~ ♥ ~ KesäNuput ma - ke ~ ♥ ~
Kommentit (33)
Olimme Ylläksellä viime viikon. Kelit oli komeita, varsinkin loppuviikosta ja sai nauttia oikeista pakkasista myös. Ajoa oli sen 10h sivuunsa ja sanotaanko, että hivenen oli koko porukalla stressiä perseessä määränpäätä saavutettaessa. Sinne päin mennessä ei meinannut matka loppua sitten millään.
Mies tolskasi rinteessä 6 päivää ja me lasten kanssa toivuimme alkuviikon flunssasta. Kävi tytärkin rinteessä ja porukalla siellä Saagan kylpylässä. Niin, ja perjantaina juhlimme Pihvikeisarissa meidän 6kk hääpäivää. Oli kyllä mukavaa. Poika ei olisi halunnut lähteä mökiltä pois.
Huomenna on neuvola ja hirvittää, miten paljon on tullut painoa lisää. Yli sadan paukkuu, mutta kuinka paljon? Kehitin himon twix patukoihin, ja me kaikki tiedämme, miten kevyttä herkkua ne ovat.
Niin, tänään tulin sitten töihin yrittämään taas. Saas nähdä montako päivää tällä kertaa täällä pyörähdän. Onkohan projektin pojilla jo vedonlyönti menossa? Pihalla oon ainaskin kuin lumiukko koko asiasta.
Lisäksi ääni meinaa lähteä. Yskittää niin pirusti ja nenä vuotaa. Varmasti oon allerginen töille. Näin sen on oltava.
Alkoi tehdä mieli leipoa. Pitäisikö alkaa täyttää pakastinta että on sitten tarjota vieraille kun tulevat vauvaa katsomaan.. Tosin siinä on se vaarana että mässytän itse ne sitä mukaa kun leivon. Tunnen itseni juuri näin hyvin.
Jahas, töppähönö heräsi sekin. Potkii kylkiluita. josko olisi kääntynyt päälleen sitten viime ultran.
- Pirkko ja punkero rv 24+4
p.s. enää 11 viikkoa äitiyslomaan..
Nauraa hörötin ääneen MansikkaPirkon kuulumisille =D Mukavalta kuulosti teidän viikkonne, paitsi ne matkat...
Itse vietin viikonlopun kuoroleirillä, " nukkuen" jämsäläisen leirikeskuksen " mukavassa" sängyssä. Kyllähän kuoroelämä aina kotiolot voittaa, mutta tuloksena aivan järkyttävä selkäkipu jonka jouduin taittamaan su-aamuna ibuprofeenilla (joo, tiedän...) ja joka jalostui päivän aikana ikäviksi iskias-kutitteluiksi tuonn3 alaselkä-pakara-osastoon. Onneksi huomenna on 2. neuvolalääkäri, pyydän Panacod-reseptin jotta saan tämän kivun hoidettua nyt pois.
Ainakin viime kerralla se taittui hyvin pienen panacod-kuurin jälkeen. Tietty tullakseen takaisin joskus myöhemmin, mutta parempi niin kuin tästä loppuun asti kipeänä. Saas vaan nähdä mitä se neuvolalääkäri pyynnöstäni meinaa, kun meilläpäin (Jkl) on hyvin usein neuvolalääkäreinä semmoisia ihan vihreitä jotka ei tiedä aiheesta naistentaudit ja synnytys ja raskaus yhtään mitään. Yksikin lähetti minut äippäpolille tutkimuksiin kun hänen mielestään lantioni oli niin ehdas etten pysty synnyttämään. Hienosti kyllä olin pystynyt ennen sitä synnyttämään mutta tämä lääkäri ei ollut ihan varma kuitenkaan. Ä-polin lääkäri nauroi ääneen kun menin.
Ei vaan, kaikkien meidän on opeteltava ammattimme " elävillä maaleilla" ja niin vaan olen itsekin joutunut oppimaan kantapään kautta ja kokemuksella sen sijaan että jostain olisi yhtäkkiä langennut the suuri ymmärrys. On moni varmaan minunkin asiantuntevan vastaanottoni jälkeen kirota päräyttänyt että olipa ammattitaidoton akka.
Kauhea loskakeli on, mietin mielessäni että tähänköhän se talvi nyt loppuu. Oli niin mukavaa vähän aikaa kun oli lunta ja pakkasta. Järkyttävän liukkaita paikkoja oli aamulla, lienen ollut melko koominen näky kun yritin pysyä jään päällä lilluvassa vesilammikossa pystyssä tämän sulavan, selkäkipuisen, taapertavan tyylini kanssa. Tänään on yhden kurssin tentti, ja kuten huomaatte niin hyvin menee tenttiin lukemisen kanssa. Surffaan siis netissä.
Jaa-ah, taidan hakea suklaapatukan kun ei meinaa muuten tuo paino nousta. Hahhahhah.
