Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vanhemmat eivät osta lapsilleen kunnon ulkoiluvehkeitä?

Vierailija
06.03.2008 |

Taas on saanut säälitellä tänäkin talvena lapsia, jotka kulkevat aivan onnettomissa tamineissa. Liian pienet haalarit, jotka mahdollisesti rikki (tai puuttuu ainakin lenksut ja huppu tai on repeytyneet). Liian pieniä tai liian isoja vaatteita. Rikkinäisiä vetoketjuja.... Lapsi ulkoilee päivähoidossa paljon eli se haalari on lapsen työpuku! Suostuisitko itse työskentelemään liian pienessä, liian suuressa tai rikkinäisessä työasussa? En minäkään. Älkää hyvät vanhemmat pihdatko näissä ulkovaateasioissa. Ei tarvii olla Reimateccia, kunhan löytyy toimivat, sopivat, lämpimät ja ehjät talvivaatteet, joissa lapsen on hyvä ulkoilla. Yhtyykö kukaan kommenttiini :)

t. päiväkodin täti

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mulla olis rahaa ostaa joku 25e haalari tai toppapuku pojille, mutta en siis HALUA tuhlata niihin, ihan hyvin ne vetelee noissakin mitä ollaan saatu tai mitä tuolla nyt on,

en siis vaan koe tarpeelliseksi laittaa useampaa kymmentä euroa johonkin niin turhaan kuin poikien vaatteet. Ja olen kyllästynyt siihen ininään mitä koululta ja tarhasta tuli, joo joo, EVVK, ei tota vaan sinne voi sanoa ;)

Vierailija
22/35 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja villaa alle jos vanut on kasassa. Meillä on kunnon paksut villapaidat ja housut, joten kylmissään lasten ei tarvitse olla. Mutta liian lyhyeitä lahkeita ja hihoja en minäkään ymmärrä.

t. veljen vanhoihin pukeva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja osta kivoja paikkoja joilla voit paikata rikki menneet kohdat. Puserot ei kulu niin helposti kuin housut, satsaa enemmän kivoihin paitoihin ja paikkaile housuja tarpeen mukaan esim. futisaiheisilla paikoilla (saa kangaskaupoista parillakymmenellä sentillä ja saa silitettäviä malleja, helppo korjata).

Ei edes lapsen ole kiva olla rikkinäisissä vaatteissa. Mukavuuden lisäksi siinä on etenkin koululaisilla jo se toinenkin puoli. Kyllä ne kaverit ja opettajatkin noteeraa vaatteiden epäsiistiyden.

Mekin ollaan köyhiä mutta silti on lapsilla ehjät ja puhtaat vaatteet aina ihmisten ilmoilla päällä. Ja lapset kuluttaa kyllä -> vaatteita korjataan ja tarpeen mukaan ostetaan myös uusia.

Vierailija
24/35 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kyllä mulla olis rahaa ostaa joku 25e haalari tai toppapuku pojille, mutta en siis HALUA tuhlata niihin, ihan hyvin ne vetelee noissakin mitä ollaan saatu tai mitä tuolla nyt on,

en siis vaan koe tarpeelliseksi laittaa useampaa kymmentä euroa johonkin niin turhaan kuin poikien vaatteet. Ja olen kyllästynyt siihen ininään mitä koululta ja tarhasta tuli, joo joo, EVVK, ei tota vaan sinne voi sanoa ;)

Mutta todellakin säälin koululaistasi, jota koulukaverit kyllä katsovat säälien kun kulkee ikälopuissa, rikkinäisissä rievuissa siksi että äiti ei HALUA ostaa lapselleen hyviä vaatteita.

Vierailija
25/35 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tää on totta,

hyviä vinkkejä annoit, mutta en toteuta, syyt: vaivalloista ostaa paikkoja ja paikata kun hajoaa kuitenkin uudestaan ja en TODELLAKAAN halua ostaa kaupasta mitään vaatetta lapsille, järkyttävän hintaisia lasten vaatteiksi, paidatkin lähemmäs 8e/kpl, never.

Joululahjaksi saivat taas joitain ja niillä mennään.

Sääliköön opettajat, mitä se niille oikeasti kuuluu onko mun lapsilla rumat vaatteet vai ei, ja en ymmärrä miksi koulussa jos opettaja kuitenkin näkee kun on ottanut puheeksi reppuvihkossa että on " puutteelliset" vaatteet, nii nmiksi sinne pihalle on pakko laittaa lapsi sellaisella kelillä kun ei ole riittävää vaatetusta (kummasti kotona pärjää pihalla noissa).

Vierailija
26/35 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat katsoo ihan samalla tavalla toistensa vaatteita kuin tytötkin. Mulla samanikäinen poika ja kunnon toppavaatteet kyllä pysyy ehjinä ja siisteinä koko talven tai kaksikin. Meillä ainakin kasvuvauhti hidastunut sen verran että samat vaatteet kokonsa puolesta mennyt jo pari vuotta, uutta tulee kuitenkin ostettua vaikka entiset ihan ehjiä. Itse jotenkin päiväkoti ikäisillä pidän tärkeimpänä tuota vaatteiden sopivuutta, sen ikäiset ei vielä itse osaa vaatia kunnon tamineita, palellaan vaan liian pienissä tai sisaruksilta perityissä ohkasissa puvuissa. Itsekin olen opiskelija, mutta aina on rahat kunnon vaatteisiin ja kenkiin piisanneet. Omasta kulutuksesta olen kyllä karsinut kaikenlaista.

