Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäkäyvät vanhemmat ja lapsen koulu

Vierailija
12.03.2008 |

Hei,

Esikoinen lähtee kouluun ensi syksynä ja nyt on tosissaan alkanut huolestuttaa, miten siitä selviämme. Lapsi ei todellakaan ole vielä kypsä lähtemään yksin aamulla kouluun ja iltapäivätkin on haasteita. Onneksi sentään jonkin verran työajat joustaa, eli voimme jakaa vientejä/hakuja miehen kanssa. Mutta tiedä sitten työnantajasta; mitä tykätään, kun tulen töihin joskus 10 jälkeen (pitkä työmatka vielä kaiken lisäksi).

Ja entä sitten kesälomat, syyslomat ja joululomat? Töistä ei vaan pysty olemaan kaikkia lomia pois ja kyllä sitä haluaisi kesällä viettää sen neljä viikkoa koko perheen kesken, eikä niin että äidillä ja isällä on lomat peräkkäin. Isovanhempiakaan ei valitettavasti ole mahdollista " hyödyntää" .

Miten te muut olette järjestelleet näitä? Erityisen kiinnostunut olen perheistä, jotka pienehköllä paikkakunnalla, jossa ei juuri mitään erityisetuja tai palveluita ole (iltapäiväkerho sentään löytyy).

Etukäteen murehtija

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin lomat pidettiin peräkkäin. Yksi viikko yhteistä lomaa ja muuten peräkkäin. Pari vuotta tällainen järjestely ei ole paha, kun on lapsen etu kyseessä. Eikö teillä ole jotain kesäleirejä tms. kerhoja kesäksi.

Koulun aloitukseen varmaan kannattaa yrittää olla lomalla tai ainakin lyhentää työaikaa. Nykyäänhän on mahdollisuus tehdä lyhennettyä työaikaa aloittavien koululaisten vanhemmilla.

Vierailija
2/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pienellä paikkakunnalla lapsella on mahdollisuus mennä hoitoon myös aamuksi samaan paikkaan kun menee sitten iltapäivälläkin koulun jälkeen. Muuten olisimme mekin pulassa! Koulu alkaa täällä vasta 8.45.

Kesälomia en vielä tiedä miten järjestämme. Miehellä ei lomaa ollenkaan ja munkin on pakko ottaa palkatonta. Ei muita vaihtoehtoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vanhemmista siirtyi tekemään 6-tuntista työpäivää joten pääsee viemään ekaluokkalaisen kouluun joka aamu. Ekaluokkalainen menee iltapäiväksi leikkipuistoon, joka menee kiinni 16.30, johon mennessä toinen vanhemmista hänet sieltä hakee. Molemmilla vanhemmilla myös liukuvat työajat ja hyvin ymmärtäväiset työnantajat sekä onneksi mummo samassa kaupunginosassa tarvittaessa käytettävissä. Loman ajalle meillä on ekaluokkalainen ilmoitettu päiväleirille kahdeksi kesäkuun alkuviikoksi, yhden viikon häntä katsoo tuttu teinityttö ja mummo on lupautunut yhdeksi viikoksi, joten heinäkuusta alkaa toisen vanhemman loma, yhteistä lomaa on kaksi viikkoa ja toinen vanhempi jatkaa lomaansa toisesta päästä. Elokuu on vielä auki, mutta todennäköisesti jompikumpi vanhemmista vaihtaa lomarahansa lomaksi.

Vierailija
4/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä pitänee selvittää, mutta pelkään että työni laatu on sellainen, että työajan lyhentäminen lyhentää vain palkasta osan, mutta työmäärä ei juurikaan valitettavasti muuttuisi. Eli saisin tehdä pienemmällä palkalla saman kuin nyt. Näin on käynyt mm. muutamlle hyvälle ystävälleni.

AP.

Vierailija
5/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä toimenkuvaksesi sovit.

Vierailija
6/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onneksi meillä on sen verran fiksu koulu, että 1-2-luokkalaiset menevät aian jo 8 tai 9 kouluun, ei siis kymmenen aamuja. Jos koulu alkaa 8.45 siellä pihalla on käytännössä suurin osa lapsista jo 8.30 eli me ehditään aina yhdeksäksi töihin.