Hauskaa viikkoa kaikille,
maarmeladi (laskujeni mukaan 27+1)
En ole vähään aikaan jaksanut kirjoitella. Olen kyllä käynyt lukemassa muiden kuulumisia, mutta olen ollut niin tolkuttoman väsynyt ettei edes kirjottaa jaksa. Missä se pirteä keskiraskaus on?? Toivottavasti tätä väsymystä ei kestä loppuun asti. Onneksi edes mennään kesää kohti ja koko ajan tulee valoisampaa:)
La ja su välinen yö oli aika kauhea heräsin kovaan supistukseen. En tajunnut katsoa kelloa mutta supisteluja jatkui ainakin 45min. Viimeiset supistukset tulivat 4 ja 6min välein. Supistukset olivat tosi kipeitä ja voimakkaita ehdin jo miettiä pitääkö sairaalaan lähteä, kunnes loppuivat. Suoli tyhjentyi ainakin perusteellisesti. Viime raskaudessa minulla oli samanlaisia supisteluja, mutta vasta LA:n jälkeen. Pehmensivät ja lyhensivät kanavaa jonkin verran, mutta siltikin synnytys käynnistettiin 42+1. Mietinkin että ovatkohan supistukset tehneet tuolla alapäässä jotain, minulla on 25.3 neuvola lääkäri. Mutta täytyy mennä aikaisemmin jos toistuu. Yritin soittaa tänään neuvola tädille, mutta ei ole tänään paikalla. Kaksiviikkoa sitten minulta otettiin pissanäyte ja emättimestä näytteitä silloin ainakin olivat puhtaita.
Iloisempiin aiheisiin. Muistaakseni en ole täällä kertonut että saan äippäloman alussa 3kk palkan vaikka olen hoitovapaalla ja anonut sitä 31.8.2008 asti. Kunta-alalla oli viime syksynä (muistaakseni) tehty ennakkopäätös jossa uusi äityisloma on pätevä peruste keskeyttää hoitovapaa ja sen takia palkka pitää maksaa. Asiasta luin täältä vauva-lehden keskustelu sivuilta. Eli jotain hyötyä tästä netissä roikkumisessa on;)
ilonella 25+4
Nyt kun kirjoittamaan alettiin niin jatketaan:)
Viime viikolla kävin siellä ylimääräisessä neuvolassa. Th paineli ja mittaili pitkään vatsaa. Sanoi ettei kohdun reuna ole ihan tarkka ja siksi mittaaminen hankalaa. Sai tulokseksi 18,5. joka on taulukossa alakäyrän alapuolella. Mutta sanoi että hyvä kuitenkin kun kasvua on ollut. Lopuksi vielä pyysi jos voisin mennä uudestaan pöydälle niin hän tarkistaa mitan uudestaan. Taas th mittaili ja paineli pitkään ja tällä kertaa sai tulokseksi 20,5. Ja sanoi että ajattelikin että pakko olla mitta virhe koska kohtu tuntuu käteen ihan normaali kokoisena.
Painoa oli tullut +1.5kg ja th oli tyytyväinen en viitsinyt sanoa että pizza ja suklaa kuuri oli tehnyt tehtävänsä:) Minulla on viime aikoina ollut ihan hirveä makean himo koko ajan.
Tuntuu että muut ovat tehneet jo vaikka mitä hankintoja ja muita valmisteluja vauvaa varten. Itse en ole ostanut kuin kaksostenrattaat, kun halvalla sain. Ei kyllä muita hankitoja edes hirveästi tarvita. Pitäisi käydä vauvan vaatteet läpi, niin tietäisi pitääkö jotain ostaa. Vaatteitten takia on kyllä hankala kun ei tiedä tuleeko tyttö vai poika:D meillä on ihan hirveästi vaaleanpunaisia vaatteita.
ilonella 25+4
[color=purple]Mie olin tänään töissä ja ihan hyvin meni. Olin ilman tukisukkia, laitoin aamulla sitä Hirudoid Fortea ja lisäsin sitä ruokatauolla. Auttoi kyllä hyvin eikä suonikohjut pullota nyt yhtään. Jalkoja hieman jomottaa, mutta ei pahasti. Lähinnä sillä tavalla, että väsyttää. Huomenna ois täys päivä, tänään oli lyhennys. Tänään oli lisäksi tosi hiljainen päivä, joten kauhulla odotan loppuviikkoa (silloin on yleensä enemmän potilaita).
Käytiin katsomassa miun kaverin vauvaa. Olipas se niin söpö, ja tooosi pieni! Alle 3kg. Siinä se vaan tuhis ja joi maitoa. Tuli jotenkin astetta konkreettisemmaksi, että meillekin tulee kohta tuollainen. On se vastasyntynyt niin avuton.
Pitänee keittää mulle ja esikoiselle kohta iltapuurot. Päivällinen koostui riisipiirakoista ja pannukakusta, joten tekee mieli jotain terveellisempää iltapalaksi. Siihen kylmää maitoa lisäksi, ah!
Tänään tuli tosi malttamaton olo, tekis mieli jäädä vaikka heti pois töistä. Motivaatio on aika nollassa. Onneks on vaan enää suht vähän aikaa. Sit kun tietää, että jos voimat ehtyy, niin voi jäädä vaikka heti saikulle. Voi tehdä aina päivän kerrallaan.
