Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vajaa 3-vuotias yökuivaksi?

Vierailija
11.03.2008 |

Kohta 3-vuotias tyttö on ollut jo vuoden verran päiväkuiva, mutta yöllä on käytetty vaippaa viime viikkoihin asti. Sitten hän itse alkoi taistella vaippaa vastaan ja usein riisui sen unissaankin, joten se jätettiin sitten kokonaan pois.

Tämän seurauksena jo vaipan käytössä ollessakin pisut tuli usein sänkyyn. Nyt siis vaippaa ei ole, ja hän ei sitä suostu laittamaan, mutta ei herää pisuhätään ja sänky kastuu harva se yö. Onko tuo vielä ihan tavallista vai pitäisikö osata tuossa iässä jo pidätellä/herätä pisulle? Hän käy ennen nukkumaanmenoa pissalla, mutta ilmeisestikään se ei riitä. Onko ainoa vaihtoehto herättää keskellä yötä ja käyttää potalla? Potta on sängyn vieressä. Tätäkin on kyllä kokeiltu, mutta usein se muuttuu taisteluksi, kun lapsi on ihan unessa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen älyssä ei siis ole mitään vikaa :). Ap

Vierailija
2/9 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojan opetellessa yökuivaksi hommasin varapetarin, peiton ja puhtaat petivaatteet sängyn viereen. Jonkun kuukauden sitä yökastelua oppi, mutta vaihdoin vaan kuivat petivaatteet vahingon satuttua. Nyt ei enää ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei suostu vaippaa laittamaan, niin ainoa keino on käydä yöllä pissattamassa. Itselle vaan kello herättämään esim. klo 2 aikaan ja pissatus. Itse kannoin tuon ikäisen pöntölle vessaan, pidin kiinni koko ajan (lapsi lähes nukkui koko toimituksen), sanoin: pissaa, lapsi pissasi, takaisin sänkyyn ja unille... Meilläkään siis lapsi ei halunnut vaippaa, mutta ei kuitenkaan itse joka yö herännyt pissalle.

Vierailija
4/9 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kahden lapsen äitinä arvostan yöuniani sen verran, etten kyllä rupea moisen takia erikseen nousemaan. Illalla käytän pissalla, yöllä on vaippa, sekin yleensä jo kuiva.

Vierailija
5/9 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pidät kun jopa unissaan riisuu? AP, ei sitä kuivuutta voi opettaa.

Vierailija
6/9 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lopputulos on sama: märkä sänky. Eli ei kai sitten muuta kun jatketaan petivaatteiden vaihtoa, kastelu loppunee aikanaan.

Vierailija
7/9 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisella jäi yövaipat pois 3,5v. Ennen sitä kokeilin jättää yövaipan pois, mutta pissat tuli sänkyyn tietenkin just silloin kun yritin jättää vaippaa pois. Hällä oli viikossa kuivia vaippoja enemmän kuin märkiä ja siksi ajattelin kokeilla. Mutta laitoin vaipat suosiolla takaisin. Pissatinkin hänet ennen nukkumaanmenoa ja uudestaan myös kun itse menin nukkumaan. Silti pissoja saattoi tulla sänkyyn. Nykyään hän herää itse pissalle yöllä. Päiväkuivaksi oppi 2v3kk ikäisenä. On nyt kohta 5v.

Siiten meidän kakkonen oppi heti kerralla kuivaksi 2v1kk ikäisenä. Yövaippaa pidin varalta sen 2-3kk jos pisut olisi tullut. Sitten vasta lopetin yövaippojen käytön.

Saapa nähdä miten tän meidän kuopuksen kans sitten menee..ikää pikkasen yli 1v.

Vierailija
8/9 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähentää iltajuomista jos vaikuttaisi pissan määrään yöllä. eli iltasella ei enää juotavaa ainakaan paljoa ja nukkumaan potan kautta. meidän esikoisen vaipat oli yön jälkeen aina kuiva vaikka piti vielä päivisin vaippaa, kuopus taasen päiväkuivana liruttelee öisin niin paljon että pakko pitää vaippaa. ikää tosin 2 eikä kiirettä siitä poiskaan. mutta siis lapset yksilöllisiä tuon aineenvaihdunnankin suhteen.

Vierailija
9/9 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsi juo muutenkin tosi huonosti, koko illan aikana (siis päivähoidosta tulon jälkeen) saattaa juoda lasillisen yhteensä kaikkea (maitoa, piimää, vettä). Sitten sängyssä haluaa vielä pari kulausta vettä, kun se kuuluu siihen " iltakuvioon" . Tämän jälkeen käy pissalla.

Kiitos vastauksista. Ilmeisesti tytön pidätyskyky ei vielä ole kehittynyt, ja asia korjaantuu ajan myötä.

Ap