Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kuparikierukasta?

08.03.2008 |

Minkälaisia kokemuksia teillä on kuparikierukasta? Neuvolantätin kanssa vain nopeasti puhuttiin aiheesta, ja hän sanoi, että usein esiintyy alussa muutamia viikkoja tiputteluvuotoa, lisäksi kuukautiset on kuulemma runsaammat. Että niille, joilla on normaalistikin runsaat kuukautiset, ei ko. ehkäisyä suositella. Mutta mitenhän on jos on pitkäkestoiset kuukautiset? Mulla ne kestää yleensä n. 6-7päivää (yksi vuodoton päivä aina välissä kunnes loppuvat kokonaan). Pidentääkö kierukka vuotoani vielä lisää?!

Entä eihän se mitenkään tasoita kiertoa? Ei kai ainakaan pitäisi, koska ei sisällä mitään hormonia tms.. Mulla on pco ja pitkät ja epäsäännölliset kierrot, enkä sen takia haluaisi mitään mikä tasoittaisi kiertoja jotta voin elää " kroppani ehdoin" ja seurata taas miten painonpudotus vaikuttaa kiertoihin jne.

Muuta hormoonitonta ehkäisyä ei taida edes olla? Limojen tarkkailu sun muu multa ei luonnollisestikaan onnistu, koska kierrot vaihtelevat n. 30-60 päivän välillä.

Kiitos jos kerrotte kokemuksistanne tai tiedoistanne!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kupari ennen tätä lastamme. Olin siis synnyttämätön. Mulla vuodot runsastui aika paljon mutta vuotopäiviä oli yhä saman verran.

Hormoonittomat vaihtoehdot ovat kondomi tai spermisidi-puikko (Patentex Oval). Jälkimmäinen ei ole niinkään hyvä teholtaan kuin kuparikierukka mutta jos sen riskin ottaa niin on se parempi kuin ei mitään. Teho oli 80-90% luokkaa. Se ei sovi kaikille, voi aiheuttaa kutinoita ja on vähän sottaava. Lisäksi yksi puikko maksaa euron verran (koko paketti muistaakseni 10-12¿) mutta jos käyttöaste on lapsiperheelle tyypillinen ehkä-kerran-viikossa niin ei ole minusta liian kallis.

Mut joo, aika säätämistähän se on jos ei hormoneja halua eikä sitä riskiä että vuotaa kuin seula. Ja hitsi kun nuo miehet ei siitä kumiukosta tunnu tykkäävän, mokomat ;)

Vierailija
2/5 |
08.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi. En ollut tuollaisesta puikosta kuullutkaan, täytyykin ottaa lisää selvää. Aika kallis kyllä on, mutta eipä sitä ihan joka päivä tosiaan tarvitsekaan.. ;) Kumiukoista en pidä minäkään, joten sekin vaihtoehto on meillä poissuljettu.

Hiisi sentään.. sais jo tulla ne miesten ehkäisypillerit markkinoille! Saisivat he vuorostaa syödä hormoneja!

Monissa hormonaalisissa ehkäisyissä minä en pidä myöskään siitä, että ne antavat munasolun hedelmöittyä muttei kiinnittyä.. minusta se on jotenkin niin surullinen ja hirvittävä ajatus.. Toisaalta kuparikierukassa on sitä samaa, että ensin tekee epäedulliseksi siittöiden kulkemisen, mutta estää myös kiinnittymisen.. Eihän kyseessä ole " kuin soluja" , mutta mitä kaikkea muuta se voisikaan olla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen tätä kolmosta. Mulle ei ainakaan aiheuttanut mitään ylimäärästä. vuoto oli ihan normaalia ja kesti n. 5 päivää. Menkat jatku samoin kuin ennenkin. yks hormooniton vaihtoehto on minipillerit. Syön ´niitä nyt kolmosen jälkeen kun en oo päättäny vielä mitä sitä alkais käyttämään.

Vierailija
4/5 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut jo kahdesti kuparikierukka eikä ole mitään hankaluuksia ollut sen kanssa. kuukautiset ehkä aavistuksen runsaammat, mutta vastaavasti kestivät lyhyemmän ajan, ehkä noin 4 päivää... kun normaalisti kesti sen viikon yleensä.

meinaan ottaa nytkin sellaisen, kunhan ekat kuukautiset alkavat. =)

Vierailija
5/5 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut myöskin, ja aion ottaa nyt taas sen, kunhan sektiosta on kulunut se puoli vuotta. Mulla kuukautiset kestivät 3-4 päivää ja olivat jopa niukat. Missään tapauksessa eivät kyllä ainakaan runsastuneet! Alkuun oli muutaman päivän tiputteluvuotoa, mutta muuta negatiivista mä en siitä kyllä osaa sanoa. Kysyin vielä neuvolasta tosta, että pitääkö paikkansa, että kuparikierukka " sallii" hedelmöittymisen, niin siihen th sanoi, että ei alkuunkaan pidä paikkaansa!! On kuulemma vanhan kansan hömppää ;-)