Jaahas, kohta pitää lähteä suihkuun. Tekeekin hyvää kun on ollut koko päivän liikenteessä.
Tytteli-83 rv 28+0 (eipäs ole enää pitkä aika kun 30vk paukkuu rikki)
[color=Crimson]Ihan oikeasti mä hankin meille vielä häädön tästä vuokrakämpästä : / Mulla on pinna NIIN kireellä että huudan ihan kamalasti noille meidän lapsille¿ Toisaalta ne saa kyllä kokoajan jotain tuhoa aikaiseksi. Äsken viimeksi nuorimmainen kaatoi mannasuurimot tuohon keittiön lattialle. Sitä enne molemmat oli purkaneet meidän sängyn lakanoineen päivineen lattialle ja olivat pomppimassa siinä. Että mulla kiehui!!!! Mä odotan NIIIN paljon sitä päivää että pääsen tästä luukusta eroon. Tänään oltiin poikien kanssa parituntia raksalla (kun oli tiskit koneessa) ja fiilistelin sitä tilaa : ) Siinäkin ajassa saivat muuten piirreltyä katuliidulla eteisen seinät ja lattiat (ei mitään hajua mistä ne oli löytynyt)!!! Onneksi ei ollut kuin pohjamaali vasta mutta silti ¿ ja taas mä HUUSIN!!!! : /
Mutta kevyempiin¿
Maarmeladi: Ihanaa kun pääsit viettämään ¿vapaata¿ viikonloppua (harmi se sänky). Mäkin haluan lomaa tästä perhehelvetistä, voisin nukkua vaikka pelkällä lattialla, kunhan saisi elää vain itselle edes yhden 24 tuntia ; )
ilonella3: hurjilta kuulostaa nuo sinun yölliset supistelut. Kai käyt näyttämässä ¿paikkoja¿ neuvolassa/lääkärissä? Luulis että supistelut ovat jo saaneet jotain aikaan (tai siis toivottavasti ei)
Tytteli-83: Hyvä että kohju ei vaivaa, minulla on pysynyt särky kurissa noilla tukisukilla.
Mahaviivasta: mulla oli LINEA NEGRA molemmista pojista (navasta alas). Tuli viimeisellä kolmanneksella. Nyt ei ole vielä ilmestynyt¿
MEIKKAAMISESTA: minä kyllä jaksan meikata, niin ja vaikka olen ihan kotona. Se vaan kuuluu noihin normaaleihin aamurutiineihin : )
Mutta nyt omalle iltapalalle¿
art rv 27-28 tietämillä¿[/color]
Maanantai illassa..
Niin se uus työviikko jälleen alkoi. Kyllä mä jo niin ootan äitiyslomalle pääsyä. 29.4 on vika työpäivä..
Viime yö meni vaihteeks sikeesti nukkuen, heräämättä kertaakaan. Kovasti mä kuulemma puhun unissani, mies aina herää siihen. Mulla on hirveesti asiaa mutta mitään selvää mun jutuista ei saa ;)
Eilen illalla oli menkkamaisia tuntemuksia, nekinkö niitä supisteluja? Ei mitään kivuliasta kuitenkaan.
Sain eilen yhdeltä tutulta viestiä että heidän naapuri myy vaunuja. Jos pääsis huomenna tai ke niitä katsomaan.. Mä oon tänään vaihtanut monta viestiä aiheesta sen henkilön kanssa kuka myy. Vaikuttais ihan hyväkuntoisilta v.2003 Emmalungilta.
Mua on väsyttänyt tänään taas kerran aivan törkeesti, huhhuh. Tuntu etten oo vieläkään heränny tähän päivään. Mitähän tää väsy olis jos ei söis rautaa ollenkaan?? :o
Töitten jälkeen ei tässä oo jaksanu tehdä mitään. Ollu vaan. Mies kävi kävelyllä ja pyys mua mukaan mutta en jaksanut enkä kyllä uskallakaan kun on tollasta sohjoa ja jäätä sit välillä aina. Kamalan liukasta. Tulis vaan kevät ja kesä.... en tykkää tälläisestä välivaiheesta yhtään!
Ilonellan supistelut kuulostaa tosiaan aika hurjilta! Tsemppiä sulle!
Jaksamisia kaikille!
a_j + pötkis 27+4
Kahdenkeskisestä ajasta: me ollaan miehen kanssa peräti kerran lasten syntymän jlk (2002) saatu lapsivapaa viikonloppu, 2 yötä ja yksi kokonainen päivä, kun ihan vikoilla viikoilla edellisessä raskaudessa tehtiin yhteinen reissu. Nyt sitten ylihuomenna toista kertaa saadaan lapset yökylään ja vietetään peräti yksi kokonainen yö ilman lapsia. Ei tosin kovin romanttisissa merkeissä - näillä kivuilla - ja keskellä työviikkoa vielä sitä vaan rojahtaa punkan pohjalle kuorsaamaan kympillä :-) Mutta!!! EI YÖHERÄTYKSIÄ yhteen yöhön!!!! Jeee, aaltoja!
