Poskiontelotulehdus
eilen kamala hammasärky, joka olikin poskionleotulehdus, nyt naama ihna turvonnut.... kiva, auttakohan tällaiseen yleensä antibiootti vai pitääkö tehdä punkteeraus. Todellisia kokemuksia kiitos
Kommentit (12)
Itseasiassa punkteerattiin kolme kertaa, ja söin kaks kuuria siinä sivussa. Korvapolilla tehtiin punkteeraukset, ja tämä lääkäri sanoi, että kun on kunnon tulehdus päällä, pitäis aina punkteerata, mutta koska useimmat tk-lääkärit ei sitä osaa, niin kirjottavat vain antibiootit. Ja siis kyllähän ne joillain auttavatkin pelkästään.
JOs tulehdus ei ole ehtinyt kovin pahaksi nämä usein auttaa.
sitäkin kautta yllättäviin paikkoihin. Jopa sydämeen.
mulla on ollut julmia poskiontelontulehduksia eikä kyllä oo turvonnu posket
kyseessä on poskiontelotulehdus. Jos ei helpota huomiseen mennessä, mene punkteeraukseen.
JOS EI OLE OLLUT PAKSUA RÄKÄÄ, ei kyseessä ole poskiontelotulehdus vaan poskeen on noussut paise hammastulehduksen vuoksi. Mene silloin hammaslääkärille.
ja minull aon just ollut kova flunssa.... itse asiassa poski ei ole turvonnut vaan nenän vierestä...
Punkteeraus tehdään, jos onteloissa on runsaasti limaa, ja se pitää saada sieltä pois. Pelkällä kannulla se ei lähde, vaan tarvitaan järeämmät aseet. Punkteeraus voi vaikuttaa pelottavalta, mutta se on tosi tehokas keino, eikä kestä kovin kauan, jonkun aikaa joutuu odottelemaan että puudutusaine vaikuttaa. Sitten kun on parantunut, kannattaa alkaa huuhdella nenäkannulla säännöllisesti.
eikö muka poskiontelotuöehduksessa voi poski turvota ?
Vierailija kirjoitti:
mulla on ollut julmia poskiontelontulehduksia eikä kyllä oo turvonnu posket
Minulla on.
se ei kyllä turvota poskea (tulehdun on luun sisällä ontelossa).
Sen sijaan hampaasta peräisin oleva tulehdus voi levitä yläleukaan ja tehdä märkäkertymän posken alueelle (ja silloin tarvii kyllä kiireesti hammaslääkärin hoitoa)