Lomat nyt on vaan pakko pitää erikseen sitä yhtä kesälomaviikkoa lukuun ottamatta. Näin se on aina ollut pikkukoululaisten työssäkäyvillä vanhemmilla. Ja muuksi ajaksi leirejä, sukulaisia tai naapureita avuksi. Kyllä sen saa järkättyä, kun vaan ryhtyy toimeen ja hyväksyy sen, että 4 viikon koko perheen lomat on vähän aikaa pois laskuista. (Paitsi jos on nuorempi alle 3-vuotias, sittenhän voi olla kesän hoitovapaalla...)

Vierailija
7/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikoulussamme koulu alkaa 9.00 ja mahdollisuutta aamuhoitoon ei ole. Minun on itse pakko lähteä töihin klo 7.00. Mies on tähänkin asti hoitanut päiväkotiin viemiset, mutta hänkin joutuu lähtemään töihin klo 8.00. Tuo tuntikin on todellakin liian pitkä aika aralle ekaluokkalaiselle olla yksin.

Iltapäiväkerho päättyy klo 16.30 ja siiheksi minä ehdin hakemaan ja olen harkinnut lyhennettyä päiväänkin. Mutta lyhennyksen saisin iltapäivästä ja se ei oikeastaan helpota meidän suurinta ongelmaa eli noita aamuja.

Vierailija
8/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapäivät ip-kerhossa

aamuisin minä olen kotona - teen etätyötä (onneksi on tämä mahdollisuus!!)

kesästä en vielä tiedä... tehdään etänä mahd. paljon

Vierailija
9/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tätä pitänee selvittää, mutta pelkään että työni laatu on sellainen, että työajan lyhentäminen lyhentää vain palkasta osan, mutta työmäärä ei juurikaan valitettavasti muuttuisi. Eli saisin tehdä pienemmällä palkalla saman kuin nyt. Näin on käynyt mm. muutamlle hyvälle ystävälleni.

AP.

Tosin palkka pieneni sen 20% mutta se on musta pieni hinta ekaluokkaiasen turvallisuudentunteesta...

Vierailija
10/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäiväkerho hoitaakin sitten iltapäivän puolella 17 asti.

Vierailija
11/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tähän asti en ole kokenut mitään huolta koulun aloituksesta, koska olen pystynyt tekemään etätöitä ja nehän helpottaisivat tosi paljon erit. aamuja.

Mutta, niinhän siinä sitten kävi, että tällä viikolla ilmoitettiin uudet etätyöperiaatteet, jotka käytännössä tarkoittavat etätöiden loppumista tai ainakin radikaalia vähenemistä :(

(Mikä taas voisi olla kokonaan oma keskustelunaiheensa: työ itsenäistä, aivan mahdollista tehdä fyysisesti mistä tahansa; mutta ei, ei sitten onnistukaan! Paskat ympäristöhaitoista, joita minun ja muiden turha kulkemiseni aiheuttaa; pitää istua pomon valvovan silmän alla, vaikka kertaakaan ei ole huomautettu että olisi jäänyt jotain tekemättä!)

Että siksi nämä kouluasiat nyt sitten nousivat entistä voimakkaammin pinnalle.

AP.

Vierailija
12/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka koulumatka on lyhyt ja turvallinen, niin haluan antaa lapselleni mahdollisimman turvallisen ja mukavan alun koululle. Itse sain lähteä koko kouluiän äidin/isän saattamana ja kyllä se vaan on ollut etuus!

AP

Vierailija
13/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muakin hirvittäisi lähettää ekaluokkalainen yksin kävellen kouluun! vaikkei meilläkään pitkä matka ole kävellen, mutta silti on se iso vastuu meidänkin vajaa 7-vuotiaalle (täyttää siis 7 vasta syksyllä). Ainakin alussa pari viikkoa sitä haluaisi mennä mukana. Eikä se ole töiden kannalta aina mahdollista.

Vierailija
14/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jospa firmanne voisi ihan viralliseksi periaatteeksi ottaa sen, että ekaluokkalaisten vanhemmilla olisi " erivapaus" etätöihin vaikka ekaluokan syksyn ajan. Näin meidän firmassa tehtiin. Se on nostanut työnantajan arvostusta sekä oman henkilökunnan että asiakkaidenkin silmissä:-)

Vierailija
15/15 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

AP.