Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalan kriisi

Vierailija
07.09.2022 |

En oikein ymmärrä tätä kuviota. Ensin kouluttaudutaan alalle ja vasta jälkeenpäin aletaan hämmästellä palkkoja. Itse kun päätin aikoinaan ammatin oli alan palkkaus yksi suurimmista kriteereistä opiskella juuri sille alalle.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se palkka edes ole niin huono. Meille tuli sh ja lähti nyt kesän jälkeen takaisin hoitoalalle kun palkka oli vaatemyyjänä huonompi.

Eikä työ ehkä ollut niin helppoa ja ihanaa, mitä moni ehkä kuvittelee (vaativat asiakkaat, iso myymälä).

Vierailija
2/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttava on tääl sotessa sairaanhoitaja. Olen aina päivystyksessä käydessä hämmästellyt hänen kiireettömyytään siellä. Tyyppi lampsii käytävää edestakas ilman kiireen häivää. Joskus tulee juttusille jne. Monesti on tehnyt mieli kysyä eikä sulla ole kiire mihinkään tai hommia ylipäätään?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se palkka edes ole niin huono. Meille tuli sh ja lähti nyt kesän jälkeen takaisin hoitoalalle kun palkka oli vaatemyyjänä huonompi.

Eikä työ ehkä ollut niin helppoa ja ihanaa, mitä moni ehkä kuvittelee (vaativat asiakkaat, iso myymälä).

No ei olekaan. Ihan kuka tahansa voi googlata ja katsoa: sairaanhoitajan mediaapalkka on 3200€/kk. Eihän se huippupalkka ole ja kyllä: insinöörit tienaa enemmän. Mutta onko se huono palkka, jolla ei pärjää ja tule toimeen? No ei taatusti ole. Ihmisiä elää paaaaljon pienemmillä kuukausipalkoilla ja hengissä näyttävät olevan. Jos reilu kolmonenkaan ei riitä hyvään elämään, niin syy löytyy peilistä - ei palkan maksajasta.

Vierailija
4/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin taannoin sairaalassa puolitoista kuukautta lapsen takia ja huomasin sen, ettei siellä tosiaan ole mitään kiirettä, eikä esim. lapsien itkusta välitetty yhtään. Tyttärenikin on sairaalassa töissä ja hänet oikein hyvin tuntien voin kyllä sanoa, että jos hän pärjää siellä, niin siellä ei missään voi olla kiirettä.

Vierailija
5/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollon kriisi ei varmasti liity pelkkään palkkaan. Lääkäreillä on sama karu arki edessä, miksi eivät halua terveyskeskuksiin. Demografia. Tämä maa on täynnä monisairaita vanhuksia, joille ei ole palveluita eivätkä he hoidoista sen kummemmiksi tule. Se on raskasta ja tympeää pitkäaikaishoivaa, joka tulee päättymään kuolemaan. Mitään ihania parantumisia ei tapahdu eikä kyse ole mistään jännistä ja eksoottisista sairauksista. Ei, siellä on sydänvikaa, reumaa, maksavaivoja, liikkumisongelmia jne. Vanhukset ovat täysin passiivisia, jos liikkuminen on lihasten surkastumisen takia heikkoa, ei se lääkäri tai hoitaja niitä lihaksia sinne kasvata, itse ne pitäisi tehdä, mutta kun ei huvita.  Päälle ilkeä työkulttuuri, joka terveydenhuollossa on. Erikoistumista katsotaan pahalla ja naisvaltaisella alalla nälvitään ja mulkoillaan työkavereita. Päälle joka asiasta valituksia tehtailevat potilaat ja omaiset, joiden peruskäytöstavat ovat kadonneet. Hoitajiakin uhkaillaan, päälle räitään ja solvaillaan. 

Vierailija
6/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttava on tääl sotessa sairaanhoitaja. Olen aina päivystyksessä käydessä hämmästellyt hänen kiireettömyytään siellä. Tyyppi lampsii käytävää edestakas ilman kiireen häivää. Joskus tulee juttusille jne. Monesti on tehnyt mieli kysyä eikä sulla ole kiire mihinkään tai hommia ylipäätään?!?

Tuolla kokemuksella sinä vedät johtopäätökset hoitoalan kiireestä...?

Joo, minäkin olen nähnyt tutun poliisin virkautolla paikallisella abc:lla kahvilla. On silläkin tosi leppoisa työ! Miksei ole jahtaamassa rosvoja?!

Vierailija
7/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillekin tulee töihin välillä hoitoalalta vaihtajia ja suuri osa heistä lähtee muutaman kuukauden jälkeen takaisin. Syynä juurikin palkka. Ihmettelen tätä suuresti, kun se on mainittu selkeästi meidän työsopimuksessa euroina, eikä meille juuri lisiä kerry.

Vierailija
8/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, minäkin olen nähnyt tutun poliisin virkautolla paikallisella abc:lla kahvilla. On silläkin tosi leppoisa työ! Miksei ole jahtaamassa rosvoja?!

Taukohan niillä on silloin kun ei ole hälytystä? Ei tällä mun kaverilla voi olla lähes aina tuolla päivystyksessä käydessä 5 tunnin aikana suurin osa taukoa. Tai sitten homma ei niin kiireinen ole kun on annettu ymmärtää.

Vierailija
9/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire on suhteellista.

