Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nifanginia käyttäneitä?

16.03.2008 |

Sain kipeitten ja toistuvien supistusten estoon Nifangin-lääkityksen mitä olen nyt muutamia päiviä ottanut. Itselläni ei ainakaan vielä näin muutamien päivien aikana ole helpotusta tulllut, Panadolkin auttanut itseasiassa Nifanginia paremmin kipuun mutta supistuksiahan Panadol itsessään ei pois vie.

Missä ajassa teillä tuo Nifangin on alkanut vaikuttaa vai onko auttanut lainkaan? Viikkoja vasta 28+ joten pieni paniikinpoikanen välillä nostaa päätään että näinköhän tästä tilanne vielä huononee jos supistukset ei laannukaan...

Onko kellään kokemusta?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sairaalassa maatessani.Mulla oli myös muuta lääkitystä, mutta ei noi nifanginit mitään auttaneet, ainakaan mun suppareihin.Mä sain siis lisänä mioleneä piikistä ja viime tipassa tiputettiin tractocileä.

Vierailija
2/6 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten perusteella nitrot (eli nifangin) auttavat lykkäämään ennenaikaista synnytystä eli lähinnä lievittämällä (kohtu)lihaksen supistusta. Yleensä se lykkää uhkaavaa ennenaikaista (eli kohdun suu jo alkanut avautumaan) synnytystä parilla päivällä akuuttivaiheessa, jolloin ennenaikaiselle sikiölle annettu kortisoni pääsee jo ihan mukavasti kypsyttämään keuhkoja. Pelkkiin suppareihin en tiedä tutkimustuloksia, enkä vaikuttavuuttakaan, mutta kannattaa varmaan kokeilla nyt ainakin jonkun aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Tractocilen jalkeen sairaalassa. Mulla toimi supistuksiin se hyvin mutta laski mun verenpaineen liian matalaksi (olen hypertensiivinen ja mun laakarit eivat uskaltaneet antaa mun paineen laskea liian alas, kun istukka oli tottunut huomattavasti korkeampiin paineisiin -- tama ei siis ole ongelma jos et ole ollut ekassa kolmanneksessa hypertensiivinen). Kaikille ei vaan kaikki laakkeet toimi, sinuna ottaisin yhteytta sairaalaan ja kysyisin etta mitas nyt tehdaan. Tue Tractocile toimii tosin useimmille mutta sita saa antaa vain suonensisaisesti eli vaatii sairaalassaoloa. Tsemppia!

Vierailija
4/6 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaan verenpainelaake joka kuuluu ryhmaan kalsiumkanavan salpaajat. Nitroglyseriniakin kaytetaan mutta tosiaan ihan eri laake.

Vierailija
5/6 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eli supparilaakkeiden ensisijainen tarkoitushan on siis ehkaista/viivyttaa ennenaikaista synnytysta, eika ne valttamatta " toimi" silla tavalla etta supistukset katoaisivat taysin, ainakaan nain ei ollut minulla. Eli siis mulla oli ennen laakitysta vaikka useampi sata supparia paivassa, laakityksella sitten kymmenia, " kesympia" suppareita. Silti meilla paastiin siihen tilanteeseen etta vaikka vkolla 27-28 olin siis Tractocile tipassa 3x, ja soin erilaisia suppareita estavia laakkeita koko loppuraskauden ja olin vuodelevossa, ja supparikayraan piirtyi lahes " aina" jotain, niin poika syntyi kuitenkin vasta vkolla 37.

Maarattiinko sinulle Nifanginia koska kohdunkaulalla oli jo tapahtunut muutoksia vai " pelkkiin" supistuksiin (kaikillahan ei supistukset tee suurempaa hallaa, vaikka olisivat jonkin verran kivuliaitakin, toisilla taas kohdunkaula voi aueta ilman supistuksiakin rakenteellisen heikkouden takia)? Onko aikaisempia taysaikaisia lapsia (jos edelliset raskaudet ovat menneet taysaikaisiksi, se tietaa ainakin etta kohdunkaulassa ei voi olla rakenteellista heikkoutta) ja onhan tulehduksen mahdollisuus suljettu pois (ematintulehdukset voivat aiheuttaa supistuksia)? Ja viela tuli mieleen etta olethan myos vuodelevossa? Ihan pelkan laakkeen voimaan kun ei voi luottaa, kaikki muut suppareita aiheuttavat tekijat pitaa myos pyrkia minimoimaan.

Vierailija
6/6 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemmissakin raskauksissa ollut tosi supistusherkkä ihan alusta saakka, mutta silloin ovat olleet kivuttomia ja harmittomia supistuksia. Eka synnytys oli tosin jo viikolla 36, toinen raskaus kesti ihan täysiaikaiseksi viikolle 38.

Tällä kertaa siis supistukset ovat TODELLA kivuliaita ja tehneet selkeitä muutoksia kohdunsuulle/kohdunkaulalle. Siksi siis lepokäsky ja lääkitys. Ainakin yksi syy supistuksiin on strepto-b mitä yritetään häätää penisiliinillä. Lisäksi tulehdusarvot ovat koholla, niiden syytä ei tiedetä, mutta seurataan säännöllisin verikokein. Ja ultrataan myös säännöllisesti.

Kestän kivut kyllä ja lääkkeen sivuvaikutukset mennen tullen,mutta huolettaa kun ovat tosiaan kivuliaita, toisin kuin aiemmissa raskauksissa. Onneksi kuitenkin seurataan nyt säännöllisesti, eniten kauhistuttaa ajatus mahdollisesti " sairaalalusimisesta" mikäli lepo kotona ei ole riittävä. Pienten lasten äitinä kun se tuntuisi aivan hirvittävältä vaihtoehdolta - tosin pahintahan olisi joutua synnyttämään näin paljon etuajassa.