Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 4.5kk nukahtaminen mennyt kiukutteluksi?

26.05.2006 |

Eli tuossa otsikossahan se kysymys olikin. Meidän poika on aina nukahtanut tosi helposti, tai no ei ihan aluksi, mutta esikoisen tempuista oppineina päätettiin että yritetään ihan alusta asti saada poika nukahtamaan itse omaan sänkyyn. Ja niin se on hyvin mennytkin, jos poika ei ole ollut tarpeeksi väsynyt, hän kiukkuaa ja huutaa ja sitten on otettu hetkeksi vielä seurustelemaan tai leikkimään. Kun on sopivasti väsy, viedään vain sänkyyn, tutti suuhun ja rätti viereen. Ehkä pari kertaa pitää käydä tuttia laittamassa, sitten nukahtaa.

Vaan toista on nyt! Tilanne on pahentunut tässä ehkä parin viikon sisällä, reilun viikon aikana suunnilleen. Joka päivä aina hankalampaa, poika huutaa vaan kun sänkyyn laittaa, ei rauhoitu ei millään. Eilen illallakin temppuiltiin sitä sänkyyn - pois -juttua pari tuntia, sitten poika oli jo niin väsynyt, että huusi vaan. Kun vähän rauhoittui, laitoin sänkyyn ja istuin ite vieressä, poika räpelsi mun sormia ja piti sellasta valitusvirttä, ei siis itkenyt vaan ihan kun olis tosiaan valittanut että kurja on kohtalo kun tällä lailla sänkyyn hylätään, mua melkein nauratti se väninä...Tänään päivällä nukahti vaan mun kainaloon sänkyyn, ja äsken syliin sohvalle, niin että makasin itekin siinä sohvalla...

Samalla yötkin on muuttunu risasemmiks. Syökin kyllä yöllä useemmin, mutta usein ei huoli tissiäkään, tutin saattaa huolia, tai sitten ei. Viime yönäkin sitten luovutin viiden jälkeen ja otin viereen nukkumaan, jossa nukkui sitten yli kahdeksaan.

Mä en voi uskoa, että tämmönen takapakki tulee! Me on oltu niin tyytyväisiä, kun poika on ollut helppo laittaa nukkumaan, esikoisen kanssa kun sai kaikki temput tehdä...Ei jaksais alkaa siihen samaan ralliin uudestaan, mutta toisaalta en kyllä jaksa varsinkaan öisin olla niin johdonmukainen, että roikun yöt siinä sängyn vieressä tuttia laittamassa. Kun on tosiaan tuo esikoinenkin, niin mun pitää jaksaa päivät, enkä ehdi päivisin temppuilla noiden unien kanssa.

Onko muilla ollut samaa? Kuuluuko tää ikään vai mitä tää on? Mitä tässä nyt kannattas tehä ettei tule toista sylissä nukutettavaa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanikäisenä tuli takapakkia nukkumaan menon ja unien kanssa. Jostain luin että se liittyy siihen kun vauvan aivot ja aistit (näkö ja kuulo varsinkin) kehittyvät yhtäkkiä hirmuista vauhtia ja aivot ikäänkuin käyvät ylikierroksilla. Tuskailtiin muutama viikko ja nyt taas menee hyvin eli vaavi (5kk) nukahtaa kyllä iltaisin syliin rinnalle tai pullo suussa, mutta ihan rauhallisesti ilman hötkyilyjä eikä herää enää kun laitetaan omaan sänkyyn. Ja sitten nukkuu 5-8 tuntia putkeen ennen kuin herää taas syömään. Joten pitkää pinnaa, eiköhän se taas siitä!

Vierailija
2/5 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pojat olleet kovia huutajia aina iltaisin, joten otan osaa...voi olla avan myös villi luonne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli melkeinpä vastaavanlainen tilanne. Ja korvatulehdus oli.. Nyt kuuri loppunut ja tilanne palautunut normaaliksi.

Vierailija
4/5 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin poika (4 1/2kk) nukahti itse omaan sänkyynsä, vaikka valveilla ollessa vein hänet nukkumaan. Nyt on ollut pari viikkoa sellaista, että kamalasti hyörii ja pyörii, kitisee ja kätisee sängyssään, eikä meinaa rauhoittua nukkumaan. Olen kokeillut antaa rintaa, eikä ole nälästä kiinni. Sylissä rauhoittelen ja kun on nukahtamaisillaan tai rauhoittunut huudoltaan, niin sitten laitan pojan sänkyynsä. Yöllä heräilee syömään ja otan viereeni rinnalle. Siinä me sitten yhdessä nukutaan ja välillä tissutellaan. En jaksa ottaa stressiä siitä, että nukkuu vieressä, koska itsekin pitäisi joku tunti saada nukutuksi. Jaksaapahan päivällä paremmin olla hereillä ja hoitaa lapsia.

Taitaa siis kuulua jokseenkin " iltamenot" tuohon ikäkauteen, kun uusia asioita alkaa oppimaan.

Vierailija
5/5 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa helpottavaa kuulla, että muillakin samaa (vaikka eihän tätä huutoa ja kiukkua kellekään toivo =) ja että kuuluu ikään. Esikoinen kun oli tosiaan ihan eka yöstä asti huono nukkumaan ja nukahtamaan, niin siinä ei mitään vaiheita ehtinyt huomata, se kun oli ekat 1,5 vuotta taistelua ;)

Nälkää se kiukku ei mun mielestä kyllä ole, koska jos tarjoan tissiä, niin ei kelpaa. Niin, poika on nyt syönyt viikon verran 1-2 tl peruna-porkkanaa päivässä, että sitäkin olen miettinyt, onko mahavaivoja, mutta ei oikein siltäkään vaikuta.

Eilen oli muutaman tunnin poissa, ja poika otti kahdet unet sillä välin. Isälleen ei ollut kiukunnut yhtään, sen kun vei sänkyyn vaan...Ja sama illalla, kun olin saunassa juuri kun poika alkoi kitistä nukkumaan, niin oli nukahtanut ihan helposti. Voiko tämän ikäiset jo temppuilla äidille?!

No, täytyypä seurata, ja lisää kohtalotovereiden vinkkejä otan vastaan. Toivottavasti joskus päästään takaisin vanhaan, helppoon nukkumistouhuun...