Lyömällä hyvin käyttäytyviä aikuisia?
Mulla tulee aina noista ruumiillisen kurituksen keskusteluista mieleen se, että miksi ne tukistetut lapset käyttäytyvät huonosti aikuisina?
Tarkoitan, että mielestäni monilla aikuisilla, keski-ikäisillä ja vanhemmillakin on todella huonot käytöstavat. Liikenteessä etuillaan, roikutaan peräpuskurissa, kiilataan. Työpaikoilla kaikki eivät edes tervehdi, vaikka samassa talossa oltu vuosikausia yhdessä. Ihmiset etuilevat kassajonossa, törkeimmät tyrkkivät ostoskärryjä selkään. Liikennevälineissä sisään tulijat rynnivät sisään eivätkä päästä ihmisiä tulemaan ulos ensin. Harva aukaisee lastenvaunujen kanssa liikkujalle ovea. Mummot pitävät bussissa toista paikkaa varattuna laukullaan, että ei vaan kukaan pääse istumaan.
Kun kuulemma aiemmin pidettiin lapset niin hyvässä kurissa, niin miksi ne samat ihmiset eivät osaa käyttäytyä aikuisina? Eikös tuon lyömisen tarkoitus ollut just saada ihmiset käyttäytymään hyvin?
Kommentit (9)
Käyhän vaikka Ranskassa tai Englannissa, jossa lasten fyysinen kuritus on ihan arkipäivää. Siellä myös aikuiset käyttäytyvät hyvin. Kas kun nuorna vitsa väännettävä.
ja vähän laajemmalla alueella, kun sen matkaoppaan perässä, että silmät aukeis todellisuuteen.
rinnastaa. Lapset valitsevat erilaisia selviytymismekanismeja. Jos kotona hakataan, toinen oireilee käyttäytymällä itse aggressiivisesti. Toinen taas valitsee äärimmäisen kiltteyden ja hyvätapaisuuden. Saattaa jopa käydä niin, että huonoimmin voi se kilttein ja kunnollisin, koska hänen hädästään ei kukaan tiedä mitään.
Meille pienenä aina riitti kun käskettiin jyrkästi. Käsiksi ei käyty. Ja hyvin toteltiin kun oli auktoriteetti vanhemmilla kohdillaan, vaikkei mitään enkeleitä kukaan oltukaan. Sama menetelmä nyt oman lapseni kanssa, henkinen valta.
Epäilemättä hakkaamisesta tulee aggressiivikseksi, mutta tuskin kurittamisesta..
Että on turhaa saivartelua miettiä mikä fyysinen kurituskeino on ok ja mikä ei. Ne eivät ole hyviä ja hyväksyttäviä kasvatuskeinoja ja piste.
On niitä jotka ovat joutuneet taistelemaan paikasta työelämässä.
Se on tämä kilpailuyhteiskunta joka on tehnyt nykymummoista ja papoista itsekkäitä omaa etuaan ajavia. Sillä kasvatuksella ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.
Onhan sitä vanhempikin sukupolvi selkää saanut ja nämä 80v on rauhallisia ja hyväkäytöksiä, jopa liian kilttejä.
Epäilemättä hakkaamisesta tulee aggressiivikseksi, mutta tuskin kurittamisesta..
Että on turhaa saivartelua miettiä mikä fyysinen kurituskeino on ok ja mikä ei. Ne eivät ole hyviä ja hyväksyttäviä kasvatuskeinoja ja piste.
Onhan se kauheaa kuin tämä "kuritettu" sukupolvi huuattaa torvea liikenteessä ja heristää keskisormea.. kun samaan aikaan tämä kuriton sukupolvi ampuu koulussa 7 hengiltä ja nämä "rikastuttavat" mamut hakkaavat porukalla randomeita ohikulkijoita ja opettajat suunnittelevat vartioita luokkiin..
mutta mielestäni on naurettavaa, ettei saisi edes kevyesti tukistaa tai antaa luunappia. Hyväkäytöksinen olen vaikka olen luunappeja saanut.