kuinka suuri oli suurin synnyttämäsi lapsi? Miten synnytys meni?
Kommentit (55)
äitien koosta kun puhuttiin niin olen itsekin aika pieni 157cm/50kg, ja tuolla synnytyksen vaikeudella oli tekemistä kokoni (lantio) kanssa.
Osastolla esikoisen kanssa ollessa sain kuulla jatkuvasti hoitajilta, että " miten noin pienellä äidillä voi olla noin iso vauva..." . Mutta synnytyksen hoitanut kätilö totesi, että isompikin mahtuu helpolla, mulla on tilava lantio ja " kuin luotu synnyttämään" . Äidin lantion (sisä)mitta on se ratkaisevin, ei äidin pituus tai paino. Toki usein tämä kulkee käsi kädessä äidin muiden mittojen kanssa, mutta ei aina.
tytöllä murtui molemmat solisluut, kätilöt kiskoi vauvan lopulta ulos kun pää oli saatu pihalle. sanoivat että jos ois tienny koon olis sektioitu. repesin peräaukkoon asti.
Nopea synnytys, 5,5 tuntia. Ponnistusvaihe noin 30 min. Oli mun kolmas lapsi.
Eka painoi 4210g, päänympärys 36 cm, synnytys kesti 17 tuntia, ponnistusvaihe tunnin, imukuppia tarvittiin huonojen supistusten takia. Toka 4045g, päänympärys 36,5 cm. Synnytys kesti noin 9 tuntia, ponnistusvaihe noin 20 min.
Mulla on kuulemma niin iso lantio että pystyisin synnyttämään helposti 5-kiloisia lapsiakin. Koska mulla on ollut kaikissa raskauksissa dieettihoitoinen diabetes, niin ovat kasvaneet kohtalaisesti mutta dieetin ansiosta eivät mahdottomasti...
Ei se päänympärys välttämättä isoilla lapsilla ole se kaikkein " kriittisin" : Itsellä iso lapsi (esikoinen) oli 5100g ja 55,5cm. Py 36,5. Niin vain oli, että pää tuli ihan hyvin, mutta mahan ympärys oli suurempi kuin pään ympärys, joten kätilöt työnsivät kädet sinne ja auttoivat kun toinen meinasi jäädä mahasta kiinni. Että mulla ei tuntunut mitään " plumpsahdusta" kun pää on syntynyt niin loput tulee itsestään, vaan koko vartalon sain ponnistella ulos tunnin verran. Onneksi mahan kohdalla on se hyvä puoli, että se kenties joustaa enemmän kuin päänympärys ;)...
Ei ollut edes sokerivauva (raskausajan + vauvan omat sokerit normaalit, kasvu jatkunut +2 käyrällä koko ikänsä nyt 2v). Nyt seuraavaa odotellaan, ja katsotaan meneekö 5,5kg rikki... lääkäri meinasi että sektio jos on yhtä iso/isompi.
Toinen lapseni (eka 4300). Kolme tuntia synnärillä ja alakautta ulos. Oli se kipeää mutta oli kivaa sen jälkeen olla suorassa, kun ei enää painanut niin sisällä.
Ensimäinen vaikeampi, mutta mun mielestä se oli vähän kätilönkin vika (ei pelannut kemiat yhteen). Toka oli helppo, ei kivunlievitystäkään. Ehjinä selvittiin kaikki
Toinen synnytys (toiseksi vanhin syntyi sektiolla) ja helppo kuin mikä, synnytys kesti 12 tuntia, ponnistusvaihe 10 minuuttia, akvarakkuloilla pärjäsin.
Repesin pahasti ja vauvalle Erbin pereesi.
noin 6h. Ponnistusvaihe kesti 2h ja sen koin työlääksi kuten ekallakin kerralla.
Toinen lapsi 3755g ja 52cm.
Synnytys oli helppo ja nopea, 3h30min., ponnistusvaihe 3min.
Ensi alkuun oli pää hieman vinossa, joten teki tiukkaa mutta kun sen sai oikaistua, ei ollut ongelmia. Kohtu ei meinannut alkaa supistumaan kunnolla, joten sen kanssa oli myöhemmin hieman ongelmaa. Loppujen lopuksi tehtiin kaavinta.
Huonkuntoinen vauva kiskottiin lopulta imukupilla ulos ja vietiin virvoittelun jälkeen suoraan lastenosastolle toipumaan. Apgar-pisteitä hän sai 3.