Pään toinen puoli " litistynyt" , miten vauvan saa nukkumaan oikeaan suuntaan kenollaan?
Ongelmanamme on se, että reilu 4 kk vauvamme pään vasen takaosa on selvästi litteämpi kuin pään oikea takaosa. Tämä johtuu siitä, että neiti itsepäisesti nukkuu pää aina samaan suuntaan eli vasemmalle kääntyneenä. Kun laitan vauvan yöunille/yöimetyksen jälkeen, olen yrittänyt laittaa vauvan sänkyynsä kylkiasennon kautta, jolloin pää on joskus jäänyt oikeaan suuntaan. Mutta nyt tämäkään kikka ei ole enää toiminut. Olen myös yrittänyt kääntää vauvan pään oikealle hänen nukahdettuaan, mutta tyttö panee vastaan tai kääntää pään heti takaisin. Eilen kokeilin laittaa hänet kyljelleen nukkumaan, mutta myös unissaan hän yrittää kääntyä vatsalleen ja jää nukkumaan kasvot puoliksi patjaa vasten. En oikein uskalla siis nukuttaa häntä kyljelläänkään.
Olisiko kellään ehdotusta tai vinkkiä, miten vauvan saisi nukkumaan pää oikeaan suuntaan kenollaan? Ei oo kiva, jos pää jää toispuoleiseksi...
tosca
Kommentit (6)
Meillä keskimmäisellä pojalla painui kans tois puoleiseksipää.Vaikka kuinka laitoin nukkuun toiselle kylelle,myös hän käänsi päänsä heti mielipuolellensa.Nyt tämä meidän 1.5kk ikänen poika vauva niin sillä sama juttu nyt,neuvolassa käytiin niin sanoi et pitää laittaa vaikka pyyhe selän taakse tai lakana et ei pääse kääntymään sinne mielipuolelle päätänsä.Siis tosi tympiää.Mutta meidän keskimmäisellä ku painui niin ei sitä huomaa enään ollenkaan.
anna_liisa
Ohjeeksi saimme, että kannattaa siirtää myös hereillä olo aikana kaikki virikkeet toiselle puolelle. Niskalihakset vahvistuu toispuoleisesti, jos vauva kääntää päätä enemmän toiselle puolelle. Eli hereillä oloaikana virikkeet toiselle puolelle ja nukkuessa yritä tukea vauva myös sinne toiseen suuntaan.
että laitetaan tyyny jos ihan vastasyntyneelle, juuri ettei pääse muodotumaan toispuoleisuutta kalloon. Vauva laitetaan tyynylle sillain et hartiatkin ovat tyynyllä. Itse kuulin tästä ensimmäistä kertaa vasta neuvolassa 1vkoisen kanssa. On kuulemma aika uusi juttu tosiaan.
Ninnutar ja tytsy 19pvää
Hyviä vinkkejä! Viime yöksi laitoin vauvan selän ja pään taakse lakanarullan. Kyllähän se vähän auttoi, mutta pitää vielä säätää sen rullan asentoa paremmaksi, josko sen pään saisi sitten pysymään paremmin oikealla puolella. Kapalointia voisi myös kokeilla, jos tämä lakanarulla ei toimi.
Tuo Ruotsin malli (eli tyyny vastasyntyneelle) kuulostaa mielenkiintoiselta. Mitenköhän se tyyny vaan estää pään kääntymisen...?
Meille neuvolassa neuvottiin, että kannattaa vaihdella päätä päädystä toiseen. Eli välillä laittaa pää sinne puolelle missä jalat yleensä ovat. Tämä siis siksi, että vauva yleensä pyrkii kääntymään sinne mistä näkee äidin ja isin. Nevottiin myös vaihtelemaan omaa kätisyyttä, eli ei aina pidä vauvaa esim. vasemmalla puolella sylissä.
Auttaisko jos nukuttaisit aina päikyillä vaunuissa kyljellään? Varsinkin nyt kun on vaatetusta senverran päällä ja makuupussi, niin ainakaan meidän tyttö(6kk) ei paljon pääse itse kääntyilemään. Tohon yö juttuun ehdottaisin kapaloo ja sit kyljelleen pinniksen laitaa vasten. En tiä auttaako,mut ainahan kannataa kokeilla.