Vierailija
10/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taukohan niillä on silloin kun ei ole hälytystä? Ei tällä mun kaverilla voi olla lähes aina tuolla päivystyksessä käydessä 5 tunnin aikana suurin osa taukoa. Tai sitten homma ei niin kiireinen ole kun on annettu ymmärtää.

Liipalaaba.. sä olet katsonut liikaa sairaalasarjoja. Hoitajat joutuvat työssään kävelemään päivittäin kilometrejä. Itse työskentelin ensiavussa 25 vuotta ja monet kerrat kuulin ihme sättimistä ihmisiltä, että nuokin vain kävelevät eestaas. Kun niihin toimenpidehuoneisiin, laboratorioon, tarkkailuun, näytteenottovessaan, kipsihuineeseen, röntgeniin jne, jne ei pääse levitoimalla tai salakäytävää pitkin, vaan joutuu ihan kävelemään itse. Ei hoitajat voi tehdä kaikkea työtään siinä odotusaulassa vain sen takia, että ihmiset ei luule että hoitajat laiskottflee.

Joskus joku asiakas on kysellyt kiukkuisena kovaan ääneen odotusaulassa, että tapahtuuko täällä mitään, kun olet juuri ollut elvyttämässä hätähuoneessa toista potilasta.

Ymmärtäkää jo, että suurin osa hoitajan työstä ei tapahdu teidän katseenne alla.

Vierailija
11/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin taannoin sairaalassa puolitoista kuukautta lapsen takia ja huomasin sen, ettei siellä tosiaan ole mitään kiirettä, eikä esim. lapsien itkusta välitetty yhtään. Tyttärenikin on sairaalassa töissä ja hänet oikein hyvin tuntien voin kyllä sanoa, että jos hän pärjää siellä, niin siellä ei missään voi olla kiirettä.

Tuttu juttu. Lapseni ollessa syöpähoidoissa ja minun lähtiessä kotiin illalla, hänelle tuli tosi paha ahdistus. Kävin kahteen kertaan sopimassa hoitajien kanssa, että joku käy hänen luonaan lähdettyäni rauhoittelemassa ja antamassa lääkkeen ahdistukseen/uneen.

Lähdin levollisin mielen ilta yhdeksältä ja laitoin vielä hyvänyön viestin kymmenen aikaan ja samalla kysyin onko kaikki hyvin.

Lapsi vastasi, ettei ole hoitajaa näkynyt.

Soitin osastolle ja happaman oloinen hoitaja valitteli, miten kiirettä on ollut.

Just, osastolla ei ollut kuin kolme lasta lapseni lisäksi ja kaksi hoitajaa. Kaikki iltatoimet tehty ja lapset huoneissaan.

Ei olisi paljoa aikaa vaadittu käydä edes antamassa se lääke ahdistukseen/nukahtamiseen, jos ei rauhoitteluun aikaa ollut.

Vierailija
12/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Y

Vierailija
13/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen "kriisi" hajottaa naisten lätkä- ja futismaajoukkueita. Täysin tuuliajolla oleva johtaminen, valtava henkilöiden välinen kateus- ja kyttäilymentaliteetti, toisten suosiminen ja erityisvapaudet, osaavien ja vastuunkantajien savustaminen ulos porukoista, motivaation puute ja korkeintaan keskinkertainen materiaali älyllisesti. Ei noilla spekseillä voi koskaan hyvin mennäkään. Valitettavasti näyttää siltä, ettei sen kummemmin kaukalossa kuin sairaalassakaan ole tähän ratkaisua tarjolla, ellei sitten ihmeitä tapahdu ja yhtäkkinen järjenvalo syttyy, ja aletaan muuttaa edellämainittuja ongelmakäytösmalleja. Toisaalta: en usko ihmeisiin.

Vierailija
14/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät lisääntyvät ja täyttävät maan sekä johtavat maata.

Vierailija
15/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs ttu on tääl sotessa sairaanhoitaja. Olen aina päivystyksessä käydessä hämmästellyt hänen kiireettömyytään siellä. Tyyppi lampsii käytävää edestakas ilman kiireen häivää. Joskus tulee juttusille jne. Monesti on tehnyt mieli kysyä eikä sulla ole kiire mihinkään tai hommia ylipäätään?!?

Sitähän noi usein on.

Toimenkuvat pitäis eriyttää, mutta jäykkä laitos ei muutu.

Vierailija
16/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen vähäjärkistä tekstiä.

Vierailija
17/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva saa mediaanipalkkaa. Se ei ole edes keskimääräinen palkka vaan joukon keskimmäinen palkka. Laskentatavalla saadaan korkeita palkkasummia.

Itse lähärin työssä olen tienannut maks 2200 e lisät mukaanlukien.

Vierailija
18/18 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletteko, että kiireessä sitä hoitohenkilökunta juoksee paikasta a paikkaan b? Sillon juostaan, jos tulee elvytys hälytys.

Se on kuulkaas joka ammatilla tehtäviä sairaalassa, hoitaja odottaa lääkärin määräykset, lääkäri ja hoitaja odottaa, että laitoshuoltaja tekee välisiivouksen, lääkäri odottaa konsultaatiota toiselta lääkäriltä, lääkäri odottaa röntgen vastauksen, välinehuoltaja tuo tarvittavat puhtaat instrumentit, laitoshuoltaja odottaa, että toimenpide on kohta tehty ja tilan siivous, lääkäri sanelee raportit, hoitaja odottaa kenet lääkäri käskee seuraavaksi kutsua vastaanotolle jne. Potilaita on, mitä se hyödyttää juosta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme