hautajaisvaatetus 3-v:lle?
Hautajaiset tulossa, tosin vasta runsaan kuukauden kuluttua, ja mietin kolmevuotiaan vaatetusta. Kyseessä on siis uurnanlasku ulkona, johon varmaan kuuluu kukkien laskua ja vastaavaa, eli siinä menee kyllä jonkin aikaa. Kirkkoa ei erikseen ole, koska se hoidetaan vainajan nykyisessä kotimaassa. Lopuksi on muistotilaisuus, jossa on kahvitarjoilu.
Eli tarvittaisiin sekä asiaankuuluvat sisävaatteet että ulkovaatteet.
Meillä on tummanharmaa liivi ja puvuntakki sekä valkoinen kauluspaita, mutta jonkinlaiset housut pitäisi hankkia. Suorat housut tuskin pysyvät vielä noin pienellä pömppömahalla päällä? Tavallisissa juhlissa meillä on ollut farkut tai sammarit tuon takin/ liivin kanssa, mutta ne eivät mielestäni ole oikein hautajaisvaatteita.
Entä takki? Saako noin pieni käyttää hautajaisissa ilmoista riippuen tummansinistä toppatakkia (jossa on selässä kala ja jotain tekstiä), ruskea-harmaaruudullista " metsurintakkia" tai mustaa sadetakkimaista anorakkia?
Sitten tietenkin tummahkot pipo/ hanskat/ kengät... Pitääköhän vielä ostaa sisäkengät erikseen vai voisiko pärjätä tarhatossuilla?
Vainaja ei ole lähisukulainen (minun isotätini), mutta minulle tärkeä. Lapsen haluan mukaan hautajaisiin, koska haluan hänen tapaavan vähän kaukaisempia sukulaisiani.
Kommentit (9)
Meillä oli hautajaiset muutama viikko sitten ja mukana oli vajaa kolme vuotias tyttö. Tytölle löysin tummansinisen mekon, alla oli valkoiset sukkahousut ja valkoinen paita. Jalassa talvikengät ( nahkaiset nilkkurit).
Päällysvaattena oli talvihaalari, joka on muulloinkin käytössä ja vaaleanpunainen pipo ja hanskat =). Pakkasta oli tuona päivänä melkein 20.. Minusta lapsille ei kannata alkaa ostamaan tummia päällysvaatteita hautajaisia varten.. Haudalla vietetään aika vähän aikaa kuitenkin, sisällä ollaan enempi. Ja me oltiin isomummun hautajaisissa, joka oli aika läheinen työllekin jos sillä nyt mitään merkitystä on. =)
Pikaisesti kommentoin ainakin tuohon housuasiaan. Lasten suorissa housuissa on yleensä kuminauhavyötärö, joten pysyvät kyllä päällä. Meillä on poika pitänyt suoria housuja 1v:stä asti juhlissa. En ole ihan ollut vakuuttunut kauppojen suorista housuista, koska ovat ollet meille leveät, olen siis tehnyt housut aina itse villakankaasta, niin saa prässitkin:) Koska noissa on kuminauhavyötärö ovat yhtä helpot ommella kuin collarihousut ja taskujakaan ei tarvita. Minä en sisätakkia laittaisi noin pienelle, meillä se ei pysy kuitenkaan päällä kun siinä tulee kuuma. Jos jotain haluat niin slipoveri olisi mielestäni käytännöllisempi. Noita lasten juhlakenkiä löytyy mielestäni aika hyvin kirpparilta, niitä tarvitaan, mutta ei montaa kertaa eli ovat yleensä ihan hyväkuntoisia vielä myydäkin. Meillä 4v poika on ollut hautajaisissa aina (neljästi) suorissa mustissa housuissa, valkeassa paidassa ja mustassa kravatissa (on siinä joku tiikeri) ja mustissa sisäkengissä (ulos on ollut pienenä mustat tavan ulkokengät, nyt ostin kaupunkikengiksi myös juhlakäyttöön sopivat mustat kengät). Nuo ulkotakit ovat minustakin ikäviä järjestellä. Jos hautajaiset on kuukauden päästä, niin riippuu hautajaispaikasta, mutta silloinhan saattaa jo myös olla melko lämmintä. Riippuu vähän mukana olevista ihmisistä, mutta ei minusta lapsella tarvitse olla mustaa yksiväristä takkia. Minä etsisin jonkin hillityn näköisen ja muuten siistin. Ihan kirkkaan punaista tai muuten hyvin erottuvaa en laittaisi mutta muutoin laittaisin sitä mitä kaapista ja tuttujen kaapista löytyy.
