PINO: Kuinka monta lasta on saanut ensimmäisten kk
aikana antibiootteja tai korviketta ja on allergia tai infektiokierteessä?
Täällä lyön heti 4 pöytään. Nyt alkoi niin paljon kiinnostamaan tämä asia.
T. Tiiuli
Kommentit (22)
jos sillä voi edes yhden lapsen allergisuus-asioihin tai puhkeamattomuuteen millään tavoin vaikuttaa.
Jos asiaa ajattelee näin maalaisjärjellä, niin eihän ihmismaitoa juoteta sioille tai lehmänkään maitoa vaan kyllä se on aina " oman lajin juoma" . Toki ymmärrän, ettei imetys aina onnistu jne, silloin kannattaa pohtia millaista korviketta vastasyntyneelle antaa. Ei tietenkään tarvitse syyllistää ketään mistään, oppia ikä kaikki. Mäkin on periaatteessa tehnyt " kaiken" väärin 4 lapsen kohdalla, nyt tekisin paljon toisin tällä tietomäärällä. Onneksi ihmiskroppa on hyvin innokas parantamaan itse itsensä, kun siihen vaan antaa eväitä. Meillä on nyt nämä eväät käytössä ja paljon on jo parantumista tapahtunut ja prosessi jatkuu positiiviseen suuntaan.
Tsemppiä meille kaikille näissä kiemuroissa!!!
Terkuin Tiiuli
Olen nimittäin saanut 6 viikkoa sitten toisen lapsen ja mietin kyllä tarkkaan mitä tein/teen toisin sekä raskauden aikana että synnytyksen jälkeen. Mutta siinä olen samaa mieltä, että syyllisyyttä on turha potea (vaikka sitäkin tuli aikanaan tehtyä:)
Esikoiseni nimittäin ei ollut syntymästään asti allerginen (toki taipumus oli olemassa eli sekä allerginen taipumus että herkkä suolisto!), vaan oireilu räjähti viikossa täysin mahdottomaksi eli heti pari päivää rota-viruksen aikana saadun lehmänmaitoaltistuksen jälkeen hän huusi tauotta yöt ja ripuloi 3-10 kertaa päivässä vihreää ja haisevaa ulostetta. Lopulta hän oli niin vaikeasti allerginen, että vuoden iässä oli vain kaksi kiinteää ja aminohappopohjainen korvike. Allergologimme myös kertoi, että todennäköisesti perinnöllinen taipumus on puhjennut allergiaksi nimenomaan rota-viruksen ja samanaikaisen lehmänmaitoaltistuksen myötä. Ja mainitsi tässä yhteydessä tuon antibioottikuurin tyypillisenä tilanteen laukaisijana.
Lääkärit tuskin ovat täysin yksimielisiä tuosta varhaisesta lehmänmaitoaltistuksesta ja sen vaikutuksista, mutta täytyy kai tuon synnytyssairaaloiden melko yleisen linjauksen - eli että sairaaloissa annetaan joko luovutettua rintamaitoa tai digeroitua korviketta - takana olla jonkinlaista tutkimustietoa (en siis tiedä, mutta oletan, koska linjaus on käytössä niin monissa sairaaloissa!) varhaisen lehmänmaitoaltistuksen seurauksista? Itse aion välttää korvikkeiden antamista tälle toiselle lapselleni ja esim. synnytyssairaalaan otin suoraan mukaan Neocate-purkin ongelmien varalle. Mutta onnekseni olen toisen lapseni kanssa tällä hetkellä sikäli onnellisessa tilanteessa, että hän ei ole koskaan saanut korviketta eikä toistaiseksi antibioottikuuriakaan (jota aion siis myös välttää jatkossakin viimeiseen asti, jos suinkin mahdollista) - eikä myöskään ole ainakaan vielä allerginen:)