Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

takana sektio ja sitten kaksosraskaus, onko kellään kokemuksia?

07.03.2008 |

lähinnä mietiskelen nyt sitä, että kuinkahan pitkälle lääkärit laskevat kaksosraskauden, kun mulle on aiemmin tehty sektio, ja se tulee olemaan synnytystapana nytkin.

se kohdun repeämisen riski arveluttaa, ja tietysti toivoisin mahdollisimman montaa kohtuviikkoa vauvoille..

onkohan muitakin ongelmia sen entisen sektion takia odotettavissa?

onneksi tätä, ja varmaan sataa muutakin asiaa ennen vauvojen syntymää, on tässä vielä aikaa mietiskellä, nyt mennään vasta alkumetreillä..

-ennis- rv7+2

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne mitenkään sitä sektio haavaa minultakaan katsoneet. Kokoajan lääkäri sanoi että voin synnyttää normaalisti alakautta. Sitten viikolla 33 lääkäri huomasi B-sikiön olevan vähän pienempi A-sikiötä, joten jouduin käydä pari kertaa viikossa kontrollissa. Viikolla 35 lääkäri kysyi minulta milloin olen valmis synnyttämään. Sanoin ettei se enää minusta riipu vaan hän päättää. Joten sovimme sektioajan viikolle 35+5 B-sikiön pienuuden takia. Syntyivät 4/06, A oli syntyessä 45 cm ja 2280g ja B oli 42cm ja 1570g. Kaikki meni hyvin.

Vierailija
2/15 |
10.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitoksia kommenteista, ja olenhan täällä jo hieman rauhoittunutkin..

tuntuu, että kaksosraskaudesta on hirveän vähän saatavilla tietoa mistään..

kävimme nt-ultrassa tiistaina, ja yritin kalastella lääkäriltäkin jotain tietoja, mutta vastaukset olivat kovin ympärioyöreitä, ja hän sanoi ihan suoraan, että ei ala mua millään pelottelemaan, ja mietitään ongelmia sitä mukaa, jos/kun niitä tulee..

no, tiedonhalu jäi silti..

kiitoksia onnitteluista, ja plussatuulia sinullekin ki-ra.. ei kun minea_ =)

-ennis- + into ja otso rv12+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko googlaillessa eksynyt tällaisille sivuille: http://www.suomenmonikkoperheet.fi/kysymys2.php ? Se on monikkoperheyhdistyksen (jo lopetettu) kysymyspalsta, jossa ihan hyviä kysymyksiä ja asiantuntevia vastauksia.

HUOMIO: Liikaa ei kannata huolehtia tai pelätä ennakkoon!

Itselläni oli monokoriaalinen diamniaalinen raskaus (sikiöillä omat vasikalvot, mutta yhteinen sikiökalvo), jossa riskinä on että toinen kaksonen saattaa kasvaa toisen " kustannuksella" istukassa olevien verisuoniyhteyksien vuoksi. Seuranta on yleensä hiukan tiheämpää kun seurataan ettei heppujen kokoero ala olla hälyyttävä. Tiedonjanossani googlailin silloin englanninkielisiä sivuja, joista löytyi jos jonkinlaisia tilastoja ja lääketieteellisiä tutkimuksia, joiden lukeminen ei välttämättä ollut ihan rentouttavaa puuhaa...

Kun raskaus sitten meni täysin ongelmitta ja pojat syntyivät rv 38 (2900g ja 3100g eli lähes samankokoisina), on tullut joskus ajateltua että olisipa voinut jättää aikoinaan nekin sivut surffaamatta ja vaikka kutoa tossuja sensijaan :-)

Lääkärisi kertoo varmasti mikäli on aihetta käsitellä raskauttasi jotenkin poikkeuksellisesti. Siihen asti otahan rauhassa! Kaksosraskauden etuna on onneksi normaalia tiheämpi seuranta.

Tsemppiä sinulle ja turvallista " matkaa" :-D

Vierailija
4/15 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

monikkoperhe yhteisöön liityin, mutta vielä pitää odotella jotain aktivointia tms. että pääsen rekisteröitymään sinne..

suomen monikkoperheiden sivuilla olen joskus piipahtanut, pitäisi varmaan paneutua tarkemmin.

hieman harkittuani, olen itsekin kallistunut sille kannalle, että voi tosiaan olla hyväksi, että en hamstraa ihan kaikkea mahdollista tietoa kuitenkaan.

olen luultavasti keskimääräistä neuroottisempi odottaja, taustalla 4 keskenmenoa, 2 onnistunutta raskautta, ja liuta hoitoja clomifenista -> IVF väliltä..

kehittelisin kuitenkin mielessäni kaikkia uusia mahdollisuuksia, että miten monella tavalla ne asiat sitten voisivatkaan mennä pieleen..

meillä on aika varmasti epäidenttiset kaksoset, saivat alkunsa IVF tuoresiirrosta, kaksi alkiota siirrettiin.

lääkäri kyllä sanoi, että on sitäkin sattunut, että toinen siirretyistä alkioista ei kiinnity, mutta se toinen jakautuukin kahdeksi, ja tuleekin identtiset, mutta hänen mielestään mun mahassani on aika varmasti erimunaiset tulossa.

omissa sikiöpusseissaan (tai missähän lienevätkään) vintiöt kuitenkin ovat.

