Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riisin keittäminen - väittley miehen kanssa!

Vierailija
06.03.2008 |

Jos ohjeessa sanotaan että 1 osa riisiä ja 2 osaa vettä, miten on deseinä? Esim. jos on 6 dl vettä, monta tulee riisiä?

tälläisestä saatiin väittely aikaiseksi :D

Kommentit (821)

Vierailija
421/821 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aika heikosti kiehuu (ainakin Suomen kamaralla ruokaa laittaessa) riisin keitinvesi, jos levy kuumimmillaan on 60 astetta :).

Sitten jatkokysymys, kun moni näyttää suosittelevan perunoita helpompana vaihtoehtona... Jos minulla on 6 dl vettä kattilassa, paljonko perunoita pesen sitä varten? Mies väittää että 2 dl, mutta eihän se riitä alkuunkaan meillä. Varmistin perunoiden tilavuuden upottamalla ne piripintaan täytettyyn mittalasiin, ja laskin sitten paljonko veden pinta laski perunoiden pois ottamisen jälkeen.

Vierailija
422/821 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos on 1 osa jotain ja 2 toista, niin yhteensä osia on kolme, eikös vaan?

Eli jos on kuusi osaa, niin silloinhan se jaetaan kolmeen osaan, jolloin tulokseksi saadaan kaksi.

1 + 2 kun on kuitenkin 3, ei 2 (jolloin riisiä tulisi puolet veden määrästä).

Koulunpenkki ja käytäntö kun kuitenkin ovat kaksi eri asiaa. Kirjaviisas ei tosielämässä pitkälle pötki :D

Muuten hyvä. 1 osa riisiä, 2 osaa vettä = 3 osaa. Sitten jos vettä tulee 6 osaa, tulee riisiä siitä puolet, eli kolme osaa. 6+3=9. Riisiä on kyllä kolmasosa, mutta ei veden määrästä vaan kokonaismäärästä (saadaan kun lasketaan osat yhteen).

Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta?

Toki jos levy on liian kuumalla, vettä pitää lisätä, mutta noin se on, jos mennään ohjeen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/821 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta olen jo yrittänyt vastata tähän ketjuun antaakseni teille oikean vastauksen, ja nyt kun vihdoin selvisi ratkaisu tuohon pirullisen kryptiseen varmennukseen, en enää muista mikä se vastaus oli!

Vierailija
424/821 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ei tule olemaan helppoa, jos osa tämän ketjun kirjoittajista tekee itse keitoksia omilla mittasuhteillaan.

Tuossa kommentointilokeron alla on muuten varmennuskysymys (neljä plus yksi). Miten osa tämän ketjun osallistujista on sen selvittänyt? Se jäänee mysteeriksi.

Varmenteet on vain yhteen- ja vähennyslaskuja. Voisivat vastaukset vähentyä, jos varmenteet olisi kerto- tai jakolaskuja. Niiden kanssa monella näyttää olevan hankaluuksia :D

Puhumattakaan laskusta, josta on keskusteltu täällä jo, siis semmoinen jossa pitää muistaa vielä laskujärjestyskin, kun on sekaisin kerto- plus-, miinus- ja jakolaskuja. Se menis liian vaikeaksi. Kuten muuten ko ketjussa huomasi.

Miten jotkut ovat päässeet edes yläasteelta? Siinä on kanssa yksi mysteeri...

Vierailija
425/821 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka keittäisit pieniä kiviä! Eli varaat käden ulottuville noin 12 litraa (eli 666 moolia - kumpi paremmin aukenee) divetymonoksidia. Vaihtoehtoisesti voit sulattaa 70 litraa lunta!

Tässä ketjussa profiloituu täydellisesti netin keskimääräinen käyttäjäkunta:

50% provosoijia, 30% tyhmiä ja 20% niitä jotka jaksavat toistaa oikeaa vastausta siitä huolimatta että muu 80% vääntää ja kääntää vastauksia loputtomiin.

Että EI käytetä keltaista lunta! Täytyy myös muistaa, että pieniä kiviä keitettäessä ei kannata kotioloissa odottaa niiden kypsyvän täydellisesti, vaan ne saavat olla reilusti al dente, eli hampaisiin käyviä. Tämä on suomalaisille usein vaikea asia hyväksyä, tupataan keittämään kaikki ylikypsäksi mössöksi.

Vierailija
426/821 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua =O

Riisinkeitosta kinastelua sivutolkulla!!

Kokkina sanon, jos laitat 1dl riisiä niin 2 dl vettä! Jos laitat 1litran riisiä niin 2l vettä!jne...

Vierailija
427/821 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää.

Tää kiertää jo facebookissakin. Mistä vetoa, niin kohta ollaan iltapäivälehdessä?

P.S. Oikea vastaus on 3 dl riisiä, 6 dl vettä.

t. diplomi-insinööri

Ei ainakaan Googlella (tai minulla on väärät hakusanat).