Minkä kokoinen poika sinulla on? Minulla on muistaakseni paritkin suorat juhlahousut, ihan käyttämättömiä. Koko on 100 cm luokkaa. Jos tarvitset, voin katsoa ja laittaa vaikka mittoja. Samoin löytyy ihan uusi valkoinen kauluspaita, siis sellainen ns. isojen poikien paita. Laita viestiä eh1705@kolumbus.fi
Mikä tahansa noista takeista mielestäni käy, sekä ne tarhatossut, jos ne on tummansiniset tai mustat. Meillä pojalle oli ekan kerran suorat housut jalasssa kun ikää oli 6 kk. Senkin jälkeen ne on olleet juhlissa 6 kertaa ja on pysyneet vyön avulla päällä hyvin, tosin meidän poika on hoikka. Entäs henkselit? Ne ei varmaan näkyisikään kun liivii tulee päälle.
ja hintaa oli 55 eur+postit 6.90. nyt kun tilaa ennen 18.3 niin saa krakan kaupanpäällä.
http://www.christmastown.fi/
Miten ne puvut voivat olla niin halpoja! Ihastuin varsinkin siihen summer-pukuun. Harmi kun meillä ei ole tulossa mitään niin juhlallista juhlaa, joihin sen voisi laittaa!
Äitini hautajaisissa esikoinen vajaa 2,5v., päällä mustat suorat housut, valkoinen kauluspaita sekä liivi, jossa mustaa/harmaata, mustat nahkakengät. Nuo vaatteet oli hankittu jouluksi (isä työmatkalta), kengät lainassa kaverin pojalta. Kuopuksen, tuolloin 6kk, vaatteita en saa millään päähäni, oli kuitenkin jotain muuta kuin mustaa. Äitini sairastui yllättäin ja kuoli alle 3kk päästä, oli aika rankkaa aikaa, hautajaiset pidettiin jo viikon päästä ja lasten vaatteet löytyivät tosiaan kaapista. Aikuisille kiireessä kävin tarvittavat hankkimassa (siis mustat puvut löytyivät, mutta valkoiset kaulaliinat miehelle/veljelleni/isälleni, valkoisten paitojen päivityksiä, hanskat sekä itselleni hame, paita, kengät).
Pojilla oli ulkona tyylikkäästi ihan toppahaalarit (toisella muistaakseni musta-beige ja toisella ruskea), tuolloin maaliskuun lopussa oli vielä todella kylmä, kappelista matkaa haudalle ja haudalla kuitenkin meni jonkin aikaa. Minä kärräsin poikia tuplarattaissa, läheiset kun kantoivat arkkua, onneksi kirkossa appivanhemmat auttoivat poikien pukemisessa yms.
Toisissa hautajaisissa esikoinen oli reilu 3,5v., tuolloin 1v8kk kuopusta ei otettu mukaan erinäisistä syistä. Esikoisella valkoinen kauluspaita sekä pellavahousut, jalassa vaaleat nahkakengät. Kyseessä kesällä olleet pienen vauvan (kummilapsemme) hautajaiset. Jälkeenpäin mietin kyllä, että olisi tuolloinkin mustat housut kaapista löytyneet, mutta oli kai pää niin pumpulissa, etten niitä silloin muistanut.
Lisäksi yhden kaukaisemman sukulaisen muistotilaisuudessa (ulkomailla kuollut isotätini, haudattiin myös uuteen kotimaahansa) pojat reilu 3v ja reilu 1v edustivat mustissa housuissa, valkoisessa paidassa sekä mustissa nahkakengissä (esikoisella omat, kuopuksella kaverin pojalta lainassa).
yläosan kaveriksi. Sellaiset housut mitä voi pitää vaikka kauppareissuilla muulloinkin. Eli mielestäni lapselle sopii siistit ja väriltään suhteellisen tummat kuviottomat vaatteet hautajaisiin. Sisäkengiksi laittaisin kerhotossut tai tummat ulkokengät.
Takiksi sopii tuon ikäiselle mielestäni ihan mikä vain. Kukaan ei oleta, että koko vaatekerta laitettaisiin uusiksi pienelle lapselle hautajaisiin. Olin vasta suurissa hautajaisissa joissa lapsilla oli todella kirjavalla haarukalla vaatteet. Mutta ulkovaatteet taisivat kaikilla lapsilla olla ihan normaalit, kaikkine kuvioineen.