Pitäisikö välttää vai altistaa maidolle (rast-pohdintaa...)?
Mitä kokemuksia teillä on lievästi koholla olevista verikoe- eli rast-arvoista allergiassa? Minulla on 8-kuinen poika, joka kävi vasta maitoallergiatesteissä. Puhtaat paperit tuli ihokokeessa ja altistuksessa, mutta verikokeessa maito oli lievästi koholla. Ei kuulemma ole vielä allerginen arvo, mutta yliherkkyysepäily.
Saimme ohjeeksi antaa vauvalle korviketta joka päivä esim. puuron seassa kahden viikon ajan. Jos siinä ajassa ei tule oireita, poika ei ole allerginen. Jos oireita tulee, yhteys heti lääkäriin. Nyt kuitenkin pohdiskelen, kannattaisiko poikaa altistaa maidolle enää ollenkaan, kun tarkoitus ei ole vielä lopettaa imetystä. Voiko olla, että poika on rast-kokeen perusteella " melkein allerginen" ja allergisoituu nyt helposti, kun saa maitoa?
Toisaalta tekisi mieli tietää, onko allergiaa. Olin aiemmin ajatellut imetellä noin vuoden ikään asti, eli muutaman kuukauden päästä maidon kokeilu olisi kuitenkin edessä. Toisaalta pojan suoli olisi silloin jo kehittyneempi... Näkemyksiä otetaan vastaan! Tällä hetkellä poika on rintamaidolla oireeton (tosin nukkuu levottomasti öisin, mutta se saattaa olla geeneissä...).
Kommentit (2)
silencio:
Eli arvosta huolimatta allergia voi olla tai sitten ei. Jos teillä ei ole mitään tarvetta antaa maitoa, voithan odotella vielä. Mutta jos haluat tietää, onko allergiaa, silloin on vain kokeiltava. Itse en ehkä tekisi tuollaista viikon altistusta, ellei ajatuksena olisi ryhtyä hakemaan diagnoosia ja esim. erityiskorvaavuutta korvikkeeseen. Pitkät altistukset voivat huonontaa tilannetta nopeasti, jos todella on allergiaa.
Näin olen itsekin ajatellut, kun olen viikonlopun ajan asiaa kypsytellyt. Jos kerran maitoallergia on (osittain?) suoliston kypsymättömyyttä, niin voisi varmaankin olla viisasta antaa pojan masun rauhassa kehittyä ja kokeilla maitoa uudestaan kesällä, jolloin on vuosi mittarissa. Tarkoitus ei ole sitä ennen kuitenkaan siirtyä korvikkeeseen, ellei poika itse vieroitu.
Puolivuotiaana poika reagoi selvästi maitoon, mutta nyt ei enää tai korkeintaan pientä kähnäystä tuli altistuksessa. Jospa seuraavien kuukausien (poika nyt 8 kk) maitoon reagoiminen jäisi kokonaan pois eikä ehtisi allergiaksi asti kehittyäkään.
Mutta lisääkin kommentteja saa kirjoittaa, jos haluaa! Tämä allergioitten maailma on minulle vielä sangen uusi.
Eli arvosta huolimatta allergia voi olla tai sitten ei. Jos teillä ei ole mitään tarvetta antaa maitoa, voithan odotella vielä. Mutta jos haluat tietää, onko allergiaa, silloin on vain kokeiltava. Itse en ehkä tekisi tuollaista viikon altistusta, ellei ajatuksena olisi ryhtyä hakemaan diagnoosia ja esim. erityiskorvaavuutta korvikkeeseen. Pitkät altistukset voivat huonontaa tilannetta nopeasti, jos todella on allergiaa.
Olen oman poikani hoidossa suosinut rotaatiota ja jos olisimme vastaavassa tilanteessa, antaisin maitoa sisältäviä ruokia silloin tällöin ja seuraisin, tuleeko mitään. Tällä tavalla elimistö saa totuttautua maidon proteiineihin rauhassa, kuten toki jo on totuttautunutkin niiden osiin rintamaidon välityksellä...
Mutta näistä asioista mielipiteitä ja ohjeita riittää, joten tämä oli vain yksi muiden joukossa:)