Mutta tarkoitus olisi siis päästä nytkin ennen vauvan syntymää pariksi yöksi jonnekin ilman lapsia tuossa huhtikuun paikkeilla. Täytyy myöntää että kamalan kade olen niille joilla on lapsille olemassa hoitopaikka ja mahdollisuus viettää kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa edes joskus. Mutta en valita (enpä ;-)), sitä saa mitä tilaa ja ehtiihän sitä sitten eläkkeelläkin :-)
Meikkaamisesta: ei jaksa ei! Unohduksissa on ne ajat kun ei edes lähikiskalle lähtenyt ilman huoliteltua ulkonäköä. Maallemuutto saakoon syyt niskoilleen tästä kammottavasta lookista (tai siis lookittomuudesta), ihan hävettää peiliin katsoa normaalina arkipäivänä kun ei tarvitse töihin tai asioille lähteä :-)
Mahaviivasta vieläkin: naurattaa kun kuopuksellakin on vahvempi viiva kuin mulla. Mä niin haluan sen viivan kuten ekassa odotuksessakin oli, ihme pakkomielle mulla :-DDDDD
A_J: kevättä odotellaan täälläkin, heti on pirteämpi olo kun aurinko pilkahtaa. Nyt on taas niin tympeen harmaata ollut ettei senkään takia mitään jaksa eikä huvita...
Art: kurkku käheänä täälläkin kakaroille karjumisesta :-D Normaalisti olen kyllä raskaana ollessa poikkeuksellisen seesteinen ja rauhallinen, mutta nyt viime viikkoina näitten kipujen takia (ja huonosti nukuttujen öitten) rähjään mukeloille päivässä sen sadannen kerran. Potenssiin tuhat. Vaan kyllä tämä tästä...kai.... ;-)
Tytteli: Toivotaan että jalat pysyy nyt edes jonkun aikaa oireettomina. jaksuja töihin!
Ilonella: vaaleanpunaista kaapit pullollaan täälläkin, siinä mielessä olisi kiva tietää kumpi tulossa että ei tarvitsisi mahdollista poikaa pukea pinkkeihin luomuksiin heti syntymästään ;-) Täytyy niihin mahdollisiin hankintoihin minunkin alkaa jossain vaiheessa perehtymään, vielä ei jaksa suoda ajatustakaan...
Koitahan saada levättyä ettei supparit uusiutuisi tuohon malliin enää.
Maarmeladille myös kivunkarkoitussäteitä! Ei ole kivaa ei!
Mansikkapirkko: juuri tuosta syystä ei meidän huushollissa leivota kuin korkeintaa välittömästi lasten kitusiin katoavia miniannoksia. Pakkanen on ihan nou-nou. Kun on se niin kamalaa haasketta tunkea pussitolkulla pullaa uunista pakkaseen vaan päätyäkseen seuraavana päivänä tämän mamman turpaan... Aih kun alkoikin tekemään mieli herkkuja, paha vaan tämä maidottomuus-ukaasi kun ei voi rohmuta suklaita sun muita. Pöh! Ahmitaan sitten synnytyksen jälkeen huoletta imetyksen varjolla ;-)
Sitten neuvolakuulumisiin:
Kohtu kasvanut tasaista tahtia, jotain 26cm sf-mitta näytti olevan. Hb ei nouse raudasta huolimatta (kuten ei aiemmissakaan raskauksissa) ja oli nyt 102. Verenpaine sentään oli noussut " hurjiin lukemiin" 116/76 (normaalisti mulla siellä 90/55 tienoilla) ja th sanoi että nuo kovat supistelut todennäköisesti nostavat paineitakin.
Joudun menemään huomen aamulla uudestaan neuvolaan. Jostain syystä sydänäänet olivat poikkeuksellisen matalat, pysyttelivät sadan kieppeillä ja sitten aina välillä nousivat 120-lukemiin. Aiemmin on vaihdellut 130-160 välillä. Pitkään kuunteli mutta ei siitä nousseet, vauva kuitenkin pyöri ja hyöri aktiivisesti koko ajan. Huomenaamulla kuunnellaan uudestaan ja jos nyt edelleen sattuisi noin alhaalla olemaan niin sitten samantien käyrille tuonne synnärille. Onko kellään kokemusta vastaavasta mistä voisi johtua? Ei ainakaan aiempien lasten kanssa ole koskaan ollut moista.
Samoin onko kellään kokemusta strepto-b:n uusiutumisesta herkästi raskausaikana? Lääkäri sanoi että penisiliinikuuri poistaa oireet nyt hetkellisesti mutta voi sitten taas ärhäköityä uudelleen, siksi loppuraskaudesta otetaan viimeistään uudet näytteet. Mietityttää vaan että jos sattuukin juuri synnytyksen aikana taas vellomaan päällä niin se estää vesisynnytyksen. Sanoi th.
Viime raskaudessa minulta ei sitä edes tutkittu, ekassa raskaudessa se löytyi heti synnytyksen jlk eikä meinannut millään lähteä pois. Vasta kolmas penisiliinikuuri sen sitten hääti.
(ja mikä ihme siinä on etten vaan osaa MITÄÄN koskaan kirjoittaa lyhyesti vaan tulee aina näin hirrrrrrrvittävän pitkää vuodatusta???????)
