Kuinka monella synnytys käynnistyi yöllä?
Tietääkö joku, onko mitään faktatietoa olemassa siitä kuinka usein synnytys käynnistyy yöaikaan? Ekassa raskaudessa lapsivedet menivät ja supistukset alkoivat yöllä ja monella tutulla synnytys myös käynnistynyt yöaikaan. Eli onko se joku fysiologinen juttu, että synnytys käynnistyy helpommin yöllä, kun itse on nukkumassa?
Nyt olen itse huomannut ajattelevani joka aamu herätessäni, että ei sitten tänäkään yönä lähdetty eli jotenkin oletan, että yöllä tulee lähtö sairaalaan. Kivampihan se kyllä olisi, jos käynnistyisi aamulla sen jälkeen, kun on levännyt yön kunnolla.
Kommentit (13)
Minulla on kaksi synnytystä takana: Ekasta meni vedet klo 02, oltiin miehen kanssa kateltu telkkaria ja vasta menossa nukkumaan. Vessassa sitten lorahti vettä pönttöön ja siitä alkoi supistukset pikkuhiljaa. Tunnin kuluttua lähettiin sairaalaan. Klo 11 oli poika syntynyt.
Toisen pojan synnytys alkoi myös klo 02. Olin nukkunut kolme-neljä tuntia. Heräsin melkoisen kipeisiin supistuksiin, Tunnin ajan tuli vartin välein. Sit lähettiin sairaalaan. Nopeesti eteni, synnytyksen kestoksi laskettiin tunti 45 min. Ennen viittä poika oli syntynyt.
Etenkin toisen lapsen kohdalla oli kyllä hyvä juttu kun käynnistyi yöllä: mies oli heti paikalla (ei töissä). Ja onneksi äitinikin oli valmiiksi paikalla hoitamassa esikoista. Edelisenä päivänä anoppi ja appi oli lähteneet kotiinsa " päivystettyään" meillä jo kaksi viikkoa. Ehkäpä vasta sitten osasin rentoutua, kun synnytys alkoi lähes samointein kun olivat lähtenee ;)
Ekaa odottaessa olisi tuntunut aivan absurdilta, jos keskellä kirkasta päivää olisi alkanut synnytyssupparit (jotenkin elokuvamaista ;). Eli yöllä klo 04 heräsin lievästi kirpaisevaan erilaiseen supistukseen ja tiesin heti, että NYT. Lapsi syntyi klo 13.
Nyt toisen kohdalla odottelen taas aamuyöstä alkavaa synnytystä. Näin saa yön lähes kokonaan levätä ja vauva syntyy kuitenkin päiväsaikaan. Mutta eihän sitä ikinä tiedä...
ja kaksi näistä on syntynyt yöllä.
Ensimmäinen: supistukset alkoivat aamulla klo.9.00 ja 14.10 lapsi syntyi.
Toinen: supistukset alkoivat yöllä 01.30 ja syntyi 03.03
Kolmas: supistukset alkoivat yöllä 03.00 ja syntyi 05.20
Yöllä synnyttämään mennessä ei ajattele onko yö vai päivä, sitä ei vain jostain syystä huomaa. Ainakaan minä... =)
Itsekin lähdin aikanaan yöllä synnärille ja aamuyöstä poikamme syntyi. Kysyin ennen synnytystä tuosta samaisesta asiasta neuvolasta, jossa minulle kerrottiin, ettei sille yöllä lähtöön mitään fysiologista syytä ole. Mutta totta on, että liekö tunnen ketään, joka olisi " virka-aikaan" lähtenyt synnyttämään.
Ja vieläpä niin, että olen juuri käynyt nukkumaan tai takaisin makuulle. Eli aika rankka homma lähteä siitä sitten synnyttämään! Itsekin olin ihan varma tokasta, että käynnistyy yöllä.