-ennis- +into ja otso rv12+2

Vierailija
5/15 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ensimmäinen raskaus oli kaksosraskaus joka päätettiin sunnitellulla sektiolla. Yllätys, yllätys toinenkin oli kaksosraskaus joka päätettiin suunniteltuun sektioon Kaikki meni hyvin kummatkin leikattiin 38+rv. äidin pyynnöstä. Minulle sanottiin että laskettuun aikaan voitaisiin odottaa jos ei siihen mennessä tapahdu mitään niin leikattaisiin. Sektio äitiähän ei saisi käynnistää koska se voi olla liian rajua. Yliaikaiseksi ei myöskään päästetä. Hyvin sektioarpi kesti ei ollut ongelmia.

Vierailija
6/15 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelimme aikoinaan pco-plikoissa ja meillekin syntyi tyttö keväällä 2007 :) Kirjoitin silloin nickillä ki-ra.

Onnittelut tuplauutisista! Meilläkin hoidot pääsevät taas alkuun, niin ihanan kamalaa kuin se aina onkin...

Eipä haittais vaikka tulisi seuraavaksi meillekin kaksoset niin sitten olisi lapsi luku täynnä.

Oikein paljon onnea Plussasta!

Vierailija
7/15 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen syntyi aikoinaan sektiolla ja toinen vaavi sitten alateitse. Ny ton kaksoset siis 29+4 tulossa ja ainakaan vielä ei ole yksikään lääkäri kommentoinut mitenkään tuota synnytysasiaa. Kukaan ei ole edes ultrassa kurkannut, että miltä haavan kohta näyttää. Kesti tosin hyvin tuon toisen raskauden ja synnytyksenkin eli kaipa se aika hyvässä hapessa on. Meillä ainakin on tulossa aika isot vauvat näistä kaksosistakin eli saapa todella nähdä kuin käy. Itse uskon, että tollasen reilun 8 viikon päästä meidän kaksoset on jo maailmassa, koska aikasemmatkin ovat tulleet jo rv 38 niin olis aika erikoista jos nää jäis jumittamaan... ja toisaalta jos jäisivät niin varmaan jo käynnistetään tai sitten leikataan - vauvojen asennosta riippuen - viimeistään rv 38. Parin kuukauden päästä saat sitten multa tuotretta tietoa ;)

Kyrk@

Vierailija
8/15 |
08.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaks aikasempaa yksösraskautta ennen kaksosia. Eka oli normaali alatie ja toka sektio. Kaksoset syntyivät rv 38, eikä mielestäni missään vaiheessa erityisesti tarkkailtu tai huolestuttu sectiohaavasta. Section ja kaksosten välillä oli 3v väliä.

Tsemppiä ja huoli pois :-)

Vierailija
9/15 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää yhden sektion takia. Moneen kertaan lääkäriltä kysyin ja kukaan ei huolestunut.

-R-

Vierailija
10/15 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvä, nyt sitten en enää murehdi sitä ollutta sektiota.

..murehditaan nyt sitten vaan sitä, että vintiöt voivat hyvin, ja pysyisivät kyydissä ainakin sinne rv36+ saakka. mielellään tietty vähän pidemmästikin.

meillä on ennestään kaksi muksua, esikoinen syntyi 08/04 ja kuopus 02/07. ensimmäinen oli alatiesynnytys, mutta siinä oli sen verran ongelmia, että lääkärit ovat sanoneet sektion olevan siitä lähtien mulle ainut tapa synnyttää.

uskon viisaampia.

kuopuksella oli sitten sektio noin vuosi sitten.

ja nyt kaksosten LA 22.10.08.

on tämä erilaista kuin yhden vauvan odottelu.

mistähän saisin mahdollisimman paljon tietoa kaksosraskaudesta, ja ennenaikaisuudesta, ja kaikkeen kaksosten odottelemiseen liittyvästä?

-ennis- rv7+4

Vierailija
11/15 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..murehditaan nyt sitten vaan sitä, että vintiöt voivat hyvin, ja pysyisivät kyydissä ainakin sinne rv36+ saakka. mielellään tietty vähän pidemmästikin.

meillä on ennestään kaksi muksua, esikoinen syntyi 08/04 ja kuopus 02/07. ensimmäinen oli alatiesynnytys, mutta siinä oli sen verran ongelmia, että lääkärit ovat sanoneet sektion olevan siitä lähtien mulle ainut tapa synnyttää.

uskon viisaampia.

mistähän saisin mahdollisimman paljon tietoa kaksosraskaudesta, ja ennenaikaisuudesta, ja kaikkeen kaksosten odottelemiseen liittyvästä?

-ennis- rv7+4

Vierailija
12/15 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon viisaampia.

-ennis- rv7+4

Vierailija
13/15 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten toi tuli kolme kertaa??

Vierailija
14/15 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enni-Maija:

-ennis- rv7+4

Onnittelut tuplaraskaudesta!

Tervetuloa monikkoperheet- yhteisöön

http://www.phpbbserver.com/monikkoperheet

Vierailija
15/15 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli esikoinen syntyi hätäsektiolla ja vähän sitten hirvitti kun saatiin tietää, että seuraavassa raskaudessa masussa olikin kaksi vauvaa. Mutta hyvin meni! Haava ja minä sinniteltiin loppuun asti.. :)

Tarkoitus oli siis synnyttää tuplat alakautta, mutta koska paikat eivät auenneet ja vauvat olivat tosi hyvän kokoisia, lääkärit eivät uskaltaneet odottaa kauempaa. Eli rv 39+2 syntyivät 3520g ja 3190g vauvelit suunnitellulla sektiolla..

Mä en viimeisillänikään huomannut, että haavan paikka olisi ollut kipeä tms, mutta kyllähän nahka on siitä kohti tiukemmalla, eli pientä kiristämistä havaitsin.