Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kukaan ikinä on päässyt yliopistoon?! D:

Vierailija
06.03.2008 |

Olen katsellut noita sisäänpääsyprosentteja ja oma olo on toivoton!

Lähes joka linjalle on pääsyprosentti 5-15%.

Onko mitään toivoa tällaisella tavallisella ihmisellä? Mitä se vaatii?

Olen lähinnä kuullut, että oikeustiteelliseen on vaikea päästä ja se vaatii kovaa pänttäystä, mutta siellä sisäänpääsyprossat ovat sentään n. 15, eli enemmän kuin monessa " tavallisemmassa" !

Esimerkiksi kirjallisuustieteitä pääsee lukemaan n. 6%, filosofiaa n. 8%, psykologiaa 8%, lääketiedettä 9% (perustuu edellisvuosien tilastoihin), historia 10%, lastentarhanopettaja 10%, suomen kieli 20%, englannin aineenopettaja 10%, biologia 8%, eläinlääketiede 9%...

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin viiteen kertaan läpi. Tein omat muistiinpanot ranskalaisin viivoin jokaisesta kappaleesta. Ja pääsin toiseksi parhaimmilla pisteillä.

Vierailija
22/26 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pääsykoe onkin yleensä se Yliopiston vaikein koe, niin paljon apua voi olla myös siitä, että käy jossain peruskurssilla kuunteluoppilaana omaksumassa akateemista ajattelutapaa.

Kannattaa myös ehdottomasti vierailla vaikkapa työkkärissä kyselemässä vanhoja pääsykoekysymyksiä. Yleensä niitä löytyy myös Yliopistojen nettisivuilta.

Päntätessä kannattaa vaikka listata kaikki termit ja opetella jokainen niistä ulkoa. Niitä kysellään nippelitietona. Sitten kannattaa oppia jo tässä vaiheessa myöhemmin sovellettava pänttäystaktiikka: lue sisällysluettelo ajatuksella ja poimi sieltä kirjan keskeisimmät asiat ja sisäistä ne ensin. Liitä kaikki muu kirjassa opetettava näihin pääkappaleisiin. Mieti mitä itse kysyisit kirjasta.

Kannattaa myös pyydystää sen peruskurssin koekysymyksiä ainejärjestöltä, jolla pääsykoekirja on oppimateriaalina myöhemmin.

Pääsin vasta kolmannella yrittämällä sisään Yliopistoon, joten sanoisin että sitkeys palkitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kerran jälkeen luin vuoden avoimessa yliopistossa, joten sen jälkeen sisäänpääsy oliki kohtuu helppoa. Ja avoimen yliopiston opinnot kävi sellaisenaan yliopistossa.

Luet vaan paljon, ei siinä muuta. Ja tosiaan, monethan käyvät vaan kokeilemassa tai lukevat tosissaan vaan yhteen paikkaan ja toiseen vähän siinä sivussa noin varan vuoksi.

Vierailija
24/26 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisten lapset ovat usein akateemisia. Samat pääsykokeet ne on edessä juristienkin mukuloilla. Tiedot on osattava, muu ei auta.

Vierailija
25/26 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kiinnostaa ja motivoi myös työnä myöhemmin. Mikä on sun juttu.

2. Pysymällä päätöksessä ja lukemalla ko kirjat a) niin että ymmärrät kaiken b) ulkoa kaiken c) ottamalla kinnostavista kohdista pikkuisen lisää selvää d) opettelemalla yli, eli kun osaat, teet vielä ajatuskarttoja, opetat/selität asian vielä kaverillesi tai vaikka nallellesi, samat asiat kuin mikään ei olisi niin tärkeää - kuvittele, että sinun pitää opettaa kaikki tuo jollekulle muulle

3. Keskittymällä sisäänpääsyyn, bailaus yms hetkeksi seis, itsensä pelottelu prosenteilla seis, kaikki negatiivinen vatkaaminen seis

4. Ottamalla asenteen, olen pian xxxx-tieteen opiskelija, olen kiinnostunut aiheesta, xxx-ihmiset ovat kolleegojani

Vierailija
26/26 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin ensimmäisellä yrittämällä sisään. Olin suorittanut perusopinnot avoimessa yliopistossa. Loppujen lopuksi luin aika vähän pääsykokeisiin. Lopputulokseen vaikutti mielenkiintoni tieteenalaa kohtaan, avoimessa suoritetut opinnot ja oikeanlainen lukutekniikka pääsykokeeseen, mikä ei todellakaan ollut yksityiskohtien ja nippelitiedon ulkolukua. Lisäksi ripaus onnea ja sattumaa.

Tsemppiä pääsykokeseen valmistautuville!