Laitatteko vaipat likoon vaihdon yhteydessä vai huuhteletteko vain?OV
Mä oon vasta-alkaja ja olis kiva saada vinkkejä miten vaipanvaihto sujuu ihan käytännössä. Käytännön vinkkejä kiitos:) Joku kannellinen säiliö niille varmaan tarvitaan...
Elisabeth
Kommentit (5)
Aluksi säilytimme pesua odottavat vaipat avonaisessa vadissa/ämpärissä, pissainen vaippa vain reunalle kuivahtamaan ja sitten kuivimmat astian pohjalle kun reuna täynnä vaippoja. Maitokakkaiset pesin/huuhtelin ensin lähes puhtaiksi, tosin 2-4kuisena vauva sattoi kakata vain kerran viikossa (jos niinkään usein). Sappisaippua on hyvä tahranpoistoaine, sillä olen monet kakkaiset vaatteetkin saaneet pelastettua. Meillä kun sitä kakkaa tuli, niin sitä riittikin sitten todella paljon! Vaippoja pestiin tuolloin joka toinen päivä muiden vaaleiden kuuskymppisten kanssa.
Nyt vauva jo 6,5kk ja vaippapyykki pestään joka kolmas päivä, vaippavarasto sen kokoinen että riittää hyvin näin. Avoastia alkoi olemaan jokin aika sitten hieman pieni ja hieman hajuhaittaakin alkoi olla, joten hankimme ison " roskiksen" cittarista. Siinä on kannessa sellainen ylös liu' utettava luukku, heilurikantinen roskis ajaisi varmaan saman asian. Sisään ompelin vielä lakanakankaasta pussin, joten vaipat on hieman hepompi tyhjentää koneeseen. Mahtuu juuri kolmen päivän vaipat sekä muutamat pissaiset rätit ilmakylpyjen jäljiltä. Haju on kyllä aivan mahtava kun sen koneeseen tyhjentää, mutta muuten ei kyllä haise.
Kiinteiden aloituksen myötä on kakka muuttanut muotoaan, sellaisia mukavan pieniä muovailupahapalleroita tyttö tekee. Ne vain kippaan vaipasta pois, ja sitten vaippa " pesuroskikseen" . Jos olisi enemmän tahraa, sen huuhtelisin/käsittelisin sappisaippualla.
Itse en jaksaisi säilytellä vaippoja etikkavedessä, vesi pitäisi kuulemma vaihtaa päivittäin jos ei pese joka ilta. Ja sivulta täytettävään pesukoneeseenkin olisi ikävämpi mättää märkiä vaippoja. Pissaisia vaippoja en ole koskaan huuhdellut millään lailla.
pesen vaipan heti, laitan sappisaippuaa jos tahroja. Huuhtelen kylmällä vedellä (pissa ei haise) ja laita pesukoneeseen. Meillä kone pyörii ainakin kerran päivässä (illalla) joten tulevat siinä pestyksi.
1v4kk tytön vaipoista huuhdellaan kakat tuoreeltaan pönttöön ja pissavaipat heitän sellaisenaan pyykkikasaan, pesen vaippoja 1-2 päivän välein muun pyykin seassa. Meillä osakestoillaan ja osapottaillaan, joten kakkavaippoja on välillä useampi ja välillä ei yhtään päivässä. Alkuun säilytettiin vaippoja kannellisessa sangossa, mutta mielestäni hajuhaitat olivat suuremmat siten kuin avoimessa pyykkikorissa säilytettynä.
ämpärissä etikkavedessä likaiset vaipat (ja sitä ennen kakkavaipat huuhdeltu) omassa pesupussissaan. Sen jälkeen olen vain laittanut silmiltä piiloon lattialle muovitetun froteen ja sen päälle nakkaan pissavaipat ja kakkavaipat huuhdeltuina. Pesen vaippapyykkiä joka päivä, kun ei ole vielä tarpeeksi vaippoja vielä (ehkä jo ensi viikolla on) antaa niiden odottaa kauan. Laitan sitten muovitetun froteen ja vaipat samalla pyykkiin.. Olen aika laiska.
Tämä ei toimisi, jos olisi lattialämmitys. Meillä alakerrassa lattia on sen verran viileä,että hajuhaittoja ei tule. Lattialämmityksen kanssa hajuhaittoja voi tulla, jos ämpäri/roskis tai yleensäkin käytetyt vaipat ovat lattialla.
Mulla on vasta kokemusta maitokakoista, jotka eivät mun mielestä haise juuri millekään. Meidän vauva kakkaa usein, joten meillä kuluu vaippoja. Mä pesen vaipat ehkä viidesti viikossa.
Mä huuhtasen pahimmat kakat pönttöön käsisuihkulla ja vaipat ovat vaan ihan tavallisessa ämpärissä. Huuhteluita en viitsi tehdä yöllä, vaan jätän vaipan kakkaisena aamua ja huuhtelua. Ei ne mun mielestä haise noin ollenkaan. Pesen koneessa 60 asteessa ja puhdasta on tullut.
Kun lapsi syö kiinteitä, niin tilanne voi olla toinen.