kaitsemisessa....kyllä silloin jos vanhinta lasta vasten tahtoaan pakotetaan hoitamaan ja pitämään seuraa nuoremmille sisaruksilleen. eihän me aikuisetkaan tehdä lapsia jos ei haluta niistä kantaa vastuuta niin ei meidän kuulu pakottaa sitä tekemään vanhempien sisaruksienkaan.
Kunnon av-mamman tapaan laitat vanhemman lapsen jo viimeistään 13-vuotiaana koulun ohella tekemään osa-aikatyötä, niin saa taskurahaa itselleen.
nyt aikuisiällä ei enää niin paljon kuin ennen, johtuen kaikkien omista perheistä ja työkiireistä. mutta meillä ei siis noin suuri ikäero ole ollut erottavana tekijänä koskaan. lapsenakin leikittiin paljon yhdessä. uskon että sisarusten välit johtuu pitkälti myös kasvatuksesta.
esim. vaikka olin tyttö ja nuorin en ole saanut mitään erikoiskohtelua veljiini nähden(tietty ollaan siis kohdeltu iän vaatimalla tasolla jne.) . eikä heitä paimenettu minun lapsenlikoiksi tmv.
Huonot puolet: yksinäinen lapsuus, ei paljon mitään yhteistä meillä.
Hyvät puolet: Ei tarvinnut tapella vanhempien huomiosta.
uudestaan. Ehkä joskus saan vielä toisen lapsen tai sitten tyydyn yhteen. En tiedä.
Kierukka vanhenee ens keväänä ;)