Nyt tilaa muillekin, mukavaa ja parempivointista viikkoa kaikille!
Nappula ja Urpo-Ulla 27+6
olin illalla marttojen salaattikurssilla ja kastikkeeseen kuului mausteeksi chilipaprika. Voi tätä kivun määrää jonka s chilipaprikan aiheuttama ormien polttelu aiheuttaa. Nukkumisesta voi vain unelmoida. Käyn välillä viilentämässä sormia kylmässä vedessä välillä maidossa. Mies varman hermostuu aamulla kun tajuaa että näppäimistökin on ihan maidossa. Neuvova sairaanhoitaja yritti lohduttaa että tilanne helpottaa ajan kanssa. joo, ehkä mä uskon sitä jo aaamulla.
t.sannanu ja tiuhti rv 28+1
Olipa paljon kirjoitusta, mukava niin.
Ilonella: Kuulosti kyllä todella pahalta tuo sun yöllinen supistelu. Toivottavasti pääset tarkistamaan tilanteen ja kaikki on kunnossa.
art: Tsemppiä lasten kanssa. Mä olen kanssa ollut jo vähän aikaan pinna kireällä tuon esikoisen kanssa. Kuten aiemmin kirjoitinkin. Nyt kun ollut monta päivää ollut raivoamatta ja hermostumatta, huomaan neidin harrastavan jatkuvaa ärsyttämistä. Yrittää sanomisillaan saada mut hermostumaan ja tietty pistää hanttii joka helvetin asiasta.
SannaNu: Mulla on kotona kumihanska, jota käytän chiliä pilkkoessa. Mä olen joskus erehtynyt pilkkomaan ensin chiliä ja hetken päästä hieromaan silmää.
Täällä on kanssa hyvät fiilikset, kun on niin keväistä. Koiran kanssa olin ulkona 6.30, oli valoisaa ja talitintit lauloi. Toisaalta odotan kotiin jäämistä, mutta toisaalta musta on kiva tulla töihin ja saada hengähdystaukoa tuosta riitapukarista kotona. Kotona olisi hirveästi hommaa, etten tiedä missä kohtaa saisin alettua niitä tekemään. Lähinnä siis vaatekaappien uudelleen järjestelyä ja vauvan vaatteille tilan raivaamista. Olisipa ihanaa kun olisi kunnolla tilaa.
Keväistä viikkoa kaikille mahakkaille!
Eliador ja vimpula 27+4
Onhan tänään tiistai? Joo :) . Yksi yö juostiin Lost-saarella, viime yönä oltiin myöhässä lukion syyslukukauden ekana päivänä... Huone oli sekaisin, uikkarit hukassa ja liikuntaa ekalla tunnilla, kirjat kadoksissa, lukujärjestys piilossa, ja hätä pikkuveljestä kun sekin myöhästyy ja mun pitää ajaa lujaa että ehditään ja siltikään ei ehditä. Eikä mun veli ole lukiota edes käynyt... Heräsin sydän jyskyttäen neljältä, ja vauva hakkasi kylkeen niin että piti kylkeä kääntää että se sai mätkiä patjaa ja mun maha lakkasi heilumasta. Siitä oli hienoa nousta viideltä aamuvuoroon, jee.
Haettiin koira pentuineen kasvattajalta viime viikolla kotiin, ja nyt on ihmetelty kahta ihanaa pientä pötkylää :) . Täyttävät torstaina kolme viikkoa, kertakaikkisen suloisia sinisiä pötkyläpoikia. Toinen jää näillä näkymin meille, kahdeksanneksi koiraksi laumaan ja mulle uudeksi harrastus- ja kisakaveriksi. Mies sille jo innoissaan pentunäyttelyitä katseli :) .
Työmotivaationi olen kadottanut jonnekin, jos joku sattuu näkemään, viittitkö hihkaista... Se on sellainen pieni ja punainen, vähän neliskanttinen mutta kumminkin vähän pyöreä...
Meillä on isommat hankinnat jo valmiina, vaunut, turvakaukalo. Sänky tulee kaverilta, ja syöttötuoli. Vaatteita on jonkin verran, vähän hankalaa kun ei tiedä miten paljon tarvitaan. Ja mitä kaikkea muuta sitten tarvitaan?! Ei oo helppoa, ei.
Eläkeläisten biisi soi päässä.
Neuvolasta päivää, käskivät sitten tämän yskän kanssa mennä lääkäriin. Nostaa kuulemma jo verenpainetta tää rykiminen. Apteekissakaan eivät suostuneet myymään yskänlääkettä joten kai se on sitte mentävä. Onhan tästä jo viikon tauko kun viimeksi kävin.
Painoa oli tullut 450g/vko, joten en saanut keppiä. :) Painoa on tähän mennessä tullut 4,3kg. Ei ihan ole riistäytynyt käsistä. Juhlistin tuota uutista syömällä yhden kismetin. Jo vain, minä tiedän miten itteensä voi huijata. Hemppakin oli vielä 131 joten toivottavasti pysyy hyvänä ettei tartte niitä rautatabletin rutkuja alkaa syömään. Niistä tulee aina maha kipeäksi.