Vierailija
27/35 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta tää on totta,

hyviä vinkkejä annoit, mutta en toteuta, syyt: vaivalloista ostaa paikkoja ja paikata kun hajoaa kuitenkin uudestaan ja en TODELLAKAAN halua ostaa kaupasta mitään vaatetta lapsille, järkyttävän hintaisia lasten vaatteiksi, paidatkin lähemmäs 8e/kpl, never.

Joululahjaksi saivat taas joitain ja niillä mennään.

Sääliköön opettajat, mitä se niille oikeasti kuuluu onko mun lapsilla rumat vaatteet vai ei, ja en ymmärrä miksi koulussa jos opettaja kuitenkin näkee kun on ottanut puheeksi reppuvihkossa että on " puutteelliset" vaatteet, nii nmiksi sinne pihalle on pakko laittaa lapsi sellaisella kelillä kun ei ole riittävää vaatetusta (kummasti kotona pärjää pihalla noissa).

Vierailija
28/35 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen nimittäin 2 sellaista äitiä joilla on kolme poikaa ja toiselle tuli sitten neljäs ja se oli se kauankaivattu tyttö. Niin mitäs helkutin väliä niillä pojilla on, se on totuus.

Vierailija
29/35 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivät takuulla tilanteesta kovin. Turha sinulle on järkeä puhua vaikka tekisi mieli kehottaa pistämään asiat tärkeysjärjestykseen. Etkö myöskään siivoa kun pitää kuitenkin taas pian siivota uudestaan (vrt. et paikkaa vaatteita koska kohta pitää taas paikata?). Vielä olisi sellainen vinkki että huutonetistä saa oikeasti hyväkuntoisia (pitää katsoa laatua!) kuten kirppiksiltäkin välillä todella edullisesti. Mutta mitä tahansa (risaa, kulunutta) ei pidä huolia.

Ajattelisit lastasi. Et varmaan itsekään tykkäisi kulkea ihmisten ilmoilla vaikkapa töissä, opiskelupaikassa, harrastuksessa, ravintolassa (jotenkin oletan että olet sitä tyyppiä joka välillä käy bilettämässä) kuluneissa, kauhtuneissa, reikäisissä vaatteissa kun muilla on siistit ja asianmukaiset pukineet?

Se liimapaikan silittäminen ei oikeasti vie kuin 2 min, jos sitäkään. Tässä ajassa kun täällä surffailit tämän keskustelun aikana, olisit silitellyt jo puoli kaapillista housuja ehjiksi.

Vierailija
30/35 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos hankkisit laatuvaatetta, eivät vaatteet myöskään olisi " koko ajan rikki" ? Minäkään en rahassa kylve, mutta lasten ulkoiluvaatteissa en säästele. Joskus kokeilin halpishaalaria ja -kenkiä, ja pettymyksenhän ne tuotttivat.

Liputan ehdottomasit sen puolesta, että ostaa yhdet kunnon kamat, vaikka hintavammatkin, kuin taistelee koko talven monien halpojen ja rikkinäisten vermeiden kanssa!

Vierailija
31/35 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lapsi ansaitsee ehjät ja säänmukaiset vaatteet. Suomessa jokaisella on niihin varaa, sossu tai seurakunta auttaa, jos omat rahkeet ei enää riitä. Väliinpitämättömyys on eri juttu, ja monestihan siitä kysymys. Raha riittää omiin turhuuksiin, mutta lapseen ei ikinä.

Vierailija
32/35 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mokaan, mutta aina ne ovat olleet kuitenkin kohtuullisia ainakin. Olen kahdesti hakenut lapseni tarhasta litimärkänä, joten olen toimittanut tarhaan parhaat mahdolliset mitkä olen löytänyt.

Jos lapsi ulkoilee neljä tuntia päivässä, ei kai siinä auta kuin varustella se niin, että kestää kaiken.

Vierailija
33/35 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa vaikka olis pienellä pojalla vaalenpunaista tai kengät ei käy sävyyn, pääasia että pysyy kuivana ja lämpimänä. Itse en ole kovin paljon laittanut rahaa lapsen talvivaatteisiin per vuosi, mutta mielestäni olen saanut kasattua hyvän paketin, osa vanhaa ja osa uutta ja jopa saman väristä. Jossain vaiheessa lapsia varmaan aletaan kiusata noista " väärien" värien käytöstä mutta jollain taaperolla ei haittaa mitään.

Tiedän yhden perheen, jossa molemmat vanhemmat opiskelevat, rahaa tosi vähän. Lapsella on kaikki vaatteet selvästikin kirpparilta, mutta ne on aina siistejä ja hyvällä maulla valittuja. Jostain näkee että ei ole ihan tämän vuosikymmenen tavaroita mutta ei paljon haittaa. Paremmin puettua lasta saa hakea - tietysti ne Reimatecit, mutta... ;)

Vierailija
34/35 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti mun lapsilla on reimatec+ haalarit ja goretexit ja muut kunnon kamppeet. Kyllä mä säästän mielummin jostain muusta.

Vierailija
35/35 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ilman rahaa voi elää. Ainakaan lapsi, pakko niille on saada ostettua vaatteita ja ruokaa. Joten älkää lisääntykö köyhät, kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme