Onko viikottainen alkoholinkäyttöni mielestänne kohtuullista?
Viikottain tämä kotiäiti (3 pientä lasta) nautiskelee viiniä seuraavasti:
- to 1 lasillinen (12cl)
- pe n. 3 lasillista (36 cl)
- la n. 2 lasillista (24cl)
Ja nämä siis viiniä. Tykkään viineistä, ja näin renotoudun lähes viikottain. Onko tuo liikaa jonkin standardin mukaan? Eli about 6 ravintola-annosta viikossa, maksimissaan.
Kommentit (33)
Ei ihan joka ilta, mutta ehkä 3-4 iltana viikossa viiniä, harvoin vain yksi lasi, tavallisesti 2-3 lasia ja kerta viikkoon humalassa. Siis ei missään sönkkökunnossa mutta tuntee juoneensa.
Sitten kun mennään Sveitsiin sukuloimaan niin tuntee itsensä taas ihan raivoraittiiksi, vaikka nyt aina välillä mietin, että pitäiskö vähentää ihan sen takia että varmaan jonkun mielestä pitäis vähentää. Viini on hyvää ja pikkuhiprakassa kivaa!
Vierailija:
Ei ihan joka ilta, mutta ehkä 3-4 iltana viikossa viiniä, harvoin vain yksi lasi, tavallisesti 2-3 lasia ja kerta viikkoon humalassa. Siis ei missään sönkkökunnossa mutta tuntee juoneensa.Sitten kun mennään Sveitsiin sukuloimaan niin tuntee itsensä taas ihan raivoraittiiksi, vaikka nyt aina välillä mietin, että pitäiskö vähentää ihan sen takia että varmaan jonkun mielestä pitäis vähentää. Viini on hyvää ja pikkuhiprakassa kivaa!
Ne, jotka kittaa 12-pkt kaljaa tai vetää pullon kirkasta viinaa tosta vaan. Siitä on sivistys kaukana.
keskiviikkona käydään koko perhe saunassa ja silloin otan aina yhden siiderin saunan jälkeen.
Perjantaina otan alkavan viikonlopun kunniaksi pari siideriä tai sitten juomme pullon viiniä mieheni kanssa puolikssi. Ja sama toistuu lauantaina.
Kun se on PUNAviiniä, niin ei haittaa...se on terveellisin vaihtoehto. Ihan älytöntä?!?
Sen sijaan ne, jotka suurinpiirtein alkoholistiksi haukkuvat, eivät siitä sairaudesta tiedä mitään.
Ihmettelen vikko-kommenttia, onko tosiaan ongelma jos joku juo vaikka kerran viikossa lasin viiniä tai yhden saunaoluen? Tuntuu suhteellisuudentaju joltain menneen.
viini hyvää chillaamista äideille ;)
voidaan joskus juoda kimpassa se 4 ploa!! Tullaan sitte tänne pikku krapulassa voivottamaan ;)
-32
On viikkoja, kun en juo ollenkaan. Ja sitten saatan juoda 2 lasillista viikolla ja viikonloppuna on jotkut juhlat, niin voi olla juhlat ja voin juoda vaikka 6-7 annosta alkoholia.(alkuruokajuoma, pääruoka- ja kahvin kanssa juoma + siiderit tai oluet tanssin lomassa). Sitten vielä sunnuntaina saunan päätteeksi yksi siideri. Mulla tuo määrä ei tunnu missään ja mua pidetäänki nipona, kun en juo ;o) ja niin 4 lasta mulla on. En tosin silloin juo 2-3 lasillista ene,pää, jos olen lasten kanssa kotona.
Tuo nyt on niin vähäistä alkoholinkäyttöä, että sitä ei millään mittarilla voi pitää haitallisena tai liiallisena. Paitsi tietty jos muutut yhdestäkin lasista rasittavaksi. :)
Alkoholin terveysvaikutuskäyrä on J:n muotoinen. Eli yksi annos päivässä on parempi terveydelle kuin 0 annosta päivässä, mutta 2-3 annosta päivässä joka päivä onkin sitten jo haitallista. Alkoholin kohtuukäyttö (= ei-humalajuominen) ei ole haitallista kuin ehkä joistain uskonnollis-moralistisista syistä jonkun mielestä.
ja elimistölle parempi kun täys raittius. Mutta miks ihmeessä sun pitää tulla sun juomisia ihmettelemään tänne?
Paitsi että minä useimmiten juon perjantaina ensin yhden lasin viiniä ruoan kanssa, sitten yhden siiderin tai lonkeron saunassa, ja sitten lasten mentyä nukkumaan otan vielä yhden lasin viiniä.
Lauantaina ehkä 2-3 lasia viiniä, usein syömme perjantaina ja lauantaina jotain " hienompaa" ruokaa.