Kohdunpohjan korkeus oli 25. Se kai on ihan normilukema. Neuvolatäti sanoi että mahtuu vaikka poikittain uimaan vauva mahassa vielä. Kuukaudessa on tuo korkeus kasvanut 7cm joten kai ne potkut sitten tuntuu kylkiluissa.
Paras oli, kun sydänääniä kuunneltiin. Täti joutui pitelemään ipanaa paikoillaan kun aloitti parahiksi melttoamisen. Kuuntelut loppuivat lyhyeen kun tuli suora potku siihen anturiin ja kaamea rysäys kuului kajarista. Sanoi vaan että antaa olla, ihan hyvät äänet on. Ei viitsi kiusa ta enempää. :D
Mulla ainakin maha heiluu jo potkujen voimasta. Yöllä on metkaa kun aloittaa Hurjan Jumpan ja siihen herään. Miten siinä sitten nukkuu? Miehen selkää vasten menin eilen illalla. Sanoi, että tuntui potkut ihan selvästi hänellekin.
Laskevatko muutkin päiviä jo äitiysloman alkuun? Minä tarkistin päivät ja tasalleen 10 viikkoa olisi vielä kitkuteltava. Saakeli että ovat muutes pitkiä viikkoja ne..
- 103,4kg ehtaa Pirkkoa ja punkeroa rv 24+5
Menin sitten eilen töihin kuudeksi ja yhdelksältä piti jo lähteä kotiin kun supisteli ja ylämahaan sattui aina kun olin pystyssä.Th kirjoitti puhelimessa kaks päivää saikkua ja huomenna on sitten se neuvola/lääkäri.
Esimies yritti puhua ympäri että olisin jaksanut yhteen asti,kun meillä oli jo kolmen ihmisen vajaus töissä.Maatessa meni eilinen päivä.
Huonosti meni viime yö.Vauvalla oli lähes koko yön kestävä liikuntasessio päällä ja mies pälpätti unissaan..Mies lähti viiden aikaa töihin ja sen jälkeen nukuttiin koiran kanssa ihan hyvin.Juuri herättiin. =)
Joka kerta kun mies laittaa kätensä mun mahan päälle niin vauva lopettaa liikkumisen samantien.Jotenkin se pelästyy sitä.Tasan yhden kerran mies on tuntenut potkut ja se harmittaa kun ekaa lasta tässä odotetaan ja ollaan molemmat innoissamme.
Olisko teillä jollain jotain konstia jolla saatais vauva harhautettuu..tai jotai.
Aina täällä kirjoittaessa jutut menee valitukseksi enemmän tai vähemmän vaikka " hyvä" päivä muuten olisikin.
Node rv 26+0
...Ja aah, ruokaa! :) Sokerirasitus on nyt ohi. Pidetään peukkuja, että olisi lopullisesti. Meinasin kuolla nälkään aamulla kun heräsin ja olipa mukavaa kärvistellä ne kaksi tuntia labran tiloissa 1v kuopuksen kanssa...onneksi tuo on rauhallista sorttia, eikä menettänyt hermojaan, mutta tottahan hänelle piti koko ajan keksiä virikkeitä.
Onneksi sain nukkua yön suhteellisen rauhassa ja tajusin mennä jo ennen puolta yötä nukkumaan. Aamulla oli pakko juoda vähän vettä, mutta sehän oli ohjeiden mukaan ihan sallittuakin. Jostakin syystä suun limakalvot kuivuvat aina öisin, nukun varmaan suu auki kun nenä on raskauden vuoksi tukossa.
Meikkaamisesta täällä on ollut puhetta: Joo, en voisi oikeasti kuvitellakaan lähteväni minnekään ilman meikkiä, jokainen vastaantulija kuolisi silkasta järkytyksestä...Meikkaaminen on osa minua, enkä koe olevani " minä" jollen laittaudu aamuisin. On se kumma juttu... :)
Tuosta lasten hermoille käymisestä sen verran, että meillä nuo vanhimmat ovat onneksi sen ikäisiä, että ovat jo paljon omissa oloissaan huoneissaan ja linnoittautuvat niihin heti koulusta tullessaan, joten eivät käy hermoille...paitsi silloin kun riitelevät toistensa kanssa ja kyllähän noita kahinoita päivään mahtuu useampiakin....Silloin minun hermoni paukkuvat toden teolla.