Syytä en tiedä, mutta olen joskus ajatellut, että voisiko rentoutumisella olla jotain tekemistä asian kanssa?
että äiti on rentoutunut ja näin ollen synnytys helpommin käynnistyy. Endorfiinit vaikuttaa :o) itse olen synnyttänyt neljästä lapsesta kolme virka aikana :o) eli synnytys on käynnistynyt aamulla hyvin nukutun yön jälkeen tai illalla kun olen kattonut jonkun elokuvan ja kunnolla rauhottunut/rentoutunut :o)
Tänään olenkin kokeillut tuota rentoutumista kun tuntuu ettei tämä vauva synny ikinä :o) ja jo päiväunilla sain aikaan napakoita kipeitä supistuksia
Niiloakseli rv 40+2
Ekan kanssa alkoi supistukset aamupäivällä, illalla kahdeksalta oltiin sairaalassa ja vauva syntyi neljältä aamuyöllä. Toisesta meni vedet illalla kymmeneltä, puolilta öin oltiin sairaalassa ja vauva syntyi seitsemältä aamulla. Ei siis varsinaisesti ole käynnistynyt yöllä mutta varsinainen työ on tehty yöllä. En oikein osaa kuvitella millaista olisikaan keskellä päivää olla synnyttämässä...
Ekassa raskaudessa vedet menivät kolmelta aamuyöstä ja supistukset alkoivat neljän maissa. En tiedä, oliko rentoutumisella osuutta asiaan; emme kuitenkaan olisi toivoneet vauvan syntyvän kuukautta ennen laskettua aikaa.
Tokassa raskaudessa supistelu alkoi iltapäivällä, mutta vielä illallakaan supistukset eivät olleet kovin voimakkaita eivätkä tihentyneet. Vedet menivät klo 23 maissa; sitten alkoi tapahtua. Oisko tässä ollut ennemminkin kyse päivän fyysisestä rasituksesta kuin levosta?
En tiedä paljonko on sitten ollut vaikutusta sillä, että jokaista synnytystä on edeltänyt illalla se mukavin s ;).
Ja kaikki kolme ovat alkaneet yöllä supistuksilla. Jotenkin olen varma, että taas joku yö kesken unien herään siihen " oikeaan supistukseen" ja se on menoa sitten, mutta ei kai sitä koskaan tiedä.
Niina rv 37+6
Synnytyksen käynnistymiseen siis ja siksi se lähtö tuntuu kovin monella tulevan yöllä/aamun pikkutunteina. Itselläni kolme synnytystä takana. Eka käynnistettiin ja kaksi seuraavaa sitten käynnistyi supistuksilla ihan itsestään ja molemmat tasan 02.00 yöllä :)
Heräsin siis tosi viiltäviin supistuksiin ja aamuyöllä sitten tuli lähtö kohti synnäriä. Molemmilla kerroilla siis illalla oli vähän ilkee olotila ja onnistuin sitten nukahtamaan kuitenkin ja parin tunnin kuluttua heräsin sitten melkoisiin supistuksiin.
Täällä myös yksi jolla supistelut alkaneet yöllä. Kolme lasta ja jokaisen kohdalla pikku hiljaa alkanut yöllä supistella, aamulla tihentynyt niin että aamupäivällä ollaan sitten päästy sairaalaan. Tosin ekan lapsen kohdalla supisteli monena yönä mutta supistukset lopahtivat sitten aamulla kun nousin kunnolla ylös. Ja minulla on alkanut niin pikku hiljaa että ei ole heti tarvinut yön selkään lähteä ajelemaan. Eli ihan torkahtelin vielä sängyssä supistusten välissä.
Eka alkoi aamuyöstä, sairaalaan lähettiin 8:00 aikaan aamulla (syntyi 12 aikaan). Toka alkoi myös jossain kohtaa yötä, syntyi klo 8:00 aikaan.
Kolmas alkoi 2:00 aikaan yöllä kun olin ehtinyt muutaman tunnin nukkua/torkkua, yhtäkkiä jättimäisellä supistuksella josta tiesi heti että on menoa.
Syntyi sitten 6:00 aikaan. Jotenkin en edes ajatellut enää että on yö - tajusin vasta kun kätilö sanoi osastolla aamulla että haluat varmaan nukkua, on varmaan rankka yö takana. En jotenkin yhtään ajatellut että olin valvonut ja synnyttänyt koko YÖN ja että oli AAMU - aika jotenkin pysähtyi kun synnytys alkoi.
Ainakin se hyvä puoli siitä on jos synnytys alkaa yöllä/illalla, että mies on tod.näk. kotona eikä tarvitse töistä hälyytellä :-).
(Kunhan vaan on ei ole ottanut olutta tms. että ollaan lähtövalmiudessa. No loppuviikoiksi olen tietysti laittanutkin täysraittiuskuurin päälle.)