Vierailija
428/821 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä, että osa ajattelee sen 6dl olevan koko määrä, siis riisin JA veden. Tietysti sitä riisiä tulee 3dl ja sen lisäksi vettä 6 dl. Eli 9 dl yhteensä. Ketjun perustajahan sanoi että VETTÄ 6dl.

eli, 1/3 riisiä + 2/3 vettä

3dl riisiä + 6dl vettä

Tuon selvemmin asiaa ei voi sanoa.

Vierailija
429/821 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep

Vierailija
430/821 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pistät riisiä 3dl niin vettä tulee sitten 9dl. riisi turpoaa keittäessä kolminkertaiseksi

Vierailija
431/821 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jo, liekkö koko pariskuntakaan enää yhdessä :o

Vierailija
432/821 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riisiä laitetaan 2.5 dl

(Koskee ainoastaan alkuperäisen kysymyksen esittäjän käyttämää riisilaatua)

Ahtisaari

Vierailija
433/821 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoihin laitetaan keitinvettä sen verran, että perunat peittyy

Vierailija
435/821 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täten jos halutaan "oikea" vastaus kysymykseen "puolilämpö" on oikeasti mitattava levyn lämpötiloja KELVINEISSÄ

Itseasiassa tuo ei riitä, vaan tarvitaan hiukan syvempää analyysiä.

Puolilämpö ei kerro mitään lämmön- eli energiansiirron käyttäymisestä hellan ja riisijyvien välillä - Ongelma, joka ei ole ihan triviaali ratkaista.

Vierailija
436/821 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän mistä tässä ketjussa on kyse! :D

Mä menin lankaan. Ymmärrän kyllä sen ohjeen 1 osa riisiä, 2 osaa vettä, mutta ____rupesin jostain syystä osittamaan sitä ap:n mainitsemaa 6 dl:n vesimäärää kolmeen osaan!___ Sen vuoksi sain vastaukseksi 2 dl riisiä! Eli klassinen sanallisen tehtävän ymmärtäminen lähti väärille raiteille. Tässä olisi muuten loistokysymys matikan kokeisiin! :D

Nyt kun rupesin asiaa ajattelemaan, niin tietenkin se on 3 dl.

Nyt hävettää! :D

1 dl riisiä, 2 dl vettä

2 dl riisiä, 4 dl vettä

3 dl riisiä, 6 dl vettä

6 dl "riisivesiseosta" valmiina keitettäväksi koostuu 2 dl riisistä + 4 dl vettä

tuossa mokani ajattelussa! doh!

Myöntääkö kukaan menneensä samaan lankaan?

Vierailija
438/821 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samat ohjeet riisipurkissa, mutta osan tilalla desilitra.

eli 3dl vettä- 1,5dl riisiä

tai 6dl vettä- 3 dl riisiä

näillä ohjeilla kun teen, niin aina sitä vettä on kattilassa jäljellä kun riisi on kypsää, ja joudun sen ylimääräisen veden kiehauttamaan pois ilman kantta. Miten ihmeessä kaikki muut joutuu lisäämään vettä? Tosin itse olen aika energiapihi ja annan porista todella hiljaisella, sekä mulla on induktioliesi, joka muutenkin toimii hieman eri tavalla, kuin normi liesi.

Vierailija
439/821 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän tämä ketju on näin pitkä.

Saanko kysyä millä alalla työskentelet? Mä menin tähän ihan samaan lankaan ja olen ammatiltani käsityönopettaja.

outs

Mä ymmärrän mistä tässä ketjussa on kyse! :D

Mä menin lankaan. Ymmärrän kyllä sen ohjeen 1 osa riisiä, 2 osaa vettä, mutta ____rupesin jostain syystä osittamaan sitä ap:n mainitsemaa 6 dl:n vesimäärää kolmeen osaan!___ Sen vuoksi sain vastaukseksi 2 dl riisiä! Eli klassinen sanallisen tehtävän ymmärtäminen lähti väärille raiteille. Tässä olisi muuten loistokysymys matikan kokeisiin! :D

Nyt kun rupesin asiaa ajattelemaan, niin tietenkin se on 3 dl.

Nyt hävettää! :D

1 dl riisiä, 2 dl vettä

2 dl riisiä, 4 dl vettä

3 dl riisiä, 6 dl vettä

6 dl "riisivesiseosta" valmiina keitettäväksi koostuu 2 dl riisistä + 4 dl vettä

tuossa mokani ajattelussa! doh!

Myöntääkö kukaan menneensä samaan lankaan?

Vierailija
440/821 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti me kaikki mentiin samaan lankaan! Siksihän tämä ketju on näin pitkä.

Saanko kysyä millä alalla työskentelet? Mä menin tähän ihan samaan lankaan ja olen ammatiltani käsityönopettaja.

Hävettää tunnustaa... olen taloushallinnon tehtävissä! :D

t: lankaan mennyt