Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joku kertoi tekevänsä kirjotushommia- mitä siitä saa rahaa?

Vierailija
10.03.2008 |

Ja tämä mun nettityyli kirjottaa ei vastaa todellista...eli tänne vaan latoo tekstiä...siihen ei siis kannata kiinnittää huomiota.

Mutta siis- osa-aikaisena jos niin mitä? ja mistä löysit homman?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselee toinen kiinnostunut

Vierailija
2/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos aiot free-toimittajaksi niin kannattaa ottaa huomioon että niin moni muukin - eli kilpailu on kovaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ihan tuuripeliä.

Työpaikallani kirjoitan perehtymisopasta uusille työntekijöille (tämä uusitaan muutaman vuoden välein) ja lisäkoulutuskirjaa vanhoille konsernin työntekijöille.

Lisäksi sain eräästä aikakauslehdestä (en paljasta) pestin kolumnistina kun asun ulkomailla ja kerron tavallaan ulkomaankirjeenvaihtajana kokemuksia naisen paikasta tässä maassa.

Kannattaa tarjota tuotoksia lehdille, kustantamoille (jos kyseessä kirja).

Vierailija
4/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkiot ovat varmaan 0 - 2000 Eur riippuen jutun pituudesta, kirjiottajasta jne. Mutta esim. juuri Kuukausiliitteeseen, isoihin naistenlehtiin yms. on ei-ammattitoimittajan erittain vaikea saada juttuja lapi.

Vierailija
5/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtiin, telkkarille, kustantajalle. Mitä haluat? Mun mielestä tienaa ihan ok jos juttua tulee helposti. Eikä pyöri liikoja täällä vauva-palstalla:) Soita ja kysy.

Vierailija
6/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

terv. lukija

Vierailija
7/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se kyllä sarikaan ollut.

Vierailija
8/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitan freenä ja oman yrityksen kautta mm. vuosikertomuksia, henkilöstölehtien artikkeleita yms tekstejä + teen lehtijuttuja tilauksesta ja itse ideoiden. Toistaiseksi teen kotoa käsin. Maksua saa sitten ihan mitä milloinkin, pääasiassa oman tarjouksen perusteella, joillakin tahoilla on omat tiukahkot taksat. Mutta siis 50-1500¿ haitarilla on mulle maksettu.

Vierailija
9/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ei ole vastausta. Jos olet nopea ja sulla on hyvat asiakkaat, varmasti paaset ihan ok tuloihin. Mutta muista, etta free-toimittajan tyo on yrittamista. Sivukuluista, elakemaksuista yms, vastaat itse. Plus asiakaskunnan haaliminen vie aikaa - varsinkin jos sinulla ei ole toimittajakokemusta, se voi olla vaikeaakin.

Vierailija
10/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tieteellisiä artikkelita

- kolumni-tyyppisiä juttuja pieniin lehtiin

- artikkeleita oman alan lehtiin

- näyttelykäsikirjoitukseen osia (museoon siis)

- populaaritietellisiä juttuja ja osia kirjoihin

- nettisivuille tietosisältöjä

valitettavasti palkkiot ovat olleet yleensä tasan nolla euroa tai sitten satasen pari per juttu.

t. taiteentutkija

Vierailija
11/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

naistenlehteen tvs. kirjoitetusta aukeaman jutusta? Ettei liikoja pyydä.

Vierailija
12/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä sitten tulet toimeen?

Vierailija
13/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hiukan pienempi painoksinen erikosilehti.

Vierailija
14/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Millä sitten tulet toimeen?

Vierailija
15/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis toimittaja. Ammattiartikkeleilla ei kukaan eläkään, vaan niillä hankitaan meriittejä ja julkaisumääriä. Samoin kolumninpitäjät tekevät sitä hommaa varsinaisen työnsä ohessa, ainakin yleensä.

Minusta kuulostaa suoraan sanottuna aika utopistiselta ajatus, että joku ei-toimittaja alkaa kirjoittaa ja ideoida juttuja, jotka sitten myy valtakunnallisiin lehtiin. Eiköhän ap:n ja muiden vastaavasta haaveilevien kannata ensin yrttää saada juttujaan paikallislehtiin ja muihin pienempiin julkaisuihin ja siirtyä siitä sitten isompiin lehtiin. Palkkiotkin ovat alussa taatusti aika mitättömiä, mutta niinhän media-alalla muutenkin. On niin paljon niitä, jotka ovat melkein valmiita maksamaan saadakseen jalan ovenrakoon...

Vierailija
16/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta kuulostaa suoraan sanottuna aika utopistiselta ajatus, että joku ei-toimittaja alkaa kirjoittaa ja ideoida juttuja, jotka sitten myy valtakunnallisiin lehtiin.

Vierailija
17/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siis elätä itseäni sillä, mutta aika ajoin olen kirjotellut.

Valitettavasti nimi ja suhteet on kaiken a ja o. Vaikka kirjoittaisit yhtä hyvän jutun kuin R. Virtanen, et saa siitä paljoakaan, kun taas R.L. saa siitä tuhansia euroja.

Se, että freen pohjalta pääsee ansioille, se vie parisen vuotta.

Vierailija
18/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja palkkani on hieman yli 2000 euroa kuussa, käteen jää noin 1600 euroa. Alallaolovuosia on 10.

Nyrkkisääntönä freen tuloihin pätee seuraava: käteen jäävä summa on noin kolmasosa siitä mitä laskutat.

Eli jos lähetät laskuja kuuss 3000 eurolla, palkkasi on noin 1000 euroa. Jos taas haluat 1500 euroa kuussa, laskutat 4500 eurolla.

Moni ammattitoimittaja kun kirjoittaa yrittäjänä. Sitten on eri asia jos kirjoitat verokortilla.

Itse en ryhtyisi freelanceksi, koska JOKA IKINEN juttu on myytävä erikseen. Julkaisemista voit joutua odottamaan puolikin vuotta, etkä sillä välin voi myydä juttua muualle - ja rahat saat vasta kun juttu on ollut lehdessä.

Tunnen pari freelanceria, eikä se puhelinmyynti jota he joutuvat juttuineen harjoittamaan, kyllä käy kateeksi.

Toisaalta hyvää on se, että voi valita juttujen aiheet itse ja tehdä jutun vaikka ulkomailla lomamatkalla tms. Työajat voi valita itse jne.

Mutta sinnikkyyttä ja järjestelmällisyyttä tämä vaatii.

Suurin ero mielestäni tavalliseen kk-palkkaiseen toimittajaan on se, että kun kk-palkkalainen tekee juttuja 38hvko, saa siitä kuun lopussa palkan.

Kun free tekee, ei tiedä yhtään koska rahat tulevat. Kyllä jotkut lehdet maksavat hyvin, toiset taas ei. Kannattavinta on jos onnistuu saamaan jonkun lehden tai sanomalehden kanssa shopparin juttusarjasta, tai pääsee vakituisesti avustajaksi.