Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi- vai kaksikerroksinen talo?

Vierailija
01.09.2014 |

Kumpi on enemmän mieleesi?
Perusteluja.

Ja mielenkiinnosta peukuta tätä aloitusta myös sen mukaan kumpi on enemmän mieleesi...
* Yksi kerros - yläpeukuta
* Kaksi / useampi kerros - alapeukuta

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:04"]kai niissä kaksikerroksissa on jotain hyvääkin, kun niitä kerran rakennetaan?

ei oo omaa kokemusta, mutta sanoisin, että kaksikerroksiseen saa ehkä helposti teineille sellaisen yhteisen kakkosolohuoneen. ja jos maisemat on hienot, kaksikerroksisen talon parvekkeella on mukava istua.
[/quote]

Olen kasvanut kaksikerroksisessa talossa, teininä oli ihanaa, kun yläkerta oli meidän. Itse olen kasvattanut lapseni yksikerroksisessa, hyvin toimi sekin. Tyttären perheellä on nyt iso kaksikerroksinen, ja se on upea. Makuuhuoneet ovat ylhäällä, vessat ja kylppärit, iso oleskeluhuone tykkeineen ja kankaineen, upea iso parveke. Varsinainen olohuone, työhuone/kirjasto, ruokailuhuone ja keittiö sekä saunatilat, khh ja vessa alhaalla. Tontti on pengerretty, talo näyttää upealta, isoine terasseineen ja parvekkeineen. Tavallista korkeampi huonekorkeus alakerrassa lisää avaruuden tuntua, mutta ei aiheuta kaikumista ja vetoa kuten osaksi harjaan asti avoimet ratkaisut tekevät.

Vierailija
22/32 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä itsekin pohdin.

Koko lapsuuden asuin kolmikerroksiksessa rintamamiestalossa ja se oli parasta. Kun isommat sisarukset lähtivät, oli yläkerta käytännössä minun ja siskoni, ja siskon muuttaessa pois niin minun. Saatiin kavereiden kanssa olla aivan rauhassa yläkerrassa ja yläkerran meteli ei koskaan häirinnyt alakertaa, sekä alakerran meteli ei koskaan häirinnyt yläkertaan. Oli ihana oma rauha ja sitten sai tulla alakertaan vanhempien luo.

Nyt asumme mieheni kanssa kaksikerroksisessa rivarissa vuokralla ja on ihanaa täälläkin kun on oma rauha. Yläkerrassa voi mieheni nukkua aivan rauhassa, ja mä saan metelöidä keittiössä alakerrassa niin paljon, eikä kukaan herää aamulla kuudelta töihin mentäessä. Tai sama toisinpäin.

Nyt olemme miettineet perheenlisäystä ja yksikerroksisen talon ostoa. Aivan pienten lasten kanssa varmasti yksikerroksinen paras. Ja onhan yksikerroksinen monin verroin käytännöllisempi, siivouksen ja pyykkien ja tavaroiden roudaamisen osalta.

Silti jotenkin en oikeastaan haluaisi yksikerrostakaan, kaksikerroksisessakin niin paljon hyviä puolia. Tuntuu kauhean isolle jutulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksikerroksisen olen pienestä asti halunnut. Vanhemmillani on yksikerroksinen

Jooojooo, mutta vanhetessaan on kiva tuo yksitasokoti, sillä se helpottaa suuresti kaikkea kodin toimintaa siivouksesta lätien…..yhdessä oloon :))

Vierailija
24/32 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin usein kun olin nuori, faijan töiden perässä  Aina oli kaksi- tai kolmekerroksinen vanhahko puutalo. Kellarikerros, alakerta ja yläkerta. Oli mukavan tuntuista, oltiin omissa oloissamme nuoret ja vanhat. Jos rakentaisin niin ehdottomasti kaksikerroksinen, yläkertaan tietysti oma vessa ja suihku.