Eilen illalla meinasi mennä hermot esikoiseen kun tuo ei osannut matikan laskujaan, jotka oikeasti ovat jo 3. luokkalaisille melkoisen vaikeita...laskuissa on sellaisia termejä nykyään, joita en edes tajua, joten avunantoni on nollan luokkaa, sitä paitsi, inhoan yli kaiken sanallisia tehtäviä...kaiken lisäksi opettaja tuntuu antavan läksyksi sellaisia laskuja, joita eivät ole käyneet tunnilla läpi lainkaan ja kun meillä tuo esikoinen on luonteeltaan sellainen, että vaatii itseltään kympin suoritusta joka asiassa, niin hermothan hänellä menivät niihin laskuihin ja lopulta myös minulta... :-/ Pitää varmaan laittaa opelle viestiä, että käyvät laskut läpi tunnilla, ennen kuin antaa läksyt...edellisiäkään laskutehtäviä ei oltu kuulemma vielä edes tarkistettu...Onneksi ei tarvitse olla koululainen enää. *Syvä huokaus* :O
Jännä juttu, miten olen ollut varma (ja tiennytkin 100%:sti) jo kolme kertaa vauvaa odottaessani, että kumpaa sukupuolta se on, mutta tämä neljäs on jotain ihan omituista. Jotenkin miellän tämän pojaksi, mutta taustalla kytee pieni epäillys tytöstä...syynä lienee se, että viimeksi neuvolassa syke oli 160 luokkaa...vaikka eihän se mitään vielä kerro. Toisaalta, alkuraskauden pahoinvointi ei ollut samaa luokkaa kuin noista tytöistä on ollut...joten sekin kyllä puoltaa poikaa ja pojan nimet pyörivät mielessä kaiken aikaa...samahan tuo on kumpi tulee, mutta olisi se vain kiva tietää, että kumpaa odottaa, juuri senkin takia, että osaisi laittaa sopimattoman väriset vaatteet pois...
Äitiyspakkaus ei tullut vielä. Odottelen sitä ensi viikoksi. Pitäisi varmaan verotoimistoonkin soitella uutta verokorttia, kun uusi verokortti näytti tulleen työtulojen mukaan laskettuna, vaikka hoitovapaalla olenkin...ärsyttävää sähläämistä.
Nyt lopettelen. En muista enää, kenelle piti mitäkin kommentoida, joten jätän kommentoinnit sikseen...
Kanelisokeri 27+4
Reissut on tehty ja sen jälkeen on kuulunut pelkkää sairastamista ja supistelua.
Sairaalassa ylilääkäri käki varautumaan että toukokuun loppu on aika otollinen Hipun syntymiselle- sen verran reipaskokoinen. Mulle on kaikesta vesiripuli-keuhkoputkentulehdus-poskiontelotulehdus-yskä-vatsatautikierroksesta huolimatta tullut kohta jo 15 kiloa painoa, tosin pieni olen aina ollut 48kg/163cm joten eipä tuo haittaa. Ja kaikki on kadonneet aina ristiäisiin mennessä ja mahdutin viimeksikin itseni mokkajakkupukuun kokoon 36 kun nuorin kastettiin viikkoa vaille parin kuukauden iässä.
Nyt taas kovia kipuja ja supisteluja. Ensi maanantaina synnytyspolille tarkistuksiin ja jos jotain vähääkään on niin osasto kuulemma kutsuu...
Äippäloma haettiin varhennettuna joten sen alkaminen on 17.4!!! Sitä odotellessa. Hippu istuu tiiviisti perätilassa ja työntelee varpaitaan lonkkien uumeniin kutitellen. Rauhallisempi tapaus silti kuin aiemmat sisaruksensa.
Nyt takas sänkyyn ennen kun vointi romahtaa kokonaan. Voikaa hyvin, käyn ilmoittautumassa sit kun taas on voimia.
Kyllä aurinko tekee ihmeitä. Tänään on pitkästä aikaa hieman pirteämpi olo.
Vihdoin ja viimein sain th kiinni. Neuvola lääkäriä aikaistettiin, on ylihuomenna. Jos sitä ennen tulee paljon voimakkaita supistuksia niin pitää mennä käymään naistenklinikan äitiyspolilla. Nyt on kyllä ollut ihan rauhallista sunnuntain jälkeen.
Mua alkoi naurattamaan tabbysin unet. Mulla on kanssa tosi levottomia unia jotka poukkoilevat tv-ohjelmissa, lapsuudessa,nykyajassa jne.
Meikkaamisesta: Se on jäänyt aika vähiin. Ennen tätä raskautta laitoin joka päivä edes ripsiväriä. Mut nyt ei ole edes sitäkään välttämättä joka päivä jaksanut laittaa.
ilonella 25+5
Monenlaista on tapahtunut täälläkin. Hurjan kuuloisia olivat nuo supistelut jollakin, mutta toivottavasti rauhoittuvat! Voisikohan joku kokeneempi kertoa, mistä ne harjoitussupparit tunnistaa parhaiten - pelkästä mahan kovettumisestako?!
Hiukan nähtiin piristävä näky tänään miehen kanssa, kun ajeltiin aamulla neuvolaan. Joutsenparvi lensi taivaalla! Jotenkin tuntuu, että justhan ne vasta lähti ja nyt jo tulevat takaisin. Mutta ei haittaa ollenkaan - tervetuloa kevät ja hyvästi loskakelit!
