vielä isosta vauvasta! olen rakauden aikana lihonut noin 10kg
eli en mielestäni kauheasti, sf-mitta menee omalla käyrällä yli normaalin... sokereissa ei ole ollut mitään häikkää... vauvaa epäilty isoksi, mutta ultrassa mennyt ihan keskikäyrällä...
mitä tässä nyt on sitten odotettavissa? miksi vauva on iso?
Kommentit (15)
mikä kokoisia olette miehesi kanssa olleet syntyessä?
omalla äidillä oli ykköstyypin diabetes kun odotti mua ja tarkkailtiin tosi tarkasti ettei kasva isoksi vauva...
ite olen tosi lyhyt ja vauva ihan oikeassa kyljessä... sf-mitta rv 37+4 38cm
ap
luottaisin enemmän ultraan kuin mittoihin.
Synnytys voi silti mennä hyvin, vaikka olisi isompikin, kunhan lantiosi on normaali.
Ohjeet ensikertalaiselle: Lähde ponnistamaan hyvillä työntösupistuksilla älä vain kätilön käskystä, kun olet 10 cm auki! Tulee ulos ja jos on väärässä asennossa, niin pyydä ihmeessä kiireellistä sektiota. Kysy siis ennen ponnistusvaihetta, että onko vauvva hyvässä asennossa ja onko miten alhaalla tulossa. Jos on alhaalla, niin mieluummin vasta silloin ponnistaen. Tai näin minä ainakin tekisin...
- 3200g ja 4100g joista jälkimmäinen helpompi
Vierailija:
luottaisin enemmän ultraan kuin mittoihin.
kiitos myös vitoselle neuvoista. ensi maanantaina vielä ultra ja varmaan silloin lääkäri myös käsikopeloi mahan päältä? jos se käsiin tuntuu helpommalta?
ap
Eihän 10 kg ole paljoa. Mullakin on tullut jotain 12 kg painoa lisää (ennen raskautta BMI 22) ja sf-mitta on koko ajan ollut aika alhainen. Nytkin rv 37 sf=30. Painoarvio vauvalle on 3,2-3,4 kg. Ja olen myös lyhyt (alle 160 cm). Mulla taitaa vaan olla leveä lantio ja vauva mahtuu sinne hyvin, kun maha on ulospäinkin aika pienen näköinen.
Ja eikös normaali painonlisäys raskauden aikana ole 8-12 kg. Tosin mulla toi paino ei ainakaan ole tullut lihomisesta (ap sanoi, että on lihonut 10 kg), koska mahassa tai muuallakaan ei oikeastaan ole ylimääräistä (läskiä siis) nytkään.
Hyvin todennäköisesti suurin osa noista kiloista jää synnärille ja loput lähtevät parin vko sisällä synnytyksestä.
eli vauva ei siis vaan pääse alas lantioon jonkun syyn takia ja sen vuoksi pyrkii vaan ylöspäin?
t ap
no muutama viikko niin kaikki selviää...
Vierailija:
Ap hyvä, et ole lihonut, vaan painosi on noussut tuon 10 kg.
Minulla 3200g laskeutui vasta synntyksessä ja 4100g jo useita viikkoja ennen. Itse tulkitsen, että johtui minulla siitä, että isompi oli niin iso, että tarvitsi myös lantion tilavuuden majapaikakseen.
5.
juu siis paino noussut 10kg, alussa laski kolme kiloa ja jouluna tuli vähän reippaammin, nyt laskenut ja noussut mutta turvotusta jaloissa ja käsissä...
ap
Vauva oli hieman yliaikainen, hoikka ( hieman yli 3 kg) ja 52 cm pitkä.
Neuvolassa sanoikin, että nuo mitat yläkäyrillä voi johtua myös siitä, että vauva on pitkä.
Ja niin on olleet isoja lapsiakin. 4,5kg, 4,7kg ja 4,9kg. Painoa olen jokaisesta raskaudesta saanut runsaasti, eikä lähde pois...