Vierailija
25/32 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooojooo, mutta vanhetessaan on kiva tuo yksitasokoti, sillä se helpottaa suuresti kaikkea kodin toimintaa siivouksesta lätien…..yhdessä oloon :))

Jälkikasvu tai vieraat saa siivota kyläillessään, kyllä ne sen tekee kun saavat olla yötä. 

Vierailija
26/32 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut pitkään 4,5 kerroksinen asunto ja se on ollut oikein kiva. Rappuja riittää ja liikuntaa on tullut hyvin.

Nyt alkaa tulla ikää ja olen muuttamassa 2-kerroksiseen - tilapäiseksi tämä jää kun jossain vaiheessa täytyy saada kaikki asuintilat yhteen kerrokseen.

Niin se tapaa käydä itse kullekin että iän kartuttua huomaa asuvansa yksin...

Eikä sitä välttämättä viitsisi lämmittää sellaisia kerroksia mitä ei kukaan vakituisesti käytä.

Vierailija
27/32 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin usein kun olin nuori, faijan töiden perässä  Aina oli kaksi- tai kolmekerroksinen vanhahko puutalo. Kellarikerros, alakerta ja yläkerta. Oli mukavan tuntuista, oltiin omissa oloissamme nuoret ja vanhat. Jos rakentaisin niin ehdottomasti kaksikerroksinen, yläkertaan tietysti oma vessa ja suihku.

Mites kun ikää alkaa tulla ja lapsesikin ovat eläkeiässä? Muutto hissilliseen kerrostaloon tai yksikerroksiseen rivitaloon?

Vierailija
28/32 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme kaksikerroksisessa talossa ja iän myötä alkaa rassata portaiden kipuaminen. Nivelrikko on toisella pahempi, itse kuljen vielä aika hyvin (emme ole ylipainosia, emme tarvitse laihtumiskehotuksia). Kun toinen meistä joutuu polvinivelleikkaukseen, niin vääjäämättä joutuu asumaan alakerrassa.

Vierailija
29/32 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas outo kysely. Ajatelkaa, että rakennatte talonne 4 metrin päähän naapuritontista ja naapuritalo on myös 4 metrin päässä teidän talosta. Molemmilla pääikkunat vastakkain. Hitto ja sisäänkäynti myös siinä vierekkäin. 

Onneksi minun naapuri rakensi talonsa 6 metrin päähän rajasta. 

Me ollaan ulkoihmisiä ja liikutaan tontilla aina kun on sopivan lämmintä. Puuhastellaan omalla tontilla. Joskus ärsyttää lähellä olevat naapurit. 

Voidaan me pärrätä trimmerillä kun naapuri juhliiterassilla.

Heidän rakennusaikanaan ei oluut päivän eikä sunnuntain rauhaa meillä. 

Tontit ovat liian pieniä.

Vierailija
30/32 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme kaksikerroksisessa talossa ja iän myötä alkaa rassata portaiden kipuaminen. Nivelrikko on toisella pahempi, itse kuljen vielä aika hyvin (emme ole ylipainosia, emme tarvitse laihtumiskehotuksia). Kun toinen meistä joutuu polvinivelleikkaukseen, niin vääjäämättä joutuu asumaan alakerrassa.

Meillä on ollut monenlaista asumista. Paitsi varsinaista kerrostaloa, en olisi kestänyt. Kohta 80-vuotiaita. ja kiivetään kolmanteen kerrokseen, raskaita ei jaksa kantaa, mutta muuten menee. Parasta on ollut asua yhdessä kerroksessa, jolloin voi nauttia omasta pihasta ilman kiipeämisiä.

Vierailija
31/32 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maasta nostettu malli ehkäisee tunkeutujia? Ei liian alhaalla. Helpot varapoistumistiet.

Vierailija
32/32 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta portaat yläkertaan on turvallisuusriski niin lapsille kuin aikuisillekkin.  Rapuissa on aina onnettomuusriski. Siis asun aina 1 kerroksisessa asunnossa varmuuden vuoksi.