Tänään siis oli neuvola ja jälleen kerran voin ilokseni todeta, että kaikki oli hyvin. Kohdunpohjan korkeus oli 25, eli 4cm kasvanut 3 viikossa. Ei huono. Sydämen syke oli siinä 140 paikkeilla eli hyvä sekin. Vauveli ei vaan tykännyt siitä mittauksesta, vaan tujautti parit kunnon potkut siihen anturiin. Mieskin sanoi, että koko maha heilahti, kun ääniä kuunneltiin. Ja niinkuin vähän itse arvelinkin, hemoglobiini oli lähtenyt hienoiseen nousuun, se oli nyt 122 (viimeks 120). En tiedä johtuuko tosta vai kevään tulosta, mutta olo on ollut vähän virkeämpi. Verenpainekin oli ihan jees, 128/71. Painoa oli tullut viime käynnistä n. 2kg lisää... Siitä kutinastakin kyselin, mutta terkkari arveli sen kanssa johtuvan ihon kuivuudesta. Sanoi kuitenkin, että kannattaa seurata, jos pahenee.
Näin mukavasti siis täällä. Toivottavasti muillakin olo jatkuu hyvänä tai paranee :)
makri
25+6
Vitsi tuo esikoinen osaa olla yks kiusankappale. Meinaa totisesti hermo kilahtaa. Mikään ei suju kiukuttelematta. Ja asiaahan ei auta se, että olen joka helvetin ilta yksin lapsen kanssa. Kiva sitten raahata sitä väkisin suihkuun ja nukkumaan kun yks heittäytyy lattialle ihan veteläksi. Tosi hyvää tekee tuo väkisin nostelu...
Mie kyllä lasken tasan noita työvuoroja. En usko, että jaksan tehdä yhtään enempää töitä kuin 3 viikkoa, jos sitäkään. Yöunet jää helposti vähälle kun ei vaan saa unta (niin kuin muillakin, vauva alkaa potkimaan). Sit kun tuo lapsi on niin uhmainen, niin se vie viimeisetkin voimat. Tänään jo supisteli enemmän kuin eilen, perjantai on varmaan jo ihan painajainen.
Taas tässä mussutan karkkia. Ihan järjetön himo vaan iski ja piti lähteä tarpomaan makuuniin. Joutuipahan kävelemään tunnin karkkipussin takia.
Jaahas, karkit alkaa olla loppu ja sänky kutsuu. Onneks on hyviä lehtiä, jospa sais itsensä rennoksi.
Ja kuten Artilla, mullakin on hirmu huono omatunto siitä, että hermostuu lapselle. Meidän neiti kun ei edes osaa kertoa mikä harmittaa. Inisee ja itkee vaan. Vaikka ois kuinka rauhallinen, niin ei auta, ei. Jossain vaiheessa alkaa sitten kypsyttää. Jos ois edes toinen puolisko kotona, niin kiukkua kestäisi paremmin.
Tytteli-83 rv 28+1
Moi!
Täällähän oli taas mukavasti kirjoteltu, kiva!
Alan oleen tosi puhki ja valmis sänkyyn unille ihan justiinsa mutta jos hetken tässä kirjottelis.
Viime yön nukuin todella sikeesti. Kyllä sitä vaan on sit niin väsynyt että pystyy nukkumaan. Aamulla oli pitkästä aikaa suht pirteä olokin. Se on kyllä harvinaista..
Työpäiväkin meni pitkästä aikaa suht pirteenä. Ihmettelen..
Töistä suoraan mentiin sitten kaupoille ja sitten myös sen yhen kaverini naapurin luo katsomaan vaunuja! Ja ne kuulkaas lähti mukaan! Ne oli tosi hyväkuntoiset joten ostettiin ne! Ihanaa!! :) Nyt meillä on kaikki sit... paitsi se hoitopöytä minkä mies aikoo tehdä..
Kotona oltiin vasta 19.30 aikaan ja se on aika myöhä jos aamulla lähteny töihin 7.30 aikaan. Pitkä päivä..
Kävin just suihkussa ja iltapalakin syöty eli todellakin kohta hyökkään nukkumaan.. :)
Meikkaamisesta on ollut puhetta. Mä laitan aina vähäsen meikkiä työaamuina töihin. Vapaa-ajalla ei juurikaan jaksa. Riippuu tietysti minne on menossa tms. Jos en meikkaa,olen kyllä tosi räjähtänyt ilmestys.
Tabbys: mä näen kans mitä oudompia unia melkein joka yö. Ja puhun unissani kovaan ääneen joka yö :D Mitä lie.. ;)
MansikkaPirkko: KYLLÄ! Lasken päiviä äitiysloman alkuun! Ja ne päivät vähenee todella hitaasti..liian hitaasti...
Node.k: Täällä kans sitä että vauva melskaa kamalasti että paita heiluu.. sitten kun mies tulee ja laittaa käden masun päälle, vauva hiljenee samantien ja kuuntelee mitä mies juttelee. Kun mies vaan pitää kättä tarpeeks kauan masulla, vauva ehkä unohtaa että se on se isukin käsi siinä, niin jatkaa sitä melskaamista ja sitten mieskin tuntee kaikki potkut :)
Miiruliinulle jaksamisia. Olet sairastellut aika tavalla, harmi :(
Jaksamisia kaikille ja voikaahan mahdollisimman hyvin. Tämä väsy painelee NYT sinne sänkyyn.. :)
a_j + pötkis 27+5
aina tää kopsu unohtuu..
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12612353&p=1&tmo…