Lue tämä ennen kuin pakkolopetat yösyötöt vauvaltasi.
Hurja juttu joka on toisesta ketjusta.
Lapset ovat erilaisia
1. lapsi lopetti yösyömiset 5 kk ikäisenä
2. lapsi 8 kk ikäisenä
3. lapsi yli kaksi vuotiaana
Kolmannella oli synnynnäisesti hypoglykemia jonka vuoksi tarvitsi ruokaa myös yöllä. Synnyttyään joutui teholle verensokerin alhaisuuden vuoksi ja oli siellä viikon.
Diagnoosi tehtiin kun lapsi oli yli kaksivuotias.
Kysyin kotiinlähtötarkastuksessa pitääkö testata verensokeria myöhemmin. Vastaus oli ettei tarvitse ja vaiva on yleinen vastasyntyneillä.
Tämä lapsi pyysi syötävää yölläkin ja se oli imetysiän jälkeen maitoa mukista 2-3 kertaa yössä. Poikkeustilanne tuli ja lapsi ei herännyt yöllä ja aamullakaan. Herätellessäni lasta oli outo, veltto, silmät lasittuneet ja puolittain hereillä.
Tuli kiireellinen lähtö sairaalaan ja tutkimuksissa todettiin että hänellä on hypoglykemia. Tutkittiin laajasti eri vaihtoehtoja ongelman syyksi. Todettiin että hänellä on syntymästään saakka ollut kyseinen vaiva.
Kerroin luonnollisesti tuosta yösyönnistä ja siitä että olin ajatellut että kaipa lapsi sen tarvitsee koska herää ja pyytää.
Lääkäri totesi minun toimineen vaistonvaraisesti oikein ja esitti tyytyväisyytensä siihen että osasin vastata lapsen tarpeisiin.
Lääkäri sanoi että tälle lapselle pitää antaa iltaisin tärkkelyslisä l. maissitärkkelystä sekoitettuna ruokaan tai juomaan sekä infektioaikana lapsi tulee herättää juomaan tai syömään annetaan esim. pillimehu.
Tuon jälkeen ohjattiin ravitsemusterapeutille joka ohjeisti antamaan lapselle ravintoa päivälläkin niin että saa ylimääriset välipalat aterioiden välillä sekä tuo maissitärkkelys iltaisin.
Jos olisin väkisin jättänyt lapseltani yösyötöt jo vauvana hän olisi todennäköisesti kuollut tai ainakin hänen aivonsa olisi vaurioituneet.
Kommentit (14)
Näin on luonnossa kaikilla eläinlajeilla.
Meillä eka lopetti 10 kk iässä itse tutin syömisen ja toiselle ei sit tullut sitä annettuakaan. Tahallani oon pitänyt itseäni tuttina, et maito riittää. Ekalla ei nimit. riittänyt ja tajusin sit vähän myöhemmin, et sillä tutin antamisella olin itse vähentänyt sitä maidon tuloa. Lapsentahtisuus on mulla ollut maidon riittämisen tae ja etenkin yösyötöt valtavan maitoisia ja selvästi olleet maidon tulolle hyväksi. Kukin silti tyylillään. Jos meinaa lopettaa sen tissittelyn ajoissa, vaiks siellä liki vuosikkaana, kait se on hyvä ne yösyötöt lopettaa. Itse olen taaperoimettänyt noin 2 vuotiaiksi nuo kaksi ekaa, joten en oo halunnut ehdoin tahdoin sitä maidontuloa vähentääkään. Eikä se yksi yösyöttö oo tosiaan vanhempaa vauvaa hoitaessa ollut kovin vaivaksi. Aika aamustahan sen ovat meillä juoneet, esim. siinä 5-6 maissa (siis vanhemana vauvana). Kolmatta, kunhan syntyy, imetän just kuten tuota toistakin, eli täysin lapsentahtisesti. Rentona vaan!
Eipä ole tuo hypoglykemiataipumus varmaankaan ihan joka lapsella... Kaikkea sitä toki löytyy, mutta ei tuo tarkoita että kaikkia pitäisi yösyöttää 2-vuotiaaksi! Haloo!
Ja sitä paitsi, eihän yösyöttöjä voi lopettaa ennen kuin alkaa antamaan kiinteitä, esim. iltapuuroa, jolla varmistetaan että masu on täynnä ja ettei lapsi ole yöllä nälkäinen. Tämä iltaruokailu kyllä pitää verensokerinkin normaalin rajoissa terveellä lapsella.
Kannattaa suhtautua terveen kriittisesti näihin kauhutarinoihin...
En missään vaiheessa sanonut että kaikkia pitää syöttää yöllä kaksivuotiaaksi. Jos huomasit niin minulla on kaksi vanhempaa lasta jotka on lopettaneet yösyönnit paljon varhemmin.
Lapsi ilmoittaa itse milloin ei tarvitse yöllä ruokaa ja se ilmoittaminen on sitä ettei herää yöllä.
Minäkin herään öisin, pitää mun alkaa syömään aina kun herään?
Siinähän yösyötöt oli väkisin lopetettu 7 kk ikäiseltä vauvalta.
Eli haluaa tissin suuhun ihan muusta tarpeesta kun nälästä!
Todellakin sen ketjun ap ei oikein toiminut niinkuin äidinvaisto ehkä häntä opasti (syyllisyys vauvan huudattamisesta)
Vai tiedätkö yhtäkään lasta joka itse on jättänyt tutin pois? Tottakai 7kk vauvalla on tarve imeä mutta ei yksikään opus kehoita äitiä antamaan tissiä sitä varten että lapsi saa pitää sitä tutin korvikkeena!
Kyseinen äiti toimi neuvolan ohjeiden mukaan! Neuvola olisi vielä sanonut että korvatulpat korviin! Tissi ei ole tutti ja 7kk ei ole enää ihan pieni vauva.
voi lopettaa, vaikka vauva haluaisikin lussuttaa rintaa yöllä.
ettei teillä käynyt kuinkaan. Johtopäätöksesi tästä tapahtumasta on kuitenkin mielestäni väärä. Yhtään tilastoja tietämättä voisin veikata kuitenkin, että kyseinen sairaus on huomattavasti harvinaisempi kuin esim. tilanne jossa vanhempi pahoinpitelee lastaan väsymyksestä. Suosittelen, että kuintenkin edelleen vanhemmat huolehtisivat myös itsestään ja muistaisivat, että ei ole vauvan rääkkäystä jos häntä opettaa normaaliin päivärytmiin. Syömättä yöllä ei välttämättä ole yhtä kuin vauvan huudatus.
Useimmiten on tästä rinta-assosiaatiosta kyse, jos vauva on " opetettu" nukahtamaan rinnalle eikä syötön jälkeen omaan sänkyynsä.
Itse luottaisin äidinvaistooni. Neuvoloiden ohjeet muuttuvat jatkuvasti, eipä ole kauaa siitä, kun lapsia ei saanut mm. syöttää kuin 4 tunnin välein, tarkasti piti kellosta katsoa aika, lapsen itkuun ei ollut hyvä reagoida jne.
Oma kokemukseni pisti miettimään kuinkahan moni vauva on menettänyt henkensä sen takia ettei ole saanutkaan ruokaa silloin kun on sitä pyytänyt.
Ap