Miten voin voittaa oksennustautifobiani?
Meillä kaksi pientä lasta, joten taudin saaminen on hyvin todennäköistä. Lapsilla on ollut oksennustauti vain kerran, mutta silloin oli isä kotona lomalla joten mun ei tarvinnut kertaakaan siivota oksuja. Itselläni on niin kauhea kammo tuota tautia kohtaan. En nykyään pysty edes arjesta nauttimaan, kun pelkään koko ajan että meihin iskee se mahatauti. Tarkkailen lasten oireita ja alan jo täristä, jos jompi kumpi näyttää kalpealta tai ei suostu syömään. Tai jos lapselle nousee kuume, olen hermostunut kun pelkään että lapsi oksentaa. Miten saisin vähennettyä tätä kammoani? Pelkään että lapsi oksentaa lattialle niin, että mun on siivottava ne oksennukset. Pelkään pitää kipeää lasta sylissä, kun pelkään että oksentaa päälleni. Sänkyynkään oksentaminen ei olis niin kamalaa, kun petivaatteet voi rullata ja heittää koneeseen ilman että oksennukseen täytyy koskea. Mutta jos vaikka ruokapöydässä lentää oksennus niin pelkään että oksennan itse siitä hajusta ja näystä enkä pysty siivoamaan. Mulla alkaa sydän hakata jos kuulen, että joku tuttava on oksentanut kenellä ollaan kyläilty. Apuja!
Kommentit (2)
Samahan se on luuttuatko sinä sieltä lattialta oksennuksia, kakkoja, pissejä tai pyyhitkö räkäistä nenää.
Ja sitäpaitsi, normaali oksutauti on hyvin " helppo" tauti, kestää päivän ja siinä se (siis jos ei ole esim rotaa).
Ennemmin pelkäisin ja kammoaisin flunssapöpöjä, ne kun jylläävät parhaimmillaan 3 viikkoa per lapsi.
on yksi yleisimmistä fobioista. Olen itsekin kärsinyt siitä, mutta pahin kammo on helpottanut, itse asiassa oksentamalla. Googleta, asiasta löytyy tietoa. Ja ainahan voit mennä ammattiauttajalle, kyllä siellä on kummallisempiinkin pelkoihin törmätty.